Bukefalos 28 år!

Dessa försäkringar...

Krockodil

Trådstartare
Om man har en häst som inte har varit försäkrad på ca 2 år typ men vill försäkra den igen, finns uppgifterna kvar på hästen hos det försäkringsbolag som hästen var försäkrad hos tidigare? Och kan man som ny ägare kolla upp dom eller är de personliga för den förra ägaren? Kan försäkringsbolaget se de gamla uppgifterna och använda dessa för nya utvärderingar om hästen ex. skulle bli halt eller gäller en ny tecknad försäkring en helt blank sida?

Och detta förutsätter att hästen är frisk och kry vid tecknandet av ny försäkring.
 
Sv: Dessa försäkringar...

Lite beroende på vilken typ och till vilket värde man vill ha på försäkringen så kommer ju bolaget att kräva vissa saker för att teckna en försäkring. Är det lite högre belopp så kommer det ju krävas veterinärintyg m m.
Så det blir det som blir avgörande för vilkoren.
Om man tar en period på två sedan en skada så kan ju även en häst som varit försäkrad hela tiden med fått reservation för t ex hälta bli av med den om den går igenom en besiktning. Så det spelar ingen roll om den är försäkrad eller inte den kan blir fullt försäkrad ändå om den klarar besiktningen och de ev undersökningar som bolaget kräver.
 
Sv: Dessa försäkringar...

Om man har en häst som inte har varit försäkrad på ca 2 år typ men vill försäkra den igen, finns uppgifterna kvar på hästen hos det försäkringsbolag som hästen var försäkrad hos tidigare?
Ja.

Och kan man som ny ägare kolla upp dom eller är de personliga för den förra ägaren?
Nej de är ”personliga”

Kan försäkringsbolaget se de gamla uppgifterna och använda dessa för nya utvärderingar om hästen ex. skulle bli halt eller gäller en ny tecknad försäkring en helt blank sida?
Ja, OM man gör det beror på typ av skada.
 
Sv: Dessa försäkringar...

Om man tar en period på två sedan en skada så kan ju även en häst som varit försäkrad hela tiden med fått reservation för t ex hälta bli av med den om den går igenom en besiktning. Så det spelar ingen roll om den är försäkrad eller inte den kan blir fullt försäkrad ändå om den klarar besiktningen och de ev undersökningar som bolaget kräver.


En period på två sedan? :crazy:
Som jag fattar av vad du skrivit så kan en häst som har reservationer bli av med dessa om den går igenom alla undersökningar som bolaget kräver?
 
Sv: Dessa försäkringar...

Ja, OM man gör det beror på typ av skada.

Vet du vad det skulle kunna vara för skada?
 
Sv: Dessa försäkringar...

:o
Glömde lite ord tror jag. Ska vara en period på två år sedan skadan.
 
Sv: Dessa försäkringar...

Sånt som troligen kan återkomma.
Har man ett frisk intyg som visar att hästen nu är helt OK, så brukar man inte få någon resv.

Men om man ger en reservation på en gammalskada , så måste ju försäkringsbolaget uppge varför och hamnar ju på så sätt i konflikt eftersom man har tystnadsplikt ??

Mvh Mia
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
914
Senast: iNHALE
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 964
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 105
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 344
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp