Den stora tråden om hovar!

Bukefalos 30 år!

Vad häftigt att hon funkar barfota! Är ju verkligen en sådan sak man tänker att sko kan hjälpa eller tom vara nödvändigt. Har ni någon teori om varför?
Nu har jag frågat min hovslagare. Han trodde som jag att vi kan återställa balansen med hjälp av täta intervaller. Han får alltid ta lite mer på innersidan då hon belastar mer på utsidan av den hoven. Kanske i kombination med om rörelsemönstret ändrades när vi tog av skorna så hon rör sig på ett annat sätt som inte sliter lika mycket. Han är dock fascinerad över att det går bra med tanke på slitaget av skor så jag är glad varje period som det fungerar. :love:

Nu har jag frågat min hovslagare. Han trodde som jag att vi kan återställa balansen med hjälp av täta intervaller. Han får alltid ta lite mer på innersidan då hon belastar mer på utsidan av den hoven. Kanske i kombination med om rörelsemönstret ändrades när vi tog av skorna så hon rör sig på ett annat sätt som inte sliter lika mycket. Han är dock fascinerad över att det går bra med tanke på slitaget av skor så jag är glad varje period som det fungerar. :love:

Låter ju logiskt! Tack för du frågade 😍

Varför dog den här tråden? Detta blir ett försök att väcka liv i den.

Vår storhäst har ganska trånga framhovar. Inte extremt, men lite så att det stör mig. Jag (och hovslagaren) vill egentligen bredda dem något men han trampar av sig skorna rätt ofta och skos därför lite tight. Nu börjar strålen i ena hoven bli underutvecklad. Min känsla är att han skulle må bra av att gå barfota en period, kanske något år. Problemet är att vi rider ut väldigt mycket, och på de underlag vi har här blir han väldigt öm. Jag har funderat på någon form av löstagbar sko att ha endast vid ridning, men har ingen egen erfarenhet och ingen i närheten som har sånt.

Det jag egentligen upplever behövs är stöd för strålen, så nu funderar jag på om det finns någon form av heltäckande sko? Jag såg någon travsko för några år sedan, men hittar inte nu.

Lite tips och pepp någon?

Vår storhäst har ganska trånga framhovar. Inte extremt, men lite så att det stör mig. Jag (och hovslagaren) vill egentligen bredda dem något men han trampar av sig skorna rätt ofta och skos därför lite tight. Nu börjar strålen i ena hoven bli underutvecklad. Min känsla är att han skulle må bra av att gå barfota en period, kanske något år. Problemet är att vi rider ut väldigt mycket, och på de underlag vi har här blir han väldigt öm. Jag har funderat på någon form av löstagbar sko att ha endast vid ridning, men har ingen egen erfarenhet och ingen i närheten som har sånt.

Det jag egentligen upplever behövs är stöd för strålen, så nu funderar jag på om det finns någon form av heltäckande sko? Jag såg någon travsko för några år sedan, men hittar inte nu.

Testa barfotaboots, tänker jag. Jag använder t.ex. equine fusion active jogging. Min häst rids inte, men hon har sina på sig hela tiden utanför boxen, dvs i hagen i alla väder. De funkar bra - trillar sällan av. Men det är klart att det är rätt mycket jobb med dem, speciellt på vintern när de måste tvättas och torkas (inomhus :wtf: ). Jag räknade precis ut igår att jag har hanterat bootsen drygt 2500 ggr vid det här laget... 🤪

Om du inte vill sko av så testa med någon form av sula med strålstöd kanske?

Jag använder Equine fusion all terrain boots till min. Hon går barfota och behöver bara boost när vi rider ut. De passar min hästs hovform, inget skav och de har ramlat av två gånger på 10 år. Vill du ha extra stimulans för strålen finns det sulor att köpa till, det finns både i gummi och i ull. Då får du räkna med att de bygger lite, när du ska passa ut storleken.

Kanske flappsulor? Det har jag väldigt god erfarenhet av, både till travhästarna och på min egen hopphäst.

Kanske flappsulor? Det har jag väldigt god erfarenhet av, både till travhästarna och på min egen hopphäst.

Jag testade på min för många år sedan men han fick in små stenar i bärranden så att han blev halt 🫠 Är det något du haft problem med? Vi ville ju testa just för att han var trång i trakterna och hade dålig kvalité men det kändes som att hoven skulle behöva ha lite bättre matrix för att fungera med flappskor?

Vanligast och enklast att kombinera med vanliga skor är väl Poupards sulor I kombination med någom fyllning? Om du inte behöver hel sula gillar jag dessa så har man bara fyllning under strålen (kombinera med tex Artimud i strålfårorna först för att undvika röta):
1784470378102.webp

Men med sulor sitter väl skor generellt sämre kvar. Så I sådana fall kanske limskor passar bättre? Det är dock dyrt och kan vara svårt att hitta hovis som gör.

Eller boots! Då tror jag inte du behöver tänka på stråltryckssulor I första hand (eftersom hovarna barfota redan av att bli avskodda får så mycket ny input och mer rörelse i den bakre delen) men tex en ullsula I bootsen formar sig fint och fördelar trycket.

Min dröm hade varit en jbv-godkänd hovslagare med intresse för barfotahovar! Alltid säkrast att kunna vända sig till sin ordinarie om problem uppstår känner jag. Ännu hellre dessutom deltagit i lite sådana utbildningar/events som också visar på intresse och öppenhet. Jag frågade runt lite bland hästfolk/professionella jag har förtroende för men flera hade fullt/inte plats på mitt håll. Så det blev tillslut en barfotaverkare som jbv-godkänd hovis tipsade om som "bytt bana" inom barfotahovar. Men inser ju att jag också kan bli tveksam om man hoppar runt "för mycket", vill ändå få en känsla av grund liksom.

Svarar mig själv. Inte orkat uppdatera här eftersom hästen fått en allvarlig senskada och vet fortfarande är tveksam till om han behöver tas bort. Blev verkligen helt förstörd när enda orsaken vi annars kunde hitta till skada på det benet var just hans icke fungerande bakhovar, som jag ju sökt hjälp för på vet inte ens hur många ställen i typ 10 år 🙃 Känner mig så himla maktlös som hästägare I många lägen. Skadan sitter på ett dåligt ställe i det diagonala frambenet till den sämsta bakhoven och vars bakben/bakdel jag redan tänkt be henne kolla noggrannare på under planerad vetcheck.

Nåja, hovarna behöver ju ändå verkas och efter första klinikbesöket kände jag bara att jag vill fan aldrig mer göra detta skit. I samråd med klinikhovis och min hemmabarfotaverkare som följde med till kliniken har han nu fått 4 st AEP-verkningar. Jag håller efter hovarna ca 1 gång I veckan mellan besöken (tusen gånger lättare än att behöva göra allt själv ju insåg jag igen efter massa pepp). Och nu har jag istället dåligt samvete att jag inte bara vågade testa någon barfotaverkare tidigare, gick ju samma kurs som min hemmaverkares första tror jag och vi har känt varandra sedan dess. Men jag har bara inte vågat gå ifrån "utbildad hovis punkt", inte ens när jag i 10 år sett att min häst mått dåligt och jag inte hittat hjälp. Det är så jobbigt att jag inte ens orkar tänka på det utan att börja gråta 🙃

Nåja! Minns inte helt tidsramen nu men ca 1 vecka efter första verkningen och sedan dess så har min häst varit mindre spänd I länden än sedan jag tror innan han ens började ridas? Han är 22 år nu och har alltid haft låga trakter bak. Kanske ca 1 vecka efter tredje verkningen så fungerade hans vänster bak nästan lika bra som höger bak och alltså bättre än på minst 2+ år. Var ju det som jag kände vet behövde kolla extra på denna gången för tycker det blivit lite för dåligt. Men helt plötsligt en dag och sedan dess så bara lyfter han det villigt och känns mjuk o fin och släpper ut benet utan problem även längre stunder vid verkning. Väldigt snabbt efter första verkningen började han också hitta andra sätt att stå på sina bakhovar och var mer positiv till att låta en påverka det. Det går fortfarande framåt men långsamt, han ser dock inte "lidande" ut även om han står och vilar med hovarna ihop och vänster hov lite framför som är hans vanliga avlastning. Dessutom så STÅR han på alla 4 benen nu. Upplevde samma känsla när Mats Thomsson hann sko honom några gånger innan han flyttade tillbaka till Gotland (undrar så hur min hästs liv blivit om han kunnat fortsätta bli skodd av Mats/min hovis kunnat fortsätta lära av honom).

Så jag och vet hoppas att förbättringarna i hovarna och därmed kroppen räcker för att senskadan ska kunna läka helt enkelt. Men det känns väldigt bittert, kan inte nog uppmuntra till att lyssna på ens magkänsla även i det obekväma område som hovhälsa ofta hamnar I!

Testa barfotaboots, tänker jag. Jag använder t.ex. equine fusion active jogging. Min häst rids inte, men hon har sina på sig hela tiden utanför boxen, dvs i hagen i alla väder. De funkar bra - trillar sällan av. Men det är klart att det är rätt mycket jobb med dem, speciellt på vintern när de måste tvättas och torkas (inomhus :wtf: ). Jag räknade precis ut igår att jag har hanterat bootsen drygt 2500 ggr vid det här laget... 🤪

Minns inte om jag frågat o du redan svarat, förlåt i sådana fall 🙈 Varför är hästen inte skodd eller limskodd eller liknande om den behöver skydd året om (?) I hagen? Är det andra lösningar ni testat och som inte funkat för er o isf vilka/varför (är alltid nyfiken på alternativ till vanliga skor som inte funkat för min häst)? Är så imponerad av ditt jobb med bootsen!! Tiger har ju bara boots när det är fruset I hagen och så nu I sommar pga problemen men även när det är torrt är det ju lite meck liksom för att de ska sitta bra hela perioden, inte skava, hovarna må bra osv.

Minns inte om jag frågat o du redan svarat, förlåt i sådana fall 🙈 Varför är hästen inte skodd eller limskodd eller liknande om den behöver skydd året om (?) I hagen? Är det andra lösningar ni testat och som inte funkat för er o isf vilka/varför (är alltid nyfiken på alternativ till vanliga skor som inte funkat för min häst)? Är så imponerad av ditt jobb med bootsen!! Tiger har ju bara boots när det är fruset I hagen och så nu I sommar pga problemen men även när det är torrt är det ju lite meck liksom för att de ska sitta bra hela perioden, inte skava, hovarna må bra osv.
Framför allt är det väl dålig hovkvalitet. Om hon trampar av en sko följer det med en massa hov. Har inte testat limskor (ännu).

Framför allt är det väl dålig hovkvalitet. Om hon trampar av en sko följer det med en massa hov. Har inte testat limskor (ännu).

Fattar! Så jobbigt. Hovproblem blir liksom verkligen problem för hela hästen och påverkar hästhållningen så mycket. Eller att man kan behöva trixa med så mycket underlag/skydd/årstidsanpassa/torrt/blött osv.

Tyvärr inte. Uppsala är min hemort, men jag har fått tips om en som låter intressant. Tänker att det iaf är värt att testa en gång och se hur det känns. Speciellt som jag vill fortsätta ha bägge hästarna barfota.

Nu har min nya verkat hästarna fyra gånger. Förutom att det är galet dyrt (speciellt med intervall på tre veckor) så tycker jag hästarna verkar väldigt nöjda. De får äta medan hen jobbar, vilket är ett stort plus, hen har tålamod både när unghästen är lite tveksam att lyfta hov och när ponnyn får flashbacks till tidigare otrevliga verkningar.

Däremot har jag noterat ffa två senaste verkningarna att de blir lite ömfotade direkt efter. Jag gissar att det är för att hen verkar jäms med sulan, så det är ingen kant att kliva på. Ömheten går över efter nån dag och visar sig bara när de går på grus (söker sig till gräs) från stallet till hagen.

Kan sånt gå över eller får jag räkna med lite ömhet precis efter verkning?

Nu har min nya verkat hästarna fyra gånger. Förutom att det är galet dyrt (speciellt med intervall på tre veckor) så tycker jag hästarna verkar väldigt nöjda. De får äta medan hen jobbar, vilket är ett stort plus, hen har tålamod både när unghästen är lite tveksam att lyfta hov och när ponnyn får flashbacks till tidigare otrevliga verkningar.

Däremot har jag noterat ffa två senaste verkningarna att de blir lite ömfotade direkt efter. Jag gissar att det är för att hen verkar jäms med sulan, så det är ingen kant att kliva på. Ömheten går över efter nån dag och visar sig bara när de går på grus (söker sig till gräs) från stallet till hagen.

Ingen expert här men spontant får jag en dålig magkänsla av ömhet efter verkning. Har du frågat personen om detta? Kommer de alltid att behöva verkas efter bara tre veckor. Det låter inte riktigt hållbart? Sliter hästarna inte någonting alls på sina hovar?

Senast ändrad:

Det behöver du berätta till din verkare! Hen får ta mindre/anpassa verkningen.

Dom ska absolut inte ömma efteråt om alla delar är friska (stråle är frisk och tjock, sulan är tjock). Är dom inte det och ni behöver ta mycket för att ställa om en vinkel så måste du sätta på boots efteråt. Ömhet leder till inflammationer vilket hämmar tillväxten.

Den naturliga bärranden inkluderar en bit av sulan, men att verka såpass nära naturligt fungerar bara på tjocka skålade sulor. Det blir yttersta randen av sulan + lamellrand + tjock innervägg + stråle som har markkontakt då på betong, och på formbara underlag tar även den rundade ytterväggen en del av vikten.

Men har dina hästar tunna platta sulor, svaga strålar, och tunn innervägg kommer dom få ont om man tar så hårt. Då måste man hålla sig till några mm vägg ovanför sulan, medans man jobbar på att stärka övriga delar.

Ingen expert här men spontant får jag en dålig magkänsla av ömhet efter verkning. Har du frågat personen om detta? Kommer de alltid att behöva verkas efter bara tre veckor. Det låter inte riktigt hållbart? Sliter hästarna inte någonting alls på sina hovar?

Nä, verkningsintervallet varierar såklart med årstid och hur mycket de sliter. Men nu har det varit bete med nästan enbart gräsunderlag, så typ en halv cm som verkas bort varje gång.

Det behöver du berätta till din verkare! Hen får ta mindre/anpassa verkningen.

Dom ska absolut inte ömma efteråt om alla delar är friska (stråle är frisk och tjock, sulan är tjock). Är dom inte det och ni behöver ta mycket för att ställa om en vinkel så måste du sätta på boots efteråt. Ömhet leder till inflammationer vilket hämmar tillväxten.

Den naturliga bärranden inkluderar en bit av sulan, men att verka såpass nära naturligt fungerar bara på tjocka skålade sulor. Det blir yttersta randen av sulan + lamellrand + tjock innervägg + stråle som har markkontakt då på betong, och på formbara underlag tar även den rundade ytterväggen en del av vikten.

Men har dina hästar tunna platta sulor, svaga strålar, och tunn innervägg kommer dom få ont om man tar så hårt. Då måste man hålla sig till några mm vägg ovanför sulan, medans man jobbar på att stärka övriga delar.

Ska prata med hen. Men ömma låter kanske värre än det är. De är inte halta utan mer att de föredrar gräs som underlag ut till hagen. Mer min känsla att de är lite mer känsliga än tidigare verkning sas.

Enligt hovvårdaren har de fantastiskt fina hovar, vilket känns skönt. Inte fått några särskilda förhållningsorder heller.

Liknande trådar

• Blötlägga hovar för hovslagare
  • Verka hovar
  • Självskötsel hovsprickor
  • Diska nästens hovar varje dag?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?