Det är helt normalt

Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen.
Det är ju normalt att det tar flera dagar att städa en lägenhet på 55 kvm.
Det är normalt att behöva springa runt och vända upp och ner på hela lägenheten för att man inte hittar en sak man vet ska finnas.
Det är väl helt normalt att matlagningen tar någon timme, för att man fastnade vid datorn när löken var färdighackad, och man skulle kolla vad nästa steg i receptet var.
Det är väl helt normalt att tänka att man ska göra en sak på mobilen, men glömt bort det några sekunder senare, när mobilen väl är upplåst.
Det är absolut normalt att vara medveten att man borde laga mat, men ändå inte kan släppa det där mobilspelet just nu.
Det är normalt att komma på att man ju skulle pumpa däcken på cykeln när man sätter sig på den, på väg till jobbet, eller när man ska precis till att sova, men aldrig när man lämnar lägenheten för att cykla iväg någonstans.
Det är normalt att inte kunna fokusera på en diskussion, när några andra pratar precis bredvid.
Det är ju normalt att ...

Det är normalt att man behöver flera år på sig att lyckas kontakta vården för att be om hjälp...
Eller är det normalt? Men oavsett har jag äntligen klarat av att be om hjälp.
Kanske blir det inget av det hela, men vem vet? Hjärnan snurrar på högvarv, men jag orkar knappt göra något.
 

Bra gjort! ...men känner igen många av sakerna du skriver om. Ungefär därför är jag sjukskriven för tillfället.
Hoppas du får bra hjälp 👍
 
Bra gjort! Hoppas att du kommer vidare i rimlig takt.
Förhoppningsvis mindre än två månader till nästa steg (ja, jag kan önska att det kunde gå snabbare)
Bra gjort! ...men känner igen många av sakerna du skriver om. Ungefär därför är jag sjukskriven för tillfället.
Hoppas du får bra hjälp 👍
Jag hoppas slippa bli sjukskriven, är för orolig för att tappa de få rutiner jag lyckas upprätthålla.
Du gjorde nåt snällt för mig för drygt tio år sen eller nåt. Jag minns inte vad det var, men varje gång jag ser dig skriva nåt tänker jag "Ja just det, Sharpless. Honom gillar jag!"

Jag hoppas att du får den hjälp du behöver :heart
Kommer inte heller ihåg. Men tack!
 
Inte "normalt", men väl så vanligt tyvärr. :( Jag hoppas du får vettig hjälp så fort som möjligt, det är ju oftast så att det hjälper om man kan klara sig utan att behöva bli helt sjukskriven trots allt. :heart

(Jag har varit långtidssjukskriven, och det där med att komma tillbaka till sammanhang och rutiner var väldigt slitigt.)
 
Normalt uppfattar man det som stämmer med ens egens referensramar och erfarenheter.
Det är jättesvårt att se om ens referensramar kring små vardagliga aktiviteter som man inte har insyn i hur andra människor utför skiljer sig från andras.

Kom ihåg att det inte handlar om mer eller mindre normalt, bara om olika normaler. En del av dem är det omgivande samhället mer anpassat efter än andra.

Hoppas du möter insiktsfulla och kloka människor som ser dig utifrån dina förutsättningar och kan ge adekvat hjälp. Tror det kan bli bra för dig.
 
Känner så igen mig ❤ Bra du kontaktat vården! Hoppas du får lika bra hjälp som jag har fått. När jag tittar bakåt så har faktiskt mitt liv sakta börjat ordna upp sig. Den största nyckeln tror jag hittills varit att jag börjar ta mig själv och mina strategier på större allvar istället för att tänka hur jag "borde" lösa mina vardagsproblem.
 
Söndag kväll, allt* är fixat, inga mer måsten. Dags att läsa, nej, kolla på film, nej spela Baldur's Gate 3... Och istället sitter jag och laddar om Buke och andra sidor och känner mig allmänt ofokuserad.

* Jag ignorerar fullständigt att jag inte tagit hand om disken från matlagningen tidigare ikväll, trots att det bara är någon kniv, en ugnsform och en kastrull.
 
Söndag kväll, allt* är fixat, inga mer måsten. Dags att läsa, nej, kolla på film, nej spela Baldur's Gate 3... Och istället sitter jag och laddar om Buke och andra sidor och känner mig allmänt ofokuserad.

* Jag ignorerar fullständigt att jag inte tagit hand om disken från matlagningen tidigare ikväll, trots att det bara är någon kniv, en ugnsform och en kastrull.
Gå och lägg dig och strunta i att fundera på disken. Diskade inte varje dag innan jag hade diskmaskin och var tvungen att diska för hand.
Sätt din energi på att vila och kanske göra en liten nyttig sak per dag. Lämna mobilen inne och gå ut dagtid och bara andas, se omkring dig och upptäck små naturfenomen. Fokusera på att vila själen.
I dagens värld ger vi inte själen tid att vila tillräckligt, tror jag.
Sköt om dig!
 
Söndag kväll, allt* är fixat, inga mer måsten. Dags att läsa, nej, kolla på film, nej spela Baldur's Gate 3... Och istället sitter jag och laddar om Buke och andra sidor och känner mig allmänt ofokuserad.

* Jag ignorerar fullständigt att jag inte tagit hand om disken från matlagningen tidigare ikväll, trots att det bara är någon kniv, en ugnsform och en kastrull.
Tre grejer är ingenting. Jag brukar se till att köket ser ok ut varje kväll. Det gör sån skillnad nästkommande morgon sen! Men tre grejer tycker jag är ok om man skippar nån gång värre om mat ligger framme och massa disk. Inte kul att vakna till sånt.
 
Var på konferens med jobbet i helgen, trevligt att få träffa kollegorna, men så mycket mental energi som går åt. Jobbade på kontoret idag, och träning därefter, nu väntar jag på att teet ska bli färdigt och är så trött att jag känner mig gråtfärdig. Kan man beställa en ny hjärna?

DSC_0407.JPG
 
Var på konferens med jobbet i helgen, trevligt att få träffa kollegorna, men så mycket mental energi som går åt. Jobbade på kontoret idag, och träning därefter, nu väntar jag på att teet ska bli färdigt och är så trött att jag känner mig gråtfärdig. Kan man beställa en ny hjärna?

Visa bifogad fil 129243
För mig låter det som en mardröm att ta en dag på plats på kontoret direkt efter konferens hela helgen. Även om respektive sak är kul för sig så hade jag behövt "vila" (=jobba hemma med minimal videomötestid).

I vilken utsträckning kan du planera själv när du ska vara på plats?
 
För mig låter det som en mardröm att ta en dag på plats på kontoret direkt efter konferens hela helgen. Även om respektive sak är kul för sig så hade jag behövt "vila" (=jobba hemma med minimal videomötestid).

I vilken utsträckning kan du planera själv när du ska vara på plats?
Jag kan inte stor utsträckning välja själv när jag ska vara på kontoret. Främsta anledningen igår var att jag vill/behöver hålla i mina rutiner, och är jag inte på kontoret kommer jag inte iväg till gymmet. Idag blir det att jobba hemifrån, lättare att ta pauser vid behov.
 
"Hur kan det bli så stökigt hemma hos dig, det är jul bara du som bor där", fick jag höra ikväll. Det är ju bara att göra...

Varför är det så svårt, både att förklara, och att göra? Varför klarar jag nästan aldrig av att slutföra en uppgift jag inte är motiverad att göra, men som måste göras, som att städa, eller diska, eller ...

Varför är jag så värdelös, som aldrig klarar av något?

Jag vet att jag inte är värdelös, egentligen, men vissa tillfällen gör jag svårare att komma bort tankarna. Jag har plockat ur diskmaskinen ikväll, och jag tog hand om en del av disken som stod framme, då inte allt fick plats i maskinen. Ja, inte allt blev färdigt, men kanske klarar av lite imorgon. Hoppas.

😩
 
"Hur kan det bli så stökigt hemma hos dig, det är jul bara du som bor där", fick jag höra ikväll. Det är ju bara att göra...

Varför är det så svårt, både att förklara, och att göra? Varför klarar jag nästan aldrig av att slutföra en uppgift jag inte är motiverad att göra, men som måste göras, som att städa, eller diska, eller ...

Varför är jag så värdelös, som aldrig klarar av något?

Jag vet att jag inte är värdelös, egentligen, men vissa tillfällen gör jag svårare att komma bort tankarna. Jag har plockat ur diskmaskinen ikväll, och jag tog hand om en del av disken som stod framme, då inte allt fick plats i maskinen. Ja, inte allt blev färdigt, men kanske klarar av lite imorgon. Hoppas.

😩
Jag orkar heller inte allt jag vill. Så jag skalar bort så mycket som går. Har minimalt med prydnadssaker och växter inomhus. Det jag har framme har ofta tjockt med damm och växterna är minst sagt torktåliga. Jag tänker att till exempel disk blir lättare om en bara har en tallrik, en uppsättning bestick, en mugg. Då blir momentet disk så kort och det blir inga berg.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 734
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Jag sommarjobbar på en ort en bit hemifrån (tar mellan 1-2 h med bil beroende på trafik och cyklar hemifrån ca 3 h innan passet börjar...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Nevermind
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 560
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 711
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp