Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud, tur att Aysu är snäll. Jag glömde sätta på henne bodyn i morse, men hon verkar inte ens ha rört operationssåret/stygnen.

Däääremot så var hon dålig i magen, hade bajsat inne i hallen och sedan trampat runt i det. Så när jag nu kom hem på min korta(!) lunch så fick jag börja med att skura golvet, kolla hennes stygn och allmänt stöka runt i komplett kaos. Nu försöker jag andas lite...
 
Mitt promenadsällskap idag, 2/3 av flocken 💖

D7F8286B-609B-4067-99D4-1B0C40098922.jpeg
 
Idag är Marvin ett helt halvår gammal! :D
IMG_20200417_195206_490.jpg


Han börjar trivas mer och mer utomhus, han har fattat hur roligt det är att springa och blir nu glad och ivrig när vi är på väg till ett springställe :) Däremot har han glömt lite tricks; stå vet han exempelvis inte längre vad det är utan han kör något slags halvliggande sitt :confused: :laugh: Jag gissar att det händer en del i huvudet på honom nu :)
 
Idag är Marvin ett helt halvår gammal! :D
Visa bifogad fil 49056

Han börjar trivas mer och mer utomhus, han har fattat hur roligt det är att springa och blir nu glad och ivrig när vi är på väg till ett springställe :) Däremot har han glömt lite tricks; stå vet han exempelvis inte längre vad det är utan han kör något slags halvliggande sitt :confused: :laugh: Jag gissar att det händer en del i huvudet på honom nu :)
Alltså av någon anledning är det där exakt hur jag tänker mig att en hund som heter Marvin ser ut :D
 
Slyngel-åringen Petra är en riktigt fjolla ibland och han hon gjort något dumt enligt andra hundar, så rinner hon ut som vatten över golvet :D

Igår kväll busade hon och Skalman och i busets hetta råkade hon nypa till Skalman och där gick gränsen och Skalman fräste till :mad: men ändå så pass lite att han lätt hade kunnat fortsätta busa direkt efter tillsägelsen, men förseeent. Petra kände ett så stort behov av att fjäska att hon till slut kände sig nödgad att spela död.....två gånger :rofl::rofl::rofl:

 
Min unghund är ett litet mirakel, lär sig saker nästan direkt och älskar att träna. Man märker hur viktig mental aktivering är, han gå hur långt som helst, springa i full fart i skogen 70 minuter fram och tillbaka och hoppa på sten och upp på berg och genom sly och mellan grenar och på öppna fält utan att bli trött.

Igår tränade vi några korta pass med lite nya saker och då märkte man tydligt att det här med att hunden får tänka och använda huvudet är jätte viktigt för han blev verkligen så där lagom trött och lugn. Slutade innan han var för trött så klart men det kändes bra att se att mina dagliga pass med dom har en positiv effekt.

Ibland funderar jag på att ha en riktig brukshund/arbetande hund som t.ex. schäfer eller aussie, eller bordercollie eftersom jag älskar att träna hund.

Men små kinesiska nakenhundar går bra dom med, gammelhunden var en stjärna på allt men nu får unghunden ta över. Vi skulle börjat rallykurs igår men i och med att jag är sjuk blev det inte av. Så jag tog tag i det hela i natt när jag inte kunde sova och har lagt upp en träningsplan för dom kommande två veckorna med nya moment inom rallyn som han ska lära sig och vad som måste repeteras för att befästas. Så kör egen rallykurs här.
 
Började dagen med en drygt två timmar lång promenad. Det är helt fantastiskt ute idag och vi alla tre njöt :D Ebrah fick skutta lite i en hage och båda fick gå i flexi övrig tid, så de kunde strosa och nosa massor. Hade det inte varit för att jag blev hungrig så hade vi kunnat vara ute hela dagen.

Jag ska utan tvekan planera in fler riktigt långa promenader och minivandringar nu så att vi kan njuta för fullt av det här fantastiska vädret.
 
I fredags lyckades jag sy en dragsele till Reka och igår fick hon prova den.
Jag har inte hittat någon som är tillräckligt liten för henne och jag vågade inte måttbeställa en om jag skulle mäta fel. Så jag provade mig fram lite för att se hur jag skulle sy ihop den och jag tycker att resultatet blev bättre än jag väntade mig.
49791837703_9cc3549a43_b.jpg


Nu har jag inga undanflykter, så nu måste vi igång med joggingen igen.
 
I fredags lyckades jag sy en dragsele till Reka och igår fick hon prova den.
Jag har inte hittat någon som är tillräckligt liten för henne och jag vågade inte måttbeställa en om jag skulle mäta fel. Så jag provade mig fram lite för att se hur jag skulle sy ihop den och jag tycker att resultatet blev bättre än jag väntade mig.
49791837703_9cc3549a43_b.jpg


Nu har jag inga undanflykter, så nu måste vi igång med joggingen igen.
Ser jättefin ut :)
 
Idag är jag stolt! Vår ena hund är en omplacering som alltid har haft problem med kloklippning, på nivån att hon kunde gå iväg och gömma sig om fel lampa tändes eller om man sa fel ord. Hon blev snabbt så stressad av blotta tanken på kloklipp att hon inte tog ens det godaste godis. Det har tagit lång tid med motbetingning och frivillig hantering, men nu har hon för första gången självmant kommit fram till mig när jag tog upp klosaxen! Själva klippmomentet är fortfarande ingen favorit men nu kan hon välja att stålsätta sig ett klipp för översvallande beröm och godis :up: Hon gör det gärna flera gånger i rad, och jag slutar alltid när det är som roligast. Nu tycker alla hundar att kloklippning är en kul spontan godisfest och ingen vill missa sin tur :D
 
A3830130-F12D-4B1B-8F56-721937F7ABBF.jpeg

Ibland märks det verkligen att den lille sälen är en labrador!
Efter den gamle kattens tid så har jag blivit så van vid att all form av avmaskning, fästingmedel och liknande nödvändigheter blir en jäkla kamp där vi båda tycker det är pest. Men det här lilla odjuret slurpade glatt i sig och undrade om det inte var dags för dos två när vi ändå var i farten :D
 
Jag och damerna tog en långpromenad efter jobbet :D Vi var ute i 2 1/2 timme och det var SÅ skönt! Jag hade shorts för första gången i år och damerna fick gå i flexi båda två. Vi började på grusvägar, men stack så snabbt vi kunde iväg från dem, korsade fält och skogspartier, lyssnade på en näktergal ( :love: ) och njöt. Imorgon ska vi nog äta middag ute, åtminstone om det blir så varmt som väderleksprognosen säger. Idag skulle det vara 15 grader som varmast, imorgon ska det bli 17 grader. Det går åt rätt håll!
 
Gårdagen var verkligen kaotisk för både hund och matte... grannhuset började brinna! Satt på altanen med en vän och hunden när hon började boffa och sniffa väldigt. Jag kände brandlukt, började titta mig omkring och ser lågor slå upp från balkongen på villan bredvid. Vrålar till min vän att springa dit och få ut eventuella boende, medan jag ringer 112. Brandkåren kom på 7 minuter och under tiden blev balkongen helt övertänd, det brann friskt under tegelpannorna och bolmade rök från alla fönster på våningen.

Daisy har haft väldigt mycket vakttendenser på tomten och krävt extrem timing och avledning för att inte skälla hysteriskt om någon går förbi. Vi tränar på det varje dag. Nu stod hon längst ut i kopplet och skällde hysteriskt medan jag pratade med räddningstjänsten och det samlades mängder med människor både på gatan och inne på tomten. Såg i ögonvrån att en annan granne försökte lugna henne vilket bara gjorde henne mer upprörd. Jag hade ju fullt upp med räddningstjänsten och var halvt om halvt skräckslagen att det skulle sprida sig till vår tomt. Det är knustorrt i marken här, men som tur är var det också helt vindstilla för första gången på flera veckor.

Nåväl... 9 enheter från brandkår och ambulans fick stopp på elden och min vän fick ut en sovande man så ingen skadade sig. Daisy å andra sidan står i givakt när vi skall ut och skäller skarpt bara jag sätter handen på handtaget. Vi lär behöva backa många steg i träningen, och jag har så dåligt samvete att jag gav henne en så dålig upplevelse. Jag hade bara inte så mycket annat val, det var verkligen en extrem situation...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 689
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 810
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 000
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp