Bukefalos 28 år!

Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

hur fastnar dom? förklara..

jag har aldrig sett en häst fastna och ej heller ALDRIG fått en vettig förklaring till hur dom fastnar..

Dom får grimmaskaftet mellan frambenen osv


Tänkt dig själv att sitta fast i 12 timmar
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

*KL*

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men några har redan skrivit väldigt bra saker till varför box är bättre på fösta sidan

Ang bakskyggheten så kallar jag det bullshit! På ridskolan där jag har praktiserat nu i ett par veckor har dom börjat att köra en av ponnyerna som tidigare gått ponnytrav. Han har stått i spilta i flera år och det har inte varit några problem, men han är ändå lite bakskygg. Däremot har jag träffat jättemånga ponnyer som har stått i box hela sitt liv som inte ens viftar på örat om något händer bakom dom.
Drssutom verkar spiltor väldigt stressande för hästen. Igår fastnade den nya ponnyn med karbinhaken i grimmskaftet i upphängningsringen på grund av att han var så stressad och körde upp och ner med huvudet. När han flyttades till box blev han helt lugn igen. Där kunde han röra sig friare och hållamer koll påvad som hände runt omkring.

Jag skulle aldrig i livet ha min häst i en spilta.
vad är det för hake ni har till hästen då? för det låter inte bra att den kan fastna, det ska den inte kunna göra.. kanske löpringen har fel diameter?

och givetvis är det skillnad på hästar och hästar, ingen har påstått att ALLA individer är stöpta i exakt samma form.. om den lugna boxhästen hade stått i spilta och den bakskygga stått i box hade du knappast tagit upp dessa två hästar som exempel eller hur.. men undantag finns alltid och hästar som ej passar i spilta ska självklart stå i box..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Dom får grimmaskaftet mellan frambenen osv


Tänkt dig själv att sitta fast i 12 timmar
hur ska de kunna fastna och dö på det viset? kan hästarna inte röra benen? är dom för dumma för att lyfta benet och ta tillbaka det? det kan våra spilthästar iallafall.. knasiga hästar ni har..

men är dom så dumma så sätt dom på box istället, inget mer med det..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ånej inte nu igen.


Det ska man lära dom på andra sätt.


Fångas? Herregud, man ska inte behöva ställa hästen i en spilta för att det inte går att fånga den i en box!


Dom flesta hästar jag känne/har känt är inte bakskygga och dom har aldrig stått i en spilta.


Hästar får inte mask för att dom skiter i krubban.


Ehh va? Den sitter ju fast på litet utrymme om den får panik då?
Min erfarenhet är att spilthästar är surpuppor just därför att dom inte kan komma undan.


Jaså inte?

Men vad är det här.. "lär sig att inte försvara sig" låt hästen vara ifred för fan!



Dom flesta hästar boxvandrar inte och gör dom det så gör man nåt åt det annars är man dum i huvudet.


nej men gud såååå jobbigt, man kan slänga det över gallret eller ha öppningsbara galler som man drar åt sidan om man är så himla lat.


Vad snackar du om för hästar, vildhästar?


"Är hästen bakskygg ställ den i en spilta" är alltså din lilla lösning på bakskygghet :crazy:


Neeeej


Då är det nåt fel.

Vad är det för sjuka hästar du snackar om egentligen? Låt hästen vara ifred om den vill!


Ja men MER rörelsefrihet än att stå i en jävla spilta!!!



Riktigt bra svar:bow: :bow:
Hatar spiltor, på ridskolan jag red när jag var liten hade en häst som stog i spilta lagt sig ner för att vila och hade fastnat och blivit "hängd" i repet! en häst ska ju säkert kunna lägga sig ner utan att riskera att fastna i något. och den ska kunna stå åt vilket jävla håll den vill.
Spilta är bara för nybörjare och lata folk. Men min häst kommer i alla fall fram när hon ska bli hanterad. men troligtvis inte ridskolehästar för dom flesta är nog jävligt trötta på sitt liv som ridskole hästar. och det är ju inte särskilt konstigt tycker inte jag i alla fall.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

hur hade den kunnat hängt sig? var grimskaftet för kort eller?

och nu drar du verkligen alla ridskolehästar över en kam.. du menar att alla ridskolehästar som står på box mår skitbra och alla som står i spilta är jävligt trötta redan efter en vecka på ridskolan? bevisa det..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

En avnlig karbinhake som sitter fast i ett rep med en kloss som sedan knäpps fast i grimman.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag har inte sagt att dom kan dö av det... men kan fasta illa...

Sen så har vi inte en enda spilta i stallet ... så jag har bara sett på ridskolor osv... nämner inga namn..

Men där ser du du säger ju själv att sätt dom i box då...

i en bra box så ska inte hästen kunna skada sig. Självklart kan dom rulla fast, men det kan dom överallt.


Men i en spilta så kan dom fasta, bli hängades i grimman osv
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

hur hade den kunnat hängt sig? var grimskaftet för kort eller?

och nu drar du verkligen alla ridskolehästar över en kam.. du menar att alla ridskolehästar som står på box mår skitbra och alla som står i spilta är jävligt trötta redan efter en vecka på ridskolan? bevisa det..


Nää men jag tror att det ärbättre för hästarna
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

En avnlig karbinhake som sitter fast i ett rep med en kloss som sedan knäpps fast i grimman.
karbinhakar är ju inte bra, (ej heller bgb/svenskhakar som också kan fastna) man bör ju ha säkerhetshakar som inte fastnat, ex panikhake som löser ut OM den av något konstig anledning skulle fastna, men det gör den inte..
finns även en anna hake där man drar ut låsdelen och den kan inte fastna heller..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag har inte sagt att dom kan dö av det... men kan fasta illa...

Sen så har vi inte en enda spilta i stallet ... så jag har bara sett på ridskolor osv... nämner inga namn..

Men där ser du du säger ju själv att sätt dom i box då...

i en bra box så ska inte hästen kunna skada sig. Självklart kan dom rulla fast, men det kan dom överallt.


Men i en spilta så kan dom fasta, bli hängades i grimman osv
hur fastnar dom? med skorna? knäna? öronen?

skorna ska vara anpassade efter hästen om den är skodd, det ska inte gå att fastna med ett rep i skons skänklar..
haken ska vara panikhake eller annan säkerhetshake där hästen inte kan fastna med haken (bgb/svenskhalar, karbinhakar etc)
grimma/halsring ska vara välanpassad efter hästen, löpringen ska sitta på lagom höjd, grimskaftet ska vara lagom långt och det ska inte vara massa knutar och stumpar utan grimskaftet ska vara splitsat eller låst på annat ickeskrymmande vis..

med det minimerar man riskerna och en häst ska ej kunna fastna i uppbindningsanordningen..

och jag skrev redan i ursprungsinlägget att hästar som ej passar i spilta (panik, ovanor, dåligt beteende, oförstående om hur spiltan fungerar) ska givetvis ställas på box.. så det var inget nytt du kom med..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Nää men jag tror att det ärbättre för hästarna
det jag tror är bättre för hästarna är bra med utevistelse och motion, rätt mängd bra foder, bra utrustning som passar allt det är viktigare än spilta/boxfrågan..

handen på hjärtat, av alla sveriges ridskolor, hur många tror du skulle bli bättre för hästarna om man bytte till boxar istället för spiltor?

vad skulle du prioritera bort om du skulle tvingas välja bland dessa, välj bort etn av dessa som du tycker verkar minst viktig.
Att alla ridskolehästar får:
* utprovad utrustning som provas om 2 ggr om året..
* väl godkänt stråfoder i rätt mängd och uträknad foderstat..
* maximerad utvistelse i flock i stor kuperad hage..
* ridas varierat inne och ute, på terrängbana och i skog & backar..
* boxar istället för spiltor..

valet är lätt för mig iallafall..

det jag vill säga med detta är inte att ridskolor är dåliga, det finns dom som uppfyller flera eller alla av dessa..
men d-ponnyn Grålle, fick en sadel utprovad när han kom till riskolan för 4 år sen, han har samma än idag, får 7 kg hö och 2 kg havre oavsett vad det är för näringsvärden i höet, han harvar dag ut och dag in i ridhuset, även mot sommaren, får gå på några uteritter på loven.. på dagarna går han 4 timmar i rasthage då kan biter sönder täcken på hagkompisarna, men resten av tiden står han ju i box så Halleluja tack för det! (OBS att Grålle är påhittad, men så ser det ut för en del ridskolehästar idag, tyvärr..)

fel? rätt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det jag tror är bättre för hästarna är bra med utevistelse och motion, rätt mängd bra foder, bra utrustning som passar allt det är viktigare än spilta/boxfrågan..

handen på hjärtat, av alla sveriges ridskolor, hur många tror du skulle bli bättre för hästarna om man bytte till boxar istället för spiltor?

vad skulle du prioritera bort om du skulle tvingas välja bland dessa, välj bort etn av dessa som du tycker verkar minst viktig.
Att alla ridskolehästar får:
* utprovad utrustning som provas om 2 ggr om året..
* väl godkänt stråfoder i rätt mängd och uträknad foderstat..
* maximerad utvistelse i flock i stor kuperad hage..
* ridas varierat inne och ute, på terrängbana och i skog & backar..
* boxar istället för spiltor..

valet är lätt för mig iallafall..

det jag vill säga med detta är inte att ridskolor är dåliga, det finns dom som uppfyller flera eller alla av dessa..
men d-ponnyn Grålle, fick en sadel utprovad när han kom till riskolan för 4 år sen, han har samma än idag, får 7 kg hö och 2 kg havre oavsett vad det är för näringsvärden i höet, han harvar dag ut och dag in i ridhuset, även mot sommaren, får gå på några uteritter på loven.. på dagarna går han 4 timmar i rasthage då kan biter sönder täcken på hagkompisarna, men resten av tiden står han ju i box så Halleluja tack för det! (OBS att Grålle är påhittad, men så ser det ut för en del ridskolehästar idag, tyvärr..)

fel? rätt?

* väl godkänt stråfoder i rätt mängd och uträknad foderstat..

Men det var det inte du som drog igång denna tråden?

Jag bara diskuterar ämnet... Visst skulle jag kunnat ta med det som jag tyckte var viktigaare men tråden var skapad för box/ spilta.


Sen så tror jag att bytet från boxar till spiltor kankse gör en viss skillnad för vissa hästar men inte för andra..
ALLA hästar kanske inte passar i spilta och då är boxen i bättre alternativ och tvärtom....
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

hästar som inte passar i spilta ska ju stallas på box istället.. jag har inte sagt annat..

skrämmande att du hellre väljer bort bra foder bara för att hästen ska stå på box.. jag kan visa dig en bild på en stackars islänning som fick 200 g havre och 7 kg silage med en kvot på 1,6, han stod ute med hagkompisar 7-22 och stod på box nattetid men han mådde piss pga fodret..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Har inte läst hela tråden, men tycker definitivt att box är det bättre alternativet.
Dessutom så verkar majoriteten hålla med mig, det kanske också beror på att det är det bättre alternativet? För om spilta hade varit så mycket bättre hade väl mer förspråkat det?
Dom flesta ridskolor skulle nog bygga ut till boxar om platsen/pengarna hade funnits.... ;)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Har inte läst hela tråden, men tycker definitivt att box är det bättre alternativet.
Dessutom så verkar majoriteten hålla med mig, det kanske också beror på att det är det bättre alternativet? För om spilta hade varit så mycket bättre hade väl mer förspråkat det?
Dom flesta ridskolor skulle nog bygga ut till boxar om platsen/pengarna hade funnits.... ;)
säger inte att spiltor är bättre, men dom är inte dåliga..

mår en häst dåligt är det inte spiltan i sig som är fel och hästen kommer inte att bli toppen bara för att den får box istället..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag vet många ridskolehästar som blivit gladare/piggare utav att få stå i box istället för sin gamla spilta.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

då kanske sällskapet eller spiltans placering varit dålig.. sånt gör mycket..

hade men slagit ihop två dåliga spiltor till en box mitt bland alla spiltor tror ja inte att hästen däri skulle tycka att livet var så extremt mycket bättre..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Det va det som hände.
En spilta bredvid va tom, och så stog hästen i fråga i en, och sedan en spiltgranne, den tomma spiltan och spiltan hästen i fråga stod i slogs ihop, och hästen trivdes mycket bättre.
Och det är inte första hästen/gången ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

kom hit å jobba, 26 hästar ut på morgonen, ledas en och en 300 m.. sedan in på eftermiddagen..

Än en gång måste jag säga att klarar/orkar man inte med att arbeta med hästar i ett stall så kan man söka sig ett nytt yrke.
Du har flera gånger skrivit att din kropp inte klarar av påfrestningarna som ett normalt stallarbete innebär.
Här är två citat som du har skrivit i den här tråden.

Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb

slöhet? 20 boxar eller 20 spiltor, jag vet vad min rygg och mina knän håller för..

Jobbar du verkligen i ett stall med stallskötsel? Du verkar inte vara lämplig för ett så tungt arbete. Jag har aldrig träffat någon som har samma inställning till stallarbete som du har.

Hästen välbefinnande kommer ALLTID före människans bekvämlighet
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Du snackar väldigt mycket om dina fördelar med att en häst ska stå i spilta, men hur bra kan en häst må psykiskt om den ska stå uppbunden hela dagarna, hästar är flyktdjur, det är alltså deras instinkt att fly om dom blir rädda, men kan dom göra det när dom står uppbundna? nej.. det finns många nackdelar med spilta. (anser jag) visst så kan dom inte fly i en box heller, men där kan dom iaf röra på sig och kolla runt..
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 838
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp