"Deras instinkt är att vara aggressiva...

Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Men bla bla bla..det gör jag inte heller. Har hänt nån enstaka gång när jag fastnat med barnvagnen i backen. Sist när hon blev påhoppad i skogen kom en pitbull utspringande från ett buskage där det faktiskt INTE går en väg. HUR ska jag kunna förutse detta ? Jag gick på vägen. Ska man inte ens få gå på en väg utan att hundstackaren ska bli attackerad ?

Senast blev hon attackerad utanför våran portuppgång...man ska tydligen inte helller få gå utanför sin egen port utan att bli påhoppad.

Blabla själv. Jag har ingen aning om hur du går, men du skrev själv att du fick hjärtat i halsgropen när du inte såg hunden, och DET är något du faktiskt kan göra något åt. Givetvis kan du inte hjälpa om en hund flyger ur ett buskage, det är den andra ägarens brist.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Knapplån.

Jag äger ju då en av dessa raser som allmänheten (Media) anser vara födda med aggressivitet, och instinkt att döda alla andra hundar (Och gärna barn också tydligen).
Hittills, under 3 års tid med min hane, så har han blivit påhoppad 4 ggr. En gång av en Rottis, en gång av 2 Vita Herdehundar, en gång av en liten blandis och en gång av en JRT.
När dom 2 VH flög på oss, så hade jag både tiken och hanen med. Fick skicka fram tiken för att "ta emot" dom två hanarna, eftersom jag vet om att min hane inte accepterar främmande hanar med full ragg och höga morranden. Han satt på plats, och tiken hälsade. Ägaren stod på sin tomt ca 2 m bort, hundarna hade hoppat över grinden, och tog låååång tid på sig för att komma fram och ta sina hundar igen. En av hanarna hann fram till min, som tack och lov lydigt satt kvar trots dominansbeteenden från den främmande hunden.
Ägarens ursäkt var att dom ju bara var unghundar (1 resp 1½ år) så det borde ju inte kunna hända något då, för min hane skulle se dom som valpar...

Nåja, ingen skada skedd och jag struntar i vilket egentligen. Mina hundar är stabila nog för att bli påhoppade, och blir varken mer spända, rädda eller arga vid nästa hundmöte.
MEN, mina hundar har ALDRIG hoppat på en främmande hund. Det allra värsta som hänt är att min hane en gång sade ifrån när en lösspringande hund kom fram och ville jucka på honom, då markerade han med ett morr och ett nafs i luften.

Det är liksom alltid, alltid, alltid upp till en själv som ägare att ha koll på sina hundar. Det kommer ALDRIG att hjälpa att förbjuda raser, blandraser eller annat. Det är människorna som håller i kopplet (Eller är dumma nog att släppa hunden lös) som gör att olyckor händer.
Jag ser till att inga olyckor sker med mina hundar, eftersom jag vet om att det naturligtvis kommer att bli mina kamphundars fel om dom biter en hund som hoppar på dom.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

..men alltså..
jajo, jag kan väl anse att agg/revir/triggerpunkter finns. Självklart. En hund är en hund och däri finns instinkter.

Men alltså.. det krävs ju knappast en besinningslös attack för att en stor hund ska kosta en liten hund livet! 5 kg vs 45? Stora tänder vs liten kropp? Det säger ju sig självt att det är förbaskat lätt hänt, även ett bett som "bara" skulle varit markerande kan från stor hund till liten vara ödesdigert - utan att den stora hunden för det är aggressiv och livsfarlig... Eller för den delen en tass på fel ställe vid fel tidpunkt...


Självklart ska man ha sin hund under uppsikt - Av en Anledning! Och det är inte för att vi har "små sockersöta jyckar utan instinkter" utan en hund skall hållas under uppsikt just för att den HAR instinkter! Mer eller mindre starka impulser kanske, men det finns fortfarande där. Vakten, jakten, skyddandet av revir och flock, det mesta finns där i någon mån och "tillfället gör tjuven"...

:bow::bow::bow:
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Det där stämmer inte alls överens med min erfarenhet. Jag tycker tvärtom att rottisen oftast är mycket duktig på att varna, de har ett tydligt kroppsspråk och ordentliga röstresurser som de inte alltför sällan använder.

En rottis som inte varnar klassar jag som ostabil och inte särskilt rastypisk.

Precis vad jag tänkte... Större delen av de rottisar jag träffat, inkl min egen madam, varnar med ett läte djupt från magen som får nackhåren att resa sig och där det inte på något sätt what so ever går att ta miste på att det handlar om en varning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok 55 minuters telefonkö på Unionens rådgivning, vill du bli uppringd... Jag hoppas att de ringer upp nu och sen inte kopplar mig vidare...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp