Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skrälle är ju inte så förtjust i värme. Nu är han ytterst nöjd med den inglasade balkongen där det är komfortabla 5 grader på nätterna. Han sover i sängen någon timme eller två (för kroppskontakt är bäst, tills det blir äckligt varmt) och sen sover han större delen av natten på balkongen. Tidigare i veckan hittade vi några snöfält i skogen och vanligtvis bekväma farbrorn blev överlycklig och rusade runt. Han gör sig bra som norrbottning :love:
DSC_0450.JPG
 
Jag fick aldrig någon rekommendation kring plåstret Nora har över såret/stygnen, och nu är det ju helg så jag kan inte ringa och fråga. Är det någon här som har koll på ungefär hur länge man ska låta plåstret sitta kvar?
D6727253-6769-4A32-B5F6-989F4A8BC4F8.jpeg
 
Humla är en sån connoisseur när det gäller hästskit :rofl: Många högar ska ätas av (det har jag inga större problem med i rimliga mängder), vissa ska kissas på och vissa, som var fallet med en trevlig hög idag, ska rullas i :angel: (Jag var lite för långsam på att märka det :o)

E66AB6A1-A7EA-4B84-B122-A74E0E461B19.jpeg

Fler som har hundar som ska välja de bäst högarna?
 
Humla är en sån connoisseur när det gäller hästskit :rofl: Många högar ska ätas av (det har jag inga större problem med i rimliga mängder), vissa ska kissas på och vissa, som var fallet med en trevlig hög idag, ska rullas i :angel: (Jag var lite för långsam på att märka det :o)

Visa bifogad fil 50491
Fler som har hundar som ska välja de bäst högarna?
Japp. Äta gör man bara om det är relativt färskt.
Rulla sig i kan man nästan alltid göra, om inte matte hinner säga stopp (och om matte är en bit bort kan man låtsas att man inte hörde). Men halvfärskt är bäst för att rulla, då behöver man inte nosa/fundera så mycket innan utan bara snabbt lägga sig.
 
Japp. Äta gör man bara om det är relativt färskt.
Rulla sig i kan man nästan alltid göra, om inte matte hinner säga stopp (och om matte är en bit bort kan man låtsas att man inte hörde). Men halvfärskt är bäst för att rulla, då behöver man inte nosa/fundera så mycket innan utan bara snabbt lägga sig.
Haha, vi är inte ensamma då 😂 Humla har inte varit mycket ev en rullare tidigare, kanske två gånger på hela förra året? Och då oftast när hon sett en annan hund rulla sig.. Men nu verkar intresset ha väckts, så ska hon inte duscha allt för ofta får jag nog vara lite vaksam :rofl:
 
Jag fick aldrig någon rekommendation kring plåstret Nora har över såret/stygnen, och nu är det ju helg så jag kan inte ringa och fråga. Är det någon här som har koll på ungefär hur länge man ska låta plåstret sitta kvar?
Visa bifogad fil 50488
Det kan sitta ett dygn sen brukar det bli irriterar i huden om det sitter längre. Plus att du behöver inspektera såret varje dag att det ser bra ut.
 
Det kan sitta ett dygn sen brukar det bli irriterar i huden om det sitter längre. Plus att du behöver inspektera såret varje dag att det ser bra ut.

Tack!
Det har redan suttit mer än ett dygn men jag tänker att det är dumt att ta av det på kvällen, bättre jag väntar till imorgon bitti? Dock att det sitter som berget, finns det något jag kan använda för att få av det lättare?
 
Jag fick aldrig någon rekommendation kring plåstret Nora har över såret/stygnen, och nu är det ju helg så jag kan inte ringa och fråga. Är det någon här som har koll på ungefär hur länge man ska låta plåstret sitta kvar?
Visa bifogad fil 50488
När Aysu fått sådana plåster efter operation så har de suttit ett dygn, sedan har jag tagit av dem, gjort rent såret och satt på en steril kompress för att skydda lite. Lossnar de inte så finns det små våtservettsliknande grejer med något medel på som gör att de lossnar enkelt. Fick du inte med sådan av veterinären?
 
Lite tuff dag idag. Vi hade planerat för en lugn och stressfri morgon innan hundmöteskurs med Torsten, men istället råkade sambon skära sig ganska illa i fingret :crazy: Blev en mer dramatisk start på dagen än vi hade tänkt, sambon fick åka in och sys och det var precis så att vi hann packa med oss hund och grejer och komma iväg till kursen i tid.

Väl där gick det ganska bra, först var det lite jobbigt för Torsten att bara se andra hundar men efter ett tag hade han vant sig vid situationen och insett att hundarna kommer hålla avstånd. Efteråt, på vägen till bilen, var det en hund i en trädgård 10-20 meter bort som sprang fram och skällde men det märkte han inte ens. Han höll på att nosa i buskarna där de andra hundarna hade gått förbi så han hade väl kopplat bort både syn och hörsel :p

Jag hoppas att vi kan avdramatisera andra hundar lite nu när han får chansen att sitta och ta in i sin egen takt och på ordentligt avstånd. Såna situationer har vi haft svårt att få till på egen hand så det är väl behövt. Hemma har vi gjort stora framsteg med skvallerträningen sen jag började ha med klickern ut :)

Nu är vi trötta hela ligan, hoppas på en lugn söndag!
 
Tack!
Det har redan suttit mer än ett dygn men jag tänker att det är dumt att ta av det på kvällen, bättre jag väntar till imorgon bitti? Dock att det sitter som berget, finns det något jag kan använda för att få av det lättare?
Förlåt för sent svar! Om du inte fått av plåstret ännu så kan du ta rikligt med olja på en bomullstuss och försöka få upp en liten bit av plåstret i kanten och sen stryka med tussen på undersidan av plåstret medan du drar försiktigt, olja gör att plåsterlimmet släpper. Annars finns det speciella våtservetter hos veterinär som man kan använda på samma sätt.
Man kan också bara be någon hålla hunden medan man drar av plåstret snabbt som attan ;)
 
Bortskämda hundar! Kom precis hem till morsan. Hennes partner ska äta frukost i vardagsrumssoffan.

Till frukost skulle det bli mackor med messmör på. Men, osten följde med ändå, för Aysu och Ebrah måste ju få sina två morgonostbitar :rofl: (förut var det bara en ostbit per frukost, men det har på något mirakulöst sätt utökats till två bitar...) Nu tyckte han dessutom att de skulle få smaka messmör. Alltså. Om något år kommer han väl göra i ordning mackor till dem också om jag inte sätter stopp för det :p
 
Tack!
Det har redan suttit mer än ett dygn men jag tänker att det är dumt att ta av det på kvällen, bättre jag väntar till imorgon bitti? Dock att det sitter som berget, finns det något jag kan använda för att få av det lättare?
Det finns bra snäll spray på apotek som lossar plåster jättefort :) Jag köpte en som är gjort på rapsolja som är suverän :)
 
Tiden bara springer förbi och imorgon är det ny CT 💪. Hoppas verkligen den visar lite mer denna gången så vi kan komma någonstans. All denna väntat tar på en som bara den.
Vilja tålde nog inte metacamen heller då hon inte ätit sedan i fredags. Hon kan ta nån kula men lämnar resten. Detta är annars en hund som älskar mat 😔.
 

Bifogade filer

  • received_668976753678582.jpeg
    received_668976753678582.jpeg
    116,1 KB · Visningar: 19
Bortskämda hundar! Kom precis hem till morsan. Hennes partner ska äta frukost i vardagsrumssoffan.

Till frukost skulle det bli mackor med messmör på. Men, osten följde med ändå, för Aysu och Ebrah måste ju få sina två morgonostbitar :rofl: (förut var det bara en ostbit per frukost, men det har på något mirakulöst sätt utökats till två bitar...) Nu tyckte han dessutom att de skulle få smaka messmör. Alltså. Om något år kommer han väl göra i ordning mackor till dem också om jag inte sätter stopp för det :p
Humla är helt galen i smörgås! Var i sommarstugan med föräldrarna i fredags och stängde in oss på rummet för att få sova i lugn och ro. Två gånger blev jag bara skulle hon ut, när mamma tog sig en nattamacka, och när pappa gått upp och gjort frukost :rofl: Då fort mackorna var slut ville hon in till mig igen :p
 
Humla är helt galen i smörgås! Var i sommarstugan med föräldrarna i fredags och stängde in oss på rummet för att få sova i lugn och ro. Två gånger blev jag bara skulle hon ut, när mamma tog sig en nattamacka, och när pappa gått upp och gjort frukost :rofl: Då fort mackorna var slut ville hon in till mig igen :p
De lär sig snabbt :D
 
Fler hundar som äter maskrosor?

Min kan plötsligt äta några blommor, t ex när hon ligger och tuggar på en pinne och maskrosen är inom räckhåll. Det är inte varje dag och jag vet att det inte är farligt. Undrar mest om hon är ensam.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 660
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 701
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp