Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde det var standard med sederad hund vid testet?
Sjävklart jättetråkigt om hunden är döv, men det hade väl ändå inte varit en kandidat för avel när minst hälften av syskonen är ensidigt döva i en ras (antar att det handlar om dalamtiner) som har problem med just dövhet? Eller det kanske inte var det du tänkt ha hunden till?
Hoppas dina misstankar inte bekräftas, oavsett.
I Sverige sederas alltid hundarna, ja. I andra länder gör de lite olika.

Ang avel så avlar man även på unilateralt hörande hundar (Ej Tyskland). Jag personligen undviker unilateralt hörande i avel dock, men bilateralt ur en kull med unilateralt har jag inga problem med. Föds nästan alltid minst en uni i kullarna så det hade smalnat av avelsbasen rejält, och de flesta i Sverige BAER-testar inte ens sina valpar. Åtminstone två unilateralt hörande valpar ur kullen är sålda till avel, både hane och tik (sålda till Sverige och Finland).

Men oavsett, man har ju ingen aning om han duger till avel alls när han blir stor, även om han hör. Om han skulle vara döv utesluts även utställning. Vad gäller andra sporter vet jag inte, det hade jag tänkt fråga SBK om det visar sig att han är döv.. Är ju alltså så mycket mer än eventuell avel som kan uteslutas..
 
I Sverige sederas alltid hundarna, ja. I andra länder gör de lite olika.

Ang avel så avlar man även på unilateralt hörande hundar (Ej Tyskland). Jag personligen undviker unilateralt hörande i avel dock, men bilateralt ur en kull med unilateralt har jag inga problem med. Föds nästan alltid minst en uni i kullarna så det hade smalnat av avelsbasen rejält, och de flesta i Sverige BAER-testar inte ens sina valpar. Åtminstone två unilateralt hörande valpar ur kullen är sålda till avel, både hane och tik (sålda till Sverige och Finland).

Men oavsett, man har ju ingen aning om han duger till avel alls när han blir stor, även om han hör. Om han skulle vara döv utesluts även utställning. Vad gäller andra sporter vet jag inte, det hade jag tänkt fråga SBK om det visar sig att han är döv.. Är ju alltså så mycket mer än eventuell avel som kan uteslutas..
Får man inte ställa ut en döv hund?
 
En som är rätt nöjd över och vill visa upp fyndet som hittades på skogspromenaden med husse :D!

046D0E45-7577-4E5E-AC87-C0B4B51D4003.jpeg
 
I Sverige sederas alltid hundarna, ja. I andra länder gör de lite olika.

Ang avel så avlar man även på unilateralt hörande hundar (Ej Tyskland). Jag personligen undviker unilateralt hörande i avel dock, men bilateralt ur en kull med unilateralt har jag inga problem med. Föds nästan alltid minst en uni i kullarna så det hade smalnat av avelsbasen rejält, och de flesta i Sverige BAER-testar inte ens sina valpar. Åtminstone två unilateralt hörande valpar ur kullen är sålda till avel, både hane och tik (sålda till Sverige och Finland).

Men oavsett, man har ju ingen aning om han duger till avel alls när han blir stor, även om han hör. Om han skulle vara döv utesluts även utställning. Vad gäller andra sporter vet jag inte, det hade jag tänkt fråga SBK om det visar sig att han är döv.. Är ju alltså så mycket mer än eventuell avel som kan uteslutas..
Kan inte svara för övriga sporter men rallylydnad får du tävla med döv hund. I alla fall har jag tävlat i samma klass som en.
 
Kan inte svara för övriga sporter men rallylydnad får du tävla med döv hund. I alla fall har jag tävlat i samma klass som en.
Tack! 🙏 Får kolla upp om man kanske behöver dispens eller något. Är väl främst rallyn som blir aktuellt.

Har försökt ”testa” lite hemma.. Vissa stunder är jag helt säker på att han är döv, andra stunder tycker jag att han reagerar. Har han bara selektiv hörsel? Eller är det ren tur att han råkar titta åt det håll ljudet kommer ifrån? Vi får se vad ett svenskt BAER säger:D
 
Happ. Årets första LC-träning här i Stockholmstrakten blev fullbokad på någonstans mellan 30-60 min. Jag hann inte ens se att det skulle vara träning :p Hade funderat på att försöka ta mig iväg till träning för att låta Aysu springa, men hon får väl fortsätta nöja sig med att jaga Ebrah under våra långpromenader. Med lite tur blir det lättare att komma med på träningar senare i år...
 
Jag, Gripa och Viggo gick ut på långpromenad klockan 8 idag på morgonen och kom inte hem försen strax innan 13 :D
Det blev dryga 17 km. Jag försökte undvika att gå förbi en gammal bekants gård då jag vet att de brukar ha hundarna lösa och det kändes onödigt. Så istället gick jag en annan väg, som jag trodde var rätt. Det slutade med att vi gick fel, gick vilse och tillslut gav jag upp att försöka hitta en annan väg till dit vi skulle så jag gick efter kartan på mobilen och rätt igenom skogen tills vi kom ut på rätt väg igen efter sisådär 2 timmar :laugh: Som tur var gick det utan att bli allt för blöt, tack och lov för stövlar :angel:

IMG_20200220_090426.jpg
 
Regn här. Aysu är måttligt road och jag var trött efter jobbet så vi har haft en vilodag till... Imorgon får det bli någon form av ordentlig motion efter jobbet, sedan är det äntligen helg! Idag tränade vi lite rallylydnad och tricks istället. Damerna tyckte att det var hur kul som helst. Ska se om någon vill/kan fotografera oss någon dag.
 
Happ. Årets första LC-träning här i Stockholmstrakten blev fullbokad på någonstans mellan 30-60 min. Jag hann inte ens se att det skulle vara träning :p Hade funderat på att försöka ta mig iväg till träning för att låta Aysu springa, men hon får väl fortsätta nöja sig med att jaga Ebrah under våra långpromenader. Med lite tur blir det lättare att komma med på träningar senare i år...
Dina hundar kan ju redan lc. Väldigt onödigt att träna då! Dina hundar motionera dessutom mycket och lösa, så bara bra att inte träna. Träning för lc är för nybörjare. Många hundar börjar ju gena om de springer för mycket.

Ps hur många klubbar har ni och hur många medlemmar per klubb? Hur ofta träningar? Kan ni inte starta egna klubbar och ordna fler tävlingar och tävlingar eftersom det verkar vara sån brist?
 
Dina hundar kan ju redan lc. Väldigt onödigt att träna då! Dina hundar motionera dessutom mycket och lösa, så bara bra att inte träna. Träning för lc är för nybörjare. Många hundar börjar ju gena om de springer för mycket.

Ps hur många klubbar har ni och hur många medlemmar per klubb? Hur ofta träningar? Kan ni inte starta egna klubbar och ordna fler tävlingar och tävlingar eftersom det verkar vara sån brist?
Aysu får ju inte tävla längre, därav att jag tänkte låta henne vara med på träningar iaf. Annars åker jag inte på träningar efter att de fixat licensen. Här är det bara Svenska vinthundsklubben som anordnar träningar/tävlingar, hur många medlemmar det är vet jag inte. För att få hålla träningar så krävs förutom tillstånd från markägarna även tillstånd från... länsstyrelsen eller något sådant och det är öht mycket att fixa med mer än att bara smälla upp en maskin och låta hundarna springa lite. En till klubb hade absolut varit lockande, men då hade det krävts enormt mycket jobb och hade det ordnats tävlingar hade resultaten troligen inte fått registreras hos SKK heller. Vill man ha mer LC här så är det nog i så fall lättare att engagera sig i SvVK och hjälpa till att få fler träningar/tävlingar åt dem, men då ska man ha tid och ork och fungera tillräckligt bra med de som i dagsläget håller i det hela för att det ska bli något av det.
 
Tack! 🙏 Får kolla upp om man kanske behöver dispens eller något. Är väl främst rallyn som blir aktuellt.

Har försökt ”testa” lite hemma.. Vissa stunder är jag helt säker på att han är döv, andra stunder tycker jag att han reagerar. Har han bara selektiv hörsel? Eller är det ren tur att han råkar titta åt det håll ljudet kommer ifrån? Vi får se vad ett svenskt BAER säger:D

Utställning är en sak men varför skulle du behöva dispens för att tävla om hunden är döv? Hundar kan ha en massa sjukdomar men tävla ändå, det är om de står på medicinering för det som dispens krävs eftersom en del mediciner kan påverka hundens prestation på olika sätt. Eftersom jag själv har en hund som har dispens för tävling så har jag läst reglerna och aldrig läst något om att det skulle vara förbjudet att tävla döv hund :)
 
Utställning är en sak men varför skulle du behöva dispens för att tävla om hunden är döv? Hundar kan ha en massa sjukdomar men tävla ändå, det är om de står på medicinering för det som dispens krävs eftersom en del mediciner kan påverka hundens prestation på olika sätt. Eftersom jag själv har en hund som har dispens för tävling så har jag läst reglerna och aldrig läst något om att det skulle vara förbjudet att tävla döv hund :)
Ingen aning vad som gäller, därför jag skulle kolla upp det som sagt :) Har aldrig suttit i en sån situation förut så känns bäst att kolla upp utan att ta för givet
 
Är lite förkyld och igår var jag superhängig men åkte och tränade Nessie i heelwork i en (för oss) ny hundhall och inte heller hon kändes riktigt på hugget. Sen skulle jag åka på freestylekurs men var nära att stanna hemma, åkte iallafall men tränade inte så mycket men lilla Nike som fick följa med blev trött iallafall :D. Nano är så känslig för sinnesstämning så jag ville inte ha med henne och få en dålig träning pga mig.

Idag ska jag åka och valla med Nessie och Nano, känner mig lite piggare än igår!

86495877_10219832291031935_8139017082378387456_n.jpg


Imorgon ska jag och maken på danskurs, första aktiviteten utan hund på evigheter :nailbiting::nailbiting::nailbiting:.
 
Aysu får ju inte tävla längre, därav att jag tänkte låta henne vara med på träningar iaf. Annars åker jag inte på träningar efter att de fixat licensen. Här är det bara Svenska vinthundsklubben som anordnar träningar/tävlingar, hur många medlemmar det är vet jag inte. För att få hålla träningar så krävs förutom tillstånd från markägarna även tillstånd från... länsstyrelsen eller något sådant och det är öht mycket att fixa med mer än att bara smälla upp en maskin och låta hundarna springa lite. En till klubb hade absolut varit lockande, men då hade det krävts enormt mycket jobb och hade det ordnats tävlingar hade resultaten troligen inte fått registreras hos SKK heller. Vill man ha mer LC här så är det nog i så fall lättare att engagera sig i SvVK och hjälpa till att få fler träningar/tävlingar åt dem, men då ska man ha tid och ork och fungera tillräckligt bra med de som i dagsläget håller i det hela för att det ska bli något av det.
Men va? Här är det ju bara klubbarna som ordnar tävlingar och vi är ju skolade av vinthundsklubben. Vi har ordnat med tillstånd själv, och har man lite kontakter får man lätt ordnat fält inför tävlingar.

Jag och sambon ordnar träningar hemma hos oss också. Båda skolade av vinthundsklubben.
 
Visade sig att de hade åkt till djursjukhuset och där var Puck jätteduktig och behövde inte lugnande den här gången när de tog ett ultraljud på henne :love::up: De kunde t.o.m ta ett prov från urinblåsan :eek:
De misstänkte starkt att det rör sig snarare om urinvägsinfektion, inte märkligt efter diarré det heller, de tittade inte så noggrant i underlivet men tyckte att det såg fint ut. Plus så råkade Puck kissa inne på kliniken :o Och det luktade tydligen illa så det var ett till symptom som bekräftade misstanken.
Känns faktiskt lättare! 😅 Veterinären var upptagen när de var där så nu väntar mamma bara på ett samtal så att puck kan få medicin mot urinvägsinfektionen, om proverna visar på det.

(Mamma stackaren i sin tur hade ont i nacken de senaste par dagarna som äntligen försvann idag och dessutom fått röda svullna utslag på halsen ... troligen pga stress :cautious: så vi får hoppas för bägge att detta kan lösas lätt!)
Som en liten bonus så har hon gått ned i vikt sedan detta började - 1,5 kg. Vilket behövdes! Hon började se ut som en liten boll 😅
Fortfarande kinkig med maten men mindre mat vid matbordet, det har blivit strängare med det :sneaky:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 757
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 655
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 724
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 692
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp