Den stora tråden om hovar!

Bukefalos 30 år!

Ska prata med hen. Men ömma låter kanske värre än det är. De är inte halta utan mer att de föredrar gräs som underlag ut till hagen. Mer min känsla att de är lite mer känsliga än tidigare verkning sas.

Enligt hovvårdaren har de fantastiskt fina hovar, vilket känns skönt. Inte fått några särskilda förhållningsorder heller.

Är dom vana vid att gå på grus? Dvs du har grusade delar i hagen eller går på dagliga långpromenader på grus?

Hoven anpassar sig efter underlaget den är på mest, så vill man ha en "grustålig" häst behöver den få gå på grus ofta.

Sockerhalt i gräs är också en faktor för tassighet och ömhet, mjukdelarna sväller.

Men berätta för verkaren oavsett att du upplever dom tassiga på grus :).

Är dom vana vid att gå på grus? Dvs du har grusade delar i hagen eller går på dagliga långpromenader på grus?

Hoven anpassar sig efter underlaget den är på mest, så vill man ha en "grustålig" häst behöver den få gå på grus ofta.

Sockerhalt i gräs är också en faktor för tassighet och ömhet, mjukdelarna sväller.

Men berätta för verkaren oavsett att du upplever dom tassiga på grus :).

De går på grus till och från hagarna, just nu 1,5 km respektive 2 km. Ponnyn körs på grus också och har gjort det i flera år barfota. Men jag ska prata med hovvårdaren när hen kommer nästa gång.

Slipar ni era knivar själva eller skickar ni iväg/lämnar in dem? Måste få in en bättre rutin. Blivit supernöjd alla gånger jag använt Lyckliga Fåret.

Hade dock velat ha en till av min smala loopkniv men verkar som de inte säljs längre (från Barehoofstrategy). Har ni tips på modell? Den är toppen för trånga sidostrålfåror. Gillar mina vanliga från Double S I övrigt.

Slipar ni era knivar själva eller skickar ni iväg/lämnar in dem? Måste få in en bättre rutin. Blivit supernöjd alla gånger jag använt Lyckliga Fåret.

Hade dock velat ha en till av min smala loopkniv men verkar som de inte säljs längre (från Barehoofstrategy). Har ni tips på modell? Den är toppen för trånga sidostrålfåror. Gillar mina vanliga från Double S I övrigt.

Slipar själv, finns det någon som slipar böjda knivar?

Pål har fått strålröta i en hov. Tips på produkter som är bra? Tillfälliga hovisen sa bara kopparsulfat, men enda medlet på gg är utan. Känner mig helt lost, har inte haft strålröta sen 2013 och det luktade inte ens dåligt denna gång, så jag trodde det var nåt annat fel.

IMG_9752.webp

Pål har fått strålröta i en hov. Tips på produkter som är bra? Tillfälliga hovisen sa bara kopparsulfat, men enda medlet på gg är utan. Känner mig helt lost, har inte haft strålröta sen 2013 och det luktade inte ens dåligt denna gång, så jag trodde det var nåt annat fel.

Visa bifogad fil 189444
Jag använder tjära på sprayburk med god framgång. Finns på t ex biltema och de flesta jaktbutiker, inte särskilt dyrt. Annars har jag varit med om behandling med kopparsulfat (fotbad i "gummistövlar") vilket också funkade fint. Googla på var du kan köpa det om du vill, tror inte det är någon ren hästprodukt.

Har använt någon spray från Granngården/annan hästbutik men den funkade inget vidare.

Tjära använde jag mot strålröta, mycket effektivt. Du kan också testa blötlägga hovarna med handdukar och skära bort det som gör att det samlas smuts.

Är otroligt torrt ute nu…. Måtte det regna snart!

Visa bifogad fil 189444
Jag tycker att hoven ser rätt märklig ut? Kopparsulfat är väl otroligt giftigt, så det kan nog vara bra att undvika om möjligt.

Med fåror tycker jag det är som mest effektivt med något som stannar kvar. Hoof Stuff från Redhorse tex. Jag har precis köpt en ny att testa som ska vara lite lättare att administrera från Nature's Hoof Help men inte hunnit prova. Compress är produkten!

Testade spraya kopparsulfat en vinter (istället för Sole Cleanse från Redhorse) men med tiden så märkte jag att hela ytan blev typ hård och svart. Jag vill ha lättverkade hovar året om för att försöka uppmuntra att allt övervuxet att släppa I jämna takt så gillade inte det. Det ska ju döda även frisk vävnad förstår jag det som, förutom då giftigt för vattenlevande växter.

Jag tycker att hoven ser rätt märklig ut? Kopparsulfat är väl otroligt giftigt, så det kan nog vara bra att undvika om möjligt.

Är det inte bara att den behöver verkas du tänker på? Förutom mittstårlfåran då. Är ju massa torr halvsläppt stråle men jag gillar iaf spontant formerna man kan se i bilden hovvägg/stråle/trakt liksom 😊

Ska kanske förtydliga att bilden togs för tio dagar sen, han verkades idag. Ska försöka fota bättre bilder imorgon efter rengöring, men han är väldigt rädd om sina hovar sen stengallan i vintras, så kan inte lova nåt.

Har köpt hoof stuff nu så får vi se. Har schampo för hovarna sen innan så tänker att jag använder upp det innan jag köper nåt nytt.

Köpte även setet med sylverktyg då jag velat ha det ett tag. Ffa till ponnyn när jag inte vet om det är lera eller hov som sitter fast. ;)

Är det inte bara att den behöver verkas du tänker på? Förutom mittstårlfåran då. Är ju massa torr halvsläppt stråle men jag gillar iaf spontant formerna man kan se i bilden hovvägg/stråle/trakt liksom 😊
Nej, jag är ju ingen expert precis, och det här är bara en bild så det är kanske vinkeln som gör det. Men jag tycker att sidostrålfårorna ser väldigt djupa ut?

Men kan ta en från Tiger, vad tror/tycker ni om sidostrålfårorna här:
1786560689958.webp

Jag vet ju svaret men det är fritt fram att ha åsikter eller gissa fritt 😁 3 +1 dag sedan verkning men jag har nog hållt efter 1-2 gånger sedan dess.

Och jag ser en hov som är dags att verka.
Min 3årings hovar såg sämre ut än så igår då de brakat iväg och växt utav bara sjutton sista veckorna.
Hon fick skor igår.
Hade gärna haft oskott lite längre men hon behövde skor nu .

Men kan ta en från Tiger, vad tror/tycker ni om sidostrålfårorna här:
Visa bifogad fil 189448

Jag vet ju svaret men det är fritt fram att ha åsikter eller gissa fritt 😁 3 +1 dag sedan verkning men jag har nog hållt efter 1-2 gånger sedan dess.
Tycker det är svårt att svara på sånt här när man inte själv får böja och titta i varenda vinkel möjligast.

Men det är möjligt att sidostrålfororna är pyttelite djupa. Fastnar kanske lätt stenar där? Hade även velat ha lite lägre trakthöjd. Det kan ju dock vara vinkeln, men de ser lite olika höga ut. Men superkul att få skriva lite vad man tror. Jag ser ju bara mina egna hästars hovar :D

Liknande trådar

• Blötlägga hovar för hovslagare
  • Verka hovar
  • Självskötsel hovsprickor
  • Diska nästens hovar varje dag?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?