Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
... och nu medan jag var i duschen har tanten kräkts tre fina korvar innanför dörren, fulla med middag och hår och annat gött. Jag antar att det som var viktigare än mattes vissla och sinnesfrid tidigare idag var gott men inte särskilt smältbart. :grin:
Nåja, hon är ju här. :heart Jag får väl koka lite kyckling till frukost imorgon.
 
Efter 17 dagars ledighet har vi klivit upp tidigt i fyra dagar, rätt förvånade varje morgon över att alarmet går igång "mitt i natten" :meh:. Idag är vi lediga igen, men då har hunden vant sig vid tidig morgon igen. Tur att man kan gå och lägga sig igen efter morgonrastningen :p. Nu däremot borde kanske även en matte masa sig ur sängen.
 
Idag gick vi ut till soluppgången och var ute i ca en timme i frostig skog. Så himla härligt, det får gärna hålla sig såhär kallt :love:
5E5E1A84-28D7-493A-AEF8-243B25918A8C.jpeg

Sen fick Tinja köra lite övningar som ska hjälpa musklerna mjukas upp, och så stretching på det. Tycker redan hon känns mjukare :heart
 
Jag skrattade gott häromkvällen. Parningstiken från Norge käkade Vom och hundemat, vilket jag inte använt på länge (varvar oftasr Real och Mush). Hon hade med två olika sorter. Av den andra sorten blev det lite kvar när hon åkte hem så jag delade den biten mellan Skalman och Petra till deras kvällsmat då.....och får se Skalman stå och försiktigt nypa med framtänderna i maten :o då först insåg jag att det var en av varianterna med fisk i - han avskyr fisk och tyckte det var sååå äckiigt :D Han slukar sin mat annars på typ 5 sekunder oavsett nötkött, kyckling, lamm eller vilt -men fisk är :wtf:
 
Vi var hos veterinären igår med vår sjumånaders valp för fjärde återbesöket efter skada på sesambenet för över tre månader sedan, och hon gav klartecken att sätta igång henne :banana: Jag vågar inte riktigt tro på det för jag har varit så fruktansvärt orolig i flera månader och satt i princip och grät hela dagen igår för jag var övertygad att vi skulle få negativa besked trots att hon egentligen blivit bättre.
Hon gick inte att visa i trav eftersom hon bara studsade och hoppade åt alla håll och kanter men hon var inte det minsta öm i några muskler eller leder alls och hon hade behållit musklerna jämt på båda sidor vilket tyder på jämn belastning. Så hon tyckte vi skulle smyga igång med promenader och helt enkelt försöka sluta att stirra oss blinda på henne för vi har liksom helt glömt hur en hund normalt rör sig :rofl:

Nu börjar jag våga planera lite framåt, kolla kurser och föreställa mig hur ett liv med henne kommer att se ut framöver. SÅ underbart!

15 min promenade var tillräckligt för att trötta ut henne idag.
20200111_124126.jpg
 
Så himla glad att jag har snälla kompisar så lägger spår åt mig! ;) Lite nytändning idag, kompisen ringde igår och skulle lägga spår åt sin hund och undra om hon skulle lägga åt mig också. JA TACK! :D Så vi stack iväg på efm och gick ett längre spår med älgklöv och sen förflytta oss till ett kortare spår med vildsvinsklöv som vi gick som andra hund på. Så himla kul egentligen, bara att jag inte tar mig för på egen hand. :cautious: Duktig Ville som spårade som tåget trots att det var länge sen vi spårade sist. :D
 
Idag var jag och prinsessan på valpkurs, hon skötte sig bra och hade fint fokus på mig i övningarna trots främmande folk och hundar. Imorgon blir det att åka iväg och valla med Nessie och Nano, delar på en privatlektion med C som också har två corgis 😁. Jag planerar att ta med Qila nån dag om jag lyckas få husse följa med, orkar inte hålla reda på tre hundar själv..

Nano
IMG_20200108_115247.jpg
 
Hur skaffar man hundvänner som vill ses för lekdejt eller gemensamma promenader? :p Mina vänner har inget hundintresse alls och det är något jag kan sakna ibland.
Jag skrev ett inlägg på en FB sida för lokala hundägare, där jag sökte lämplig lekkompis till min hund. Fick tre svar. En tjej träffade jag flera gånger och hundarna lekte väldigt bra och vi hade trevligt också men sen började hon boka av med kort varsel, lite märkliga ”ursäkter” så jag tappade intresset till slut. Den andra svarade att hon inte hade tid och skulle höra av sig när det passade, vilket hon inte gjort. Den tredje har avbokat samma dag vid tre tillfällen, så vi har inte träffats alls.
Hur sjutton gör man för att hitta ”vänner” i vuxen ålder som har samma hundintresse?
Svårt nog att hitta en person som har en hund som kan leka med min 55 kg’s kille. ;)
Finns inga rasthagar för hundar här i samhället.
 
Hur skaffar man hundvänner som vill ses för lekdejt eller gemensamma promenader? :p Mina vänner har inget hundintresse alls och det är något jag kan sakna ibland.
Jag skrev ett inlägg på en FB sida för lokala hundägare, där jag sökte lämplig lekkompis till min hund. Fick tre svar. En tjej träffade jag flera gånger och hundarna lekte väldigt bra och vi hade trevligt också men sen började hon boka av med kort varsel, lite märkliga ”ursäkter” så jag tappade intresset till slut. Den andra svarade att hon inte hade tid och skulle höra av sig när det passade, vilket hon inte gjort. Den tredje har avbokat samma dag vid tre tillfällen, så vi har inte träffats alls.
Hur sjutton gör man för att hitta ”vänner” i vuxen ålder som har samma hundintresse?
Svårt nog att hitta en person som har en hund som kan leka med min 55 kg’s kille. ;)
Finns inga rasthagar för hundar här i samhället.
Nu är jag ju inte speciellt intresserad av att låta mina hundar leka med andra hundar utanför släkten och nära vänner, skulle aldrig släppa ihop dom med någon random från fb, men mina hundvänner har jag fått genom att vara aktiv i rasklubben, delta i rasklubbens evenemang osv. Även gå kurser på brukshundklubben har jag träffat vänner på.
 
Nu är jag ju inte speciellt intresserad av att låta mina hundar leka med andra hundar utanför släkten och nära vänner, skulle aldrig släppa ihop dom med någon random från fb, men mina hundvänner har jag fått genom att vara aktiv i rasklubben, delta i rasklubbens evenemang osv. Även gå kurser på brukshundklubben har jag träffat vänner på.
Här jag bor vet man vem alla är i stort sätt, särskilt hundmänniskorna. Bor i ett litet samhälle. Släpper inte heller min hund med någon ”random”.
Min fråga är väl mer hur man lär känna andra hundmänniskor :idea:
 
Har börjat med blodpulver i maten till mina, och oj vad de gillar det! Asni verkligen tar sig tid och slickar skålen extremt noggrant, normalt sett äter hon fort och låter Tinja slicka upp småresterna. Nu får Tinja stå och sukta :rofl:

Får se om det gör någon skillnad på pälsen som det sägs :D
 
Här jag bor vet man vem alla är i stort sätt, särskilt hundmänniskorna. Bor i ett litet samhälle. Släpper inte heller min hund med någon ”random”.
Min fråga är väl mer hur man lär känna andra hundmänniskor :idea:
Bor oxå i ett litet samhälle, dom flesta hundar vi lärt att känna o leker eller promenerar med har vi träffat på just promenader.
Nu är mina hundar ganska allsidiga o leker med både stor o liten (fler stora än små)
 
Har ni sett regerevideringarna?
Alltså är SÅ himla glad att jag är färdig med Tinjas Rallychampionat, för den nya klassen och nya momenten gör att jag antagligen aldrig kommer vilja tävla Rallylydnad igen, oavsett hur bra träning det är för mina nerver.

Jag som har svårt att ta in och tolka saker kommer inte ha en CHANS med de nya skyltarna som fullkomligt kryllar av små krudelutter. Det tar mig ju liksom flera sekunder att processa vilket håll EN pil pekar åt 🙄

Men rapportreglerna verkar byta till kortare sträckor, så det blir inte värre iallafall, även om jag tycker förändringen är ganska onödig.
 
Har ni sett regerevideringarna?

Jag tog en snabb titt och känner att den där tanken om rally med framtida hund kan jag nog fetglömma nu...
Jag tyckte redan att det var lite krångligt med vissa av momenten och skyltarna; på en bana med de där nya skulle jag bli stående som :confused: och inte komma någonvart. För att vara en sport som ska gå ut på att ha roligt med sin hund så framstår den som rätt otillgänglig om man har NPF eller något annat som påverkar kognitiv funktion.
 
Jag tog en snabb titt och känner att den där tanken om rally med framtida hund kan jag nog fetglömma nu...
Jag tyckte redan att det var lite krångligt med vissa av momenten och skyltarna; på en bana med de där nya skulle jag bli stående som :confused: och inte komma någonvart. För att vara en sport som ska gå ut på att ha roligt med sin hund så framstår den som rätt otillgänglig om man har NPF eller något annat som påverkar kognitiv funktion.
Ja, och utöver sånt har jag ju dessutom dåligt djupseende. Hur tusan ska jag kunna se om hunden backat tre hundlängder? Jag kan knappt se om hon backat en! :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 660
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 943
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 703
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp