Den perfekta hunden för oss - finns den?

Springer spaniel är jag väldigt förtjust i. Maken tycker att de har lite för mycket fluff. Är det hädelse att klippa fluffet 😂🙈🤷🏼‍♀️

Frågan återstår dock vart sjutton man hittar hundar? Vi bor i Stockholm men tycker alla om att åka bil. Vi kan tänka oss att åka 6-8h för rätt hund. Men vart letat jag?

Mvh Miks
 
@Miks
20200601_164003.jpg

Tik 18 kg (6v dräktig på bilden)
 
Springer spaniel är jag väldigt förtjust i. Maken tycker att de har lite för mycket fluff. Är det hädelse att klippa fluffet 😂🙈🤷🏼‍♀️

Frågan återstår dock vart sjutton man hittar hundar? Vi bor i Stockholm men tycker alla om att åka bil. Vi kan tänka oss att åka 6-8h för rätt hund. Men vart letat jag?

Mvh Miks
Jag flög till Kiruna från Stockholm för att träffa en kull jag inte ens skulle köpa ifrån för kenneln hade kennelläger samtidigt och jag ville veta mer om hundarna :p

Låt inte avståndet avgöra. När ni bestämt er för vilken eller vilka raser, läs på om dem via rasklubben, vad för tester som rekommenderas etc. Gå in på hunddata eller avelsdata när ni vet vad ni letar efter och börja sålla uppfödare.
 
Vi agerade mellanhem till en labrador ganska direkt efter vi tog bort vår hund. Han bodde hos oss i 6 månader. Han var så sjukt stor och tung. Vägde nog närmare 40kg. Det blir för stort och tungt. Finns det mer slimmade/mindre varianter av labrador?

Mvh Miks
Mina labbar väger 20 och 23 kg :)
 
Springer spaniel är jag väldigt förtjust i. Maken tycker att de har lite för mycket fluff. Är det hädelse att klippa fluffet 😂🙈🤷🏼‍♀️

Frågan återstår dock vart sjutton man hittar hundar? Vi bor i Stockholm men tycker alla om att åka bil. Vi kan tänka oss att åka 6-8h för rätt hund. Men vart letat jag?

Mvh Miks
Kennelklubben har en tjänst som heter Köpa hund där valpkullar läggs ut. När ni bestämt ras är rasklubben nog bästa vägen. De har ofta en uppfödarlista.
 
Pudlar ÄR supertrevliga hundar! Vi köpte pudel när jag var runt 12-13 år och brorsan 10-11, och vi hade jätteroligt med den hunden. Sen flyttade vi hemifrån och han blev ”gubbe” hemma med mamma, men han var alltid lika glad när vi kom hem och hälsade på. Väldigt rolig, lättsam och framförallt lättlärd ras!

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha pudel igen, men då jag vill kunna ha med mig den i stallet så blir det opraktiskt med pälsen. Spån fastnar ganska bra i pudlar! 🙈😅

Vi rakade ner våran helt under vår/sommar, sen fick det växa ut ordentligt till vintern, så det var väldigt lätt och enkel pälsvård. Ansikte och tassar klipptes regelbundet dock. Ju kortare man håller pälsen desto lättare att blir det ju såklart. På vintern när han hade mycket päls tog det lång tid för han att torka efter bad, hårfön och borste i en timme efter.

Men det går ju att klippa ner och lägga på täcke istället, nu för tiden finns det ju massor av täcken/overaller att välja på!
 
En valpkurs känns som en bra grej. Sen tror jag det ger sig vad familjen intresserar sig för. Jag själv skulle kunna tänka mig lydnad/dressyr av något slag. Jag tror äldsta barnet skulle tycka agility är roligt. Men det får dröja några år kanske.

Får man skriva en önskelista så tar man ju såklart med färg 😁 Men färg är bland de minst viktiga. Kanske skulle skrivit vit/ljus hund på Nej-listan istället. Då försvinner tyvärr Golden. Jag tycker de verkar trevliga men maken hävdar att de är tråkiga 😅🙈

Ja men eeeexakt en sån 😍

Jag har fått för mig att pudel är liksom mer stolta än gosiga. Svårt att förklara. När en labrador lägger sig på rygg och dunkar med svansen så lägger sig storpudeln i lejonställning och vänder bort huvudet. Är jag fördomsfull då? Jag blir mer än gärna omkullpratad 😊

Maken har som någon typ av önskedröm att han skulle kunna använda hunden till eftersök. Han är nog ganska naiv här och har nog inte en susning om vad det innebär i träningstimmar. Men får man önska så önskar man 🤷🏼‍♀️😂

Mvh Miks

De pudlar jag känt har varit väldigt gosiga!! 2 storpudlar och en mellan. De har älskat att ligga i soffan med en på kvällen. Trevliga och energiska hundar alla tre. Kan passa bättre till agility än labbe/golden och springer spaniel pga sin lättare kroppsbyggnad. Men alla de 4 raserna är trevliga när man hittar bra hundar.

Jag har tyvärr träffat många dåliga labbar/goldens den senaste tiden. Med fysiska fel, som är alldeles för grova och tunga, med minimalt matintresse (svårare att träna), dåliga mentalt osv. Men hittar man en bra labbe/golden så är det en riktigt bra hund! Men leta noga!! Kolla föräldrarna osv. Jag är uppvuxen med golden och den var underbar!! Men, han tilläts aldrig bli fet, tränades regelbundet i bruks och fick verkligen jobba. Stabilare, snällare och trevligare hund får man leta efter.
 
Springer spaniel är jag väldigt förtjust i. Maken tycker att de har lite för mycket fluff. Är det hädelse att klippa fluffet 😂🙈🤷🏼‍♀️

Frågan återstår dock vart sjutton man hittar hundar? Vi bor i Stockholm men tycker alla om att åka bil. Vi kan tänka oss att åka 6-8h för rätt hund. Men vart letat jag?

Mvh Miks
Vill man lyckas i utställningsringen så är det en hädelse, men annars är det bara att klippa. Vår första hund tillsammans var en springer spaniel, jag klippte ner honom hårt. :)
Börja på rasklubbens sida, de lägger ut valpar till salu. Det kan även vara värt att leta runt på olika uppfödares hemsidor, läs vad de har för inriktning på aveln och hur de tänker runt rasen. Mejla, ring och skaffa kontakter, i år är det ett skitår, annars skulle jag säga åk och hälsa på några olika och känn efter om det är rätt ras för er.
 
En valpkurs känns som en bra grej. Sen tror jag det ger sig vad familjen intresserar sig för. Jag själv skulle kunna tänka mig lydnad/dressyr av något slag. Jag tror äldsta barnet skulle tycka agility är roligt. Men det får dröja några år kanske.

Får man skriva en önskelista så tar man ju såklart med färg 😁 Men färg är bland de minst viktiga. Kanske skulle skrivit vit/ljus hund på Nej-listan istället. Då försvinner tyvärr Golden. Jag tycker de verkar trevliga men maken hävdar att de är tråkiga 😅🙈

Ja men eeeexakt en sån 😍

Jag har fått för mig att pudel är liksom mer stolta än gosiga. Svårt att förklara. När en labrador lägger sig på rygg och dunkar med svansen så lägger sig storpudeln i lejonställning och vänder bort huvudet. Är jag fördomsfull då? Jag blir mer än gärna omkullpratad 😊

Maken har som någon typ av önskedröm att han skulle kunna använda hunden till eftersök. Han är nog ganska naiv här och har nog inte en susning om vad det innebär i träningstimmar. Men får man önska så önskar man 🤷🏼‍♀️😂

Mvh Miks
Eftersökshund har de flesta hundar förutsättningar för att bli, även sådana som inte är så föriga och lättdresserade. Det är förstås bra om hunden inte är skottberörd, men även skottberörda hundar kan bli bra och tycka jobbet är intressant om de har tillräckligt med jaktdrift. Just det önskemålet innebär alltså nästan ingen begränsning alls för rasvalet.
 
Flatte, golden, labbe, drent (Drentsche Patrijshond) eller engelsk springer spaniel tänker jag spontant
 
Jaktlabbar är mer slimmade i modellen men kräver också betydligt mer aktivering än en utställningslabbe. Sambon har en nätt feminin tik på ca 20 kg, perfekt storlek. Det finns vad jag vet också de som avlar på en "korsning" mellan jaktmodellen och utställningsmodellen som är lite mer easy going på arbetsfronten men med en mer sportig exteriör.
 
Säger också springer spaniel på det här :) vi har en Welsh springer spaniel och han bockar av varenda punkt på din lista förutom färgen då. Vi föll för welshen då dom generellt är lite mindre och med mindre päls än den engelska (utställningsvarianten då) och jag tycker han är perfekt storlek på ca 20 kg och strax under 50 cm. Vi ställer inte ut så rakar bort all hängande päls med jämna mellanrum vilket ger en väldigt lättskött men ändå gosig päls ;) Älskar allt och alla, full rulle utomhus men kan lika gärna snooza i soffan en hel dag, lättlärd även om koncentrationsförmågan kan variera lite. Älskar uppletande, nosarbete och att bada. Hänger med på allt!

Vissa har problem med separationsångest men det är inget vi upplevt. Vi började dock på uppfödarens rekommendation öva på detta i princip dag 1.
Han kan ha svårt att komma ner i varv vid till exempel besök och umgänge med andra hundar men det blir bättre hela tiden (han är 2,5 år nu) och passivitetsträning är nog viktigt vilket vi kanske slarvat lite med...

Nu har jag inte träffat så många engelska springer spaniels men jag har fått uppfattningen om att dom är lite mindre clowniga än welshen och med något bättre självbehärskning :angel: dock fortfarande med det där typiska vänliga spanielbeteendet. Men större och med mer päls/öron/hud.

När vi letade hund så hörde vi av oss till uppfödare som vi tyckte var intressanta och presenterade oss, vad vi ville göra med hunden och frågade om dom trodde att deras uppfödningar skulle passa oss. I slutändan var det ändå via Blocket som vi fick tag på våran valp :D
 
Kennelklubben har en tjänst som heter Köpa hund där valpkullar läggs ut. När ni bestämt ras är rasklubben nog bästa vägen. De har ofta en uppfödarlista.
SKKs hemsida har legat nere sen igår. Hoppas de får upp den snart 😊
Stabijhoun. Full pott på alla punkterna, t o m färgen stämmer! :)
Intressant! Tack! Ska försöka leta efter uppfödare. Har du tips mottages de gärna via pm 😊
Vill man lyckas i utställningsringen så är det en hädelse, men annars är det bara att klippa. Vår första hund tillsammans var en springer spaniel, jag klippte ner honom hårt. :)
Börja på rasklubbens sida, de lägger ut valpar till salu. Det kan även vara värt att leta runt på olika uppfödares hemsidor, läs vad de har för inriktning på aveln och hur de tänker runt rasen. Mejla, ring och skaffa kontakter, i år är det ett skitår, annars skulle jag säga åk och hälsa på några olika och känn efter om det är rätt ras för er.
Oh så bra! ✂️😂
Ska kolla runt lite!
Eftersökshund har de flesta hundar förutsättningar för att bli, även sådana som inte är så föriga och lättdresserade. Det är förstås bra om hunden inte är skottberörd, men även skottberörda hundar kan bli bra och tycka jobbet är intressant om de har tillräckligt med jaktdrift. Just det önskemålet innebär alltså nästan ingen begränsning alls för rasvalet.
Det där var ju jättebra info! Drömmen för maken hade egentligen varit Liksök eftersom han jobbar inom Svenska Sjöräddnings Sällskapet. De har ibland likhundar på båten. Ett par gånger i våras och flera gånger under sommaren. De är otroligt coola 🤩

Mvh Miks
 
Säger också springer spaniel på det här :) vi har en Welsh springer spaniel och han bockar av varenda punkt på din lista förutom färgen då. Vi föll för welshen då dom generellt är lite mindre och med mindre päls än den engelska (utställningsvarianten då) och jag tycker han är perfekt storlek på ca 20 kg och strax under 50 cm. Vi ställer inte ut så rakar bort all hängande päls med jämna mellanrum vilket ger en väldigt lättskött men ändå gosig päls ;) Älskar allt och alla, full rulle utomhus men kan lika gärna snooza i soffan en hel dag, lättlärd även om koncentrationsförmågan kan variera lite. Älskar uppletande, nosarbete och att bada. Hänger med på allt!

Vissa har problem med separationsångest men det är inget vi upplevt. Vi började dock på uppfödarens rekommendation öva på detta i princip dag 1.
Han kan ha svårt att komma ner i varv vid till exempel besök och umgänge med andra hundar men det blir bättre hela tiden (han är 2,5 år nu) och passivitetsträning är nog viktigt vilket vi kanske slarvat lite med...

Nu har jag inte träffat så många engelska springer spaniels men jag har fått uppfattningen om att dom är lite mindre clowniga än welshen och med något bättre självbehärskning :angel: dock fortfarande med det där typiska vänliga spanielbeteendet. Men större och med mer päls/öron/hud.

När vi letade hund så hörde vi av oss till uppfödare som vi tyckte var intressanta och presenterade oss, vad vi ville göra med hunden och frågade om dom trodde att deras uppfödningar skulle passa oss. I slutändan var det ändå via Blocket som vi fick tag på våran valp :D
Blocket 😱😅 Det skrämmer mig! Jag känner mig naiv och blåögd och inte tillräckligt kompetent. Har läst massa om vad man ska tänka på. Veterinärbesiktning, vaccinationsintyg, registreringspapper. Jovisst det låter ju bra men för mig som aldrig sett ett sånt kan man ju kasta fram vilken förfalskning som helst och så är jag glatt lurad 😳😫

Jag skulle behöva en hård och besynnerlig medföljare som agerar bad cop, spänner ögonen i säljaren och hårdgranskar alla papper 😂😂 Jag kommer aldrig få köpa en hund då 😅

Mvh Miks
 
Storpudel?
Tror ni får tumma lite på färgen, det är det minst viktiga i det hela. Sen antar jag att nu förstår att en hund inte kommer hem färdigtränad, särskilt inte om det är en valp. Och att valpar bits :p
Ska jag vara ärlig hade det varit superskönt med en ”färdig” hund 😅🙈 Det har faktiskt varit en av anledningarna till att vi inte köpt hund tidigare. Valperioden skrämmer oss ganska mycket. En 3årig välartad tik hade varit optimalt :D:angel:
Man kan inte köpa den perfekta hunden, man köper grundmaterialet o sen får man göra jobbet själv.
Säger som flera andra labbe
Exakt! Och jag vill att grundmaterialet ska ha så bra förutsättningar som möjligt 😊

Mvh Miks
 
Ska jag vara ärlig hade det varit superskönt med en ”färdig” hund 😅🙈 Det har faktiskt varit en av anledningarna till att vi inte köpt hund tidigare. Valperioden skrämmer oss ganska mycket. En 3årig välartad tik hade varit optimalt :D:angel:

Exakt! Och jag vill att grundmaterialet ska ha så bra förutsättningar som möjligt 😊

Mvh Miks
Prata som sagt med uppfödare! Det kan finnas äldre hundar som av en eller annan anledning behöver omplaceras. Den som födde upp min springer tog exempelvis hem en valp som skulle gå i aveln, men det visade sig när den närmade sig året att den hade problem med livmodern, så uppfödaren fick sterilisera och stod med en fantastisk hund som inte fungerade i aveln alls. Den nya ägaren var överlycklig över en så trevlig hund. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 090
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 027
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 425
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp