Den nya påven (Vad gör vi? Del CCXII)

1746731813500.webp

Märkligt, jag kollade Wikipedias källa som är CBS news och som skriver: "But Prevost opposes ordaining women as deacons, for instance, so he's seen as conservative on church doctrine."
Lite motsägelsefullt? Eller har CBS fel?

Det gjorde även Fransiskus så ingen ändring där.

https://www.mensjournal.com/news/robert-francis-prevost-is-centrist-who-opposes-ordination-of-women. Han ses som ortodox vad gäller church doctrine.

https://www.ctpost.com/connecticut/article/ct-pope-leo-xiv-robert-prevost-vatican-20317399.php

Intressant val av namn, jag håller med. Med tanke på den förres synpunkter av arbetarens rättigheter.

Angående kvinnor så har jag dock lite sämre nyheter... Wikipedia arbetar hårt och deras författare har redan hunnit skriva på den nyas sida. Och där står det "Prevost has opposed the ordination of women to the diaconate,[35] stating not only that it "doesn’t necessarily solve a problem" but that "it might make a new problem".[36]"
Bådar inte särskilt gott med tanke på hans syn på homosexuella heller :(
Det är ju som det är inom kyrkan, talet som Leo höll verkar ses av många som ett signalerande på en fortsättning av Francis projekt på många punkter gällande öppenhet, klimatet, migranter och fred. Och även om den förra påven uttalat sig mer progressivt om homosexuella ibland, som att öppna upp för att samkönade par kan välsignas av kyrkan, så påkoms han med nedsättande ord om homosexuella och verkade ha ett horn i sidan vad gäller "gender ideologi" som tydligen var en av de värsta farorna i vår tid. :D

Och apropå att erbjuda samkönade par välsignelser i kyrkan, så verkade Leo förvisso inte så positivt inställd, men uttryckte sig iaf förhållandevis nyanserat:

"In October 2024, Prevost voiced the need for greater conversations between each “episcopal conference” to discuss the blessings and apply them in a way that aligned with cultural differences across the globe as some countries still criminalize homsexuality.

“The bishops in the episcopal conferences of Africa were basically saying, that here in Africa, our whole cultural reality is very different … it wasn’t rejecting the teaching authority of Rome, it was saying that our cultural situation is such that the application of this document is just not going to work,” Prevost reportedly said. “You have to remember there are still places in Africa that apply the death penalty, for example, for people who are living in a homosexual relationship … So, we’re in very different worlds.”
https://time.com/7283887/pope-leo-lgbtq-women-migrants-rights/

I en samtid då inte bara katolska kyrkan är konservativ, eller iaf drar åt ett mer konservativt håll, så är det här kanske inte "så" illa. Och många trodde nog att Francis skulle vara mer konservativ gällande vissa punker än han visade sig vara.

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 80 81 82
Svar
1 630
· Visningar
58 525
Senast: Mineur
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 008
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 603
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka