Den onda cirkeln...

Alltså hovarna har inte dålig kvalitet. Dom har gått sönder "på utsidan" när han började dra av aluskorna som var fel typ av sko för honom.

Han har varit och är under veterinär utredning in och ut på klinik i nästan ett år nu och dom vet att jag har olika möjligheter till olika hästhållningsmetoder men hittills har lösdriften vart bästa alternativet.

Självklart funderar jag på att stalla in honom men det får bli till hösten om inte vet säger nåt annat. Nu är det ju torrt och jättefint i hagarna.

Alla ser sambanden samtidigt som det är lika möjligt att det inte hänger ihop "på det sättet".
 
Varför frågar du här då om du redan vet att allt det du skriver inte hänger ihop, trots att det för en utomstående låter självklart?
Självklart kan låsningar mm hänga ihop med onda fötter.:confused: Hur kan du inte se sambanden?
Inte dåliga hovar "egentligen"?? Han ömmar säger du, vill inte gå på grus. Vad säger det dej? Skorna åker av så inget finns att spika i? Låter det som en bra idé då att låta honnom fortsätta i lösdriften där risken är större att skorna åker av igen? Hovböld, vad säger det dej?

ja du har fått svar i alla fall
 
Du behöver ju inte låta så aggressiv.
Jag skriver här för att bolla lite men kan inte få med 1 års utredning heller i några få inlägg
Det är även hästens personlighet och allmänntillstånd som spelar in och min magkänsla

Jag skriver som sagt för att bolla lite.
Att ha hästen på box har slagit mig med men jag tror inte det hjälper tappskor nu på sommaren men det kan ha andra grejer det hjälper
 
Hälta? Är den dubbelsidig kan den ju vara svår att se.

Jag har vi två olika tillfällen och två olika hästar varit med om att hälta båda fram visade sig med mycket tappskor.
 
Nu har vi kliniktid den 19e för nya blodprov, röntgen och klinikhovslagare. Ev ul också.
Pratade med ET igår och det finns en hel del att väga in i framtida beslut.
 
Det är en ond cirkel där det är olika saker som hämmar varandra.

Att han tappar skor och att det nu inte finns så mycket att spika i är ett eget problem egentligen. Hästen är rätt så trång och tight i sin benställning från början och trampar ofta till sig själv i vändningar tex, det har han alltid gjort.

Att han är knackig i kroppen och har rörelsestörning (ej halt och har inte varit det under hela tiden heller) nu beror till 99% på att han har låsningar i kroppen, rätt så ordentliga. För att bli av med dessa måste en ET behandla och sedan ska han sättas igång och röra sig. (Vilket inte har gått eftersom han tappat skor och blivit stående då tills hovis kunnat komma ut)

Han är i dagsläget totalt omusklad och skulle behöva muskler för att orka bära och röra sig bättre.

I dagsläget är han halt på vänster fram, förmodligen pga en hovböld för 2 veckor sedan. Jag har varit utomlands så det var inte jag som skötte veterinär+hovis då.

Han är väldigt snubblig när man går med honom om man är ute och promenerar. Går jag med honom i raskare takt så blir det något bättre.
Pigg och glad! Bra allmänntillstånd, ingen feber, inte varm i hovarna, något gallig men det är inte ovanligt för honom heller.
Dock blivit väldigt öm på hårt underlag nu vilket han inte varit tidigare.

Jag är orolig för att det kanske kan vara en släng fång inblandat? Eller tanken har slagit mig i alla fall....

Sedan har det hänt andra saker under perioden också: Påslag, lymfangit, flera hovbölder, sträckning i bogen osv osv... Det har behandlats så som sig bör...


Som sagt, det börjar bli mycket nu...


jag rekommenderar nog att du åker till kliniken för en genomgående undersökning av hela hästen. börjprov och röntgen.
hästen kan ju ha vad som helst för fel, inflammationer, pålagringar, lösa benbitar osv som kanske är orsaken till alla dessa symtom som hovar, låsningar osv.
han har kanske skräck för hovis pga något i kroppen som gör ont varje gång han skos det glömmer de aldrig.
 
jag rekommenderar nog att du åker till kliniken för en genomgående undersökning av hela hästen. börjprov och röntgen.
hästen kan ju ha vad som helst för fel, inflammationer, pålagringar, lösa benbitar osv som kanske är orsaken till alla dessa symtom som hovar, låsningar osv.
han har kanske skräck för hovis pga något i kroppen som gör ont varje gång han skos det glömmer de aldrig.

Hur läser du nu? TS har ju redan svarat att de har klinik genomgång bokad och klar.
 
Nej inte än. Jag kommer åka till min veterinär och röntga först och sedan får jag ta nya beslut efter det.
Jag sämåste även prata med mitt försäkringsbolag hur jag kan gå vidare
 
Du måste ju naturligtvis få bukt med hov-/skoproblemet innan du kan rota vidare, men det du skriver om att när hästen rättas av ET så trampar den av skorna, och att problemet återkommer så ET får rätta igen får mig att fundera om det inte finns ett veterinärt problem i grunden, som orsakar låsningarna/snedheten.

Men nu är du ju som du skriver i den onda cirkeln. Jag ser det nog som andra, att du får åtminstone under en period prioritera att få ordning på hovarna framför allt annat. Om det så är ställa på box och limma på skor som är alternativet.

Jag hoppas du reder ut det, det är inte roligt när man hamnar där.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 060
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 630
Senast: Sirap
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 439
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp