Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver tips på bra godis som klibbar fast i flabben när hunden tuggar, typ. I klassisk borzoianda så kan inte Emiron äta godis som en normal hund utan varje liten bit godis ska tuggas och när han står där med näsan nedåt och tuggar med öppen mun så trillar såklart allt ut. Att träna med godis är därför helt värdelöst eftersom man måste stå och vänta på att han tuggar färdigt och sen äter upp allt han tappat. Spelar ingen roll hur små bitarna är, det ska tuggas, tappas och tuggas igen. Orkar inte springa runt med en tub mjukost som blir dålig direkt för att man glömt den i fickan i en varm bil i en vecka. Det ska vara drygt och hållbart. Tips?
 
Behöver tips på bra godis som klibbar fast i flabben när hunden tuggar, typ. I klassisk borzoianda så kan inte Emiron äta godis som en normal hund utan varje liten bit godis ska tuggas och när han står där med näsan nedåt och tuggar med öppen mun så trillar såklart allt ut. Att träna med godis är därför helt värdelöst eftersom man måste stå och vänta på att han tuggar färdigt och sen äter upp allt han tappat. Spelar ingen roll hur små bitarna är, det ska tuggas, tappas och tuggas igen. Orkar inte springa runt med en tub mjukost som blir dålig direkt för att man glömt den i fickan i en varm bil i en vecka. Det ska vara drygt och hållbart. Tips?
Är du skåning ? :D
 
Behöver tips på bra godis som klibbar fast i flabben när hunden tuggar, typ. I klassisk borzoianda så kan inte Emiron äta godis som en normal hund utan varje liten bit godis ska tuggas och när han står där med näsan nedåt och tuggar med öppen mun så trillar såklart allt ut. Att träna med godis är därför helt värdelöst eftersom man måste stå och vänta på att han tuggar färdigt och sen äter upp allt han tappat. Spelar ingen roll hur små bitarna är, det ska tuggas, tappas och tuggas igen. Orkar inte springa runt med en tub mjukost som blir dålig direkt för att man glömt den i fickan i en varm bil i en vecka. Det ska vara drygt och hållbart. Tips?
Skinnfri varmkorv i småbitar. Skivad ost i småbitar. Har själv inte testat ostbågar, men de borde klibba ganska bra.
 
Rallylydnads träningen gick bra idag, satte upp en nybörjarbana men körde igenom hela den i högerhandling med Nessie. Syster fick också ta nåt varv med Nessie för attfå känna på att ha lite flyt. Det blev enskilda skyltar för Qila och en mycket taggad Nike fick gå nån sväng med husse. Nano var också duktig och vi kom faktiskt igenom hela banan hyfsat bra med bara belöning på slutet 😁.

Nessie
IMG_20200703_170658.jpg
IMG_20200703_170658.jpg
 
Idag fick Marvin och stora tiken åka till hundvakten, där de ska vara över helgen. Torsten ska ju gå bph imorgon, vilket kommer ta några timmar med bilresan dit och hem, och hundvakten bor också en bit bort så det blev bäst att lämna dem idag och hämta på söndag. Saknar dem så mycket redan, det blev så tomt! Jag märker vilket kontrollbehov jag har gällande hundarna när det är dags att lämna bort dem, haha :p Men de kommer ha det fint.

Jag gick en långpromenad med Torsten så att vi båda fick ladda batterierna lite, vi såg typ 4-5 hundar och det blev inte ett enda utfall! Som mest lite morr. Enormt framsteg! Jag har ju som sagt ändrat inställning, jag kom på att det blir ingen träning gjord om jag undviker andra hundar så gott jag kan och speciellt inte nu när hundmöteskursen är slut. Så jag letar nu aktivt efter andra hundar, och när jag då äntligen såg en så blev jag genuint glad och överraskade mig själv med att glatt säga "Åh titta, en hund!" :D Det blir korv och köttbullar när han tittar mot den andra hunden, och vi har haft sån tur nu att alla hundar vi mött har varit på lagom avstånd. Jag uppmärksammar dem väl tidigare nu när jag faktiskt vill se dem, haha. Det känns lite hoppfullt nu igen, otroligt skönt!

Ni får gärna hålla tummarna för Torsten imorgon, jag är inställd på att behöva avbryta men det är möjligt att han klarar mer än vad jag tror. Oavsett hur det går så är han givetvis helt underbar :)
 
Morgonen startade med saneringar.
Det började med att Torsten kräktes i sovrummet. På mina kläder.

Sedan ville han inte gå ut i regnet så jag fick lyfta ut honom. Han stod och krystade och krystade och krystade. Till slut hämtade jag engångshandskar och tittade. Det visade sig att han hade en klump avföring i rumpan som trasslat in sig i pälsen. Han kunde inte bajsa för det var stopp. Håret hade fångat det som i en korg. Ingen liten klump, stor som en golfboll.

Hämtade saxen och började klippa hår och bajs. Slutade med att vi blev osams för han tyckte inte att jag hade i hans rumpa att göra. In i badrummet och tvätta rumpan i handfatet (tack för att han är en papillon och inte en stor hund)

Nu stinker huset av våt hund och hundbajs. Jag sprejar parfym överallt.

Som lök på laxen kissade han sedan inne på trägolvet, eftesom han varit för stressad för att kunna morgonkissa.
 
Blev så glad när jag gick en liten promenad för en stund sedan. Rundan går runt en större gräsplan så man ser ganska långt. En ung kille, kanske 10-12 år går med en hund, ser ut som en ung labbe. Hunden får syn på mig och min hund över gräset. Pojken låter hunden titta en stund och lockar sedan på den för att få med den i stället för att dra i kopplet. Då kommer också en man på cykel med springande hund. Han saktar in, pojken sätter sin hund vid sidan av cykelvägen medan de möts. Allt går bra och jag blev glad av pojkens fina hantering av hunden. Det var kul att se.
 
WipeOut38_04_2020_043819.292000.jpg

Jajamen, Torsten har nu genomfört BPH – med bravur, enligt beskrivaren :cool::D

Han lider inte av bestående rädslor, vilket vi har anat men inte vågat utgå ifrån – en lättnad att få veta! Självsäkerhet, integritet och lite skärpa var de sidor jag såg mest av, samt att han är extremt bunden till sin familj! Försök locka till dig honom från sin matte eller husse om du kan :laugh:

Hans reaktioner beror på lite olika känslor, men tack och lov avreagerar han utan problem och är i grunden trygg. Han är oftast nyfiken, men kan bli både rädd och förbannad när han överrumplas av skumma grejer! Samtliga närvarande tyckte att han var en väldigt rolig hund, och kan tänka sig att vi får ett kul liv med honom :)

Han var absolut tuffare och modigare än jag trodde, vilket bara är positivt! Sambon och jag är mycket nöjda och stolta :heart
 
Jösses, jag hinner inget längre - minst av allt att hänga på nätet och här :o:D
Valpen tar en del av min tid - pussla så hon är trött när de stora ska ut på sina två längre rundor per dag. Som ensamvalp är hon rätt enkel att ha själv den stunden, bara hon hunnit bli trött :)
Mamma-hunden åkte hem igår, så nu blev det genast lugnare hemma och mindre vaktande hundar emellan och mer öppen planlösning igen då jag inte behöver stänga av och dela upp hundar vid promenader mm.
Valpskrället i sig är emellanåt en galen virvelvind och verkar vara en sådan där som ska tugga på precis allt :nailbiting: hon har redan börjat finslipa på vissa tidigare småskador på väggar och annat och även hittat små lösa tapetbitar under element som hon gjort till större lösa bitar.....pjuh. Själv har jag små tandmärken runt munnen då hon pussas hårt och samtidigt slänger upp tassarna i ansiktet på en med små vassa klor. Det är så rart med valpar ;) och kissfläckar när jag missar ta ut och ösregn gör inte saken lättare...
 
Meh. Tänkte att jag kunde leka lite med att göra ett sån där fancy hundpresentationsblad, såklart är det enda gången på ett halvår som Photoshop crashar och jag inte sparat :cautious: Jag som precis var klar med allt det jobbiga!
 
Har nu köpt tandborste och tandkräm till Aysu. Det var INTE uppskattat :p Får se om jag kan vänja henne med det på något sätt. Hennes tänder ser helt klart ut som om de behöver lite extra omvårdnad så tja... Testade att borsta lite och ge godis efteråt. Hon blev ändå tjurig.
 
Fällfri mellanstor arbetsglad hundras som är människoälskande i stil med labbe?
En storpudel från rätt linjer eller portugisisk vattenhund (den spanska kan vara reserverad men finns säkert olika linjer där). Dock finns det risk för lite för mycket flams och trams och lite för lite fokus, men skulle försöka leta efter uppfödare men hundar som har lite arbetsmeriter. Vet inte hur utbrett det är med MH/BPH.
En kollega till mig har en mycket trevlig portis-tik som precis blivit parad (hon är fodervärd åt hunden).
 
Idag har jag och Floyd tränat för första gången sedan amputationen av tån, och för andra gången sedan han bröt den i mars. Herregud vilken lycklig liten hund :D
Lite överexalterad i början, knockade mig i första avlämningen så jag har ett gött jack i min haka efter hans framtänder 😅
Han verkar ha vilat sig i form, det märktes inte att han stått i princip still i snart 3,5 månad. Fina killen, äntligen igång igen 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 656
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 912
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 696
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp