Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade Ebbot lös ikväll på en gångbana, ser en reflexväst runt krönet och ropar ”stanna” till Ebbot för att koppla. Tillbaka får jag svaret ”okej” av personen i reflexväst :o:D
Haha, har varit med om samma sak! Var ute i skogen med Lucifer lös då vi möter på en gullig gubbe. Ropar högt åt Lucifer att stanna så jag kunde gå fram och koppla, men gubben tvärnitade och sa "Ok!" lydigt och stod snällt och väntade kvar tills jag hann fram och förklara att det var åt hunden jag menade. :D
 
Ute på en och en halv timmes promenad med Nessie, Nike och Nano idag, möter ett par med en västgötaspets i elljusspåret och hundarna hetsar en del då man sällan träffar folk där. Deras vovve är också uppspelt så jag frågar om jag kan slå följe en bit så de kan gå ner i varv lite. Vi går resten av rundan tillsammans och vi släpper vovvarna (jag mina i omgångar) så de kan springa lite. Väldigt trevligt och väldigt väldigt bra träning för Nano som är reserverad, vågar släppa henne också och hon springer fullt ös medvetslös men håller avstånd till främlingarna och är initialt lite tveksam till att komma på inkallning när deras hund står för nära men får några bra inkallningar på slutet. Nöjda hundar i koppel sen och Nano är mycket mer avslappnad och är okej med att deras hund går i hasorna på henne, hon håller gärna bra avstånd till främmande annars. Trevlig runda och så glad att jag fick tillfälle att träna lite på att gå ihop med andra då det sällan vi stöter ihop med nån här på hemmaplan så då blir det oftast en väldigt stor grej när de plötsligt dyker upp nåt annat än rådjur och harar :p .
 
Alltså vad ska jag göra åt mina hundar.. börjar snart med vandrande pinnar :meh::banghead:..
Vi var på en lektträff med några andra Masar i lördags och vips så är Vilja halt. Hon är fortfarande halt idag men blir sakta lite bättre. Men alltså oturen.. 🙄😨

Så himla tråkigt! Hoppas det släpper snart - och det var kul att träffa på er i söndags 😁 Hon är så fin, Vilja 🥰
 
Har någon tips om hur man får bort att jag inte får hälsa på folk? 🙈 Mina två struntar i folk, jag får gå fram och hälsa om jag är tyst, de kan gå förbi jättenära och mina bryr sig inte alls. Men så FORT jag säger ”Hej” eller ”Hallå” när det är bara en annan människa på appellplanen, i trapphuset eller i skogen så blir mina två tokiga! Då börjar de varningsskälla som om de fått nys på en björn eller något :cautious: Blir väldigt jobbigt att jag inte kan hälsa tillbaka när folk hejar på mig.

De reagerar exakt likadant om jag bara säger hej eller hallå när vi är ensamma hemma också, men aldrig om det är i en situation med fler människor runt omkring, typ kurs eller hemma hos vänner. Jag förstår inte hur de plockat upp det här beteendet :confused: Skulle verkligen behöva tips på hur jag får bukt med det här.
 
Har någon tips om hur man får bort att jag inte får hälsa på folk? 🙈 Mina två struntar i folk, jag får gå fram och hälsa om jag är tyst, de kan gå förbi jättenära och mina bryr sig inte alls. Men så FORT jag säger ”Hej” eller ”Hallå” när det är bara en annan människa på appellplanen, i trapphuset eller i skogen så blir mina två tokiga! Då börjar de varningsskälla som om de fått nys på en björn eller något :cautious: Blir väldigt jobbigt att jag inte kan hälsa tillbaka när folk hejar på mig.

De reagerar exakt likadant om jag bara säger hej eller hallå när vi är ensamma hemma också, men aldrig om det är i en situation med fler människor runt omkring, typ kurs eller hemma hos vänner. Jag förstår inte hur de plockat upp det här beteendet :confused: Skulle verkligen behöva tips på hur jag får bukt med det här.

Mina gör också så! Har jag dom en och en är det sällan reaktion men går jag med båda kan jag inte säga det FÖRBJUDNA ORDET. De kan reagera likadant om jag svarar i mobilen hemma, inte så smarta alltid
:meh:
 
Mina gör också så! Har jag dom en och en är det sällan reaktion men går jag med båda kan jag inte säga det FÖRBJUDNA ORDET. De kan reagera likadant om jag svarar i mobilen hemma, inte så smarta alltid
:meh:
När du säger det så inser jag att ja, det är bara när de är tillsammans :cautious: Men de är ju nästan alltid det.
Mina reagerar dock inte när jag svarar i telefon, men jag har ju ljud på min och när signalen går igång springer de till telefonen, så de verkar ha koll på hur det konceptet funkar:p:rofl:
 
Mina gör också så! Har jag dom en och en är det sällan reaktion men går jag med båda kan jag inte säga det FÖRBJUDNA ORDET. De kan reagera likadant om jag svarar i mobilen hemma, inte så smarta alltid
:meh:
Jag kan inte heller svara i telefon utan två tokskällande hundar :rofl: Sambon kan dock svara i telefon när som helst, men han får typ 10 samtal varje dag när han jobbar hemifrån så de har lärt sig att det inte är någon gäst på ingång, vilket nog är anledningen till att de skäller när jag svarar. Inte för att samtal till mig ofta betyder inkommande gäst, men de verkar ha kommit överens om att det visst betyder det :p
 
Har någon tips om hur man får bort att jag inte får hälsa på folk? 🙈 Mina två struntar i folk, jag får gå fram och hälsa om jag är tyst, de kan gå förbi jättenära och mina bryr sig inte alls. Men så FORT jag säger ”Hej” eller ”Hallå” när det är bara en annan människa på appellplanen, i trapphuset eller i skogen så blir mina två tokiga! Då börjar de varningsskälla som om de fått nys på en björn eller något :cautious: Blir väldigt jobbigt att jag inte kan hälsa tillbaka när folk hejar på mig.

De reagerar exakt likadant om jag bara säger hej eller hallå när vi är ensamma hemma också, men aldrig om det är i en situation med fler människor runt omkring, typ kurs eller hemma hos vänner. Jag förstår inte hur de plockat upp det här beteendet :confused: Skulle verkligen behöva tips på hur jag får bukt med det här.
Mina har varit likadana, men det har blivit bättre. Oklart varför så jag har tyvärr inget tips att ge :p Jag slutade dock aldrig heja på folk, så de kanske insåg att det var lugnt... eller nått :laugh:
 
Mina har varit likadana, men det har blivit bättre. Oklart varför så jag har tyvärr inget tips att ge :p Jag slutade dock aldrig heja på folk, så de kanske insåg att det var lugnt... eller nått :laugh:
Skönt att man inte är ensam iallafall 🙈
Just nu försöker jag typ tjata ut det hemma, säga hej och hallå tills de slutar reagera :cautious:
 
Har någon tips om hur man får bort att jag inte får hälsa på folk? 🙈 Mina två struntar i folk, jag får gå fram och hälsa om jag är tyst, de kan gå förbi jättenära och mina bryr sig inte alls. Men så FORT jag säger ”Hej” eller ”Hallå” när det är bara en annan människa på appellplanen, i trapphuset eller i skogen så blir mina två tokiga! Då börjar de varningsskälla som om de fått nys på en björn eller något :cautious: Blir väldigt jobbigt att jag inte kan hälsa tillbaka när folk hejar på mig.

De reagerar exakt likadant om jag bara säger hej eller hallå när vi är ensamma hemma också, men aldrig om det är i en situation med fler människor runt omkring, typ kurs eller hemma hos vänner. Jag förstår inte hur de plockat upp det här beteendet :confused: Skulle verkligen behöva tips på hur jag får bukt med det här.
Känner igen så väl :D
Du får säga hej till personer där det är okej att hundarna hälsar eller något annat ord när dom inte ska - gammalmodiga goddag kanske :p
 
Har någon tips om hur man får bort att jag inte får hälsa på folk? 🙈 Mina två struntar i folk, jag får gå fram och hälsa om jag är tyst, de kan gå förbi jättenära och mina bryr sig inte alls. Men så FORT jag säger ”Hej” eller ”Hallå” när det är bara en annan människa på appellplanen, i trapphuset eller i skogen så blir mina två tokiga! Då börjar de varningsskälla som om de fått nys på en björn eller något :cautious: Blir väldigt jobbigt att jag inte kan hälsa tillbaka när folk hejar på mig.

De reagerar exakt likadant om jag bara säger hej eller hallå när vi är ensamma hemma också, men aldrig om det är i en situation med fler människor runt omkring, typ kurs eller hemma hos vänner. Jag förstår inte hur de plockat upp det här beteendet :confused: Skulle verkligen behöva tips på hur jag får bukt med det här.

Mina hundar brukade också göra så förut (utomhus) men inte längre. Nu bryr de sig inte ett dugg och söker kontakt med mig istället om jag hejar på någon. :)
Mitt tips är att helt enkelt att heja och hallåa i tid och otid, både ute och inne och varje gång (oavsett om de reagerar på det eller inte) släng/ge lite godis. För mina funkade det superbra! :up:
 
20200108_131004.jpg


Jag har köpförbud!
 
Har varit ute med damerna i ungefär 4 timmar (varav 40 min var resa till/från skog). Kan konstatera att de är vääääldigt trötta nu :D Hade sällskap av hundvakten och hennes hund också. Tokglada hundar, massor av spring och så lunch när vi kom hem. Jag älskar att ha semester och kunna göra sånt här på vardagar.
 
Har någon tips om hur man får bort att jag inte får hälsa på folk? 🙈 Mina två struntar i folk, jag får gå fram och hälsa om jag är tyst, de kan gå förbi jättenära och mina bryr sig inte alls. Men så FORT jag säger ”Hej” eller ”Hallå” när det är bara en annan människa på appellplanen, i trapphuset eller i skogen så blir mina två tokiga! Då börjar de varningsskälla som om de fått nys på en björn eller något :cautious: Blir väldigt jobbigt att jag inte kan hälsa tillbaka när folk hejar på mig.

De reagerar exakt likadant om jag bara säger hej eller hallå när vi är ensamma hemma också, men aldrig om det är i en situation med fler människor runt omkring, typ kurs eller hemma hos vänner. Jag förstår inte hur de plockat upp det här beteendet :confused: Skulle verkligen behöva tips på hur jag får bukt med det här.
Samma med Ascot. Han ignorerar varenda människa frånsett om jag skulle säga hej (tyst hej funkar dock) med lite inlevelse då blir människan SUPER spännande och man bara måste ju hälsa på denna spännande människa som matte sa Hej till. Är man hemma är det än värre: om någon i huset säger "hej" så flyger Ascot upp och springer dit skällandes för att själv hälsa :cautious:. Inte alltid dock det är någon där då ma ju faktiskt även säger Hej när man svarar i telefonen :meh:

Jag tänker ibland att jag ska "träna bort" ordet "hej" typ genom att använda det i mängder eller ngt eller genom mer strukturerad träning tex träna gå förbi någon kompis samtidigt som jag säger Hej. Har dock inte orkat ta tag i det.
 
Jag och min lilla mittel flyttade till studentlägenhet i söndags. Det går bra för oss båda. :up: Otroligt hur anpassningsbara hundar kan vara till olika förhållanden.

Första dagen vaktmorrade hon och boffade åt skumma ljud samt folk som gick förbi (vi bor på markplan), men nu känns det som att det blivit normaliserat hos henne och till följd av detta vaktar hon knappt alls längre. Hon spetsar öronen, kanske på sin höjd springer till ytterdörren och lyssnar mer, men därefter ser det ut som att hon bedömer att det förmodligen inte är någon inbrottstjuv och kommer till ro. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 149
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 688
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 794
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 736
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp