”Det är allt lite tröttsamt, hörni”

Bukefalos 30 år!

Alltså, jag läste krönikan och förstod varken vad hon menade, eller poängen med det hela.

Jag kanske är lite trög….

Alltså, jag läste krönikan och förstod varken vad hon menade, eller poängen med det hela.

Jag kanske är lite trög….
Jag tolkade det som om hon tycker att nu får vi faktiskt sluta kritisera eliten de jobbar faktiskt JETTEhårt för förändring fast det syns inte överhuvudtaget
Och inte kritisera krönikörer heller för de ser ju hårt eliten jobbar
Typ så tolkar jag det men vad vet jag

Kanske ni är lite tröttsamma också?

Kan någon av oss som har hästar som sitt levebröd någonsin göra något bra eller ska vi lägga ner alltihopa?

Finns det överhuvudtaget något hopp om att kunna fortsätta leva med det man försöker göra varje dag, att försöka göra livet lite bättre för hästarna och även att jag ska kunna få finnas till trots att det är hästar (och deras ägare) jag faktiskt lever av fortfarande?

Inte så länge till, jag orkar inte så mycket mer, och det är kämpigt att det är alldeles för långt kvar till möjlig pension och alldeles för mycket skit att ta innan man kommit så långt.

Det är ändå det krönikören menar: Ska vi fortsätta kämpa för att det ska bli lite bättre varje dag. Tyvärr är det stora pengastarka spelare som man kämpar emot, och de förstår inte hästvälfärd speciellt bra.

Mvh fortfarande levande hästveterinär, som aldrig räcker till och aldrig gör något tillräckligt bra.

Kan någon av oss som har hästar som sitt levebröd någonsin göra något bra eller ska vi lägga ner alltihopa?
Jag skulle säga att det absolut går att göra bra nog.

Pratar vi tävlingshästar (professionellt) känner jag till flera travtränare (mer regel än undantag?) som har hästarna tillsammans ute i större hagar. Känner galopptränare med bra välfärd också.

Tycker det mesta som det pratas om är ensamma hästar i grusrutor och väldigt skarpa sporrar och bett och det finns inga krav på att man måste ha det så.

Finns det överhuvudtaget något hopp om att kunna fortsätta leva med det man försöker göra varje dag, att försöka göra livet lite bättre för hästarna och även att jag ska kunna få finnas till trots att det är hästar (och deras ägare) jag faktiskt lever av fortfarande?

Inte så länge till, jag orkar inte så mycket mer, och det är kämpigt att det är alldeles för långt kvar till möjlig pension och alldeles för mycket skit att ta innan man kommit så långt.

Det är ändå det krönikören menar: Ska vi fortsätta kämpa för att det ska bli lite bättre varje dag. Tyvärr är det stora pengastarka spelare som man kämpar emot, och de förstår inte hästvälfärd speciellt bra.

Mvh fortfarande levande hästveterinär, som aldrig räcker till och aldrig gör något tillräckligt bra.
Jag tycker ärligt talat inte att det är speciellt stora krav som ställs.

1 låt hästarna få utföra sina beteendebehov.
2 träna hästarna med deras välfärd i första åtanke.

Tycker man att det här är för jobbigt så för all del, sluta med hästar. Det är verkligen inte höga krav alls.

Det finns ingen som har krävt att man ska rida perfekt, ha perfekta hagar och göra allt perfekt. Låt hästen ha stor hage, låt hästen gå med kompisar, låt den födosöka på ett för arten vettigt sätt. Träna den utan att göra den illa. Hur kan det här någonsin bli för höga krav? Det här är basic.

Men det är ju de stora pengastarka vi måste fortsätta att granska och kritisera
Och förklara hästvälfärd för
Eliten de som sätter pengar före hästvärfärden à la Helgstrand och de som blundat för hans metoder eller gjort liknande
Werth nämndes i artikeln var det inte hon som hävdade att fotografen färglagt bilden på blå tunga?
Alltså det är lite svårt att släta över tycker jag faktiskt och tro att allt är frid och fröjd mellan hand och skänkel där
Kittel som står för sin ridning det sista jag hörde om det hela i alla fall

Men det är ju de stora pengastarka vi måste fortsätta att granska och kritisera
Och förklara hästvälfärd för
Eliten de som sätter pengar före hästvärfärden à la Helgstrand och de som blundat för hans metoder eller gjort liknande
Werth nämndes i artikeln var det inte hon som hävdade att fotografen färglagt bilden på blå tunga?
Alltså det är lite svårt att släta över tycker jag faktiskt och tro att allt är frid och fröjd mellan hand och skänkel där
Kittel som står för sin ridning det sista jag hörde om det hela i alla fall

Ja alltså att Werth har gjort en helomvändning så som det hänvisades till i krönikan har jag lite svårt att förstå?

Då handlar det inte om att försöka göra lite bättre varje dag för hästarnas skull utan om en typ av sportswashing, enligt mig.

Ja alltså att Werth har gjort en helomvändning så som det hänvisades till i krönikan har jag lite svårt att förstå?

Då handlar det inte om att försöka göra lite bättre varje dag för hästarnas skull utan om en typ av sportswashing, enligt mig.
Exakt det är sällan någon verkligen gör en total helomvändning när man tillhört världseliten i snart 30 år eller hur länge det nu är

Va? Ja, Galopptränare jag besökt ofta hade fantastisk hantering av sina hästar. Långa uteritter, stora hagar (gamla hingstar kanske i varsin och inte lika stora men större än många andra hagar, unga hingstar och ston som gnabbas lite över staketet i varsin flock.), så oerhört snälla, lugna och välhanterade. Tycker inte man ska ställa ridsport mot ridsport eller privat mot levebröd faktiskt, eller ridskola mot ridskola för den delen. Tycker hela sporten kastar för mycket på varandras olika verksamheter och liksom föreställer sig olilka saker om olika verksamheter.

Men om jag ändå gjorde det skulle jag definitivt väldigt gärna vara häst hos den här galopptränaren! framför många andra platser, tex privatpersoner med en häst som även om de varit fantastiska ändå inte verkat vara riktigt lika mysiga. (och då tänker man kanske, gud så förfärligt att behöva springa snabbt ibland. Men jag är en person som alltid älskat att springa snabbt och känslan av avlappnad trötthet efteråt och faktiskt älskar det nästan lite mer än ett träningspass på gymmet (dressyr).)

(Trav har jag aldrig varit nära, men när man kör förbi travstalls kilometervis av vackra stängsel kring grönt gräs där flockar av hästar går som prickar långt borta...)

Senast ändrad:
Exakt det är sällan någon verkligen gör en total helomvändning när man tillhört världseliten i snart 30 år eller hur länge det nu är
Om det skulle vara så att hon gjort det så vore det väldigt bra för både sporten och hennes hästar dock.

Det är ju ändå det man hoppas på! Att de kan vända dressyren på en femöring och om de ska kunna göra det så måste existerande ryttare ändra sig och om det är så att de gör det måste vi uppmuntra dem (iom att det är så man får folk att förstå att de gjort bättre).

(Även om det såklart är mer action i att vara irriterad på folk. Tänker inte på dig såklart utan på mig och många med mig. Det är lite mer spännande att kritisera ändå.)

(Men med det sagt så uhm är man ju misstänksam :laugh: )

Jag har dock absolut tro och hopp för det! Men just i detta fallet har iaf inte jag sett någon rapportering om de stora skillnaderna som det låter som att Tidningen Ridsport lyfter fram, utan att säga vad liksom. Blir ganska tunt och konstigt för mig 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka