Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har för första gången sedan oktober en hund som bäddat ner sig i soffan och snarkar.

Gudars vad glada vi är båda två för att vi får komma igång nu och att fysion ville att vi skulle öka motionen och träna :bow: Hoppas givetvis att det gått åt rätt håll på fredag när vi ska tillbaka. Men det känns som att spänningarna i högersidan börjar släppa, för både massera och stretcha utan att hon visar obehag och slappnar av väldigt fort.

Idag har vi gått en promenad på 7 km, tränat balansboll och kroppskontroll, masserar och stretchat samt gått kvällsrunda på 2 km.

Imorgon blir det klubben och rallyträning :love:
 
Haha, jag visade en bild på en stickad hundmössa för morsans sambo, för jag tyckte att det såg så fånigt kul ut. "Men ÅH! En sådan MÅSTE ju Aysu ha!" utbrast han. Nu har jag råkat lova honom att leta upp riktigt tydlig bild på sådan, eller en beskrivning av hur man gör. Hans mor har nämligen börjat sticka och han tänkte att hon ska göra en mössa till Aysu... Vi får väl se hur det här slutar :D Jag är i alla fall i full fart nu med att leta reda på en bra bild.

Något sådant här är det som han vill att Aysu ska få (bild från vinthunden.se):
mossa_55.jpg
 
Haha, jag visade en bild på en stickad hundmössa för morsans sambo, för jag tyckte att det såg så fånigt kul ut. "Men ÅH! En sådan MÅSTE ju Aysu ha!" utbrast han. Nu har jag råkat lova honom att leta upp riktigt tydlig bild på sådan, eller en beskrivning av hur man gör. Hans mor har nämligen börjat sticka och han tänkte att hon ska göra en mössa till Aysu... Vi får väl se hur det här slutar :D Jag är i alla fall i full fart nu med att leta reda på en bra bild.

Något sådant här är det som han vill att Aysu ska få (bild från vinthunden.se):
mossa_55.jpg
Tror det finns en beskrivning till den i fb tråden sy till djur
 
Idag började vi med en långpromenad, och Ebrah fick springa lös lite. Ensam då för att inte triggas att springa mer än nödvändigt. Hon sprang två små varv, kom till mig för att få godis, skuttade lite smått igen och sedan kopplade jag henne. När vi kom hem fick hon stretching och la sig för att sova i soffan. För en stund sedan var hon upp lite och blev rastad, men hon rör sig inte annorlunda alls jämfört med i morse, och smärtstillande har hon inte fått på några dagar nu. Så, allt verkar vara lugnt med henne.

Jag kommer dock fortsätta att släppa dem en i taget åtminstone en vecka till för säkerhets skull. Det blir ju ett sånt jäkla tempo på dem när de springer tillsammans, många tvära svängar och kast åt olika håll osv. Men jag är åtminstone väldigt glad åt att allt än så länge går åt helt rätt håll.

På eftermiddagen nu så tränade vi lite små tricks. Min mor fick testa att göra "vacker tass" och "nos" med Aysu. Aysu gör ju vad som helst för godis och morsan tyckte det var bekvämt att kunna sitta kvar i soffan och träna hund :p Efter lite förvirring från bådas sida så gick det riktigt bra, och jag tror det var roligt för Aysu med lite variation i träningen på det sättet. Morsan har aldrig tränat hund, så hon är fumlig i sina rörelser, extremt långsam i allt och allmänt förvirrad. Efter några gånger fick hon till det riktigt bra och de båda hade kul.

Känns som en bra dag det här :)
 
Denna balansgång med foder åt Ville. Jag vill helst inte byta foder eftersom han är så himla fin i magen just nu trots metacam och penicillin, men han får väldigt lite för att att inte gå upp i vikt istället. Det känns nästan taskigt lite men jag försöka fylla ut med lite morötter, vitkål och annat som inte lägger sig på vikten. Sen fördelar jag även en del av torrfodret som träningsgodis för att inte göda upp honom på hundgodis. :D Men nu är det 14 dagar sen olyckan, även om det känns som lång tid framåt så går det trots allt ganska fort. Även om han börjar bli mer och mer rastlös. Idag fick han hänga med och åka bil, lite trött i huvudet av det åtminstone. Spännande att titta på folk på parkeringar, eller kanske åtminstone roligare än ligga hemma i köket med mig när jag jobbar med datorn. ;)
 
Igår roade sig Impa med att springa in i mitt knä så det vek sig i sidled och krasade i det. Idag har jag varit i kontakt med vårdcentralen som ordinerade linda knät, håll i högläge och vila några dagar. Blir det inte bättre eller sämre skulle jag återkomma. Jag har redan haft influensa och nån magsjuka i år så det va lite jobbigt att behöva ringa chefen och informera om att jag blir hemma igen. :(
 
Om det står "endast för utvärtes bruk" på ögonrengöringsmedlet, betyder det då att det förutom för att förtäras inte heller får droppas i ögonen. Jag skulle egentligen köpt (eller gjort) någon koksaltlösning men ögonrengöring lät så rätt innan jag läste på flaskan...

Frej har haft lite mer ögongegga efter sömn än vanligt så det kanske finns något som irritetar ögat så jag vill prova att skölja lite.
 
Om det står "endast för utvärtes bruk" på ögonrengöringsmedlet, betyder det då att det förutom för att förtäras inte heller får droppas i ögonen. Jag skulle egentligen köpt (eller gjort) någon koksaltlösning men ögonrengöring lät så rätt innan jag läste på flaskan...

Frej har haft lite mer ögongegga efter sömn än vanligt så det kanske finns något som irritetar ögat så jag vill prova att skölja lite.
Det du har köpt är troligen ett medel man rengör med när vita hundar börjar bli rosa/röda runt ögonen, så droppa inte det i ögat.
Vid gegg brukar jag ta koksaltlösning (mina till linserna) på en bomullsrondell o torka,eller droppa i ögat.
 
Vi fick valla ute i söndags och Nessie skötte sig kanon, C som vi delar privatlektion med sa att Nessie verkligen kommer till sin rätt ute. Precis när jag känner att det känns som om jag fixar det här så ska vi då mellan grindar och det gick jättebra de gånger jag lyckades sikta in mig på grindhålet :angel:. Jag har liksom svårt att gå baklänges på plant golv inomhus ska alltså inte bara backa i en knögglig hage, jag ska lyckas backa in mellan grindar, hinna med att se vad fåren är och inte trilla över dem och kanske hinna kasta nåt öga på hunden också.. Jaja, det gick rätt bra ändå då Nessie tack och lov sköter sig bra själv, det när jag tycker att jag ska försöka lägga mig i det blir fel :p. Fick beröm för ett väldigt snyggt hämt som jag på intet sätt var delaktig i mer än att jag var tyst och lät Nessie sköta sitt.
Idag har maken varit på coachgrupp i agility, både Nano och Nike hade gått strålande. Temat var bakombyten och maken har aldrig brytt sig om att träna bakombyten med Nike då han inte tyckt att det behövts men idag sprang hon som om han aldrig gjort annat än bakombyten så han var lite paff.
På torsdag har jag freestyle kurs som börjar och jag är lite velig angående vilken hund jag ska ta med. Nessie vill ju verkligen träna och är den som behöver mest aktivering, Nike skulle tycka att det var kul och Nano behöver miljöträningen..
Har dessutom anmält mig och Nessie till vår första heelwork tävling idag, den går i april :nailbiting:.
 
På söndag är det invigning a Hundhallen här strax utanför min gata, så då tänkte jag ta med min bigfoot Petra för lite socialträning inomhus i stökig miljö :) Ska bli superkul att få den färdiga hallen och prata om kommande ringträningar där.....för vi är tydligen fler nu som vill få ihop att hyra hallen för det under våren :)
 
Blä, lungorna är visserligen fina på Ville och igår var allt bra. Idag hade han ett litet skav vid sporren och så fick jag se att mittenklon som han i praktiken lägger mest vikt på är sprucken. Han har även börjat halta mer än tidigare. Jag jagade Strömsholm och fick prata med en där. Men trots att hen läste journalen så verkade hen inte riktigt fatta. Hens förslag var att jag skulle åka till en mindre veterinär och ta bort klon. När jag ifrågasatte om en veterinär som inte har tillgång till hans journaler verkligen bör greja med hans tass, där han har frakturer fick jag till svar att det var upp till veterinären. 🙄 Men jag kunde ge metacam om jag ville. Men jag fick ta på den andra evidensiakliniken och fick en tid hos dem kl 8 i morgon så ska de titta på honom. Blev lite matt på mottagandet av den jag pratade med på Strömsholm. Alla andra vi har haft kontakt med har tryckt på att vi ska höra av oss vid problem så snabbt som möjligt. 🤔 men när man väl försöker så blir man skickad till någon annan.
 
Alltså hur fort går inte tiden :cautious: Idag är det 5 år och 1 dag sedan min tanthund Mini fick sin diagnos fransk hjärtmask och var nära att stryka med. Hon var så sjuk så sjuk och det tog många månader innan felet hittades - ingen jäkel tänkte då på träckprov efter alla andra undersökningar som gjorts. Det tog lång tid - typ 3 år innan hennes lungor var okej och inte längre visade problem alls. Hon blev en tant-hund av hela resan, men lever och har det bra om än om hon tar det lugnt jämfört med mina övriga heeler :heart
 
Vilja har nu ätit Rimadyl i 9 dagar + gått i koppel. Varit riktigt svårt då hon bara vill springa och leka som den 7 månaders hund hon är.
Hon haltade ganska ordentligt i morse vid 5.30 trots smärtstillande.
Vill så gärna att hon har benhinneinflammation och att hon ska bli bra men hur ska man veta det?
Göra en CT och se? Alltså är så trött mentalt pga detta. Tar nog egentligen vad som helst förutom hälta 😞.
Många säger jag ska strunta i CT och bara vila ut henne. Men vill ju egentligen verkligen inte vänta om det nu skulle vara som Fixa.
Men vill ju samtidigt inte jämföra dem men så himla svårt..
Hon har iallafall börjat löpa.

Freya är en så rolig valp! Vaken och på ❤. Hon är lika stor nu som 12 veckor som vilja var vid 8 😂🙈. Blir nog en bra storlek på henne 👌.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1579535955166.jpg
    FB_IMG_1579535955166.jpg
    50,4 KB · Visningar: 21
Vilja har nu ätit Rimadyl i 9 dagar + gått i koppel. Varit riktigt svårt då hon bara vill springa och leka som den 7 månaders hund hon är.
Hon haltade ganska ordentligt i morse vid 5.30 trots smärtstillande.
Vill så gärna att hon har benhinneinflammation och att hon ska bli bra men hur ska man veta det?
Göra en CT och se? Alltså är så trött mentalt pga detta. Tar nog egentligen vad som helst förutom hälta 😞.
Många säger jag ska strunta i CT och bara vila ut henne. Men vill ju egentligen verkligen inte vänta om det nu skulle vara som Fixa.
Men vill ju samtidigt inte jämföra dem men så himla svårt..
Hon har iallafall börjat löpa.

Freya är en så rolig valp! Vaken och på ❤. Hon är lika stor nu som 12 veckor som vilja var vid 8 😂🙈. Blir nog en bra storlek på henne 👌.
Jag hade utrett vidare. Att hältan är kraftig 9 dagar in på koppelvila och smärtstillande på en valp är det som avgör för mig.
 
Jag hade utrett vidare. Att hältan är kraftig 9 dagar in på koppelvila och smärtstillande på en valp är det som avgör för mig.

Jo och jag är ju en person som tar tag i det därav jag har ett återbesök på måndag. Men kan jag nu trycka på att jag vill ha en CT eller måste jag vänta längre? Hon är ju dock inte konstant halt utan haltar ibland om hon legat stilla länge.

Har varit med om exakt samma sak med en annan valp som jag fick ta bort i somras 7 månader gammal.
Men då höll vi på från hon va ca 5 månader till hon va 7 månader.
 
Jo och jag är ju en person som tar tag i det därav jag har ett återbesök på måndag. Men kan jag nu trycka på att jag vill ha en CT eller måste jag vänta längre? Hon är ju dock inte konstant halt utan haltar ibland om hon legat stilla länge.

Har varit med om exakt samma sak med en annan valp som jag fick ta bort i somras 7 månader gammal.
Men då höll vi på från hon va ca 5 månader till hon va 7 månader.
Är det hältor som kommer efter vila och försvinner när de rört på sig lite så är det oftast frågan om muskelskador.
 
Är det hältor som kommer efter vila och försvinner när de rört på sig lite så är det oftast frågan om muskelskador.
Det kan även vara skelettskador, min förra som hade en lös benbit i bogen visade enbart hälta någon minut efter att han rest sig från vila. Därefter var det bara en rörelsestörning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 432
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 721
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 834
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 490
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp