Den stora tråden om hovar!

Bukefalos 30 år!

Och apropå hovar. Fan vad de är coola alltså! Min häst har haft boots bak en hel del i sommar och det har varit väldigt torrt. Verkning och sedan lite regn gjorde att en del sula släppte nyligen. Allting, jättetjocka sjok släppte på höger bak ända från traktstöden och framåt. Jag vet att en del resonerar att det ska släppa väldigt lätt annars ska man låta det sitta kvar (både om sula och en del även om stråle och även traktstöd) men jag vill alltid få bort så mycket som möjligt då Tiger får röta under allt gammal skit. Såg fint när jag lämnade hoven. Redan dagen efter händer samma sak igen, lika mycket tjock gammalt som vill av. Dag 3 såg hoven normal ut igen men behövde ju ta ner lite hovvägg i quarters där hans hovar inte hänger ihop så bra bak även om de inte flyter ut alls lika mkt om något längre.

Och apropå hovar. Fan vad de är coola alltså! Min häst har haft boots bak en hel del i sommar och det har varit väldigt torrt. Verkning och sedan lite regn gjorde att en del sula släppte nyligen. Allting, jättetjocka sjok släppte på höger bak ända från traktstöden och framåt. Jag vet att en del resonerar att det ska släppa väldigt lätt annars ska man låta det sitta kvar (både om sula och en del även om stråle och även traktstöd) men jag vill alltid få bort så mycket som möjligt då Tiger får röta under allt gammal skit. Såg fint när jag lämnade hoven. Redan dagen efter händer samma sak igen, lika mycket tjock gammalt som vill av. Dag 3 såg hoven normal ut igen men behövde ju ta ner lite hovvägg i quarters där hans hovar inte hänger ihop så bra bak även om de inte flyter ut alls lika mkt om något längre.
Håller med! De är otroligt coola. Mina ömsar också sula. Det är så jäkla coolt när det liksom lossnar och man börjar även se en liten skålning 🤩🙏

Jag verkade min hästs hovar idag och my god vad hårda dom var!! Satte ändå hovarna i varmvatten och har en rasp för hårda hovar men det var knappt det hände något ändå. Försökte skära bort lite gammalt i sulan men fick ta surformen och slipa lite för jag kom inte igenom med kniven alls. Kanske att den skulle behöva slipas lite men så här svårt brukar det inte vara.🥵

Har köpt hoof stuff nu så får vi se. Har schampo för hovarna sen innan så tänker att jag använder upp det innan jag köper nåt nytt.

Köpte även setet med sylverktyg då jag velat ha det ett tag. Ffa till ponnyn när jag inte vet om det är lera eller hov som sitter fast. ;)
Min ena hade röta förra sommaren och behandlade med Solecleans, Artimud och Hood stuff. Då var det mycket regn så det som gjorde att det vände var att jag ställde på box nattetid.

Kopparsulfat är ju effektivt men dödar allt, varpå det är skönt att slippa det. Annars är det ju syre som är den bästa ingrediensen, skär bort så luft kommer till. Tur du köpte nya verktyg, jag behöver också uppdatera.

Min ena hade röta förra sommaren och behandlade med Solecleans, Artimud och Hood stuff. Då var det mycket regn så det som gjorde att det vände var att jag ställde på box nattetid.

Kopparsulfat är ju effektivt men dödar allt, varpå det är skönt att slippa det. Annars är det ju syre som är den bästa ingrediensen, skär bort så luft kommer till. Tur du köpte nya verktyg, jag behöver också uppdatera.

Jag förstod inte, trots läsa på flera sidor, hur man använder både artimud och hoof stuff samtidigt. Vad lägger man först och hur? Alltså typ en instruktion?

Jag förstod inte, trots läsa på flera sidor, hur man använder både artimud och hoof stuff samtidigt. Vad lägger man först och hur? Alltså typ en instruktion?
Jag tolkar det som att man kan använda båda men de har olika egenskaper ( att sitta fast) vilket gör att den ena eller andra är att föredra. När jag hade problem förra sommaren och det var så blött så försökte jag lägga på Artimud först och Hoofstuffen utanför men pga blötan så försvann allt på bara någon dag. Jag bytte taktik och blandade Artimud med små bitar av bomullsrondeller så det blev en trådig goja och petade in istället och då satt det kvar mycket längre och ingen gegga kom förbi.

Du kan använda dem en och en. Men alltid Hoof Stuff (eller motsvarande gegga med fibrer i, tex som @animalasia beskriver men samma för tjärdrev tex) först. Man vill ta lite (mindre än man tror) och flera "bitar" snarare än en större klump och peta ner så djupt det bara går i fårorna, liten platt skruvmejsel är svinbra till det! Precis som den är svinbra att först rensa ut fåran på skit innan man lägger I (syl är för vasst, passar däremot skitbra till mellan sula och hovvägg eller att kratsa lite försiktigt i fårorna på daglig basis). När man fått Hoof Stuff på plats brukar jag, eftersom man ändå är där och petar och är kladdig, lägga Artimud över och på resten av ställena runtomkring. Hoof Stuff sitter ju bara där det är fåror som det kläms fast i eller hur man ska beskriva. Men räcker som sagt med bara Hoof Stuff, speciellt "akut" I början liksom.

Senast ändrad:
Jag verkade min hästs hovar idag och my god vad hårda dom var!! Satte ändå hovarna i varmvatten och har en rasp för hårda hovar men det var knappt det hände något ändå. Försökte skära bort lite gammalt i sulan men fick ta surformen och slipa lite för jag kom inte igenom med kniven alls. Kanske att den skulle behöva slipas lite men så här svårt brukar det inte vara.🥵

Vad har du för rasp? Använder du samma året om? Jag är så glad jag äntligen slipper huvudansvaret för hovvården 🙈 Det jag håller efter mellan besöken försöker jag anpassa så gott det går efter vädret. Regn I SMHI-appen = hovvård och mimdre gräs dagen efter styr mitt liv vår till höst 😅

Så länge det ser torrt och fint ut skulle jag säga helt normalt? Reagerar inte på något speciellt.

Tycker det är svårt att svara på sånt här när man inte själv får böja och titta i varenda vinkel möjligast.

Men det är möjligt att sidostrålfororna är pyttelite djupa. Fastnar kanske lätt stenar där? Hade även velat ha lite lägre trakthöjd. Det kan ju dock vara vinkeln, men de ser lite olika höga ut. Men superkul att få skriva lite vad man tror. Jag ser ju bara mina egna hästars hovar :D

Det ser djupt och trångt ut? Och med tanke på vad du skrev i senare inlägg antar jag att det beror på att hästen hade dubbelsula?

Som ni kanske förstår på litt svar ang användning av Hoof Stuff och Artimud är de för djupa, alltid 😅 Fram. Bak blir det röta liksom lite in under strålen längst upp mot ballarna om man inte är noggrann att hålla öppet där. Fram eskalerar det snabbt. Hoppas även detta ska bättras med hans ökade bekvämlighet i hovarna nu men vi får se. Han är trots allt 22 år nu och har när jag ser i backspegeln gått ett helt liv och inte velat stå på sina hovar 💔

Tycker också de ser ok ut för ögat @Cattis_E men jag har aldrig kunnat främst låta strålen bara "vara" och alltid behövs hålla efter rötan förebyggande. Det är liksom alltid många lager som vill släppa lite ojämnt och med röta under. Sådant påverkas ju även av vad de äter och hur de mår men i hans fall tror jag bristande frisk belastning är huvudproblemet.

@Morces Eller hur, det är svårt för mig också! Missar fortfarande ofta när det börjat bli lite för mkt röta in från sidorna liksom I strålen och jag borde öppnat upp lite tidigare. När den är stor och rejäl (I hans mått mätt men som på bilderna) så har jag alltid egentligen behövt göra det. Här var det så jävla stenhårt och torrt och skulle snart ha hovvårdare ut så jag avvaktade. Man har ju alltid hopp om att det är en frisk, fin stråle man ser 😅 Har ingen sten i hagen men leran sitter ju oftast kvar längre än en normal hov och förvärrar rötan så det är att ständigt kratsa noga och jag använder Sole Cleanse minst flera gånger i veckan.

@bettysmatte Japp! Och som du säger värre av att även fram var det mycket extra sula och stråle som inte släppt pga torkan 😊 Jag tycker man anar en annan friskare bredd och "aktivitet" I bilden på Pål trots att den nog har högre trakter än Tigers bild, men kan ju vara färgad av att jag känner Tiger och sett hur Pål rör sig också!

Vad har du för rasp? Använder du samma året om? Jag är så glad jag äntligen slipper huvudansvaret för hovvården 🙈 Det jag håller efter mellan besöken försöker jag anpassa så gott det går efter vädret. Regn I SMHI-appen = hovvård och mimdre gräs dagen efter styr mitt liv vår till höst 😅
Jag har en Belota razor+ Den är superbra men igår kändes det som den bet dåligt. Jag brukar oxå försöka raspa efter regn men nu hade hovarna växt så mycket så kändes som jag inte hade något val.

Jag har en Belota razor+ Den är superbra men igår kändes det som den bet dåligt. Jag brukar oxå försöka raspa efter regn men nu hade hovarna växt så mycket så kändes som jag inte hade något val.

Ja jag fattar det! Alltid varit stressad över det tidigare år, man har ju inget val till slut. Och jag bara vägrar lära mig använda hoof nippers (vad det nu heter på svenska 😅).

Du kan använda dem en och en. Men alltid Hoof Stuff (eller motsvarande gegga med fibrer i, tex som @animalasia beskriver men samma för tjärdrev tex) först. Man vill ta lite (mindre än man tror) och flera "bitar" snarare än en större klump och peta ner så djupt det bara går i fårorna, liten platt skruvmejsel är svinbra till det! Precis som den är svinbra att först rensa ut fåran på skit innan man lägger I (syl är för vasst, passar däremot skitbra till mellan sula och hovvägg eller att kratsa lite försiktigt i fårorna på daglig basis). När man fått Hoof Stuff på plats brukar jag, eftersom man ändå är där och petar och är kladdig, lägga Artimud över och på resten av ställena runtomkring. Hoof Stuff sitter ju bara där det är fåror som det kläms fast i eller hur man ska beskriva. Men räcker som sagt med bara Hoof Stuff, speciellt "akut" I början liksom.

Tänker köpa sole clense när schampot är slut och då blir det artimud också. Skönt ändå att han står nattetid på box även om det är torrt även i hagen just nu.

Kaos idag när jag skulle försöka rengöra hoven. Han kunde inte lyfta hovarna när han kom till mig och vi har tränat massor på att våga göra det. Sen hade han en stengalla i vintras som både hovis och veterinär trodde var hovböld, så det klämdes och karvades en massa. Vilket gjorde att vi var tillbaka på ruta ett med att lyfta hovarna.

Nu lyfter han hoven, men jag måste ju ställa ner den ibland för att byta redskap eller ta på mig handske, då är det helt hopplöst att få upp den igen. Så det tog en halvtimme att kratsa ur (aj sa han i strålen), blöta ner, rengöra med schampo gånger tre, skölja ur gånger tre och smörja in med salva. Kul vi kommer ha det framöver. :(

Här är iaf hoven innan rengöring.

IMG_9902.webp

Kaos idag när jag skulle försöka rengöra hoven. Han kunde inte lyfta hovarna när han kom till mig och vi har tränat massor på att våga göra det. Sen hade han en stengalla i vintras som både hovis och veterinär trodde var hovböld, så det klämdes och karvades en massa. Vilket gjorde att vi var tillbaka på ruta ett med att lyfta hovarna.

Nu lyfter han hoven, men jag måste ju ställa ner den ibland för att byta redskap eller ta på mig handske, då är det helt hopplöst att få upp den igen. Så det tog en halvtimme att kratsa ur (aj sa han i strålen), blöta ner, rengöra med schampo gånger tre, skölja ur gånger tre och smörja in med salva. Kul vi kommer ha det framöver. :(

Här är iaf hoven innan rengöring.

Visa bifogad fil 189510
Du kan använda väteperoxid också om det är det är lättare. 3% som du sprayar på, det letar sig in i alla skrymslen och vrår och dödar bakterierna effektivt som stället till det. Kan även kombineras med att man sprayar på Virkon sen som tar både svamp och bakterier. Det enkla i det hela är att du behöver bara kratsa rent, spraya sen kan du släppa hoven så är det klart. Mycket effektivt och funkar fint om dom har ont i strålen och inte vill att man pillar där.

Idag gick det lite lättare, jag lyckades krångla runt en del så jag inte behövde ta ner hoven. Pål åt hö istället för müsli och kanske hjälpte det också att han inte blev så fixerad vid att äta.

Lite nojig över sidostrålfårorna, så jag ska nog köpa artimud ändå. Skadar ju inte. Hur ofta brukar ni rengöra friska hovar och smeta in?

Dagens hov innan jag ställde ner den.

IMG_9907.webp

Liknande trådar

• Blötlägga hovar för hovslagare
  • Verka hovar
  • Självskötsel hovsprickor
  • Diska nästens hovar varje dag?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund