Den galna bostadsmarknaden

Du får skilja på bostadsrättsinnehavarens hemförsäkring, och bostadsrättsföreningens fastighets/flerfamiljshus-försäkring. Bostadsrättsföreningen försäkrar naturligtvis sin fastighet, och medlemmarna försäkrar sitt lösöre. Jämför med den ständigt pågående diskussionen och gränsdragningarna mellan "inre" och ""yttre" underhåll i en brf.
Exakt så.
Om man köpt en bostadsrätt finns det väl ingen försäkring som täcker det marknadsvärde man betalat? Inte säkert att det nya har samma värde? Plus om man renoverat för att höja marknadsvärdet - de pengarna får man väl inte igen?
 
Vilken tur!

....å andra sidan kanske de betalat rätt saftig svart för att kunna få hyreskontraktet....:cautious:

Antingen det eller så är man polare med ngn på Hufvudstaden. Har haft lite kontakt med Hufvudstaden och jag tror mer på polare-grejen. Typ att man är affärsbekanta. Tror inte Hufvudstaden skulle våga sig på att sälja kontrakt svart. De är för stora för det. Däremot kan det väl hända att de blivit blåsta av nåt skenbyte möjligen
 
Exakt så.
Om man köpt en bostadsrätt finns det väl ingen försäkring som täcker det marknadsvärde man betalat? Inte säkert att det nya har samma värde? Plus om man renoverat för att höja marknadsvärdet - de pengarna får man väl inte igen?
Jag är inte riktigt säker på om jag förstår, frasen "marknadsvärde man betalat" är inkorrekt om betalningen inte skedde i närtid. De som köpte sina lägenheter i Stockholms innerstad på åttio- och nittiotalen skulle definitivt inte anse sig kompenserade av den summa de betalade då, även om den räknas upp med inflationen.

Beträffande lyxrenoveringar går nästan vad som helst att försäkra för den som har råd. Vill du se till att dina guldkranar i badrummet, och bladguldtapeterna i sovrummet är täckta av försäkring i händelse av olycka, vandalisering eller stöld är det bara att fråga sitt försäkringsbolag om en offert på ett tillägg i den vanliga hemförsäkringen.

Med "det nya", menar du då en andel motsvarande den gamla andelen i den brf som byggt upp en motsvarande fastighet, efter att den ursprungliga fastigheten blivit totalförstörd?

Marknadsvärdet är någonting som kan förändras dramatiskt av omständigheter helt utanför bostadsrättsföreningens kontroll, t ex lagstadgsde tuffa amorteringskrav, ett halfway house i grannfastigheten, ett dagis som delar innergård eller en förstörd utsikt på grund av byggnation.

Att vilja försäkra sin lägenhet för marknadsvärdet man betalat är som att vilja försäkra sin hund för affektionsvärdet.
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 425
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp