Den stora tråden om tricks, freestyle och HtM

Puttar upp tråden lite. :) Kursen som jag och Chanel deltog på under förra helgen var superbra och vi lärde oss jättemycket. Nu känns det inte längre så svårt att komma igång med freestyle och heelwork to music. Just klass 1 behöver inte heller vara komplicerad, och tiden som man är inne på banan i den klassen är väldigt lite.
Jag håller på att lyssna lite på låtar nu och försöker få ihop ett enkelt program. Försöker lära hundarna lite tricks osv. Hur går det för er? :)
 
Puttar upp tråden lite. :) Kursen som jag och Chanel deltog på under förra helgen var superbra och vi lärde oss jättemycket. Nu känns det inte längre så svårt att komma igång med freestyle och heelwork to music. Just klass 1 behöver inte heller vara komplicerad, och tiden som man är inne på banan i den klassen är väldigt lite.
Jag håller på att lyssna lite på låtar nu och försöker få ihop ett enkelt program. Försöker lära hundarna lite tricks osv. Hur går det för er? :)

Kul! Vi ska debutera i Ulricehamn idag och imorgon. Dubbel freestyle och dubbel heelwork :nailbiting: Är så lite tävlingar att man får chansa lite :D
 
Det händer inte så mycket för oss, jag ska försöka få ihop ett HtM-program för att kunna visa upp - vilket vi saknar eftersom jag inte tycker den grenen är lika rolig. Så det går lite trögt. :o:D
(Inte så att jag hatar heelworken eller något sådant, det är bara det att jag spårar så lätt ur i tricks eftersom det är så roligt!)

Nu har jag en väldigt tight dl dock, så det kanske "hjälper"...
 
Vi har kört lydnad senaste tiden så både HtM och fs har varit vilande. Ska tävla lydnad imorgon och sen tänkte jag ta lite paus, får se om det inte blir lite fs träning då istället.
 
Dagens första start gick sådär. Jag är jättenöjd dock men hon var lite för fokuserad på omgivningen så det blev endel missar. Fick 22,35 och snittbetyg 7,40 - 7,50 - 7,45.

I andra starten gasade jag igång henne med leksak innan och jag är riktigt nöjd med den starten. Den ena domaren gav oss tre poäng över 8,0 :o snittet blev 23,25 och 7,80 - 7,70 - 7,75 och det blev uppflytt :banana:
 
Dagens första start gick sådär. Jag är jättenöjd dock men hon var lite för fokuserad på omgivningen så det blev endel missar. Fick 22,35 och snittbetyg 7,40 - 7,50 - 7,45.

I andra starten gasade jag igång henne med leksak innan och jag är riktigt nöjd med den starten. Den ena domaren gav oss tre poäng över 8,0 :o snittet blev 23,25 och 7,80 - 7,70 - 7,75 och det blev uppflytt :banana:

Grattis!
 
Dagens första start gick sådär. Jag är jättenöjd dock men hon var lite för fokuserad på omgivningen så det blev endel missar. Fick 22,35 och snittbetyg 7,40 - 7,50 - 7,45.

I andra starten gasade jag igång henne med leksak innan och jag är riktigt nöjd med den starten. Den ena domaren gav oss tre poäng över 8,0 :o snittet blev 23,25 och 7,80 - 7,70 - 7,75 och det blev uppflytt :banana:

Grattis till en fin debut! Kul att du lyckades dra upp henne till start nr 2
Vad hade du för musik/program?
 
Idag debuterande vi heelwork och hon var inte helt med (dåligt med sömn inatt för den lilla vakthunden :angel:) men jag är överlag nöjd och båda starter räckte till uppflytt. Hon ville inte sätta sig i vårat intro och sen så tog hon en position fel men det slätade jag över :D Resten var fint. I andra starten så ville hon varken sitta eller stå i introt utan kröp in till mig :rofl: Knäppa hund.

I första starten fick vi 23,05 (7,70 - 7,60 - 7,75) och i andra 22,85 (7,65 - 7,55 - 7,65). Fick kommentaren att musiken passade oss och det kändes skönt för har tänkt behålla låten :D

Nu laddar vi om för Linköping om två veckor sedan ska vi börja träna in ett nytt freestyle program till ny musik :banana: Ska bli väldigt kul. Fått så mycket inspiration denna helgen att jag kan knappt vänta :p
 
Ska ju göra om mitt fs program helt från början och ändra om rutinen i mitt htm.

Tänker jag fel ni som är mer rutinerade om jag fokuserar på följande saker i träningen:

- Hellre få saker som funkar än många som är svajiga?
- Musik med tydligt tempo och som går att tolka i programmet? Både i rörelser och rekvisita.
- Osynliga handtecken.
- Använda hela planen.

Jag tänker tränar in lite nya grejer att använda i freestylen över vintern och tänker att om jag nöter in 4 trick med varianter på dessa borde jag klara mig genom både klass 1 och 2? Beroende på sammansättning såklart i programmet men tänker typ slalom där jag går framåt/bakåt och där hon backar genom slalom (1 trick), slalom mellan armarna (1 trick) etc. Och så nått stillastående trick.

Vilka trick ger högre poäng pga svårighetsgrad? Jag använder gärna kryp för hon har så himla lätt för det.

Bara allmänt hur tusan ska jag tänka för att få till bra program :laugh:
 
Ska ju göra om mitt fs program helt från början och ändra om rutinen i mitt htm.

Tänker jag fel ni som är mer rutinerade om jag fokuserar på följande saker i träningen:

- Hellre få saker som funkar än många som är svajiga?
- Musik med tydligt tempo och som går att tolka i programmet? Både i rörelser och rekvisita.
- Osynliga handtecken.
- Använda hela planen.

Jag tänker tränar in lite nya grejer att använda i freestylen över vintern och tänker att om jag nöter in 4 trick med varianter på dessa borde jag klara mig genom både klass 1 och 2? Beroende på sammansättning såklart i programmet men tänker typ slalom där jag går framåt/bakåt och där hon backar genom slalom (1 trick), slalom mellan armarna (1 trick) etc. Och så nått stillastående trick.

Vilka trick ger högre poäng pga svårighetsgrad? Jag använder gärna kryp för hon har så himla lätt för det.

Bara allmänt hur tusan ska jag tänka för att få till bra program :laugh:


- Hellre få saker som funkar än många som är svajiga?
Oja! Det är mycket viktigare att det är bra utfört än att det är inklämt mycket olika grejer. Det är till och med avdrag på program som upplevs för smockfulla, då funkar de inte med musiken. ;)

- Musik med tydligt tempo och som går att tolka i programmet? Både i rörelser och rekvisita.
Tydligt tempo? Mja, jag är inte säker på att jag förstår... :o
Jag tycker det är bra att välja musik med en hel del drama, växlingar och accenter som man kan matcha med något trick eller liknande. Men det viktigaste är nog ändå att det är musik du själv gillar!

- Osynliga handtecken.
Inte nödvändigtvis, faktiskt - men det kanske beror på hur du menar? Dina rörelser invävda i koreografin tillåter egentligen väldigt "stora" tecken, men du tänker kanske på locka/visa-händer?

- Använda hela planen.

Japp.

Jag tänker tränar in lite nya grejer att använda i freestylen över vintern och tänker att om jag nöter in 4 trick med varianter på dessa borde jag klara mig genom både klass 1 och 2?
Ja, klass 1 utan problem och förmodligen 2 också. Beror på varianterna, framförallt. Att backa genom slalom skulle jag nog egentligen tänka på som ett helt separat trick, faktiskt. :D

Vilka trick ger högre poäng pga svårighetsgrad? Jag använder gärna kryp för hon har så himla lätt för det.
Omöjlig fråga! Delvis handlar det onekligen till viss del om vad som imponerar på just den domaren, men jag skulle säga att det dessutom är lite av en fälla att ställa upp problemet på det sättet. Det handlar inte om hur svårt något trick är, utan hur väl det passar just din hund, hur väl det utförs, och hur det passar till musiken. Leta inte saker som är svåra utan perfekta! :angel:
Men en allmän riktlinje kan vara att rörelser utförda självständigt, på avstånd, och åt "fel håll" (dvs inte rakt framåt) ska ge högre poäng. Men det ska dock vara saker som ser rätt ut för din hund (Monster kommer aldrig att gå mellan mina ben med tassarna på mina fötter tex! :laugh:), kan utföras väl, och verkligen passar musiken.

Musiken är viktig, ha den främst i tankarna tycker jag. :up:
 
@Monstermom Tack för jättebra svar!

Med tempo menade jag takt :D Jag har inget musikaliskt öra och kan inte begreppen :angel: Såg ett svinsnyggt program under helgens tävling med tydliga tempoväxlingar som föraren tajmade in så satans snyggt. Blev väldigt inspirerad att leta reda på "min" sån låt för det gjorde mycket när man tittade på det. Man blev liksom fångad.

Okej, inte för fullt program då (får vi nog inte till heller, matte har svårt att memorera programmen :o )

Jag har svårt för yviga handrörelser, Betty också. Hon blir ganska förvirrad. Men la märke till att det var många som i helgen hade helt stilla händer på höfterna eller hållandes i något. Tänkte om det premierades men då kanske det inte gör det utan snarare att kommandona är "osynliga".

Ärsh då, hoppades på att det fanns några trick som var underförstått av rutinerat folk att de är bra att ha med :D Då ska jag sätta igång och träna nya trick och leta musik :D Kommer ta tid känner jag :angel:
 
Jag har svårt för yviga handrörelser, Betty också. Hon blir ganska förvirrad. Men la märke till att det var många som i helgen hade helt stilla händer på höfterna eller hållandes i något. Tänkte om det premierades men då kanske det inte gör det utan snarare att kommandona är "osynliga".

Det kan handla om att visa att hunden inte behöver stöd för sina beteenden. Många signaler blir mer rallylydnad än tävlingslydnad hos freestyleekipagen, om du är med på hur jag menar? Och då är det svårt att visa att hunden inte behöver stödet (förmodligen för att de just behöver det... :angel:), men om man parkerar händerna (som brukar vara boven :D) så blir det lättare att se att hunden jobbar självständigt och vet vad han ska göra.
I heelworken kan du förmodligen(?) se samma om du tänker på kroppshållningen/huvudet, man ska inte behöva hjälpa hunden i positionerna och det finns lite knep för att visa att man inte gör det. (Jag suger på just det, jag flörtar helt otroligt mycket med min hund så jag vill titta på honom hela tiden! :o)

Det finns trick som lönar sig extra mycket skulle jag säga, men de är typ flugor. Och varierar med domare. Så... :D
(Upplever jag! Mycket möjligt att andra är bättre på att förutse vad som kommer att slå och inte!)
 
Vad sägs om att byta musiktips med varandra? Jag är knappast den enda som har låtar som vore kul att använda, men som helt enkelt inte passar min hund... :D

Så jag börjar, kan någon med en liten trippeltempovovve göra ett program till Misirlou, tack?
 
Idag har vi vart i lkpg och tävlat på spökdansen. Gick betydligt bättre än vad jag trodde när jag åkte dit :o och vi slutade på en tredjeplats :banana: Nu ska vi byta program och nästa start blir i april.
 
Film från senaste tävlingen

Vi har börjat träna in vårat nya program nu, känns skönt att det inte är tävling förrän tidigast april för våran del. Eventuellt ännu senare om hon ska paras men det vill jag inte tänka på :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 594
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 267
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 165
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp