Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och grabben har satt igång med att träna NoseWork igen (inomhus). Han hade inga problem med att komma ihåg hur allt går till, selen på och vad han jobbade som bara attan! :D Förhoppningsvis någon gång på våren lär vi sätta igång med agility igen. I höstas var han konstigt nog väldigt taggad på agilitybanan!

Gick också igenom mina säckar av hundmat, såg att en torrfodersäck går ut i slutet av Mars 2020. Aldrig att grabben kommer att hinna äta upp alltihop innan den går ut. Har någon tips på vad jag ska göra? Tror ni maten kommer vara ok fast den har hunnit gå ut? 🤔 Jag har all torrfoder ute på kalla altanen så jag tycker att den bör hålla längre.
Det går bra att frysa torrfoder. Men har också gett foder som passerat bäst före utan problem, så länge det luktar som det brukar. Har varit med om att det luktat härsket och då har jag givetvis inte gett det.
 
Promenad en och en halv timme med de vuxna vovvarna och så några minuters träning med Qila. Så himla glad över min valp, vi körde nu fem positioner och kedjjade lite med bara klicker och så godis sen och hon är fantastiskt duktig ❤️. Dessutom kom jag på att vi inte tränat nosdutt i hand alls vilket var i läxa att vi skulle göra från valpkursen men hon snappade upp det på en gång. Upptäckte att jag hade en Kong när jag rotade bland hund grejerna, perfekt att lägga färsfoder i så har Qila att göra en stund.
Imorgon blir det att köra privatlektion i vallning med Nessie och Nano 😁.

IMG_20200119_170452.jpg
 
Kan någon förklara för mig varför hundägare oftast är så extremt noga med att inte låta hundarna jaga hare, rådjur eller dylikt, men i samma anda stolt lägger upp att hunden gräver efter och jagar sork?

Jag tycker hela scenariot är så mycket konstigare än de som låter sina hundar jaga allt hej vilt, de gör fel, men de gör iallafall ingen skillnad på olika vilt. Vad gör det mer okej att potentiellt stressa eller bita ihjäl sork än en ekorre?
 
Är inte hundar fantastiska?
Vår äldsta dotter är nyopererad och Ebbot känner givetvis av att hon är ledsen och har ont. Igår orkade hon upp från soffan för att leka lite och Ebbot går och sätter sig nära henne. Han blir delaktig i hennes lek och blir döpt efter hennes bästa kompis. :idea:
Han sitter tålmodigt och låter henne leka och när hon inte orkar längre och återvänder till soffan för att vila följer Ebbot efter och lägger sig i närheten.:love:
Men gulle 😍
 
Kan någon förklara för mig varför hundägare oftast är så extremt noga med att inte låta hundarna jaga hare, rådjur eller dylikt, men i samma anda stolt lägger upp att hunden gräver efter och jagar sork?

Jag tycker hela scenariot är så mycket konstigare än de som låter sina hundar jaga allt hej vilt, de gör fel, men de gör iallafall ingen skillnad på olika vilt. Vad gör det mer okej att potentiellt stressa eller bita ihjäl sork än en ekorre?

Någonstanns drar man kanske gränsen för vad som är skadedjur i större mängd?
Vart går gränsen för djur som ska få "vara fredade" och inte dödas? Fästingar? Möss?
Hare och rådjur jagas av människan och äts. Sorken har inte tillräckligt med fiender och finns i överflöd, sprider sjukdomar och gör stora skador. Det finns hundraser som är spjutspetsavlade på att ta smågnagare. Erkänner, jag ser nog inte problemet.
 
Sista helgen på jaktsäsongen är här, och det är lite blandade känslor. Det är ganska skönt att säsongen går mot sitt slut på ett sätt, jag hamnar alltid efter med resten av livet under jaktsäsong :D sovmorgon är ju också skönt... men samtidigt så blir det alltid lite tomt, och tråkigt för hundarna att återgå till bara träning igen.
Jag har jagat ganska mycket denna säsongen, om jag räknar lite snabbt landar jag på drygt 40 jaktdagar sedan 1/9. En del av dem bara ensam med hund och bössa, en del av dem med fina vänner och deras hundar. Ganska 50/50 mellan hundarna när jag varit hundförare, men Finn har fått jaga mer än Floyd eftersom sambon ibland har jagat med honom när jag varit iväg och apporterat.

Ladda har fått jaga klart minst, vilket ju inte är så konstigt med tanke på skador och löp. Idag fick hon i alla fall komma lös lite :)
I morgon ska jag på kurs med Floyd, field trial-träning under roughshooting. Ska bli kul!
Finn åker med sambon och jagar dov och gris.
Vi har en fasanjakt kvar på torsdag, sen är säsongen slut för den här gången.
 
Kan någon förklara för mig varför hundägare oftast är så extremt noga med att inte låta hundarna jaga hare, rådjur eller dylikt, men i samma anda stolt lägger upp att hunden gräver efter och jagar sork?

Jag tycker hela scenariot är så mycket konstigare än de som låter sina hundar jaga allt hej vilt, de gör fel, men de gör iallafall ingen skillnad på olika vilt. Vad gör det mer okej att potentiellt stressa eller bita ihjäl sork än en ekorre?

Det är fritt fram för mina hundar att ta möss och råttor och andra gnagare även på promenad precis som de uppmuntrats att göra det i stallet, det rör sig knappast om någon utdragen hetsjakt direkt. Det är en mus i gräset sedan, bom, är den död.
 
Sista helgen på jaktsäsongen är här, och det är lite blandade känslor. Det är ganska skönt att säsongen går mot sitt slut på ett sätt, jag hamnar alltid efter med resten av livet under jaktsäsong :D sovmorgon är ju också skönt... men samtidigt så blir det alltid lite tomt, och tråkigt för hundarna att återgå till bara träning igen.
Jag har jagat ganska mycket denna säsongen, om jag räknar lite snabbt landar jag på drygt 40 jaktdagar sedan 1/9. En del av dem bara ensam med hund och bössa, en del av dem med fina vänner och deras hundar. Ganska 50/50 mellan hundarna när jag varit hundförare, men Finn har fått jaga mer än Floyd eftersom sambon ibland har jagat med honom när jag varit iväg och apporterat.

Ladda har fått jaga klart minst, vilket ju inte är så konstigt med tanke på skador och löp. Idag fick hon i alla fall komma lös lite :)
I morgon ska jag på kurs med Floyd, field trial-träning under roughshooting. Ska bli kul!
Finn åker med sambon och jagar dov och gris.
Vi har en fasanjakt kvar på torsdag, sen är säsongen slut för den här gången.
Var tvungen att räkna på våra hundars jaktdagar och kommer upp i nästan 35 st. Här har Sara varit den som fått jaga minst då vi varit med på en hel del jakter där ställande hund inte varit så användbart. Men hon har samtidigt hela februari kvar för älgjakt så i slutändan blir det nog ganska jämt ändå :D

Det är lite blandade känslor inför säsongens slut, måste erkänna att jag inte var direkt supertaggad imorse när vi skulle iväg...

För Atans del så utvecklas hon mer och mer - husse sköt ett rådjur för henne igår och det har blivit två vildsvin innan dess. Ska bli kul att se hur hon är nästa säsong!

Milo som vi räddade från avlivning har också utvecklats fint, men han är fortfarande rätt flamsig och glömmer fort :laugh: Men husse har skjutit både älg och rådjur för honom. Det går inte att komma ifrån att han är en speciell och väldigt rolig hund, om än lite grabbigt vimsig.
 
Var tvungen att räkna på våra hundars jaktdagar och kommer upp i nästan 35 st. Här har Sara varit den som fått jaga minst då vi varit med på en hel del jakter där ställande hund inte varit så användbart. Men hon har samtidigt hela februari kvar för älgjakt så i slutändan blir det nog ganska jämt ändå :D

Det är lite blandade känslor inför säsongens slut, måste erkänna att jag inte var direkt supertaggad imorse när vi skulle iväg...

För Atans del så utvecklas hon mer och mer - husse sköt ett rådjur för henne igår och det har blivit två vildsvin innan dess. Ska bli kul att se hur hon är nästa säsong!

Milo som vi räddade från avlivning har också utvecklats fint, men han är fortfarande rätt flamsig och glömmer fort :laugh: Men husse har skjutit både älg och rådjur för honom. Det går inte att komma ifrån att han är en speciell och väldigt rolig hund, om än lite grabbigt vimsig.

Det plockar på fort med dagar när man kan börja jaga änder redan i början av september :D Tror att jag kommer landa på 45 dagar med mina i år, när vi jagat på torsdag. En extra tackjakt, det tackar man ju inte nej till!
Skönt för Sara att få jaga hela februari ut också :)

Atan :love:
 
Kan någon förklara för mig varför hundägare oftast är så extremt noga med att inte låta hundarna jaga hare, rådjur eller dylikt, men i samma anda stolt lägger upp att hunden gräver efter och jagar sork?

Jag tycker hela scenariot är så mycket konstigare än de som låter sina hundar jaga allt hej vilt, de gör fel, men de gör iallafall ingen skillnad på olika vilt. Vad gör det mer okej att potentiellt stressa eller bita ihjäl sork än en ekorre?

Jag hejar glatt på när mina hundar tar skadegnagare. Det går fort. Jag bor på gård och försöker hålla beståndet nere, därav äger jag också katt.
 
Jag tycker det är en enorm skillnad på att driva vilt i skogen som kanske springer ifrån sina ungar, kastar foster, skadar sig, springer ut i vängen och kan orsaka olyckor eller störa och stressa en massa annat vilt i skogen under sin planlösa jakt.
Mot att gräva ett hål och tömma det på sork/råttor.
 
Fick lite inspiration av HtM/freestyle/trickstråden så tänkte lära Nikki ett nytt trix. Gick inget vidare då Adam 3 år kom och ville hjälpa till, så vi körde igenom det hon kan istället ;) . Tur att hon är snäll då det blev ytterst förvirrande 😁
 
Blir så trött på "mitt" rasfolk ibland... så fort man så mycket som andas att man funderar på att köpa hund från uppfödare X så haglar det in skitsnack om just den uppfödaren.

Sånt där är så förbaskat trist. Var nästan rent krig i shibaklubben ett tag.
 
Sånt där är så förbaskat trist. Var nästan rent krig i shibaklubben ett tag.
I vår rasklubb är det likadant, numera är det rätt tyst men istället för öppna konflikter som det var förr så snackas det skit och backstabas istället vilket nästan är ännu värre.
 
I vår rasklubb är det likadant, numera är det rätt tyst men istället för öppna konflikter som det var förr så snackas det skit och backstabas istället vilket nästan är ännu värre.

Det verkar vara hyfsat vanligt med riktigt ful stämning i Så många rassammanhang. Vad fan liksom, det är ju vuxna människor!
Jag hade i alla fall tur att folk bet sig i tungan när jag kom in som ny och hade köpt från en uppfödare som nog inte var jättepoppis. :) Men det var jättejobbigt att generellt tvingas "välja läger" på något vänster. Rasklubben var då i alla fall helt uppdelad i två grupper, jag vet inte om den är det fortfarande.
 
Det verkar vara hyfsat vanligt med riktigt ful stämning i Så många rassammanhang. Vad fan liksom, det är ju vuxna människor!
Jag hade i alla fall tur att folk bet sig i tungan när jag kom in som ny och hade köpt från en uppfödare som nog inte var jättepoppis. :) Men det var jättejobbigt att generellt tvingas "välja läger" på något vänster. Rasklubben var då i alla fall helt uppdelad i två grupper, jag vet inte om den är det fortfarande.
Känner igen mig i det. Försöker sålla och hitta folk som är relativt opartiska men det är inte lätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 150
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 688
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 794
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 739
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp