Bukefalos 28 år!

Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

INNE HELA DAGARNA??? vad är det för stackars hästar du känner? :cry:

ett flyktdjur är lika fast inne i en box som i en spilta.. en häst som är hemma i stallet känner sig lika trygg i sin spilta som boxhästen gör i sin box..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Än en gång måste jag säga att klarar/orkar man inte med att arbeta med hästar i ett stall så kan man söka sig ett nytt yrke.
Du har flera gånger skrivit att din kropp inte klarar av påfrestningarna som ett normalt stallarbete innebär.
Här är två citat som du har skrivit i den här tråden.





Jobbar du verkligen i ett stall med stallskötsel? Du verkar inte vara lämplig för ett så tungt arbete. Jag har aldrig träffat någon som har samma inställning till stallarbete som du har.

Hästen välbefinnande kommer ALLTID före människans bekvämlighet
nu har du missförstått.. normalt stallarbete är inte att mocka 15 boxar helt själv..

men som de flesta kommuner tycker även min att max 2 arbetare ska det behöva vara i ett stall med 25 skolhästar som det ska mockas åt och 25 privata som "behöver" gå in i boxen och äta lunch innan de leds ut igen..

såsom jag arbetar nu, mocka 7-8 spiltor är inga problem.. det som var problem var när jag på ett annat ställe hade 10 boxar och gödselhögen 20 m utanför dörren i SNÖSTORM och man var tvungen att skotta sig fram VARJE gång man skulle tömma kärran..

jag har btw jobbat inom industrin (undehåll) helt utan problem.. men i stallet med gamla oergonomiska skottkärror och dåliga mockningsrutiner gick det åt H-E..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Nej ok, kanske inte hela dagarna, utryckte mig fel där (då jag egentligen tycker lösdrift är det bästa) o då är dom ute jämt.
Jo sant, men i box kan dom iaf kika runt lite, tänk logiskt, vad skulle du välja, att vara inlåst i ett rum eller att vara fastspänd i ett mindre rum? eller har jag fel?!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Nej ok, kanske inte hela dagarna, utryckte mig fel där (då jag egentligen tycker lösdrift är det bästa) o då är dom ute jämt.
Jo sant, men i box kan dom iaf kika runt lite, tänk logiskt, vad skulle du välja, att vara inlåst i ett rum eller att vara fastspänd i ett mindre rum? eller har jag fel?!
ja om jag ska ligga ner i golvhöjd har jag hellre ett litet rum med tre väggar och öppet i ena kanten
tycker faktiskt det är lite skrämmande att inte ha utsikt alls när jag ligger ner.. det är som att ligga i en grav..

ja det finns ju lösningar för ridskolor som inte har plats för boxar, och det är ju hage dagtid, lösdrifthall (utan platta) nattetid och spilta endast på eftermiddag/kväll när dom kraftfodreas, visiteras, sköts och rids..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Det va det som hände.
En spilta bredvid va tom, och så stog hästen i fråga i en, och sedan en spiltgranne, den tomma spiltan och spiltan hästen i fråga stod i slogs ihop, och hästen trivdes mycket bättre.
Och det är inte första hästen/gången ;)
näe men då kanske det är så i det stallet, att spiltorna ÄR dåliga, utan bra utsikt och mörka.. vad vet jag.. du får förklara närmare hur det hela är byggt innan man kan bilda sig en uppfattning..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

*kl*
de gånger jag sett hästar som fastnat i spiltor är att de har grimskaftet mellan frambenen eller grimskaftet under magen. Vissa (kanske alla?) kan kliva över igen men om det händer ngt, hästen får panik eller inte klarara av att kliva över helt enkelt så säger swish, så kan både nackar o ben vara brutna.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jo, visst det är väl lite knöligt att ha ridskolehästar och samtidigt ha dom på lösdrift, men som du sa som "lösning" så borde det vara jämt för ridskolehästarna, spilta/box under den tiden dom på dagen rids och ev. äter, och sen ut igen..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Du är inte utbildad va?
För att mocka 15 boxar själv är inget ovanligt inom yrket + att man ska fodra, leda hästar till och från hagen, rida, sopa, kratta, byta leriga täcken, se till så att hästarna har det bra, ta hand om skador, slå på en tappsko, lasta hö på skullen och andra uppgifter som behöver göras.
Hästskötar yrket är ingen dans på rosor och det viktigaste är att Hästen välbefinnande ALLTID ska komma före människans bekvämlighet. Det är en grundlägande inställning som alla som håller på med hästar bara ska ha (men som tydligen inte alla har)

*Att inte ha boxar för att personalen inte orkar mocka dem är fel anledning till att ställa hästar i spiltor.
*Att inte ha boxar för att "det sparar plats" är fel anledning till att ställa hästar i spiltor.
*Att inte ha boxar för att det sparar strö/pengar är fel anledning till att ställa hästar i spiltor.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

näe men då kanske det är så i det stallet, att spiltorna ÄR dåliga, utan bra utsikt och mörka.. vad vet jag.. du får förklara närmare hur det hela är byggt innan man kan bilda sig en uppfattning..

Alla spiltor och boxar har fönster ( det är samma vägg, och den är full med fönster, ingen är mörkare än någon annan ) och utsikten är över hagarna, en väg bredvid och en ridled ;)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Du är inte utbildad va?
För att mocka 15 boxar själv är inget ovanligt inom yrket + att man ska fodra, leda hästar till och från hagen, rida, sopa, kratta, byta leriga täcken, se till så att hästarna har det bra, ta hand om skador, slå på en tappsko, lasta hö på skullen och andra uppgifter som behöver göras.
Hästskötar yrket är ingen dans på rosor och det viktigaste är att Hästen välbefinnande ALLTID ska komma före människans bekvämlighet. Det är en grundlägande inställning som alla som håller på med hästar bara ska ha (men som tydligen inte alla har)

*Att inte ha boxar för att personalen inte orkar mocka dem är fel anledning till att ställa hästar i spiltor.
*Att inte ha boxar för att "det sparar plats" är fel anledning till att ställa hästar i spiltor.
*Att inte ha boxar för att det sparar strö/pengar är fel anledning till att ställa hästar i spiltor.
enligt kollektivavtal ska en hästskötare ha max 6 passhästar att sköta om..

jo jag är utbildad, dock ej inom naturbruk eller hippolog..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Alla spiltor och boxar har fönster ( det är samma vägg, och den är full med fönster, ingen är mörkare än någon annan ) och utsikten är över hagarna, en väg bredvid och en ridled ;)
utsikt inuti stallet då?

kanske hästarna står inne väldigt länge utan stimulans?

eller så kan det vara önsketänkande..

kan ju vara så att alla de där hästarna faktiskt inte alls har trivts i spilta utan borde ha stått på box från första början?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

*kl*
de gånger jag sett hästar som fastnat i spiltor är att de har grimskaftet mellan frambenen eller grimskaftet under magen. Vissa (kanske alla?) kan kliva över igen men om det händer ngt, hästen får panik eller inte klarara av att kliva över helt enkelt så säger swish, så kan både nackar o ben vara brutna.
hur kan dom ha fått båda frambenen över grimskaftet undrar jag då?.. då måste dom ha hoppat runt i spiltan samtidigt som grimskaftet är för långt och löpringen för långt ner.. dvs inte en häst man bör ha i felinredd spilta..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

hur kan dom ha fått båda frambenen över grimskaftet undrar jag då?.. då måste dom ha hoppat runt i spiltan samtidigt som grimskaftet är för långt och löpringen för långt ner.. dvs inte en häst man bör ha i felinredd spilta..

jag har inte sett det, jag har bara sett det när de redan gjort det alltså. vissa gör det för att få uppmärksamhet (har jag märkt), maten är slut eller de vill gå ut. det är inget fel på spiltorna men kanske på hästarna? iaf är det en ridskola o de har inga boxar förutom 3 st som de har till de stora (180cm hästarna), om någon är sjuk och inte får gå ut och till "revirhästar".
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Du är inte utbildad va?
För att mocka 15 boxar själv är inget ovanligt inom yrket + att man ska fodra, leda hästar till och från hagen, rida, sopa, kratta, byta leriga täcken, se till så att hästarna har det bra, ta hand om skador, slå på en tappsko, lasta hö på skullen och andra uppgifter som behöver göras.
Hästskötar yrket är ingen dans på rosor och det viktigaste är att Hästen välbefinnande ALLTID ska komma före människans bekvämlighet. Det är en grundlägande inställning som alla som håller på med hästar bara ska ha (men som tydligen inte alla har)

*Att inte ha boxar för att personalen inte orkar mocka dem är fel anledning till att ställa hästar i spiltor.
*Att inte ha boxar för att "det sparar plats" är fel anledning till att ställa hästar i spiltor.
*Att inte ha boxar för att det sparar strö/pengar är fel anledning till att ställa hästar i spiltor.

Man ska väl inte acceptera dåliga arbetsvillkor vare sig man är utbildad eller inte? Det är de dummaste jag har hört. Kunde inte låta bli att kommentera detta.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

jag har inte sett det, jag har bara sett det när de redan gjort det alltså. vissa gör det för att få uppmärksamhet (har jag märkt), maten är slut eller de vill gå ut. det är inget fel på spiltorna men kanske på hästarna? iaf är det en ridskola o de har inga boxar förutom 3 st som de har till de stora (180cm hästarna), om någon är sjuk och inte får gå ut och till "revirhästar".
hmm okai, ja det låter lite som att de är understimulerade om de gör så för att få uppmärksamhet, våra kan vara tiggiga och så mot våren när de vill komma ut fort, men de trasslar aldrig in sig själva..

sjuka hästar har vi sjukhagar till :)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

utsikt inuti stallet då?

kanske hästarna står inne väldigt länge utan stimulans?

eller så kan det vara önsketänkande..

kan ju vara så att alla de där hästarna faktiskt inte alls har trivts i spilta utan borde ha stått på box från första början?

Jag tror alla borde stå i box, enligt min åsikt, men det är väl utrymme och pengar som spelar in... :(
plus att det är en himla massa och mocka, så dom är säkert glada över att lektionshästarna, iaf majorieteten står i spiltor ;)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Man ska väl inte acceptera dåliga arbetsvillkor vare sig man är utbildad eller inte? Det är de dummaste jag har hört. Kunde inte låta bli att kommentera detta.

Och vart någonstans skrev jag att det vara BRA arbetsvilkor?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Och vart någonstans skrev jag att det vara BRA arbetsvilkor?
det ska det vara på alla jobb.. skillnaden är att stallarbetare sliter för djurens skull, arbetar skadade för att det ändå inte tas in vikarier.. på de flesta arbetsplatser kan man lägga undan vissa jobb till morgondagen eller inte göra dem alls om det blir personalbrist, men i ett stall kan man inte strunta i att varesig släppa ut dem, mocka eller fodra.. allt ska göras, även om det är influensatider och enbart en stackars arbetare får dra hela lasset själv..

stallarbetare borde strejka för bättre arbetsvillkor, ha maxantal hästar per person..
en del ridskolor har så få anställda dagtid att de nästan helt förlitar sig på att arbetsförmedlingen skickar dit praktikanter som jobbar..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ingenstanns vad jag kan se. Men då du frågade om BeastieBabes utbildning och sedan tog upp arbetsuppgifter som förekommer å och avslutar med "Hästens välbefinnande skall alltid komma före människans bekvämligehet" tolkade jag det som att du tycker att ha dåliga anställnigsvillkor är något man som anställd ska acceptera.

Jag anser att det är arbetsgivarens uppgift att se till att man har tillräckligt med personal till antalet hästar o sysslor. Sedan sliter tyvärr alldeles för många hästtjejer på tok för mycket hos sina arbetsgivar pga att de har ett stort hjärta o vill hästarnas väl. Sin egna häst är alltid sitt eget ansvar att ta hand om på bästa sätt. Men som anställd är det arbetsgivarens.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

hmm okai, ja det låter lite som att de är understimulerade om de gör så för att få uppmärksamhet, våra kan vara tiggiga och så mot våren när de vill komma ut fort, men de trasslar aldrig in sig själva..

sjuka hästar har vi sjukhagar till :)

vi har med sjukhagar :D men vi använder ibland en box oxå så de kan röra sig mer fritt om de har lymfangit eller nåt sånt (när de inte e ute i sjukhage då dvs på kvällen/natten).
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 811
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 401
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp