Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lånar den här tråden till en snabb och lätt fråga (hopps jag :nailbiting:). Hur många dagar/hur lång tid efter att tiken slutat blöda kan hon bli dräktig? Alltså efter att hon helt har slutat blöda. Är nojig för kompisens dvärgpincher hoppade upp på Nora, hann med typ två juck innan han hoppade av. Då hade hon varit helt fri från minsta tillstymmelse till blod i 3-4 dagar, och det var typ 3,5 vecka efter att löpet påbörjades. Nog kan det väl inte blivit något av det? Vill EJ ha staffe/dvärgpinscher-bebisar!
Hon kan mycket väl vara i höglöp. 🙈
 
Lånar den här tråden till en snabb och lätt fråga (hopps jag :nailbiting:). Hur många dagar/hur lång tid efter att tiken slutat blöda kan hon bli dräktig? Alltså efter att hon helt har slutat blöda. Är nojig för kompisens dvärgpincher hoppade upp på Nora, hann med typ två juck innan han hoppade av. Då hade hon varit helt fri från minsta tillstymmelse till blod i 3-4 dagar, och det var typ 3,5 vecka efter att löpet påbörjades. Nog kan det väl inte blivit något av det? Vill EJ ha staffe/dvärgpinscher-bebisar!
Hur länge tiken löper och hur länge höglöpet är samt när det infaller är högst individuellt så det är svårt att svara på. Finns tikar som min ena som har ett tre veckor långt löp men endast en enda dag som hon står och tillåter parning och sen min andra som löper i exakt 14 dagar men står och tillåter parning redan efter 7-8 dagar.
 
Nike blev ju tjuvparad 4 veckor efter hon börjat löpa och en vecka efter att jag var säker på att hon slutat löpa och det blev valpar..
 
Alltså ibland ska man ha tur...

Åkte iväg på promenad med hunden. Har brukshundsklubben på andra sidan vägen med bra skogsvägar att gå (mycket trevliga än att gå utmed e20)

Kom dit och det var massor med bilar. Hörde hundar överallt tänkte inte mer på det lastade ut och gick iväg. Kommer tillbaks och det är schäfrar överallt. Ser planen från där jag parkerat bilen och många fina ekipage.

Får möte med en gubbe som kommer med sin schäfer och ha har ett schå att få den att gå som han vill. Lte för ivrig/glad.
Denna gubbe är ganska ökänd för att vara otrevlig/nedlåtande om man har något annat än schäfer. Jag får på något mystisk vis min hund att gå fot ( när övade vi på det? :confused: ) hon ger schäfern en blick men går hur lugnt som helst vid min sida och sätter sig när jag kommer fram till bilen och väntar på att jag ska öppna och lyfta in henne.

Gubben glodde länge på mig och jag kände mig som värsta hundföraren :D Vanlgtvis brukar jag få kämpa för att hålla kontakten med min hund när vi får hundmöten. Inte så att hon rusar fram men hon är märkbart intresserad och stannar gärna upp för att titta. Vid bilen går hon gärna åt andra hållet istället för att vänta.

Funderar på om hunden har tagit illa upp när han frågade vad hon var för ras och vad det var för fel på hennes öron :rofl:

Nu när vi kom till kontoret stack hon dock snabbt iväg och snattade ett knäckebröd. Så mycket för den lydigheten :rofl:
 
Åh suck. Jag kom precis hem från vetten efter ett besök för att se över hennes tassar, de blir väldigt röda och ibland inflammerade, särskilt om vintern, och nu hade en cysta mellan tårna spruckit. Men! Hur som haver, hon får regelbunden behandling för sina besvär och jag har köpt små snöskor... men nu har blåsljudet blivit värre också. :cry:
Hon är pigg som attan och jag märker absolut ingenting (uppenbarligen inte hon heller) så veterinären säger fortsätt som vanligt.
Det var ändå inte roligt att höra.
 
Cyklade de stora hundarna idag, känns helt sjukt att kunna cykla i februari förra året i februari kom vi knappt ut på promenader här ute då man pulsade fram i snö till midjan på vissa ställen 😜. Sen åkte jag på valpkurs med Qila som skötte sig exemplariskt ❤️. På torsdag blir det freestyle kurs med Nano igen, ska väl försöka träna lite på läxan också..

IMG_20200211_125658.jpg
 
Vi har gått och lagt oss. Natten till idag väckte Frej mig med enträget hummande som jag försökte ignorera. Till slut tände jag ändå lampan och frågade vad han ville mitt i natten. Jag fick inget svar jag förstod, men sedan gick han och drack vatten.

Det har hänt förut att han väckt mig och sedan gått och druckit men kan han inte dricka om jag sover eller? 🙈 Han kan ju dricka när han är ensam hemma. Eller hoppas han på att få något godare än vatten? :p
 
Ska ni se den svenska kopian på CM på svt1 idag kl 21?

Jag tittar inte (ikväll i alla fall), men apropå CM så har jag en hundintresserad granne som gav mig träningstips härstammande från nämnda tränare. Det var inga tips jag bett om, och inte heller undanbett, men jag blev plötsligt lite extra tveksam till att låta grannen hålla i kopplet till min hund. (Grannen är av allt att döma respektfull och hänsynstagande, så det var bara det där med CM...)
 
Blev en tur till Strömsholm akut med Corinne idag, stygnen har gått upp och såret är inte läkt. Men eftersom hon inte hade någon infektion satsar vi på att tvätta det noga flera gånger om dagen (Veterinärens val under besöket). Blir det några förändringar på läget blir det en ny OP där man får göra nya fräscha hudflikar och sy ihop skiten igen.
Så nu blir läkningstiden betydligt lägre och en antibiotikakur i några dagar till.
Börjar undra varför Corinne konstant har sådan otur med precis allt.
 
Ibland är det inte lätt att vara hundägare :crazy: stackars mamma. Först så fick ju Puck något problem med underlivet, men det verkade vara på god väg (troligen på grund av pälsen då kanske). Men nu så började hon plötsligt må dåligt i magen, illamående med allt det innebär, först fick hon lite skonkost men hon ville inte ha. När det verkade lite okej så fick hon lite blötmat, men det var troligen för mycket.
Istället har mamma fått gå ut med hunden under nätterna och imorse vaknat med blöta lakan trots det ... det stank i hela lägenheten :yuck: Ev lite blod i avföringen.

Inte roligt! Hon ringde vetten för säkerhets skull imorse men de tyckte att hon kunde vara hemma. Jag funderade på om hunden inte kunde behöva få lite vätska ... men jag är van vid katter som det lätt blir akut med när det gäller vätska. Hoppas att hon kunnat hålla någorlunda tätt idag.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Ibland är det inte lätt att vara hundägare :crazy: stackars mamma. Först så fick ju Puck något problem med underlivet, men det verkade vara på god väg (troligen på grund av pälsen då kanske). Men nu så började hon plötsligt må dåligt i magen, illamående med allt det innebär, först fick hon lite skonkost men hon ville inte ha. När det verkade lite okej så fick hon lite blötmat, men det var troligen för mycket.
Istället har mamma fått gå ut med hunden under nätterna och imorse vaknat med blöta lakan trots det ... det stank i hela lägenheten :yuck: Ev lite blod i avföringen.

Inte roligt! Hon ringde vetten för säkerhets skull imorse men de tyckte att hon kunde vara hemma. Jag funderade på om hunden inte kunde behöva få lite vätska ... men jag är van vid katter som det lätt blir akut med när det gäller vätska. Hoppas att hon kunnat hålla någorlunda tätt idag.
Dricker inte hunden själv så kan man spruta in tex vätskeersättning i mungipan på dom,med dålig mage brukar man börja med fasta,sen små portioner mat men flera gånger istället,blod brukar vara för att tarmen är irriterad.
 
Jag har inte haft hund innan, så vissa begrepp har jag ingen referens till, som t ex "bra av-och-på-knapp". Men igår kommenterade en annan person att min hund hade det. Vi var på rallylydnadsträning och på plan var hon pigg och nästan lite väl taggad. Men när vi tog en paus så lade hon sig ner och vilade, och när en stissig unghund gick förbi ett par meter bort lyfte hon bara på huvudet för att ha lite koll. Hon är sådan naturligt, inget jag tränat på så jag har väl aldrig tänkt närmare på det. Men ändå trevligt att få en liten referens från någon som har mer erfarenhet.
 
Stackars Pucken fick åka till djursjukhuset idag och ska tydligen stanna över natten för provtagning etc.
Jag såg hennes avföring imorse och den var verkligen mörkt brun (ursäkta äckelmagade men typ mörk choklad) och i vätskaform. Hon försökte liksom trycka fram något utan att lyckas. Så för mig känns det tryggt att de kan undersöka henne noggrannare.
Stackaren var lite uttorkad (no surprise) och hade ont i magen :( Hon såg så ynklig ut imorse.
Hoppas att det löser sig :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 709
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 206
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp