Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med lite tur får jag hem Ville i kväll. Han har en fraktur i "handledsleden" vänster fram och lunginflammation. Lunginflammation kommer antagligen av att han drog i sig något vid olyckan. Bakbenen är han öm över men de har inte kunnat se något på ct röntgen eller "vanlig" röntgen där. Nu blir det gips i ett antal veckor och lång rehab. Han kommer i framtiden få atros i den skadade leden och vi ska jobba förebyggande för att det ska dröja så länge som möjligt.
Jag är så otroligt tacksam att jag har min älskade Ville kvar i livet, samtidigt som jag ser många av mina framtidsplaner försvinna. Agility går helt bort, jag hoppas att han ska hålla för lagom jakt åtminstone men det är frågan om han kommer att hålla för exempelvis en längre jaktprovs dag.
 
Med lite tur får jag hem Ville i kväll. Han har en fraktur i "handledsleden" vänster fram och lunginflammation. Lunginflammation kommer antagligen av att han drog i sig något vid olyckan. Bakbenen är han öm över men de har inte kunnat se något på ct röntgen eller "vanlig" röntgen där. Nu blir det gips i ett antal veckor och lång rehab. Han kommer i framtiden få atros i den skadade leden och vi ska jobba förebyggande för att det ska dröja så länge som möjligt.
Jag är så otroligt tacksam att jag har min älskade Ville kvar i livet, samtidigt som jag ser många av mina framtidsplaner försvinna. Agility går helt bort, jag hoppas att han ska hålla för lagom jakt åtminstone men det är frågan om han kommer att hålla för exempelvis en längre jaktprovs dag.
Aj, jakt är ett farligt hundjobb. Min förra hund skadade sin hasled allvarligt när hon var två, och fick efter operationen kallbrand i operationssåret. Veterinärerna garanterade att hon skulle få artros förr snarare än senare. Hunden fyllde tolv utan att visa någon som helst hälta eller obehag, och var hela livet förtjust i att springa fort och långt.

Lägg inga planer på hyllan än, ung hund och bra rehabilitering kan göra underverk.
 
Du skrev att du alltid vad tvungen att byta dom efter promenaderna så jag tyckte det lät så.
Men ja, det blir ju väldigt svårt att kissa för hunden och det var därför jag tyckte att det lät lite underligt 🙂

Jag plockar ju av trosorna innan promenaden och byter trosskydd så hon har ett nytt när hon kommer in och trosan ska på igen 😊
 
Det är nog så... de brukar inte kunna den så väl hos wachtelhundarna :grin: på en utställning vi var på sagt domaren och läste standarden på iPad under tiden han dömde :idea:
Bättre det än att de tänker "Äh, den här rasen är ju släkt med ras x, de ska säkert vara likadana!" och så blir det helt fel... (Det verkar vara så med vinthundsraserna allt som oftast)
 
Ville är hemma igen! ❤
IMG_20200120_180923_734.jpg

Otros som är specialgjord för honom, vi ska tillbaka för en koll på torsdag så den sitter bra. Tratten för att han inte ska tugga och dra i otrosen.
Så omtyckt av personalen även om de konstatera att han är en väldigt glad hund så de fick välja lämpligt tonläge för att han inte skulle gå igång. ;) svansen gick ständigt. ❤
 
Ville är hemma igen! ❤ Visa bifogad fil 44317
Otros som är specialgjord för honom, vi ska tillbaka för en koll på torsdag så den sitter bra. Tratten för att han inte ska tugga och dra i otrosen.
Så omtyckt av personalen även om de konstatera att han är en väldigt glad hund så de fick välja lämpligt tonläge för att han inte skulle gå igång. ;) svansen gick ständigt. ❤

Härligt att han är hemma :heart. Tråkigt med lunginflammationen och skadan/skadorna. Lycka till med återhämtningen 🧡.
 
Åkte och tränade lite med Nessie och Qila på klubben i förmiddags. Lite lek och positioner för Qila och fotgående på både vänster och höger sida för Nessie och bakdelskontroll.

Nessie
IMG_20200121_112035.jpg


Ikväll blir det coachgrupp i agility för husse och han tar med både Nike och Nano då han tror att ett pass kan bli lite mycket för bara en av dem. De har inte samma uthållighet och arbetsmoral som Nessie 😋.
 
Vi fick veta att tiken hade en juvertumör på My Dog. Det var lite av en chock även om det är helt i linje med allt annat hon råkar ut för, med betoning på allt. Förra veckan plockades den bort och idag kom beskedet att den var godartad. Först då började jag gråta. Har nog inte orkat ta in alltihopa innan, det har varit för mycket.
 
Sprang en sväng med Ammo idag och lyckades vurpa spektakulärt. Givetvis inför publik. Känns lovande för året iom att detta var årets första runda 😂

(Ammo rivstartar snett samtidigt som jag startar och knappt har någon fot i luften = Jag roterar i luften och landar på sidan. Väldigt graciöst som ni förstår. Bara några skrapsår och resten av turen gick bra!)
 
Idag efter jobbet blev det igen raka vägen till rastgården, men istället för att gå hem efteråt så tog vi en rejäl promenad hem till hundvakten. Där åt vi middag och fikade lite. Aysu plundrade leksakslådan, dödade en pipleksak och var allmänt vild. Ebrah pussades mest med hundvaktens hund och försökte stjäla vårt fika :p

Nu har jag i alla fall två väldigt glada damer, och snart är det helg med tid för ännu fler äventyr. Det känns bra! Framförallt känns det bra eftersom vi imorgon kanske inte kommer hinna med någon rastgård innan det blir mörkt. Även om det blir så, så kommer det bara vara en enda dag den här veckan då de inte fått vara lösa. Precis så som jag vill ha det för dem.
 
Återbesök idag hos rehab för koll av otrosen, allt såg superbra ut. ❤ så nu ska vi lufta och ta av otrosen två gånger om dagen. Tack och lov att vi har tränat på att ligga på sidan och bli pysslad med. Lugn och fin hos rehab även om jag höll en hand på halsen och en på baken. Värst var att jag stod/satt lite dumt så mina ben somnade från knäna och ner. 😂 tur att maken var med och kunde ta Ville medans jag hade fullt upp med att kunna stå. 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 660
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 941
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 702
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp