Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken fin och fokuserad hund! Hur lägger du ett sådant spår? Går och trampar själv liksom? Har du godis i spåret också? Hur länge lät du det ligga?

Ja jag gick spåret själv, man kan ju även låta någon annan lägga såklart :)

I början använde jag näring (hennes torrfoder eller annat godis) i varje fotspår och fasade sen ut det till att lägga godis lite då och då som jag gör nu. Ibland lägger jag några stycken och ibland lägger jag i några steg. Sen brukar jag även ha 1 eller 2 leksaker i spåret.

Näring är ju också bra om man vill bromsa hunden lite. Vilket Gripa behöver ibland :D
 
Jag viiiillllll gå på en rapportkurs. Letar med ljus och lykta, mejlar olika klubbar och säger att jag vill ha såna kurser, lägger upp i fb-grupper att jag vill ha folk att träna med. Har fått ett svar iallafall så det bådar gott, då har jag iallafall en person att träna och bolla idéer med :D
 
Ja jag gick spåret själv, man kan ju även låta någon annan lägga såklart :)

I början använde jag näring (hennes torrfoder eller annat godis) i varje fotspår och fasade sen ut det till att lägga godis lite då och då som jag gör nu. Ibland lägger jag några stycken och ibland lägger jag i några steg. Sen brukar jag även ha 1 eller 2 leksaker i spåret.

Näring är ju också bra om man vill bromsa hunden lite. Vilket Gripa behöver ibland :D
Okej! Ser väldigt proffsigt ut. Och verkar väldigt roligt för både hund och förare. Såg att hon hittade leksak där i slutet och blev så glad och stolt:love: .
Jag skulle vara orolig för att någon klåfingrig hade plockat leksaken innan vi hann fram. Hur gör man då för att markera avslut? Duger det med något man har med sig i reserv i fickan?
 
Okej! Ser väldigt proffsigt ut. Och verkar väldigt roligt för både hund och förare. Såg att hon hittade leksak där i slutet och blev så glad och stolt:love: .
Jag skulle vara orolig för att någon klåfingrig hade plockat leksaken innan vi hann fram. Hur gör man då för att markera avslut? Duger det med något man har med sig i reserv i fickan?

Haha jag var lite rädd att någon hund hade käkat upp all näring, speciellt på trottoaren. Om någon snott bollen hade jag fått belöna med röst och klapp, spåret är för henne så själv belönade så det hade nog inte gjort så stor skillnad för motivationen :D

Jag lägger mest saker och mat för att de ska lugna ner sig/hålla sig noggranna :)
 
Ville är nöjd med dagen trots att jag inte vågade mig ut i skogen i stormen. Vi åkte in till stan och gick en sväng i stadsparken och sen hänga i hundrastgården. Först kom en tjej med en äldre hane och det fungerade väldigt bra. Sen blev det lite stökigare när det kom en labbetjej. Men ville flamsade mest runt, den äldre hanen försökte däremot sätta tiken på plats. Men ville är glad och trött, han hann även med att skutta i dammen och simma lite. 🙄😂
 
Min "äter-allt-utom-sallad"-hund var mycket tveksam till kvällsmaten. Hon äter färskfoder och jag hade räknat fel till senaste leveransen och har därför köpt en annan sort för att variera med och dryga ut. Mycket förvånad hund åt mycket långsamt, men åt upp allt. Vet inte om det var för att det var "fel" mat eller om hon faktiskt inte tyckte det var gott. Vi får se framöver.
 
Min "äter-allt-utom-sallad"-hund var mycket tveksam till kvällsmaten. Hon äter färskfoder och jag hade räknat fel till senaste leveransen och har därför köpt en annan sort för att variera med och dryga ut. Mycket förvånad hund åt mycket långsamt, men åt upp allt. Vet inte om det var för att det var "fel" mat eller om hon faktiskt inte tyckte det var gott. Vi får se framöver.

Förra veckan ställde min mamma ner en assiett med rått älgkött till Frej, som också är väldigt matglad och brukar vara jättehet på rått kött. Han gick dit, nosade lite, vände och gick därifrån :eek:. Inte långt visserligen, och han gick tillbaka och åt sakta upp allt samt slickade rent. Jag undrar verkligen vad det var... Helt olikt honom.
 
Förra veckan ställde min mamma ner en assiett med rått älgkött till Frej, som också är väldigt matglad och brukar vara jättehet på rått kött. Han gick dit, nosade lite, vände och gick därifrån :eek:. Inte långt visserligen, och han gick tillbaka och åt sakta upp allt samt slickade rent. Jag undrar verkligen vad det var... Helt olikt honom.
Min Skalman är galet matglad - han käkar malt vilt (blandning älg, hjort och vlldsvin) i matskålen, men vägrar köttben av älg eller hjort :meh: köttben ska vara lamm eller nöt enligt honom. Han kan knapra på själva benet om någon annan hund lämnat när köttet är ätet, men inte annars. Knäppt :D Ibland vet man inte hur hjärnan fungerar där
 
Vi är sen igår i Tällberg på Åkerblads Hotell och gästgiveri och bara njuter. Kom för en liten stund sen tillbaka från en långpromenad på 3 h i solen, delvis längd Siljan. Ascot njöt så, och tyckte att han absolut kunde bada i Siljan. Jag var dock tråkigt och tillät det inte, blåser typ vindbyar här. Ascot gillar verkligen att bo på hotell :laugh:, det händer massor, härliga långpromenader på nya ställe, familjen är mer samlad, ofta får man en liten bullkant eller två. Nu vilar vi oss lite innan kulturvandringen om en kvart (som Ascot såklart ska med på!).

20200104_145237.jpg
 
Atan alltså :love: Vi har jagat idag, hennes två första drev var på vildsvin - vad hände liksom?! För ett halvår sen så hade jag aldrig trott att det var möjligt och nu gör hon typ inget annat. Det har skjutits två vildsvin för henne senaste månaden, tyvärr stolpe ut idag men vi tar nya tag imorgon:up:
BA70A366-F615-435F-BB75-DD07F5B75E93.jpeg


Sen kan man ju undra varför det är så lätt att lära henne cirkuskonster, när det verkar vara typ omöjligt att söka ut i skogen :confused:
 
Åkte iväg med Nessie och Nano till htm/freestyle tävlingsträning och fick även med maken. Hade cyklat Nessie nån km innan vi åkte då hon var så himla övertaggad senast och hon var väl ganska taggad ändå men lyssnade bättre än sist. Mot slutet gick hon som bäst.
Nano fick köra lite med husse och det är så härligt att se henne med nån annan, notarade att svansen svajade glatt i takt med musiken. Fick beröm av den som var rutinerad i gänget för att hon har en fantastisk attityd 😁. Tänk att förra året hade hon troligen stuckit av plan och lyssnat noll när det fanns distraktioner och nu kan man faktiskt träna henne lös bland främmande folk, hundar, musik och applåder, så himla glad!
Otroligt härliga hundar men kräver så olika saker. Nessie blir bättre ju mer uppvärmning, man får ofta nöta in nya saker och hon är sjukt glad över nåt så simpelt som att bara gå fot bara hon får träna, superbra fokus och en riktig arbetsmyra. Nano däremot vill man värma så lite som möjligt så man inte riskerar att trötta ut henne, lär sig saker på nolltid, går absolut inte att repetera för mycket på samma sak för då blir hon uttråkad, tycker att fot är väldigt onödigt och tråkigt, lättdistraherad (men har blivit super mycket bättre) och jobbar gärna men bara så länge det är roligt!
Himla kul träning och jag hoppas att maken får blodad tand 😁.

Nöjd Nessie i soffan:
IMG_20191231_153451.jpg
 
En granne som bor i samma hus som kag knackade på mitt köksfönster och sa god fortsättning (fast jag trodde att han sa att han var utelåst). Detta min grannes tilltag gör att jag nu har en hund som far upp och stormskäller vid minsta knyst utifrån eller ifrån trapphuset 🙈:crazy:. Jag hoppas det har gått över till läggdags :cool:.
 
Sent igår kom vi hem från Tällberg och idag körde vi årets första fyspass för både mig och Ascot. Pga av den totala avsaknaden av snö blev det ingen längdskidåkning utan löpträning :p. Jag är verkligen inte den som gillar att springa så riktig nöjd att jag verkligen gjorde det. Körde intervallträning med Tabata timer så vi sprang fullt ut i ca 30 sekunder och sen gåvila i 15 sekunder, 8 repetitionen följt av vila på 1 min och därefter upprepade vi hela setet. Osäker om det gav någon större konditionsträning för Ascot då jag har rätt dålig kondis just nu men han fick absolut den mentala träningen som dragträning ger. Ascot sprang på och drog så otroligt fint! Vi har verkligen hittat hans dragglädje med hjälp av stoppbelöningar. Idag körde vi dock inte stoppbelöning utan gåvila som sagt och det gick super. Man kan verkligen se på Ascot när jag kommenderar stopp eller gå att han verkligen vill sticka iväg igen! :love: :banana: :banana:Så så glad åt vi har kommit hit, att han tycker det är kul!

Allt som allt var vår fyspass nog inte längre än ca 20 min medan uppvärmningen/promenaden innan var på 1 h och nedvarvningen ca 40 min följt av stretching :rofl:. Men vi kom ut och sprang!
 
Har storstädat och knäskurat golvet i hundhuset ikväll. Vår trädgård är en lervälling nu, vilket märks väl där inne... GE MIG MINUSGRADER :arghh:

6AFC2E75-D32C-4ACB-BC86-99A0DC98E4FB.jpeg

Sjukt ändå hur väl golvet maskerade den bruna tonen, det såg inte alls så smutsigt ut innan jag började städa :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 711
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 817
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 479
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp