Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det något som kanske inte är direkt hundmat som hon vill äta? ostbitar, lite fil, köttfärs? Vet inte hur hon är, men mina verkar vara så att om de inte ätit på lång tid så har de svårt att komma igång igen. Jag får tex ge Aysu sjuttioelva småportioner nu, för då kan hon tänka sig att peta i sig maten.


Ja jo det äter hon som tur är. Men inte sin hundmat :(. Men har fått i henne veterinärens intestinal burkmat :). Men vet inte alls vad vi ska göra om hon inte tål någon smärtstillande? Veterinären vill ju operera hennes armbåge Om nu hennes tass läker :confused::(... Hur gör vi det utan smärtstillande?
 
Ja jo det äter hon som tur är. Men inte sin hundmat :(. Men har fått i henne veterinärens intestinal burkmat :). Men vet inte alls vad vi ska göra om hon inte tål någon smärtstillande? Veterinären vill ju operera hennes armbåge Om nu hennes tass läker :confused::(... Hur gör vi det utan smärtstillande?


Kanske tål hon någon annan smärtstillande? Vi har bara gett Metacam till Ebba, vilket gick bra, men veterinären sa att om det inte funkade skulle vi höra av oss så kunde vi testa en annan sort. Kanske kan vara ett alternativ att byta?
 
Kanske tål hon någon annan smärtstillande? Vi har bara gett Metacam till Ebba, vilket gick bra, men veterinären sa att om det inte funkade skulle vi höra av oss så kunde vi testa en annan sort. Kanske kan vara ett alternativ att byta?

Vi har provat 2 st på så kort tid och ingen av de har fungerat. Därför hon inte får äta några alls nu på ett tag. Men ja som sista utväg finns ju metacam. Tål hon inte den är det dock inte så mycket kvar :(
 
Vi har provat 2 st på så kort tid och ingen av de har fungerat. Därför hon inte får äta några alls nu på ett tag. Men ja som sista utväg finns ju metacam. Tål hon inte den är det dock inte så mycket kvar :(

Kanske kan hon ha smärtstillande plåster vid en operation? Det hade Ladda när hon blev påkörd och höften slogs ur led.
Lilla vännen ❤️
 
Nora råkade bita mig när vi var ute förut. Jag lyckades få min tumme mellan hennes tänder och pinnen 🤦‍♀️

Hur som helst, det blev ett rätt djupt hål som blödde ymnigt. Har nu spenderat en bra stund med att googla kring huruvida jag behöver uppsöka någon typ av vård men blir inte klok på vad som sägs. Känns ju supertöntigt att söka vård för ett litet sår, men överallt står det att om bettet gått genom huden så ska man söka, och det har det ju definitivt gjort. Jag har tvättat rent med tvål och vatten, lufttorkat och nu satt på ett plåster (eftersom det blöder). Som född och uppvuxen i Sverige kan man väl nästan utgå ifrån att stelkrampsskyddet är som det ska?

Tänkte först bifoga en bild men det kanske finns någon som tycker illa om blod..
 
@Bapelsin är det inte så stort så det behöver sys så skulle jag inte åka in, däremot spola rent med koksaltlösning och hålla koll så det inte verkar bli infekterat. Föreslår att du ringer nån doktorsapp och rådfrågar om du känner dig osäker och dubbelkollar om du behöver stelkrampsspruta.
 
@Bapelsin är det inte så stort så det behöver sys så skulle jag inte åka in, däremot spola rent med koksaltlösning och hålla koll så det inte verkar bli infekterat. Föreslår att du ringer nån doktorsapp och rådfrågar om du känner dig osäker och dubbelkollar om du behöver stelkrampsspruta.

Tack. Jag har tvättat noga och det ser okej ut tycker jag, så jag avvaktar till imorgon. Det är nog ingen fara, var bara lite chockad av allt blod tror jag :crazy:
 
Tack. Jag har tvättat noga och det ser okej ut tycker jag, så jag avvaktar till imorgon. Det är nog ingen fara, var bara lite chockad av allt blod tror jag :crazy:

Håll koll på det bara. Jag fick tyvärr en penicillinkur pga ett kattbett men jag misstänker mitt dåliga immunförsvar gjorde att det blev som det blev. Det gick några dagar mellan att jag blev biten och att det syntes att det var infekterat.
 
Nora råkade bita mig när vi var ute förut. Jag lyckades få min tumme mellan hennes tänder och pinnen 🤦‍♀️

Hur som helst, det blev ett rätt djupt hål som blödde ymnigt. Har nu spenderat en bra stund med att googla kring huruvida jag behöver uppsöka någon typ av vård men blir inte klok på vad som sägs. Känns ju supertöntigt att söka vård för ett litet sår, men överallt står det att om bettet gått genom huden så ska man söka, och det har det ju definitivt gjort. Jag har tvättat rent med tvål och vatten, lufttorkat och nu satt på ett plåster (eftersom det blöder). Som född och uppvuxen i Sverige kan man väl nästan utgå ifrån att stelkrampsskyddet är som det ska?

Tänkte först bifoga en bild men det kanske finns någon som tycker illa om blod..
Jag hade inte åkt in utan tvättat rent och väntat nån dag för att se vad som händer. Blir det rött och svullet hade jag åkt in men inte annars. Mina hundar har alla råkat bitit mig så jag blöder nån gång men enda gången jag fått nån infektion är efter kattbett.
 
Tack. Jag har tvättat noga och det ser okej ut tycker jag, så jag avvaktar till imorgon. Det är nog ingen fara, var bara lite chockad av allt blod tror jag :crazy:

Jag stapplade med hela handen inlindad i ett badlakan (!) och pappa som stöd i telefonen ned till vårdcentralen när jag hamnade mellan terrier och shiba i bråk en gång. :angel: Det var ganska många rätt fula punkteringar över tre fingrar, men om jag fungerat som en average människa hade jag nog plåstrat om det hemma och avvaktat.
Så länge en inte misstänker att det behöver sys eller eventuella krosskador är hundbett inte värre än någonting annat. :)
 
Det här är litet och djupt, hon måste ha träffat med en huggtand. Men det var juskönt att höra det där med blodet, då känns det ännu mindre akut.

Kan inte räkna på mina 10 fingrar antalet gånger Wissla bitit mej av misstag i händerna. Både vid kamp och lek men framförallt vid belöning med spårapporterna. Dom där små jä*****na är tydligen lätta att missa 🤨
Det kan ha dröjt åtskilliga timmar innan jag kommit åt tvål och vatten för att tvätta av det ordentligt men än så länge har det gått bra ändå.
De få gånger jag blivit biten av katter däremot, då har det krävts antibiotika..
 
Det här är litet och djupt, hon måste ha träffat med en huggtand. Men det var juskönt att höra det där med blodet, då känns det ännu mindre akut.
Beroende på hur länge sen du tog stelkrampspruta så kan du behöva ta den igen. Min mamma behövde det när Ascot råkade bita henne under lek. Om jag minns rätt så tror jag man anser att "vaccinet för stelkramp" håller i 20 år enligt svensk medicinsk åsikt (tex i Usa anser man att den bara håller i 10 år vet jag då jag behövde ta den igen när jag skulle studera där). Men ring och fråga 1177 imorgon 🙂
 
Nora råkade bita mig när vi var ute förut. Jag lyckades få min tumme mellan hennes tänder och pinnen 🤦‍♀️

Hur som helst, det blev ett rätt djupt hål som blödde ymnigt. Har nu spenderat en bra stund med att googla kring huruvida jag behöver uppsöka någon typ av vård men blir inte klok på vad som sägs. Känns ju supertöntigt att söka vård för ett litet sår, men överallt står det att om bettet gått genom huden så ska man söka, och det har det ju definitivt gjort. Jag har tvättat rent med tvål och vatten, lufttorkat och nu satt på ett plåster (eftersom det blöder). Som född och uppvuxen i Sverige kan man väl nästan utgå ifrån att stelkrampsskyddet är som det ska?

Tänkte först bifoga en bild men det kanske finns någon som tycker illa om blod..
Åh, sånt där gör så ont också! Bra dock att det blödde så att det blev rent i själva såret. Tror inte att du behöver oroa dig det minsta, men håll det rent tills det läkt. Känner man sig orolig är det ofta bättre att ringa vårdguiden (1177) än att googla. Enligt Google kan det ju vara allt mellan helt ofarligt till något som dödar dig på 2 minuter :D
 
Beroende på hur länge sen du tog stelkrampspruta så kan du behöva ta den igen. Min mamma behövde det när Ascot råkade bita henne under lek. Om jag minns rätt så tror jag man anser att "vaccinet för stelkramp" håller i 20 år enligt svensk medicinsk åsikt (tex i Usa anser man att den bara håller i 10 år vet jag då jag behövde ta den igen när jag skulle studera där). Men ring och fråga 1177 imorgon 🙂
När jag blev biten för några år sedan så behövde jag ta ny spruta. Då hade jag inte fått vaccin sen i grundskolan. Om jag inte minns fel så sades det nu senast att min vaccination ska hålla resten av livet.
 
När jag blev biten för några år sedan så behövde jag ta ny spruta. Då hade jag inte fått vaccin sen i grundskolan. Om jag inte minns fel så sades det nu senast att min vaccination ska hålla resten av livet.
Sådär, låter bra att den blir livslång sen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 660
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 705
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp