Den svarta färgen..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chipp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 6 043
Sv: Den svarta färgen..

merwinsallabreeze.jpg

Svart vid första anblicken?! Men nej, det är en fux...
Merwin All A Breeze, morganhingst.
Man ser nertill på benen att det inte är en svart häst.. :D
Hade denna huvudbild i den andra (gamla) datorn, det var den bästa. Helbilderna var i motljus.. inte rättvist ju! Vet att jag har några andra foton i 'stora lådan' =osorterat årsjobb..minst!!!:o

rashid-huv.jpg
Där tycker jag mig ana att det är en rödaktig ton, om än möööörk...

KUL att de, nyttigt för en intresserad ID-kontrollant! :D

Jo, det hade jag nog sagt att han är, ja... :p

Jag visste inte att det finns DNAtest för aguti?
Kan inte påminna mig om att de nämnde just DET när blodgruppslab hade sitt föredrag på Hippocampusdagarna, men kan ha fel...

Det finns på UC Davis och Pet DNA i USA. Och eftersom SLU har varit så duktiga på att forska så kan man numera också testa den silversvarta genen, bland andra.

Tack så mycket allihopa jag börjar fatta det nu;)

För att svara på TS fråga/frågor:

Ditt bruna sto bär på minst ett anlag för den svarta färgen. Hon är alltså E-. Hon bär också på minst ett anlag för den bruna färgen, hon är A-. OM hon har två anlag för brunt, dvs. är AA, så kan hon aldrig få ett svart föl. Är hon EE kan hon heller inte få fuxavkommor.

Givetvis kan fölet bli skimmel eller skäck eller gulbrun eller isabell om hingsten bär det/de anlagen. Störst chan till svart avkomma bör du ha om du betäcker med svart hingst, eftersom denne inte har en massa andra anlag som spökar.;)

Okey, jag kollade upp lite i stammen på min häst och färgerna i stammen är följande:
pappan: brun farfar: brun farmor:brun
Mamman: ljusbrun Morfar. brun Mormor: brun
I fem generationer så finns det bara bruna hästar i hennes stam, min häst och hennes mamma är ljusbruna sen är resten bruna men mormors far är mörkbrun.
Då är risken att få ett svart föl ganska litet eller kan det gå om hingsten är helsvart?

Okey, jag kollade upp lite i stammen på min häst och färgerna i stammen är följande:
pappan: brun farfar: brun farmor:brun
Mamman: ljusbrun Morfar. brun Mormor: brun
I fem generationer så finns det bara bruna hästar i hennes stam, min häst och hennes mamma är ljusbruna sen är resten bruna men mormors far är mörkbrun.
Då är risken att få ett svart föl ganska litet eller kan det gå om hingsten är helsvart?

Nu ska vi se om jag får det här rätt...

Hingsten du har valt är helsvart,

Då är han åtminstone Ee och aa.

Stoet är troligen Ee och Aa.

Jag fuskar lite.

Jag har en länk till en "offspring color calculator" och om vi skriver att papa är svart, utan att veta vilken genkod och mamma är brun utan att veta vilken genkod så blir svaret:

Offspring Color Probability

70.31% - Bay
23.44% - Black
6.25% - Chestnut

Om vi då gissar att pappa är Eeaa och mamma är EeAa så blir svaret:

37.50% - Black
37.50% - Bay
25.00% - Chestnut

Så visst finns där en chans för ett svart föl, men sannolikheten är störst att det blir en brun avkomma. Den kan bli ljus eller mörk dock så du kan ju hoppas på att det blir åt det mörkare hållet. ;)

Nu ska vi se om jag får det här rätt...

Hingsten du har valt är helsvart,

Då är han åtminstone Ee och aa.

Stoet är troligen Ee och Aa.

Jag fuskar lite.

Jag har en länk till en "offspring color calculator" och om vi skriver att papa är svart, utan att veta vilken genkod och mamma är brun utan att veta vilken genkod så blir svaret:

70.31% - Bay
23.44% - Black
6.25% - Chestnut

Om vi då gissar att pappa är Eeaa och mamma är EeAa så blir svaret:

37.50% - Black
37.50% - Bay
25.00% - Chestnut

Så visst finns där en chans för ett svart föl, men sannolikheten är störst att det blir en brun avkomma. Den kan bli ljus eller mörk dock så du kan ju hoppas på att det blir åt det mörkare hållet. ;)

Tack så mycket jättebra förklaring:)
kollar runt lite för jag ska ju inte ta ett föl riktigt än, men helst vill jag ha ett svart föl har alltid tyckt att det är väldigt speciellt med svarta hästar, men jag menar det finns ju så många andra som nedärver färgen tilexempel paint och dom är ju åxå fina, svårt att välja rätt hingst för det finns ju så många fina hästar både i färg och exteriör:love:

Tack så mycket jättebra förklaring:)
kollar runt lite för jag ska ju inte ta ett föl riktigt än, men helst vill jag ha ett svart föl har alltid tyckt att det är väldigt speciellt med svarta hästar, men jag menar det finns ju så många andra som nedärver färgen tilexempel paint och dom är ju åxå fina, svårt att välja rätt hingst för det finns ju så många fina hästar både i färg och exteriör:love:

http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp

Fantastisk liten grej att ha! ;)

Vad är det för ett sto du har?

Okej, den här tråden handlade ju om svart, men har ju svängt in lite på gulfärgerna. Så jag tänkte höra vad ni tycker om denna fölisen:

1999-ARION-0604-810.jpg

Det står att den är palomino, men jag har aldrig sett någon så mörk runt ögon och mule....

Jamen dessa är ju svarta i skinnet!!:D
Visst är det en Palomino du visar.. guuud såååå sööööt!:love:

Här är min fölis vid avfällning av fölpäls, och som äldre fick han den där underbara gyllengula isabellfärgen (vackrare än mammas!) Hans pappa är arab (fux o sabino) morfar är Vleuten** (fux) mödernelinjen är hbl (isabeller).
bellboy.jpg

---
bella-boy.jpg

---
Förlåt TS för *trådnappningen*!;)

Okej, den här tråden handlade ju om svart, men har ju svängt in lite på gulfärgerna. Så jag tänkte höra vad ni tycker om denna fölisen:

1999-ARION-0604-810.jpg

Det står att den är palomino, men jag har aldrig sett någon så mörk runt ögon och mule....

Japp, det är en palomino utan tvekan. Den kommer troligtvis att skifta färg både en och två ggr innan den får sin slutliga färg.

Här har vi samma häst

metigoshemariah5wks_small.jpg

metigoshemariah_small.jpg

http://colormorgans.tripod.com/metigoshemaria205_small.jpg
http://www.mindspring.com/~morgans/MetigisheMariah505_small.jpg

Och här har vi en annan, men väldigt ljus..
coralheaddayone.jpg

http://www.brookridgemorgans.com/coralheadbarn606.jpg
coralsideholler804_small.jpg

Jahaaa... Gud, jag hade aldrig stött på en sån isabell innan :D Är dom ljusa när de föds för att sen skifta till mörka, och sen ljusa igen eller? Är det så med många isabellföl? Det är ju verkligen annorlunda, urgulligt! :love:

Menar du att del ljusa fölisen sedan fick den mörka färgen med silverman? Eller är jag helt fel ute...?:)

Eftersom förvirring uppstod så ska jag förklara det bättre:

Här har vi samma häst under olika perioder av hennes liv, hon heter Metigoshe Mariah. Vad jag vill visa med dessa bilder är de olika färgerna som hon har haft. Jag har för mig att hon är extremt mörk fortfarande, även i man och svans nu.

metigoshemariah5wks_small.jpg

metigoshemariah_small.jpg

http://colormorgans.tripod.com/metigoshemaria205_small.jpg
[/IMG]
MetigisheMariah505_small.jpg

Den här hästen heter Coral Forest och hon har sett ut såhär under olika perioder. Inte särskilt stor skillnad, men vad jag ville visa med dessa bilder är en väldigt ljus palomino.

coralheaddayone.jpg

coralheadbarn606.jpg

coralsideholler804_small.jpg
[/QUOTE]

Okej, häftigt! Det måste väl vara extremt ovanligt?

Jag tittade på bilder på min Isabellfärgade welsh och insåg att han var ganska mörk runt mule och ögonen han med...

som sagt som andra redan svarat fölet kan bli svart fast inte både sto och hingst är det. Mitt skimmelsto fick ett svart stoföl efter den svarta dressyrhingsten Broere Obelisk.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 408
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 206
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 453
Senast: ginnies
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 830
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025