Bukefalos 28 år!

Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

smal text = Alexandra W
Fet text = BeastieBabe

1 Box ger ändå inte tillräcklig rörelsefrihet, inte med de lagstadgade minimimått vi har i sverige idag.. tyvärr
2 jodå, vi har flera mycket renliga spilthästar, stona har kisshörnan längst bak i ena hörnet och bajshögen på andra sidan, ett sto bajsar till och med alltid utanför spiltan så hon slipper ligga i bajset när hon sover ;)

3 jag ska för den sakens skull ta å väga tyngden som blir av grimma (ponny och full) och halsring (ponny och full) imorgon, men jag skulle gissa att oddsen för att grimma och grimskaft nattetid påfrestar mer på hästens nackmuskler än 1-1½ timmes ridning/körning med en hand som håller kontakt med munnen..

4 Med dagens minimimått på boxar så kan en häst heller inte rulla sig från ena sidan till den andra, te.x en häst på 150, dvs en väldigt liten häst, har förutom 300 cm frrån backen på ena sidan över ryggen och ner i backen på andra sidan även en bredd som ökar avståndt på helrullningen.. lägger sig hästen dessutom mitt i boxen och försöker rulla, ja då sitter den fast..

5 och nej visst, alla har inte minimimått, men i denna diskussion utgår vi från minimimåtten då det är det jag(och alla andra) drar som riktlinjer för spiltor..


6 felbyggd spilta.. i en bra spilta bör hästen ha överblick över en bra del av stallet utan att behöva anstränga sig..

7 och spilthästarna på jobbet nöjer sig med att blicka ut i stallgången om någon kommer.. de flesta boxhästar(förutom boxskolhästarna) far upp direkt när dom höt något för dom ser inte ett jävla jota förutom taket när de ligger ner i sina boxar..
Dessa privathästar får bara besök i boxen av ägare, skötare och stallpersonal. och de är alltså otryggare än skolhästarna som har mellan 7-20 olika elever inne hos sig varje vecka? förklara gärna varför..


8 så boxvandring är den enda ovanan?
nej, vävning, krubbitning, luftsnappning, träätning, täckesbitning, sparkande och självstympning är lika vanligt förekommande i spilta som i box i en dålig stallmiljö..
1 Men du väljer ändå att ha något ännu mindre? Där de är fastbundna? Vad säger inte det om dig.. :crazy:

2 OJ! WOW! De kan välja om de vill skita bakom sig till höger, eller bakom sig till vänster. Det kallar jag fritt val.. :angel:

3 Så när du rider håller du i tyglarna hela tiden?
En mjuk DUKTIG ryttare ger inte ett tryck på det viset vid ridning som du tycks tro, och antagligen gör själv då. Då vet vi. :smirk:
Det går ju inte att jämföra med att ha en kloss hängandes hela natten.

4 Min ena häst är ca 150 och har stått i 3X3 box tidigare, hon kunde rulla runt, hit och dit, hur hon ville... Så det går visst det. Hon är dessutom en bred nordis. Dock står hon nu i fölbox, vilket självklart är bättre!

5 Så vi disk minimått på box och rek mått på spilta?
Nehedu, så ska det inte vara!

6 Tror du ja. Klart de kan vrid på huvudet och snegla ut, men hur bra ser man i ögonvrån?

7 Då är det något som är fel. Hos oss ligger hästarna i boxen när vi kommer, tills vi tänder. Då blinkar de och ställer sig sakta upp, fast inte min. Hon sover gärna vidare. :angel:

8 Tack! Nu erkände du att det finns lika många ovanor i spilta som i box. Det enda man gör med spilta är dock att dölja symptomen. Inte åtgärda problemet.

Och om du måste välja så väljer du då det SÄMSTA alternativet av två dåliga? Intressant.. Jag är ju mer för att göra det bästa av en situation jag, även om den inte är idealisk.
Ditt argument här håller inte någonstans.

Och ändå visar bilderna du lagt ut hugg/bit/sparkmärken på i princip samtliga bilder? Och även de bästa kompisar kan bli små huggkrokodiler vid fodring om kompisen är för nära, tro mig.. Dessutom finns det många hästar som blir stressade men hanterar det passivt av att äta för nära en ranghög häst, även om inga för människan uppfattbara hot förekommer.

I box kan man se till att de har såpass mycket utrymme mellan varandra att det inte blir minsta varken stress eller utfall.

Vad har bädd och mockning med det att göra? Det är stor skillnad på att ha minst 9 kvm (vilket jag anser är för lite för ens en D-ponny btw) att placera bajset på, än att kunna väla 'höger eller vänster eller mitt bakom'.


Du behöver inte väga, det är fortfarande en tyngd, och det är ett tryck, om än litet. Boxhästen slipper helt tryck
.

Nu har jag sett 170 cm höga hästar rulla på 9 kvm, men.. (Jag anser fortfarande 9 kvm är för litet ens för D-ponny dock). Men nu använder du fel sorts argument igen, en häst i spilta har inte minsta möjlighet att rulla över, en boxhäst har det med rätt mått (och som sagt, de kan även på 9 kvm, även om jag inte anser de ska behöva)

Det är väl du som sagt att spiltmåtten är REKOMMENDERADE och boxmåtten är MINIMI. Så varför inte ta och använda REKOMMENDERADE boxmått med?

Och hur ska du bygga dem för att åstadkomma detta då hästen är vänd FRÅN stallgången i spilta, vilket gör att den inte t ex kan stå och dåsa och ha full view ut över stallgången och de som passerar hästens box?

Och det kommer från den som framfört att ett argument FÖR spilta är att hästen inte kan använda aggression för att tala om att den inte vill ha folk där. Intressant..
Har aldrig sagt de skulle bli vilda, men du måste flytta på såilthästen mer /oftare när du vill komma fram till krubba etc, om du inte klättrar över foderbordet om sådant finns..
:bow: :bow:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

90% av dessa spiltorna är för smala för sina innevånare.
Har inte siffrorna i huvudet, men nog är det mankhöjd plus 2-3 dm:confused:

Hästen "som ni försökte att mata"
Behövde nog få komma ut o ev. tillkalla Vet. Låter som kolikanfall
!

du behöver nog vidga vyerna en aning.
hästar är generellt inte alls som du beskriver dem.

PS. Om man släpper in en hel flock så bör man inte stå i vägen.DS
Håller med! :crazy:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Skulle väl i så fall vara då hingstar med hormontoppar börjar hugga sig själv i sidorna....med det heter inte kannibalism..hehe

AM

Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är rätt ord att använda i det sammanhanget du ger.
Stympning är när man avlägsnar en kroppsdel.

Det heter kanabalism om de tar en tugga av en kompis, slaktsvin i torftiga miljöer biter ofta av svans och öron på andra i gruppen, i vissa länder kuperar man svansen på nyfödda grisar.

Jag kan tipsa om boken Djurens beetende skriven av Per Jensen.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

90% av dessa spiltorna är för smala för sina innevånare.
Har inte siffrorna i huvudet, men nog är det mankhöjd plus 2-3 dm:confused:

Hästen "som ni försökte att mata"
Behövde nog få komma ut o ev. tillkalla Vet. Låter som kolikanfall!

du behöver nog vidga vyerna en aning.
hästar är generellt inte alls som du beskriver dem.

PS. Om man släpper in en hel flock så bör man inte stå i vägen.DS

Håller med
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är rätt ord att använda i det sammanhanget du ger.
Stympning är när man avlägsnar en kroppsdel.

Det heter kanabalism om de tar en tugga av en kompis, slaktsvin i torftiga miljöer biter ofta av svans och öron på andra i gruppen, i vissa länder kuperar man svansen på nyfödda grisar.

Jag kan tipsa om boken Djurens beetende skriven av Per Jensen.

Nu var det ju så att det var inte jag som tog upp detta med sk.självstympning...:smirk:

Utan hade enbart en teori om vad som eventuellt kunde menas med detta.

När unghingstar hugger sig i sidorna så stora sår uppkommer, så är det ofta en typ av stressfaktor med i bilden.
Vi har löst detta på två sätt.
Ta bort hingsten från flocken..dom är ju nästan alltid väldigt elaka åt andra hästar.
Kastrering


Ska titta angående ditt tips om boken.
Har ett skapligt stort material av hästar att tstudera hemma men man kan alltid lära sig nåt nytt. :idea:

AM
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ursäkt, det var inte min mening att det skulle vara "punkt riktat" åt dig.

Jag förstår din teori, det var säkert så BeastieBabe menade.

Fast jag skulle inte vilja använda ordet självstympning i hästsammanhang som BeastieBabe gjorde.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Oftast när hästarna vilar ligger de normalt (precis som boxhästarna ligger)







De kan sova hur bra som helst

Jag tycker inte en enda av dessa hästar ligger speciellt bra :crazy:

Alla har huvudet hängande i klossen.

Och spiltorna är alldeles för smala, de kan INTE sträcka ut sig som de gör i en box...
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

jag har sett hästar hålla på att ta ihjäl sig i box också.. det finns massor av saker som bidrar till en ökad risk både i box och spilta, felaktigt uppsatta krubbor/vattenkoppar, ringar, hinkhållare, hemmgjorda galler av armeringsjärn och fel mått :(

Nu jämför du ju DÅLIGA boxar med BRA (i dina ögon) spiltor.

Varför inte jämföra BRA boxar med spiltor istället??
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

smal text = Alexandra W
Fet text = BeastieBabe

Röd text = olgaklara

Hästens rörelsefrihet begränsas mer i spilta än i box. Stillastående är nedbrytande för hästar.
Box ger ändå inte tillräcklig rörelsefrihet, inte med de lagstadgade minimimått vi har i sverige idag.. tyvärr

De flesta har inte endast de lagstadgade måtten på boxar utan större. Dessutom så är inte de måtten för små för normala hästar. Dessutom så förutsätter du nu att boxhästar står inne hela dagarna och inte rör på sig

Hästen kan inte på samma sätt som i box få ett avstånd till grannen. Hästar i hage låter bara de individer den anser som kompisar komma såpass nära som hästar i spilta är varandra.
Man placerar inte hästar som avskyr varandra bredvid varandra, för att få ro i stallet ställer man hästarna med kompisar..

Inte alltid lätt att göra, dessutom på de bilder du visar så står de väldigt nära varandra

Större risk för stress vid maten då de äter närmare varandra än i box.
boxhästar hugger också mot varandra vid mattider om det är ett stressigt stall och hästen inte får tillräckligt med foder..
avskärmning precis vid krubban förhindrar beteendet..


Oftast vid fodringen, men har man placerat krubborna rätt så är det 3m eller mer till grannen när de väl äter. Och vaför skulle stallet vara stressigt?? Är ert stall stressigt då??

En renlig häst som har bestämda toalettvanor kan inte välja var den ska ha sin toalett.
jodå, vi har flera mycket renliga spilthästar, stona har kisshörnan längst bak i ena hörnet och bajshögen på andra sidan, ett sto bajsar till och med alltid utanför spiltan så hon slipper ligga i bajset när hon sover ;)
sedan så strör vi ändå rejält så valackerna ligger inte i sitt eget kiss, det översta lagret är alltid torrt även om det är en pisskak undar.. allt kiss mockas ut, inga bäddar..


Man kan aldrig undvika att hästen kan ligga ner i sin egen skit i en spilta, det är ju bara löjligt att säga. I en box kan de däremot välja att inte ligga där de har sin toalett.

Hästen har en tyngd kopplat till huvudet hela tiden i spilta, vilket den inte har i box. I box kan hästen vara helt fri från utrustning.
jag ska för den sakens skull ta å väga tyngden som blir av grimma (ponny och full) och halsring (ponny och full) imorgon, men jag skulle gissa att oddsen för att grimma och grimskaft nattetid påfrestar mer på hästens nackmuskler än 1-1½ timmes ridning/körning med en hand som håller kontakt med munnen..

Så du menar att du sitter och sliter i munnen på den hästen du rider?? Ridningen går ju ut på att få hästen att bära sig. Det är ju inte samma muskulatur som arbetar under ridning som en grimma med en kloss som utövar ett tryck på nackmusklerna.

En häst i spilta kan inte rulla naturligt, dvs gå runt och 'se ut' etts tälle att rulla, lägga sig ner och sedan rulla över från den andra sidan till den andra.
Med dagens minimimått på boxar så kan en häst heller inte rulla sig från ena sidan till den andra, te.x en häst på 150, dvs en väldigt liten häst, har förutom 300 cm frrån backen på ena sidan över ryggen och ner i backen på andra sidan även en bredd som ökar avståndt på helrullningen.. lägger sig hästen dessutom mitt i boxen och försöker rulla, ja då sitter den fast..

och nej visst, alla har inte minimimått, men i denna diskussion utgår vi från minimimåtten då det är det jag(och alla andra) drar som riktlinjer för spiltor..


Hur kan du då sitta här ock skriva att en häst kan rulla sig lika bra i en spilta??? Alla de hästar jag haft har har kunnat rulla sig utmärkt bra i boxar med minimåtten :smirk:

En häst i spilta har mindre synstimulans än hästar i box. De flesta spilthästar står och stirrar in i väggen, och även med ett fönster så har hästen större svårighet (det kräver mer ansträngning) än en boxhäst att ha överblick över stallet och vad som sker.
felbyggd spilta.. i en bra spilta bör hästen ha överblick över en bra del av stallet utan att behöva anstränga sig..

Återigen så jämför du när det skulle vara något fel. Hur månag spiltor är eg byggda så hästar kan se hela stallgången eller se ut??. De bilder du satte in så ser man tydligt att ALLA hästarna har ett vakande öra bakåt, det visar på hästar som inte är avspända

En häst i spilta är mer 'oskyddad' och måste ägna mer tid åt att hålla koll, människor/djur passerar bakom den, och hästar ser inte rakt bakom sig utan att vrida huvudet.
då är det stallet i sig som är otryggt..
och spilthästarna på jobbet nöjer sig med att blicka ut i stallgången om någon kommer.. de flesta boxhästar(förutom boxskolhästarna) far upp direkt när dom höt något för dom ser inte ett jävla jota förutom taket när de ligger ner i sina boxar..
Dessa privathästar får bara besök i boxen av ägare, skötare och stallpersonal. och de är alltså otryggare än skolhästarna som har mellan 7-20 olika elever inne hos sig varje vecka? förklara gärna varför..


Tävlingshäst på tävling, med boxdörren fullt öppen. Visst ser hon stressad ut och vill fara upp vilken sekund som helst :angel:
RubyToo282.jpg


En häst i spilta måste i många fall 'störas' för att man ska kunna gå in och kolla vatten etc, eller fylla mat. (En bochäst kan oftast stå kvar och dåsa fast människan kommer in och kollar/fyller). Ett foderbord tar bort detta problem, men de flesta spilthästar har inte foderbord.
vattenkoppar och krubbor rengörs när hästarna är i hagen.. fodergång framför spiltorna främjar även utsikten lite framför spiltan, väldigt bra..

hästar som blir vilda vid fodring får förmodligen inte tillräckligt med mat utan mår dåligt..

och som jag skrivit tidigare i tråden så har ena spiltraden på jobbet byggs om och fodergången försvann, jag trodde att det skulle bli en del olyckor vid kraftfodring, men hästarna fattade DIREKT och blev otroligt mycket lugnare vid fodring.. de vilda ponnierna bråkar fortfarande litet när fodervagnen kommer men storhästarna står lugnt och väntar, hotar absolut inte stallpersonalen..


Vi kollar alltid vattenkoppar på kvällen också i samband med fodring

Det stämmer inte alls att hästar som blir vilda vid fodring får för lite mat och mår dåligt. Det finns hästar som är väldigt hungriga i sig själv eller har ett starkt revirs tänkande.

Men allvarligt har era hästar hotat de som fodrar??
:eek:

..........
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

ja det vore ju ganska meningslöst om tygnden av klossen inte ens drog upp en liten mässingsring
Ringen på undre nosdelen av grimman löper fritt på underdelen av nosdelen...


För att grimman skall sitta så så måste man dra rätt mkt

jag får tyvärr inte fixa foderstater åt dess hästar så jag kan ej göra något åt mathysterin..
dock ser det likadant ut i boxarna där krubborna sitter vid helvägg..

Du skriver ju i flertalet inlägg tidigare att era hästar är lunga vid fodring :confused:

bilden är missvisande då den är tagen mer från höger, hästen ligger fritt vid höftknölen bakom väggen som inte är lika tjock som stolpen..

Återigen så jämför med den bilden jag la in på min häst. Hon behöver INTE välja var hon skall ligga i boxen för att undvika att hamna så nära väggen. I den boxen jag visar bild på är det standardmått dvs 3*3m och hästen är ca 167cm hög.

jag får tyvärr inte fixa foderstater åt dess hästar så jag kan ej göra något åt mathysterin..
dock ser det likadant ut i boxarna där krubborna sitter vid helvägg..

Återigen så tar du att era hästar har mathysteri samtidigt som du anklagar folk för att missköta sina hästar som visar humör vid fodring. Det går inte ihop

hon kan och brukar sträcka ut benen men gör det inte på bilden, dock visar bilden att hon KAN göra det, det finns plats för det..

Det finns ingen plats för den hästen att sträcka ut sig fullt ut, då har den både bakdel och hovar i väggarna

jag får tyvärr inte fixa foderstater åt dess hästar så jag kan ej göra något åt mathysterin..
dock ser det likadant ut i boxarna där krubborna sitter vid helvägg..

:angel:

kan även tillägga att de flesta bilderna faktiskt är tagna på våren, och spiltorna målas om sommartid.. så minst 6 månader har hästarna stått i spiltorna eftermiddag/nattetid och det blir såklart slitage..

:eek:

Så du menar att de hugger i väggarna på det sättet på bara 6månader!!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

För att grimman skall sitta så så måste man dra rätt mkt



Du skriver ju i flertalet inlägg tidigare att era hästar är lunga vid fodring :confused:



Återigen så jämför med den bilden jag la in på min häst. Hon behöver INTE välja var hon skall ligga i boxen för att undvika att hamna så nära väggen. I den boxen jag visar bild på är det standardmått dvs 3*3m och hästen är ca 167cm hög.



Återigen så tar du att era hästar har mathysteri samtidigt som du anklagar folk för att missköta sina hästar som visar humör vid fodring. Det går inte ihop



Det finns ingen plats för den hästen att sträcka ut sig fullt ut, då har den både bakdel och hovar i väggarna



:angel:



:eek:

Så du menar att de hugger i väggarna på det sättet på bara 6månader!!

:rofl: :bow: :bow:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box som att välja mellan pest eller kolera. Gruppbox kan ge ngt bättre rörelsefrihet, men lösdrift är den enda uppstallningsformen som erbjuder rörelsefrihet.
och om nu hästen vill ranta runt, runt, runt under natten, är det då kanonbra med en tremetersvolt som bara går åt det enda hållet? ja hästar tänker inte "nu har jag gått i höger varv fem minuter, nu är det dags att vända" utan dom fortsätter och forsätter och fortsätter att gå i samma varv, hur snedslitna blir inte dom hästarna?

mina argument för HÄSTEN i spilta vs box

Spiltor
+ lär sig stå uppbundna
+ behöver inte fångas för att hanteras
+ blir inte bakskygga
+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask
+ blir säkrare att hantera för nybörjare
+ betraktar inte sin spilta som sitt revir som den måste skydda
+ lär sig att inte försvara sig när dom vill vara ifred (människan får sätta upp vilotider om hästen behöver det)

- hästar kan ta sig lösa (dessa ställs i box)
- risk för skavsår av grimman (löses med nackludd samt grimfri hagvistelse)
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift


Boxar
+ hästarna kan inte ta sig lösa
- hästen sliter på lederna för varje nytt varv i boxvolten
- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra
- behöver oftast fångas för att hanteras
- bakskygghet tränas inte bort
- riskerar att få avföring i maten, risk för mask
- hästen kan bli revirtänkande och försvara sin box när nybörjare kommer
- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift



övriga grejer är onödiga att ta upp då man lätt skapar samma förutsättningar vad det gäller:
* Utsikt, fönster placeras i varje box/spilta, väggarna består av delvis helvägg och galler så att hästen får tillräcklig utsikt i stallet.
* Utevistelse är lätt fixat och har inget med uppstallingsformen att göra.
* Måtten på box/spilta ska vara anpassade efter hästen.
* Ovanor uppkommer av DÅLIG STALLMILJÖ, inte av en box eller spilta i sig.
* Alla hästar som inte trivs eller klarar av att stå i box/spilta ska givetvis stå i det motsatta.

jag är inte boxhatare men anser att spiltor är otroligt bekväma och så länge det inte kommer fram konkret forskning på att hästar mår och presterar sämre i spilta och blir sjukare och dör fortare så tänker jag inte hata spiltor..

och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.



ang nya lagförslag anser jag att spiltor ska få byggas och vara strikt måttanpassade och ha godkänd utsikt. Tiden i en spilta ska vara maximalt 10-12 timmar i sträck och maximalt 14-16 h per dygn.
Förutom att jag tycker att spiltor bör få finnas så ska det komma lag på utevistelse som gäller hästar som hålls i spilta, box eller gruppbox.



och snälla, läs igenom allt innan ni kommenterar :bow: hoppas på att få vettiga argument och kommentarer i denna tråd och ingen skitkastande hit och dit..

let the fight begin.. :D

min foderpålle går på lösdrift, med hösilage i hagen och han får kraft efter att han har blivit riden. ägaren tycker iaf att de är lagom, men ska inte hästen ha mer foder dagligen?:smirk:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

90% av dessa spiltorna är för smala för sina innevånare.
Har inte siffrorna i huvudet, men nog är det mankhöjd plus 2-3 dm:confused:

Hästen "som ni försökte att mata"
Behövde nog få komma ut o ev. tillkalla Vet. Låter som kolikanfall!

du behöver nog vidga vyerna en aning.
hästar är generellt inte alls som du beskriver dem.

PS. Om man släpper in en hel flock så bör man inte stå i vägen.DS
minimimåtten för spiltor är:
A-ponny: 115 cm
B-ponny: 140 cm
C-ponny: 150 cm
D-ponny: 160 cm
Liten häst: 175 cm
Stor häst: 185 cm
Över 170 cm i mkh: mkh*1,1

dock tycker jag att minimimåtten bör breddas.. mkh*1,2 t.ex (för d-ponny: mkh+2 dm)

~~~~~~~~

ursäkta men vad tror du om mig?
givetvis har vet. redan varit ute och undersökt hästen, och den var under behandling..

och bara för att en bild är tagen (tar mindre än en sekund att ta ett kort vet du!) så betyder inte det att ponnyn ligger sådär i timtal.. han promenerades och fick komma ut i sjukhagen igen kort efter..

trodde inte att jag skulle behöva lägga ut hela sjukdomsförloppet, men givetvis ska buke vara det stora undantaget som måste HITTA PÅ saker att hacka på :mad: ..
hästen var sjuk, inte kolik och han mår bra nu igen..

~~~~~~~~

vi släpper aldrig in hela flocken på en gång, max 4 st åt gången.. och ja ibland hamnar en jagande häst bakom en lättstressad häst och då flyttar man på sig..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

min foderpålle går på lösdrift, med hösilage i hagen och han får kraft efter att han har blivit riden. ägaren tycker iaf att de är lagom, men ska inte hästen ha mer foder dagligen?:smirk:


Eftersom du inte talar om hur mkt hösilage den får i hagen och hur det fördelas så är det omöjligt att svara på.

Men generellt, så varför skulle inte hösilage + kraftfoder vara tillräckligt? Mina får just det, och två av dem behöver inte en gnutta kraftfoder egentligen, men får en symbolisk 'tröstgiva' ändå.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

*knapplån*

Jag tycker att det har talats för lite om risken med att ha hästar uppbundna... jag har hjälpt otaliga hästar att komma lös sedan dom har trasslat in sig i grimskaftet vid spiltboende, och detta trots väldigt väl utprovade grimskaft.

Har även sett spilthästar där man har varit korkad nog att använda vanliga karbinhakar på grimskaftet vilket har lett till att hästen har fastnat med grimman direkt i uppbindningsringen. Dock är den risken MYCKET mindre om man använder såna hakar som finns på bindslen till kor (kroken öppnar sig "baklänges").

Spiltor är inte lika säkra som en box för en häst att stå uppstallade i, oavsett hur noga man tillpassar grimskaftet:mad: .



Ett annat argument som jag vill ta upp är boxvandring och vävning... det finns hästar som väver när dom står uppstallade i spilta också, dom står inte automatiskt lungt och stilla bara för att man ställer dom på spilta.

Inte heller leder spiltboendet automatiskt till att hästen blir av med bakskygghet. Det är lite grann som att "släcka" ett brinnande hus genom att ta på sig solglasögon när man tror att en spilta automatiskt löser dessa problem.

Det enda hållbara argumentet för spilta som håller för mina kritiskt granskande ögon är att man sparar in golvyta, fast i gengäld ökar kraven på ventilationsanläggningen eftersom man har fler hästar på mindre yta jämfört med box.

Vad gäller mockningen så tjänar man in mera tid och möda på hur man transporterar gödsel och strö än på om hästarna är uppstallade på box eller spilta, kan tillägga att det är ett helvete att mocka ponnyspiltor eftersom man inte kan vrida sig med grepen när man står därinne. Det som man verkligen kan tjäna tid på om man har många hästar är att mekanisera mockningen och se till att bygga stallar där man kan köra med traktor inne i stallgången.
Tyvärr så har hästfolk en väldigt negativ inställning till moderna hjälpmedel utan tycker att stallen ska byggas på samma sätt som på medeltiden, idag finns det ju faktiskt andra alternativ än skottkärra för transporter :crazy: .

Jag tycker att man ska avskaffa spiltboendet och föra häststallen in i det FÖRRA århundradet...
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ja det var den verkligen! katten är jättelik en stallkatt vi hade som var helt underbar! Men hon dog... kattpest :cry:

*lite trådkapning* :angel:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Halleluja!:bow:
[
QUOTE=Wild Rein;7754133]Har man inte råd att hålla häst i box kanske man ska skaffa sig en annan hobby istället:banana:[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 421
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp