Den nya påven (Vad gör vi? Del CCXII)

Är jämställdhet verkligen 50/50? Jag tycker snarare att jämställdhet är lika förutsättningar. Vilket inte nödvändigtvis ger en 50/50 fördelning.
Jag känner nog att om ett yrke, liknande, har sämre än 60/40 så är det inte bra i längden.

Tex som man ser i tråden så plötsligt när det är många kvinnor så är det ett "vårdande" yrke, till skillnad från när det var många män, då de var en "herde" eller liknande. Då blir hela bilden av prästen förändrad med könet, till slut kanske makten, arbetsuppgifterna osv istället för att yrket blir jämställt eller genusneutralt. Till slut är det ju inte det yrke som kvinnorna sökte sig till från början.

(rent bortsett såkart från att män också är väldigt omvårdande och duktiga, men man brukar inte uttrycka det så.)

Senast ändrad:
Du nämnde kunskap, erfarenhet och förmåga specifikt. Jag håller inte med om dessa områden, dessa tre områden är något som man lär sig genom livet och ger man en pojke/man och flicka/kvinna (med samma typ av personlighet, intressen etc) samma kunskap, erfarenhet och förmåga så skiljer det inget mellan dem.

Skillnaderna ligger isåfall i personligheter/egenskaper och intressen. Nu vill jag dock lägga in en brasklapp om att jag tycker att individskillnaderna är viktigare/större än grupperna. Just nu är det dessutom drygt 50/50 så det tyder inte på att det är flera kvinnor som söker sig till det yrket än män. Det finns män som har egenskaper och intressen som söker sig till vårdande yrken, och tvärtom. Tyvärr så kan dessa män ses som mindre "manliga" (i klassiska "kvinnliga" yrken) och dessa kvinnor som "bitchiga" (som i ledarpositioner etc), kanske drar sig flera individer från att söka sig till såna yrken just för att de är könsbundna. Så det är svårt att uttala sig om en könsgrupp verkligen har mera av en egenskap eller intresse än den andra könsgruppen, eller om det beror på samhället. Samhället påverkar alldeles för mycket för att kunna uttala sig bestämt om att en könsgrupp har mera eller mindre av en egenskap och/eller intresse.
De 50/50 var ju inte jämnt fördelade över åldrarna. Tidigare i tråden nämndes att det är så att det är en majoritet manliga präster bland pensionsfärdiga och en 2/3 kvinnliga bland studerande.

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 83 84 85
Svar
1 697
· Visningar
60 337
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 607
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka