Dessa j*vla fästingar!

Meibla

Trådstartare
Nån här som har tips på bra fästingmedel? Har haft det som säljs på apoteket, men det blir liite väl dyrt om man ska ha det på 6 hundar. :crazy: Hade velat haft nåt som fungerar lika bra, men som inte e riktigt lika dyrt. har såna där färstinghalsband som säljs i djuraffären, men dom funkar inte alls. :(
 
Jag har halsbandet scalibor som man får utskrivet av vet. det är superduper bra på min hund. Han har inte haft en enda fästing sen vi satte på det och han är mkt ute i skog och mark här i fästingtäta Sthlm.
 
Håller med Dean där.

Dom kostar mellan 200-300 kr, och håller i 4-6 månader.

Jag kan minnas fel, men jag har för mig att det var dom siffrorna..
 
jodå, 200-250 kr, jag har det men har fått enstaka fästingar ändå. jag vågar inte tänka på hur många jag (de) skulle haft annars! :eek:
 
En kompis till mig har det på sin BC och Dobbistanten också. Inte en enda hittills faktiskt! Och dessa hundar är ute på en ö varje helg, så jag trodde inte att det skulle räcka, men tydligen..

BC'n hade 3-4 fästingar som satte sig, om dagen innan :crazy: Vågade inte ens klappa honom då (är livrädd för fästingar!).

(Min har inte ens haft en krypande på sig än :cool: )
 
Det enda kryp som jag blir äcklad av är just fästingar. Men nu fick jag höra härrom dagen att fästingar som suttit på djur inte sätter sig på människor.... stämmer detta?? Någon som vet??
När våra schäferfarbror har fästing får min man ta bort dom, jag tar endast bort dom om jag har en "fästingpenna" eller liknade! Jag blir så otroligt äcklad av dessa små ¤*^?¤%?#"%¤&& djur!!!!

Funkar vitlök?? Såg att en djurbutik börjat sälja hundgodis med vitlök i, som ska hålla fästingarna borta. En bit om dagen. Någon som provat??
Nu vi visserligen inte så drabbade av fästingar. Men med tanke på vart vi ska flytta (igen.......), misstänker jag att han kommer att släpa hem på några stycken...
 
All lök är giftig för hundar, så vitlök rekommenderar jag inte.

Prova Scalibor :) Det ska vara väldigt effektivt! Själv har jag aldrig haft en enda fästing på min hund, trots att hon inte har något på sig alls. Tack och lov! Andra får plcoak fästingar åt mig, sen eldar jag upp dom och ryser i hela kroppen av att se dom bara :devil: :crazy:
 
Jag hade scalibor (som man måste få utskrivet av veterinär). Tyvärr fick hunden utslag av halsbandet så vi fick ta bort det. Står på förpackningen att det är en ovanlig biverkning, så bortsett från det funkade det jättebra. Hon fick inte en enda fästing :)
 
Giftigt???
Men hur kan dom då sälja godis som innehåller vitlök och säga att det är bra???
 
Har frontline men också bara en hund. Tycker det fungerar perfekt för han har inte haft en enda fästing.
 
Säger som flera andra:
Scalibor RULES! :bow:
Inte en enda fästing i år och vi som är så mycket i högt gräs och i mälardalsområdet och strövar! Att det är billigare än Frontline etc är ju bara en bonus! :)

/JES
 
Jag har använt Front Line innan, men det är ju dyrt, och dessutom ganska farligt för naturen, har jag för mig! I år testade jag Protect Line. Det är mycket billigare och gjort av naturliga oljor och fruktsyror. Trodde inte att det skulle funka, men det gör det faktiskt!
 
Åh det kanske är värt att testa?? vart köper man dom?

Jag köpte min flaska på Börjes. En hästaffär. Men jag har sett dem nån annanstans oxå. Finns nog lite varstans där de säljer djurartiklar, skulle jag tro.
 
oki. ska kolla =) om inte annat så kanske jag kan beställa hem det.. jobbar ju i en djuraffär =)
 
Är du säker? Har du bevis?
Har nämligen försökt söka information om det här, men hittat olika hela tiden.
 
Trodde jag var helt säker. Ber om ursäkt! :o Har nämligen läst det överallt och nu senast pratat med två st foderrådgivare (hund) som sagt samma sak.

Men efter lite mer eftersökningar så ser jag att även vitlök innehåller thiosulfat vilket inte är bra i stora mängder för hunden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 513
Senast: WildWilma
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 784
Senast: NOC14
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 769
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp