Dere som hopper med islandshestene deres, hvilken sal bruker dere?

S

sleepy

Jeg har endelig funnet en sal som lå OK på Bjartur, det ble en Reidlist Tølt med gel. (ligner VELDIG på skagfjord gull)

Men jeg har etterhvert tenkt til å prøve meg litt på sprang (hoppning) også, og Reidlisten egner seg ikke for særlig kortere stigbøyler, og den har "blader" som stikker ut bak; sikkert ikke så bra i hoppning...

Har prøvd å ri Bjartur i et par allroundsaler, som lå bra på han, men gangartene (unntatt skritten, da) ble kjempeurene med èn gang. Men jeg tror kanskje det er en vanesak for han, det virker som han skvetter litt når han får på seg noe annet enn "typiske" islandssaler.

Hva er deres erfaringer med islandshester, saler og hoppning? Gangarter og allroundsaler? Vil han etterhvert få til galoppen i en allroundsal? Det er jo galoppen som er viktig i hoppning, tølte kan jeg bruke islandssalen til! ;)

Jeg har jo ikke tenkt til å satse stort innen hoppning (da hadde jeg jo ikke kjøpt meg islandshest) men å hoppe litt for moro, og kanskje startet litt stevner i 40-80cm hadde vært jättekuuuul! :banana:

-Lillian ;)
 
Wow! Imponerende bilder! Sånn vil jeg og!!!! :bump: Så du synes altså at islandssalene (hvertfall de du har) er allright å hoppe med? Jeg er redd for at "bladene" bak skal stikke Bjartur i ryggen hver gang han lander...

Enda en grunn til at jeg vil ha en egen "hoppsal" er at Bjartur har litt spesiell rygg, og selv om Reidlisten ligger OK på ham, så er den nok ikke HELT ideell... Så jeg tror det hadde vært bra å ha to saler å bytte på, så ikke ryggen hans alltid blir belastet helt likt...

Fortsett å komme med forslag om saler :) En "kandidat" jeg selv har i tankene er Griffin Haflinger/Cob Allround X-vid. Har jo hørt at noen av dere er fornøyd med den som "hovedsal", så da bør den jo være et godt alternativ til "ekstrasal" òg? Og allroundsaler bruker jo å være greie å ri sprang med; det er jo ikke de største høydene jeg har tenkt meg over ;)

Venter i spenning på flere svar! :banana:
 
En Lewa sadel kanske?? Finns ju mot hopp också...

Gud vad jag blev hoppsugen nu :bump:!!!
 
Freyr är löshoppad 1,40 m och jag har hoppat enstaka hinder på 1,30 m med honom och banor på 90 cm.

På Globen Horse Show 1997 hoppade jag&Freyr 1 m över eld!

Han är i övrigt femgångare och Vi är Finska mästare i F1 2002!!! Nu har jag skrutit nog med oss! :D

/Malin
 
Tack! Freyr är väldigt all-round!
Jag tycker det är helt ok att hoppa med isisar, så länge de gillar det och man inte tar dom högre än de klarar av (i vissa fall är 50 cm den gränsen och i andra fall är det 1,30 m). Jag tycker det är bra träning för rygg och bakdelsmuskler ch att det stärkt Freyr i galoppen. Han är femgångare och dressyr och hoppning håller honom mjuk och smidig efter "passracen" *hihi*

Ingen av de sadlar jag använt att hoppa med har långa bossor bak, utan är relativt korta, och jag har aldrig upplevt att han skulle besväras av sadeln.

Lycka till!

/Malin
 
Jag tycker också att man ska både hoppa och rida dressyr på sin islänning...man ska ju variera sig så mkt som möjligt! :)
 
Jättehärliga hoppbilder Freyr!

Här är min allra första islandshäst (1978!! :eek:) endast 125 cm hög med en gammal Stübben Tristan dressyrsadel. Den fick vara med om allt från hoppning och långritter till SM (sadeln alltså ;) ) - Bild 1 - Bild 2

Det var kvalité det på den tiden, sadeln hade redan då många år på nacken och är fortfarande "still going strong"

Som många av islandssadlarna utvecklats numera, med lite rejälare knävulster bla, tycker jag det går utmärkt att hoppa med dem. Men det är klart - en annan har ju blivit fegare med åren, så hindren är inte fullt så höga längre :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Har provridd en hest som er rund over ryggen. Jeg red i en dressursal, som ikke passet meg og jeg får stort sett alltid vondt i hoftene...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg liker ri barbak uten padd, jeg liker å ri med sal, om den passer meg. Om hesten er for vid over ryggen eller salen (dressur saler)...
Svar
14
· Visningar
1 021
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg vil gjerne høre erfaringer med Equito baselayers. Er de tykke eller tynne i stoffet. Fleece for inni? Puster de? Hvor elastiske...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp