Den galna bostadsmarknaden

Njae

Det har varit ganska mycket skriverier när ett försäkringsbolag nekade en familj att få ett nytt hus med hänvisning till att nytt hus skulle kosta väldigt mycket att bygga och att husen i området inte är värda mer än en liten del av kostnaden för nyproduktion.

Så de fick inte ett hus utan en slant. Trots att det var en fastighet där allt annat var samlat på ett gårdstun. De trodde de var helförsäkrade.
Om vi tänker på samma familj så hade Länsförsäkringar lovat att dom skulle få ett nytt hus om deras brann ner, men när det då gjorde det, plötsligt gällde inte Länsförsäkringars löfte längre...
 
Njae

Det har varit ganska mycket skriverier när ett försäkringsbolag nekade en familj att få ett nytt hus med hänvisning till att nytt hus skulle kosta väldigt mycket att bygga och att husen i området inte är värda mer än en liten del av kostnaden för nyproduktion.

Så de fick inte ett hus utan en slant. Trots att det var en fastighet där allt annat var samlat på ett gårdstun. De trodde de var helförsäkrade.
Begreppet helförsäkring i hussammanhang ändrades i samband med att mina föräldrars hus brann ner till grunden någon gång på 80 talet.
Mina föräldrar erbjöd försäkringsbolaget att bygga upp ett billigare, mindre hus, samt att dela överskottet med försäkringsbolaget. Det gick FB inte med på, de ville bygga upp i modernare material, vilket mina föräldrar inte gick med på. De fick sitt 600 kvm kråkslott uppbyggt in i detalj, inklusive timmer bestående av ädelträ från Finland.
 
Jag höll dessutom på att skriva "rett og slett", men "eierleilighet" fick vara kvar. :D Lustigt att norskan kommer nästan av sig själv trots att det var 16 år sedan jag flyttade därifrån.
Det är något speciellt med norska, det går inte att säga något utan att få ett fånigt leende på läpparna. :D
 
Jag är inte heller helt säker på det. Att nyproduktioner byter ägare har nog mer med ändrade livssituationer att göra. En nyproduktion borde dessutom vara det sämsta att köpa för att tjäna pengar kan jag tycka. Däremot ombildningar, där satte man ju ibland om regler som stoppade från att sälja inom ett viss tid.

I vårt område har folk gjort rejält med vinst på sina nyproduktioner. Vår Lgh är värd över en miljon mer i nuläget, och då har vi inte ens bort här i två år än.
 
En liten reflektion, jag undrar hur den nya bomarknaden med mindre rörlighet kommer att påverka andrahandsuthyrningen. Det kommer att finnas mer lägenheter ute, men ännu färre kommer att ha möjlighet att köpa pga ökade amorteringskrav osv. Och antalet HR i Stockholm kommer enbart att fyllas på med nyproduktion vilka inte bara är dyra utan HV ökar även kraven på uthyrning. De HR som finns kvar inom tullarna kommer med stor sannolikhet inte att omvandlas eftersom allmännyttan inte säljer ut mer, så förutom vissa privata värdar kommer de att finnas kvar. Vilket för mig enbart är positivt.

Just nu, och i flera år har det varit billigare, även med en viss amortering, att ha en BR, men ränteläget kommer att förändras förr eller senare. Dessutom krävs det kapitalinvesteringar i en BR.

Jag tror att så länge det är ett fortsatt ökat tryck på bostäder i tex Stockholm pga inflyttning kommer det inte att vara risk för en bostadsbubbla, eg att priserna faktiskt sjunker relativt dramatiskt. Däremot tror jag att man inte kommer att kunna göra 'bostadskarriär' på samma sätt som tidigare. Priserna kommer att stagnera. Vissa områden kommer iofs alltid att vara fortsatta attraktiva och där kommer priserna att fortsatt stiga men inte i samma utsträckning som tidigare.
 
I vårt område har folk gjort rejält med vinst på sina nyproduktioner. Vår Lgh är värd över en miljon mer i nuläget, och då har vi inte ens bort här i två år än.

Ja, men då bor ni ju där. Jag svarade på ett inlägg där man köper bara för att sälja dyrare direkt. Dvs inte köpa för att bo. Vilket jag inte trodde funkade bra med tanke på skatteregler och grejer.
 
På ämnet...

de brinner i centrala Stockholm. I huset finns tydligen 9 lägenheter.
De som investerat i dem (förutsätter att det är bostadsrätter) får se sina pengar brinna upp?

Ett försäkringsbolag ersätter väl knappast lägenhetens värde, bara lösöret. Eller?

Huset ägs av fastighetsbolaget Hufvudstaden och inte en bostadsrättsförening så det verkar vara hyresrätter och inte bostadsrätter.
 
Ja, men då bor ni ju där. Jag svarade på ett inlägg där man köper bara för att sälja dyrare direkt. Dvs inte köpa för att bo. Vilket jag inte trodde funkade bra med tanke på skatteregler och grejer.

Jaha, okej. Ja de som sålde direkt i vår förening utan att flytta in tjänade nog ca 500.000
 
Fast att det är populärt att köpa nyproduktion på spekulation är inte direkt någon hemlighet. Man köper till fast pris, ofta billigare om man tecknar kontrakt tidigt. För ett tag sen bedömdes 10-20 % av all nyproduktion som säljs i Sthlm köpas av folk som aldrig har som avsikt att bo där.

Spinner vidare. Dessutom tar många fastighetsbolag bara ut en handpenning på kanske 100.000 kr innan bostaden är klar. Först när det är dags för inflyttning betalas resten. Så risken som den som spekulerar tar är just bara denna 100.000 kr.
 
Spinner vidare. Dessutom tar många fastighetsbolag bara ut en handpenning på kanske 100.000 kr innan bostaden är klar. Först när det är dags för inflyttning betalas resten. Så risken som den som spekulerar tar är just bara denna 100.000 kr.

Jo fast om jag har fattat rätt så är det oftast först efter att handpenningen är betald som man kan sälja vidare lägenheten :)
 
Ah, jag tänkte att du syftade på bokningsavgift eller liknande som betalas innan handpenningen. När bara den är betald brukar man inte få sälja vidare. Antog att du menade den eftersom en handpenning på 10 % oftast blir bra mycket mer än 100 000 :)
 
Ah, jag tänkte att du syftade på bokningsavgift eller liknande som betalas innan handpenningen. När bara den är betald brukar man inte få sälja vidare. Antog att du menade den eftersom en handpenning på 10 % oftast blir bra mycket mer än 100 000 :)

Vet att vissa bolag (syftar här med exemplet på ett visst företag på två bokstäver) tar en bokningsavgift på ca 20.000 och sen får man betala ytterligare då 80.000 för att "låsa" affären. Resterande summa inkl. ev. tillvalsavgifter betalas först vid tillträde.
Det kanske inte kallas handpenning då för precis som du säger så är det ju mkt mindre än 10%.
Iaf så är det där fritt fram att sälja innan tillträde.
Känner en som jobbar som mäklare med deras nyproduktioner och enligt henne är det jättevanligt med den här typen av spekulation.
 
Jo? Ponera att det blir en helskada?
Frågan är vad man har försäkrat. Sitt lösöre?

Säg att du köpt din lägenhet för 4 miljoner.
Huset byggs upp igen. Är lägenheten du får tillbaka sedan värd summan plus den värdestegring som skett i området?

Om mitt hus brinner så får jag ju inte hela summan som det är värt. Jag får ett hus. Inte den summa jag köpt för.
I en bostadsrättsförening så äger föreningen själva huset.

Lägenheternas värden är ju marknadsvärden. Dvs det är inte "fast egendom" - det är rätten att bo där som du köpt.
Du får skilja på bostadsrättsinnehavarens hemförsäkring, och bostadsrättsföreningens fastighets/flerfamiljshus-försäkring. Bostadsrättsföreningen försäkrar naturligtvis sin fastighet, och medlemmarna försäkrar sitt lösöre. Jämför med den ständigt pågående diskussionen och gränsdragningarna mellan "inre" och ""yttre" underhåll i en brf.
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 425
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp