Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

hermulen

Trådstartare
Ja, nu har vi en "Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?"-tråd där jag läst många hemskheter så nu ville jag höra lite positiva saker med.
Vad är det bästa, finaste eller smartaste ni sett någon göra när de ridit?

(Hoppas det inte finns någon liknande tråd innan.):)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag skulle låna ut min ponny på foder för en herrans massa år sen. Detta är en het och ganska svårriden häst. En dag kom en mamma och dennes tränare, en gråhårig man i 60-års åldern klädd i bleka jeans och cowboyhatt. Det var mammans döttrar som skulle ha en häst men mamman ville titta på hästen själv först.

Jag visade hästen och sen bad gubben att få hoppa upp. Jag blev lite förvånad då han såg lite sluskig ut men eftersom han ändå var där så varför inte. Han satt upp och red runt lite på halvlånga tyglar, sen börjar hästen dansa, perfekta galoppombyten och sidvärtrörelser. Gubben red henne så fruktansvärt bra. Sen satt han av och kom fram till mig och sa: Det är ingen häst för hennes döttrar hon är lite för svår, men hade hon varit 10 cm högre hade jag lagt ett riktigt bra bud på henne. Det är en riktigt fin häst du har!

I den stunden önskade jag att hon var högre för det är sällan man får skåda en människa med den hästkänslan. :)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Nej men gud! Låter som en saga! Jag kan riktigt se framför mig hur det såg ut.^^
Konstigt nog ser jag en "Lena Furberg-gubbe" (hon som tecknar serier och mulle i min häst)och en "Lena Furberg-häst"!:P Tror det är för att jag säkert nån gång läst något liknande i den tidningen.:)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Vad fint!

Jag såg en bild en gång, kanske visad här på buke?

Det var ett barn med vita ridbyxor och nummerlapp på ryggen (? fälttävlan?). Barnet hade leriga ridbyxor(?) och man ser klart att barnet har ramlat av ponnyn...

Ungen står och kramar om ponnyn på bilden, ser så himla gulligt och fint ut!

Önskar jag hade bilden att visa för den finns i mitt minne.
Någon kanske vet vilken bild jag pratar om? Ponnyn är svart eller brun tror jag...

Därav massa frågetecken i bilden för jag minns inte helt...
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Gulliga ponnyungar finns det gott om.
Jag var på en hopptävling en gång. En liten tjej skulle hoppa LD med sin lilla b-ponny. Ponnyn tyckte att ett hinder såg lite läskigt ut, stannade till och tittade på hindret och tjejen fortsatte över ponnyns hals och ner på marken.
Sedan flög hon upp, fram till ponnyn, klappade den, kände igenom benen och gav den en STOR kram. Det tyckte jag var så gulligt! Ingen ilska eller besvikelse där inte, utan koll så att ponnyn inte gjorde illa sig (nu hade den ju bara stannat, men det är väl inte så lätt att veta när man är 8-9 år) och sedan kramas med den. Hon är kvar i mitt minne!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Åh, jag blir så glad av sånt!
Är så van vid att se tjuriga ungar som inte ägnar hästen en blick och bara går ut med hästen på släp i tyglarna.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

en liten ponnytös på tävling. kommer inte ihåg om hon var felfri eller inte men när hon väl kom i mål så klappa hon nästan ihjäl sina ponny i ren lycka och sen slängde hon sig runt halsen och krama klappa pussa hästen om vartannat och föräldrarna stog brevi och var lika nöjda och glada dom. glömmer aldrig det ekipaget. kan ju säga att ponny såg även den glad och lycklig ut.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Ja, det var som en riktig LF berättelse. Underbart att se att ens egna halvgalna ponny kan gå så fint:)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

För ganska många år sedan såg jag hästhoppning på TV, typ väldscupen. Det var en av "de gamla rävarna" som red mot en trekombination och kom helt fel in. Men man kunde tydligt se hur han reagerade blixtsnabbt med att släppa tyglarna ställa sig upp och hålla tag i sadeln. Ryttaren satt helt stilla och lät hästen fixa det. Naturligtvis rev den men både ryttare och häst kom ut helskinnade. Man fick se det i slow motion. Så kallt och så skickligt att på en sekund förstå att inte störa hästen genom att försöka "rädda situationen".
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

För många årsdan var jag på en ponny tävling och tittade och var med om nått jag aldrig tror att jag kommer vara med om mera, men här var det inte ungen som gjorde nått så det värmde i hela kroppen utan ungens pappa.

Ungen kommer in på hoppbanan och ungen beter sig inte bra mot ponnyn (troligtvis har nått hänt på framridningen) men rätt vad det är får barnets pappa nog och säjer till sin son att hoppa av ponnyn och klappa ponnyn lugnade och sedan be om ursäkt till domman nerifrån hoppbanan.

Kram
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Ett fantastiskt föredöme:D för alla föräldrar OCH barn.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

tack för denna tråden! har precis suttit och läst igenom den tråden där ni berättar om det värsta ni sett och jag hade väldigt ont i magen när jag läst klart. men nu känns det lite bättre :) det FINNS ju fina människor inom den här sporten också, som älskar sin ponny/häst mer än något annat och behandlar den som guld. tack för dem människorna!!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Detta är ju inte så otroligt gulligt men ändå.

Jag satt och tittade på när en mycket duktig ryttare tränade sin unghäst.
Hästen stannade på ett hinder, ryttaren gjorde inte så mycket utan red bara på en gång till, hästen hoppade, dessutom ett riktigt fint språng och ryttaren sträckte sig fram och smekte hästen över halsen innan dom landade.
Tyckte att det var så himla fint gjort.

Det behöver ju inte vara svårare än så att berömma sin häst!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag brukar lyfta fram en ponnyelev jag hade för några år sedan som var och tävlade (LA) hoppning. Många, som vanligt, busred och härjade med sina ponnyer... När hon rider sin klass, kommer hon in utan spö och sporrar, på vanligt tränsbett och rider en mycket prydlig felfri runda, där hon ljudligt berömde hästen när den gjorde något bra - vilket naturligtvis var väldigt roligt och ett bra föredöme. Det som egentligen var det fantastiska var att när hon ridit färdigt (inte alls vinstläge), så ställer sig publiken spontant upp och applåderar!!! Snacka om sportsmanship! Jag blev faktiskt rörd!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Åhh, gud vad lycklig jag blir över denna tråden! :love: Det är ju såhär det ska va!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag tävlar mest dressyr och blir alltid glad när jag ser harmoniska ekipage, särskilt bland de yngre ryttarna.

Minns särskilt en lagtävling ganska högt, kanske div 1 eller elit. En ponny kommer in på banan och blir oerhört spänd och rädd för publik, konstiga saker osv. Jag har sett ponnyn många gånger tidigare och det har alltid sett lugnt ut, men inte idag.
Ryttaren sitter mjukt med när hästen stegrar sig, skyggar och kastar sig utan att bli det minsta arg för det som de flesta skulle kalla fjanterier. När hästen går ner på alla fyra och stannar till, smeker hon den från nacken och ner och säger "såå, pojken, ska vi tävla nu?"
Hästen står still några sekunder, hon rätar upp sig och de plötsligt bara dansar de igen.
De vann klassen på höga procent. Undrar hur det gått om hon blivit arg?
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Underbar tråd som jag gärna följer:love:. Hoppas den blir längre än "klagomuren":laugh:.

Har endast hört detta berättas, men tycker att det är underbart:
En liten tjej var ute och red på sin shettis och hästen kommer till stallet ensam. En bit efteråt kommer lilltjejen gående och ropar till sin pappa - Pappa, han tappade mig i ett dike!:love:

(jag utgår ifrån att hon hade sällskap så vi behöver inte fokusera på ev oansvariga föräldrar, detta är en solskenshistoria...)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Underbar tråd som jag gärna följer:love:. Hoppas den blir längre än "klagomuren":laugh:.

Har endast hört detta berättas, men tycker att det är underbart:
En liten tjej var ute och red på sin shettis och hästen kommer till stallet ensam. En bit efteråt kommer lilltjejen gående och ropar till sin pappa - Pappa, han tappade mig i ett dike!:love:

(jag utgår ifrån att hon hade sällskap så vi behöver inte fokusera på ev oansvariga föräldrar, detta är en solskenshistoria...)

Åhh :love: Ser lillflickan framför mej flickan, blonda flätor och stora blå ögon och shettisen är en knubbig brun, lite smått "ponnyaktig" men lilltjejen älskar den ändå :love::love:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Finns så mycket, men kan ta ett exempel från en lokal ponnyhoppning i somras :)

Det var omhoppning och tjejen valde en hiskeligt sned väg och kommer helt fel på hindret. Ponnyn nitar, hon kravlar sig tillbaka i position. Så börjar hon småskratta och kliar ponnyn på halsen. " Nej förlåt gubben, nu tar vi om det. " Och ponnyn hoppade galant innan han gick ut från banan. Så himla gulligt, har aldrig sett något liknande på ponnyhoppningar. :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 250
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 358
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp