Den stora militärövningen

Bukefalos 30 år!

Masse

Trådstartare
Jag är lite fundersam över hur folk reagerar. Ser på Facebook om hur man kontaktar närliggande regementen för att man har hästar. Är rädd för överflygning av helikoptrar och liknande.
Själv bor jag en bit bort fast mittemellan regementen och övningsplatser. Tydligen väldigt bra till för att kunna träna på att flyga under radarn, bokstavligt.
Jag har själv reagerat första gången två Black Hawk troligen medivac kom på så låg höjd att huset skakade och det gjorde ont i öronen. Visste inte vad det var och for ut. Kunde i princip se piloten i ögonen.
Men mina dåvarande djur reagerade inte direkt. Tror dom hästar som var precis under tittade upp.
Idag har jag haft flera överflygningar på låg höjd. Den första var jag ute med hundarna och såg hästarna. Den enda som överhuvudtaget brydde sig var jag själv och det är för att jag är född nyfiken. Undrade om det möjligen var dom omtalade holländska helikoptrarna.

Nu har vi hittills idag blivit överflugna minst fem gånger. Har inte varit hemma hela dagen. Den enda som kan visa någon reaktion är min unge hund som nyss hemkommen från sjukhuset efter en skada och sover mycket. Men han gör det bara om han sover och det är minst tre helikoptrar. Då måste han skälla lite.

Har jag fantastiska djur, inte heller korna bryr sig eller är många överkänsliga?
Kan ju tänka att en orolig stressad djurägare vidarebefordrar det till sina djur.

Jag är lite fundersam över hur folk reagerar. Ser på Facebook om hur man kontaktar närliggande regementen för att man har hästar. Är rädd för överflygning av helikoptrar och liknande.
Själv bor jag en bit bort fast mittemellan regementen och övningsplatser. Tydligen väldigt bra till för att kunna träna på att flyga under radarn, bokstavligt.
Jag har själv reagerat första gången två Black Hawk troligen medivac kom på så låg höjd att huset skakade och det gjorde ont i öronen. Visste inte vad det var och for ut. Kunde i princip se piloten i ögonen.
Men mina dåvarande djur reagerade inte direkt. Tror dom hästar som var precis under tittade upp.
Idag har jag haft flera överflygningar på låg höjd. Den första var jag ute med hundarna och såg hästarna. Den enda som överhuvudtaget brydde sig var jag själv och det är för att jag är född nyfiken. Undrade om det möjligen var dom omtalade holländska helikoptrarna.

Nu har vi hittills idag blivit överflugna minst fem gånger. Har inte varit hemma hela dagen. Den enda som kan visa någon reaktion är min unge hund som nyss hemkommen från sjukhuset efter en skada och sover mycket. Men han gör det bara om han sover och det är minst tre helikoptrar. Då måste han skälla lite.

Har jag fantastiska djur, inte heller korna bryr sig eller är många överkänsliga?
Kan ju tänka att en orolig stressad djurägare vidarebefordrar det till sina djur.
Tror faktiskt många överför rädsla till sina djur.

Vi har haft häst i kanten på Revingehed och det var aldrig problem. Flyinge ligger ju precis där med och oftast är det lugnt tycker jag.
Min förra hunds uppfödare bodde där det ofta flygs stridsflygplan över och där reagerade inga djur heller..

I Göteborg finns en välbesökt tävlingsplats precis under inflygningen till en flygplats. Jag pratade med arrangörerna och de sa att det hemskt sällan var problem med hästarna.

Kanske för att hästar har noll fiender som kommer uppifrån?

Vi har haft en helikopter här i några dagar som besiktat elledningar eller något liknande, den har flugit väldigt lågt, stått still i luften och fört ett jävla oväsen. Våra hästar har inte brytt sig öht.
Tror också folk överför sin rädsla på sina djur, samma sak när de ska rida i trafik.

Här händer det att det kommer lågt flygande om det är någon som rymt från SIS. Har bara varit på gränsen en gång och det var när jag var ute och red i skogen och dom fått syn på mig i värmekameran och då var dom riktigt nära ovanför mig för att kolla så jag inte var den som rymt.

Aveln skulle gått riktigt fel om det var något som jag skulle behöva oroa mig för.
Möjligt att jag varit lite orolig om jag har en skadad häst som inte får göra minsta lilla i rörelse gåendes i mini hage.

NÄr elnätsinspektionerna sker med lågflygande helikopter brukar mina hästar passa på att race'a runt i hagen.

Och det är oavsett om jag är hemma, vid hagen, eller helt frånvarande.

I Göteborg finns en välbesökt tävlingsplats precis under inflygningen till en flygplats. Jag pratade med arrangörerna och de sa att det hemskt sällan var problem med hästarna.

Kanske för att hästar har noll fiender som kommer uppifrån?
Där har jag ridit, mäktig känsla!

Vi bor i skogen nära en flygplats som har mycket övningar. Har aldrig ens sett hästarna reagera på flygplanen, däremot har det hänt några gånger att små gröna marsianer (militärer alltså) trampat runt i buskagen utanför hagarna och DET kan vara läskigt för hästarna såväl som ryttarna som inte alltid hinner reagera på kamouflerade män (och för all del kvinnor).

Jga tror inte helikoptrar är så stort problem för de både hörs och syns på långt håll, värre då när de flyger lågt med JAS då både hästar, kor och andra djur kan få panik och skada sig, vilket händer. Jag har svårt att se hur jag som ägare skulle smitta mina hästar som går i hagen om jag blir nervös?

Det är nog ofta svart eller vitt, blir de inte skrämda blir de ju inte det men om de blir så kan de få närmast total panik och kan gå rktigt illa.

Jag och Ariel försökte galoppera ikapp ett flygplan som startade en gång. :angel: Aldrig upplevt att mina hästar reagerat på flygplaneller helikopter, men då stod de iofs nära en flygplats i flera år.

Vi har stått uppstallade under inflygningen till flygplatsen där både sjöräddningshelikoptern och ambulans/polis flyger hela tiden. Hästarna har aldrig reagerat ens första dagarna, om de inte redan är väldigt triggade och högt i stress redan innan. (Och då flyger ju ambulans/sjöräddning fort i trädtoppshöjd när de har dykolyckor som ska till Sahlgrenska.)

Luftballong kan vara lite otäckt, de kommer ju glidande tyst och sen helt plötsligt väser de högt.

Har även frågat gästande tränare inför lopp på Gbg galopp, och de jag pratade har inte heller upplevt flygplatsen som något problem för hästarna.

Vi hade en ambulanshelikopter som landade i hagen en gång. Hästarna var inne i stallet som inte låg så långt bort. Dom var mest nyfikna. Ingen panik.

värre då när de flyger lågt med JAS då både hästar, kor och andra djur kan få panik och skada sig, vilket händer
Första året de flög julgransformation där jag bor passerade de med hela JAS-julgranen på låg höjd precis över min hästhage. Ingen av hästarna brydde sig... Men det skallrade bra i huset...

När jag hade häst gick helikoptern som besiktade elledningarna ner i hagen för att ta en fikarast, dom såg ingen häst för hon stod i dörröppningen till stallet men när hon såg att dom gick ner blev det fullt rejs till helikoptern, det kunde ju finnas nåt ätbart där. :laugh:

Första året de flög julgransformation där jag bor passerade de med hela JAS-julgranen på låg höjd precis över min hästhage. Ingen av hästarna brydde sig... Men det skallrade bra i huset...
Min tyckte luftballonger var jätteroligt när de flög ganska lågt över oss och pös, eller när vi passerade flera utryckningsfordon med blåljus och en stege som fälldes upp och ner på stegbilen, det betyder ju inte att hästar inte kan bli rädda och skada sig.

Helt ärligt så här där jag befinner mig i den här övningen så är nog människorna (soldaterna) och deras tält läskigare för hästarna när man är ute. Dom är dels ganska osynliga och dels på väldigt underliga ställen.
För egen del är trupptransporterna jobbigast om man har en tid att passa.

Jag bor precis jämte ett stort ledninsbygge och det har varit många helikoptrar som åkt för att inspektera. Mina hästar har inte reagerat så mycket, kanske beror det på att det är öppet här och de ser helikoptern komma från håll. Min granne däremot har haft jätteproblem med att hästarna blir oroliga och springer i hagen. Hon har mycket skog runt omkring gården som skymmer helikoptern ända tills den är precis över hagen. Jag tror inte att det är ägarens oro som spelar in utan omständigheterna runt omkring i miljön plus att hästarna lärt sig att helikopter betyder springa runt.

Jag bor i ett militärtätt område och vi hör både JAS och skottsalvor dagligen. Mer beroende på hur vinden ligger på. Mina hästar har aldrig reagerat, och det är hästar i plural under en 20-årig period och minst en har varit en nervös häst som inte är jätteförtjust i bilar. Men just flyget har hon aldrig reagerat på.

Liknande trådar

• Vilken är den första stora händelsen ni minns?
  • Trött och sliten men vet inte varför
  • Katter
  • Cellförändringar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka