Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyckats tajma vädret rätt bra denna helg.
I gårdagens regn var vi på heldagsträning i rallylydnad inomhus. Mycket trött hund i går kväll. Idag skogspromenad i solen och vinden.
 
Men det är ju för att han genomgått ett operativt ingrepp. Jag kan inte se någon anledning till att inte få tävla med döv hund men självklart ska man läsa igenom dispensreglerna nogrannt innan man söker dispens. De finns ju öppet att läsa för alla.

Okej, men det var det jag gjorde och tydligen missförstod ju jag.
 
Nu är hon hemma, hon mår bättre och är piggare men det är pga smärtlindrande hon fick där. Vi fick ut recept på smärtstillande att fortsätta ge hemma. Hon hade haft en väldig tur att hon inte spettat något viktigt. De plockade bort alla flisor de kunde hitta men det finns ingen garanti att de kanske missat något som vandrar vidare och orsakar problem någon annanstans.

Över 8000 kr gick kalaset på. Tur att man har en försäkring.
 
Nu är hon hemma, hon mår bättre och är piggare men det är pga smärtlindrande hon fick där. Vi fick ut recept på smärtstillande att fortsätta ge hemma. Hon hade haft en väldig tur att hon inte spettat något viktigt. De plockade bort alla flisor de kunde hitta men det finns ingen garanti att de kanske missat något som vandrar vidare och orsakar problem någon annanstans.

Över 8000 kr gick kalaset på. Tur att man har en försäkring.
Hoppas läkningen går enkelt och snabbt :)
 
Åker hem utan hund, hon ska opereras. Ett hål stort som en femkrona långt ner i svalget, antagligen en pinne. Hon hade verkligen jätteont runt det stället på halsen, så det är antagligen bitar kvar. Jag har ju sagt att de inte ska leka med pinnar :(

Åh nej men vad tråkigt! Hoppas allt går bra och att hon piggar på sig snabbt, blåräven.
 
Daisy började löpa på prick sin 8-månadersdag, vi hann bli lite oroliga eftersom hon fullkomligt sov sig igenom två dagar (oehört olikt henne). Daghusse hade fått väcka henne för att få ut henne att kissa :p Men, jag hann tänka tanken "det kanske är löp på gång?" när hon plötsligt inte kunde släppa marken med nosen på kvällsrundan och vips, se där ett blodspår i sängen.
För mig som bara haft hanhund innan är detta något nytt. Men visst är det normalt att de kan bli (väldigt) trötta och lite allmänt... koko?
 
För mig som bara haft hanhund innan är detta något nytt. Men visst är det normalt att de kan bli (väldigt) trötta och lite allmänt... koko?
Yep. De kan ändra beteende och humör lite åt vilket håll som helst, både under löp och skendräktighet. Min upplevelse är också att det blir större beteendeförändringar vid de första löpen och skendräktigheterna, att det hela lugnar sig lite när hunden blir äldre. För många hundar är det också, framförallt under skendräktighet, bra att komma ut och få någon typ av mental stimulans som gör att de "glömmer bort" skendräktigheten.
 
Alltså jag blir så mörkrädd över hur folk beter sig över nätet. Såg igår en fruktansvärd film tagen från en påslagen kamera som satt på hjälmen på kilen. Han var ute och körde med sitt hundspann och hundarna blir attackerade av en älg. Filmen är hemsk, hundarna får galet med stryk av älgen och en får avlivas sen. Killen får så galet med skit för att han inte letar upp en pinne och jagar bort älgen för att skydda sina hundar.....:eek: han är troligtvis förtvivlad över sina hundar, trots att han behåller lugnet rätt bra (han försöker hålla släden rätt ser det ut som och hota med rösten) - men att gå i närkamp med en förbannad älg utan vapen på en snöig väg gör man nog inte oavsett om ens hundar är i fara om man inte vill riskera livet själv. Fruktansvärd upplevelse
 
Alltså jag blir så mörkrädd över hur folk beter sig över nätet. Såg igår en fruktansvärd film tagen från en påslagen kamera som satt på hjälmen på kilen. Han var ute och körde med sitt hundspann och hundarna blir attackerade av en älg. Filmen är hemsk, hundarna får galet med stryk av älgen och en får avlivas sen. Killen får så galet med skit för att han inte letar upp en pinne och jagar bort älgen för att skydda sina hundar.....:eek: han är troligtvis förtvivlad över sina hundar, trots att han behåller lugnet rätt bra (han försöker hålla släden rätt ser det ut som och hota med rösten) - men att gå i närkamp med en förbannad älg utan vapen på en snöig väg gör man nog inte oavsett om ens hundar är i fara om man inte vill riskera livet själv. Fruktansvärd upplevelse
Såg den också och tyckte att killen gjorde allt han kunde. Folk är så jäkla tuffa på internet..
 
Såg den också och tyckte att killen gjorde allt han kunde. Folk är så jäkla tuffa på internet..
Ja verkligen. Undrar hur många av dessa som verkligen träffat på en älg i verkligheten - kändes som "stadsfolk". Oavsett hur mycket jag älskar mina hundar, så blir dom inte hjälpta av att jag riskerar mitt eget liv också. En ilsken älg vill jag inte slåss med :o sorgligt bara att en hund fick avlivas av skadorna.
 
Minns ni följetången med Nora och apan i Santa-tråden i julas? Hon har fått en ny! Får se hur länge den håller 😁
89651140-B2C4-4A93-BE6C-5DF8D1B73970.jpeg
 
Humla har varit hos mina föräldrar i drygt 1,5 vecka då jag jobbat på GHS, men idag var det (äntligen) klart så jag kunde hämta henne :love:

Tog en kvällspromenad precis. Hade mentalt förberett mig på att köra en del självförtroendeövningar första dagarna med henne igen, då mina föräldrar mest promenerar och kör lite trick (men är helt underbara med henne!), särskilt då hon nog var lite skendräktig när jag lämnade henne. Men positiv överraskning :D Fick flera hundmöten under promenaden och Humla klarade alla superbt! Tror aldrig jag haft en promenad, med så många möten, där alla möten funkar utan ett problem. Superskul att mina försök att stötta henne hjälper och att vi gör framsteg! :)

Är så glad att få sova hemma nu med henne vid fötterna, :love: blir så ensamt på hotell!
 
Igår när vi var ute i skogen och tränade fick jag låna min kompis kickbike igen och köra en sväng med Pu

B2116D42-D3D1-44EF-91A7-B4EA922786D2.jpeg

Det är sjukt jobbigt (för mig :D!) när man använder muskler man inte brukar använda, men det är SÅ kul!

Så idag beställde jag en egen kickbike :banana: ! Perfekt timing nu när de varnar för en hel hög med snö i natt och i morgon :D! Men när den riktiga våren kommer så blir det åka av :up: !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 952
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 667
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 722
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp