Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade ett väldigt kul shapingpass med Humla ikväll. Vi testade en ny grej, med målet att eventuellt få alla fyra tassar i ett stort papp-lock med låga kanter.
Tidigare när vi shajpar så har vi inte kommit så långt på varje pass, och ofta stagnerar det rätt fort efter det då hon inte testar så mycket nytt. Men idag gick det super! Hjärnan jobbade och hon verkar ha greppat konceptet mer och mer :) Så på två korta pass hade vi ett par gånger två tassar i locket :bump:
Ska bli spännande att se om vi kan ta det lite längre nästa gång!
 
Varit och shoppat med Qila idag då jag känner att jag vill ha sele till henne, blev dyrt :angel:.

IMG_20200109_131842.jpg

Måste ju ha lila koppel då också för att matcha selen och så leksak och tulpanboll...

Inte så att man har en byrå + en bokhylla full med hundsaker hemma :o.
 
Hörni, skendräktighet... Atan har löpt två gånger och blivit skendräktig båda gångerna. Hon har inte ”boat” eller samlat saker och så men det är mjölk i alla spenar. Märker inget på henne i övrigt, det är full jaktsäsong så hon rör mycket på sig. Är det något jag ska tänka på eller bara låta det gå över?
Syns inget på denna bilden men hon är så söt så jag kan inte låta bli att dela den :love: :D
27FDFCD6-90EA-437A-94FC-FEE861803195.jpeg
 
Genomgång av kroppen för Tinja idag. Var lite nervös för det blev ju flera månaders rehab när jag kollade henne första gången, och då hade jag inte märkt något på henne. Tycker ändå att jag efter det hållit bra koll på uppvärmning, nedvarvning, massage och att stretcha ibland för att känna av vart hon är. Hon har känts fin, men idag var det upp till bevis. Asni gick ju igenom utan anmärkning.

Hon var spänd i båda musklerna på framsida lår, vilket även gav en pytteliten spänning djupt inne i länden. Hon fick behandling och vibb, sen är det lugna promenader som gäller, så inga fler intervaller för henne på ett tag. Men till det positiva! Hon är fullt rörlig överallt och har superfina muskler i övrigt, så det ska nog gå fort att få ordning på de spända musklerna :D

Men typiskt att det är den värdiga drottningen som aldrig hittar på något knas som har problem och inte galningen som kastar sig ner för en hög altan rakt ner på en trappa för att hon tror att hon är odödlig :cautious:
 
Då ska jag kolla mina lokala arken! Har hört att de bara skulle finnas på nån viss hemsida annars och att de var slut där..

Jag har både två tulpanbollar och en The Clam och använder The Clam mest, den är lättare för mina hundar att öppna utan att den öppnar sig själv när man kastar. Finns lite här och var, köpte min på Dogmania.
Men arken har den där från Kong på i sin webbshop också 😊
 
Hörni, skendräktighet... Atan har löpt två gånger och blivit skendräktig båda gångerna. Hon har inte ”boat” eller samlat saker och så men det är mjölk i alla spenar. Märker inget på henne i övrigt, det är full jaktsäsong så hon rör mycket på sig. Är det något jag ska tänka på eller bara låta det gå över?
Syns inget på denna bilden men hon är så söt så jag kan inte låta bli att dela den :love: :D
Visa bifogad fil 43739
Har hört från vänner att de haft hundar som lättare skadar sig under skendräktighet, men det är absolut inget som verkar gälla alla hundar. Aysu skadar sig konstant oavsett och Ebrah skadar sig aldrig oavsett :p Jag tar aldrig någon särskild hänsyn till skendräktighet, men märker att de inte är lika igång som annars.
 
Hunden har fått röda utslag, veterinären gissade på att det var pga hormoner (unghund). Och rekommenderade bakteriedödande schampo. Dock har jag en hund som avskyr att duscha så jag fundera på om det finns något schampo som inte behöver verka i 10-15 min eller någon typ av gel? Någon som har förslag?
7EC0A098-F5DA-4647-8B4F-1616D79FEEF5.jpeg
 
Kan konstatera att det är rörigt att gå promenader med alla fyra, särskilt när man måste ha koll på alla.. Valpen hänger gärna i koppel och i halsskinnet på de andra och nu gick jag en annan runda där det var massa gottit rådjursbajs tyckte alla hundarna 😣. Slutade med att Nessie fick gå lös och träna på fjärrkommandon, hon är duktig ❤.
I eftermiddag blir det agilityträning för alla vovvarna och i helgen har vi faktiskt inga planer. Nästa helg ska Nessie och Nano tävla rally och Nike och Qila ska på kalas.

Lyckades fota alla odjuren:
IMG_20200110_093230.jpg

Uppe tv: Nano th: Nessie
Nere tv: Qila th: Nike
 
Ugh. Tror jag dragit på mig en förkylning, kanske till och med en öroninflammation om jag har otur. Öronbarn som jag är tycker mina öron inte om vinden som varit de senaste dagarna :wtf:
Så idag blir det chill, hundarna verkar inte klaga, helt utslagna i soffan. Själv kollar jag på Masterchef Australia och väntar på en ugnspannkaka :D
 
Hörni, skendräktighet... Atan har löpt två gånger och blivit skendräktig båda gångerna. Hon har inte ”boat” eller samlat saker och så men det är mjölk i alla spenar. Märker inget på henne i övrigt, det är full jaktsäsong så hon rör mycket på sig. Är det något jag ska tänka på eller bara låta det gå över?
Syns inget på denna bilden men hon är så söt så jag kan inte låta bli att dela den :love: :D
Visa bifogad fil 43739
Nä, bara känna över juvren lätt varje dag så det inte blir stockning - men oftast är det ingen fara alls :)
 
Hunden har fått röda utslag, veterinären gissade på att det var pga hormoner (unghund). Och rekommenderade bakteriedödande schampo. Dock har jag en hund som avskyr att duscha så jag fundera på om det finns något schampo som inte behöver verka i 10-15 min eller någon typ av gel? Någon som har förslag?
Visa bifogad fil 43758
Jag hade testat att smörja med Helosan det används ju för att smörja in nariga spenar på kor t ex.
Helosan är ju långt från bakteriedödande såvitt jag vet. Jag skulle följa veterinären instruktion och använda något bakteriedödande. En risk är ju att det annars sprider sig på huden.
Just att schampot ska sitta i minst 10 min är det normala vid hudproblem. @Sofie.S normalt behöver man dock inte tvätta hela hunden utan bara där hunden är påverkad.

Det finns dock klorohexidin gel, tex Clorexyderm Spot Gel 100 ml. Om den har helt samma effekt eller hur den används exakt vet jag dock ej.
 
Fy farao! Kailzie gav mig sådan skräckhicka på promenaden nu ikväll.
Ingenting särskilt till att börja med, vi var på väg hem längsmed älven, tanten har sitt täcke på och strosar med nosen i backen bakom mig och shiban sådär som hon brukar. Det är öppet landskap med älven på ena sidan och ängs/myrmark på den andra. Där sluttar det sedan väldigt brant uppåt i typisk naken höstskog. Sikten är god så jag har båda hundarna lösa.
Jag knallar på en bit och försöker hålla balansen i leran, har sett terriern i ögonvrån, jag svär, mindre än en minut tidigare men när jag vänder mig om för att ropa in henne ser jag Ingen Hund!
Ingen panik, jag ropar....
Ingen hund.
Jag visslar i visselpipan.
Ingen hund. (Förutom shiban då som glatt skuttar runt fötterna och får leverpastej för varje vissel.)
Ett par vissel senare börjar jag få lite hjärtklappning och går tillbaka längsmed stigen, jag menar.. hon är knappast osynlig. Det är en kritvit hund med neongula markeringar på täcket liksom.
Några minuter in kommer en tjej från andra hållet med en glad golden i hälarna, jag frågar om hon sett terriern? Nix. Hon står kvar med mig och pratar medan jag ropar vidare, och nu står både hennes golden och min shiba vid älvskanten och snurrar.
Det kommer ett gäng andra promenerare från andra hållet och de har inte heller sett någon terrier.
Vid det här laget är jag nästan stensäker på att min lilla hund har hamnat i vårfloden. FY FAN. Hon kommer ju ALLTID!
Så, rätt som det är sätter hennes glada golden av upp i skogskanten som ett yrväger, skuttar in bakom en stubbe och kvastar med svansen som en idiot. Jojo.
HEJHEJ! Säger fröken golden, och så dyker en annan grånäsa upp från ingenstans bland höstlöven, och en vit liten viftande svans. Nejmen HEJ på DEJ! svarar terriern glatt och sedan tar det en enda vissling för att kalla in dem båda två.
Vid det här laget grinar jag hysteriskt. Jag har aldrig skämt bort någon annans hund med så mycket leverpastej tror jag. Stackars goldenägare! 😂
Gud om hon drunknat, jag hade inte kunnat leva.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 944
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 667
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 722
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp