Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

:love: jaa det kommer de nog verkligen bli :)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Min dotter på tre år har en särdeles härlig hästkänsla! Mitt stora lite avstängda och nervösa sto blir alltid lugn och fin när hon är med och sänker ofta ner sitt huvud i lilltjejens famn!
När hon rider shettisen och den tar tillfället i akt och gör ett par bock-språng, skrattar hon och säger: "Hon vill att jag ska lukta på hennes hår!" :laugh:
Ja, hon blir vare sig rädd eller sur men har ofta förklaringar till varför hästarna reagerar som de gör, som stämmer förvånansvärt bra! Hoppas hon får bevara detta, då blir hon nog en kanon-ryttare så småningom! :D

Oj! Hon är nog en naturbegåvning! Och bara 3 år :eek: Hon kmr nog bli ngt stort :D
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Något som jag tyckte var så härligt att se har inget med ridkonst att göra eller begåvning.
Det var på Flyinge Grand Prix tävlingana i december, jag hade tävlat klart för dagen o satt o tittade på dagens största klass. Det var en jättesvår grundomgång som avslutades med en trekombination på diargonalen.
ryttaren i fråga red hur bra som helst felfritt hela vägen men fick ett förargligt pet i trekombinationen, knappt märkbart.
När han då gick i mål så klappade han om hästen som om den vunnit OS ( den hade hoppat super) sen slog han knytnäven hårt flera gånger på sitt eget lår , för han var ju arg o besviken över petet, sen klappade han om hästen lite till, sen slog han knytnäven på låret igen, sen klappade han hästen lite till.

Det var så fint att se tycker jag, han lät inte sin besvikelse gå ut över hästen alls, det är man ju van att få se allt för många gånger, att hästarna får sig en oförtjänad smäll av spöet när de gått i mål.

Jag kommer alltid att se upp till denna ryttaren efter det!!:bow:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Det är både meredith o jessica som gör det :)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Har väl träffat på ett par riktigt söta och duktiga ponnyungar när jag har jobbat på läger. Speciellt två kommer jag ihåg, den ena för att hon var så enormt duktig för sin ålder och storlek, red som en vuxen fast hon var 13 och tunn som en pinne. Red rätt tufft men inte alls elakt, fick verkligen en ponny som var lite rund och go och ponnyaktig att arbeta med hela kroppen. Duktig på att berömma ponnyn var hon också.

Den andra tjejen var helt annorlunda. Jättetyst liten försynt tjej med världens ljusaste röst. Hade bara ridit i två år och fick stallets äldsta ponny som lägerhäst. Vissa skulle säkert ha klagat på att han inte sprang så snabbt eller var så tjusig men hon verkade verkligen avguda honom. Klappade varannan meter och om nåt inte gick som det ska så tyckte hon synd om hästen för att han behövde ha en så "dålig" ryttare. Efter att ha skuttat runt en liten bana på avslutningen så hängde hon runt halsen och grät av lycka. Jättesöt tjej och jättesött ekipage.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Måste bara höja min egna storasyster till skyarna, hon har verkligen en speciell känsla för hästar men en händelse sitter än i minnet på mig:

Jag skulle rida på ridskolan för förstra gången och fick stallets elakaste ponny som inte ens ridlärarna vågade gå i närheten av (behandlingen av hästar på den ridskolan är vidrig förövrigt så jag kan inte ha något annat än medlidande)
Hursomhelst vågade inte jag gå in men min underbara syster gick upp jämsides med honom och satte sig bara på huk! Hästen vände bak huvudet nosade lite på henne, när han var färdig höll han kvar huvudet medans hon småpratade med honom och strök honom lite över nosen och sen var han ursnäll och jättenöjd över situationen. Inte ett öra bakåt där inte!

Sen två andra händelser på samma ridskola, där det var hästarna som stod för det. När en utav skötarna skulle ta på den nya hästen grimman så fick hästen panik och stod och kastade med huvet och sparkade rätt ut, då stod hon längst med en bortre väggen och sparkade rätt ut, alltså inte mot skötaren, men hon var skrämd från vettet!! Jag erbjöd mig att hjälpa skötaren (orkade inte stå och se på när de stod och skrek på hästen på avstånd och förvärrade allt), det enda jag gjorde var att be alla vara tysta istället och så gick jag bara in,ställde mig bredvid, vände bort blicken, småpratade och strök hästen över bogen långsamt. Jag upptäckte att hon var väldigt rädd om huvudet, men hon lugnade sig jättesnabbt och vände huvudet mot mig och bara stod där. Tänk vad ett lugnt hanterande kan göra!

En annan händelse: En liten c-ponny hade fått nog av slag och skrik och börjat sparka omkring sig hejdlöst, hade sparkat skötaren rätt rejält på midjan. Min vän bad mig om hjälp att ta ut ponnyn och han började sparka omkring sig som vanligt men jag kunde åtminstone komma upp bredvid honom. Jag fick mig ett bett i armen men skam den som ger sig så jag stod kvar där tills han lugnade ner sig (tog lite tid) men tillslut var han hyfsat lugn. Började stryka honom och prata med honom och han blev som en annan häst!!

Jag kommer fortfarande ihåg dessa hästar, för bättre har jag aldrig träffat på! Den första är död men de andra två står fortfarande kvar som problemhästar. Men skötarna fick sig en tankeställare och ändrade sig sen och nu är de jättegulliga mot sina hästar! Tycker det är jättegulligt att se att de försöker. Och nu höjer jag inte mig själv till skyarna, jag skulle snarare kalla det normalt sunt förnuft och normalt hästvett.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

hahaha lukta på hennes hår :D vilken härlig inställning! Jätte fin tråd, blir så glad av att läsa!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

kn

En sak som jag blev rätt så fascinerad över var nu under scandinavium. När Aat von essen red sin häst under ett pass innan tävlingarna. han var så otroligt mjuk och go emot hästen. Klappade den ofta, o pratade mkt med sin Premier. Jag blev helt såld på hans sätt att hantera sin häst, älskade hans mjuka ridsätt o handlag med hästen :love::love:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag vet inte varför men jag blir alltid alldeles knäsvag när jag ser John Whitaker rida.
Så otroligt mjuka fina händer, så stadigt, så samspelt...
... och samtidigt så oerhört ödmjukt!
Så ska hoppning, och ridning, vara! Man ska övervinna hindren tillsammans!


Inom dressyr så ger det här mig rysningar och tårar i ögonen på samma gång.
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw
Hela ekipaget bara utstrålar GLÄDJE, båda älskar det de gör och det blir bara SÅ vackert!!
Helt fantastiskt :D
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Nu handlar inte min berättelse om ridning utan om hantering.
I början när jag precis fått hem min häst lyckades han på något vis i boxen slita sönder näsvingen på ena sidan. Och naturligtvis hände detta när det var som lerigast i hagarna och flugorna började strömma till så det var ju viktigt att hålla rent det där såret.
Men han vägrade han reste sig.. slängde sig blev panikslagen och jag hängde och slängde efter som en vante.

till slut ringer jag förra ägaren och ber om råd. Jag berättade som det var och vad hästen lyckats med och hur han bettede sig.
Till svar får jag.. -Oroa dig inte jag kommer ner i morgon och tittar till honom.
Med andra ord så åker förra ägaren 10 mil enkel väg för att se till sin gammla travare :love:

När han kom dagen därpå och vi möttes upp i stallet och jag hämtade hästen i hagen och ställde in honom på gången. Hästen vart orolig för han hadde nog räknat ut att såret skulle göras rent.

Men det jag fick se hadde jag inte riktigt räknat med och jag stog där sedan rörd till tårar..

Vi pratar alltså här om en man i 40+ åldern som går fram till en ganska skärrad häst tar hästens huvud ömt i sin famn och smeker långsamt och lätt i över nosryggen på den samtidigt som han hyschar på den som om det vore ett ledset litet barn.Hästen bara finner sig och står där tryggt och lugnt medans han får såret rengjort utan några som helst problem med sitt huvud fortfarande vilande i mannens famn. :love:
Det är inte så lätt att återge det här i text men det var otroligt starkt att se och känslan dom två utstrålade just då går inte att beskriva i ord.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

kl
Ååh jag bara älskar tråden !! Feel-good thread!! :bow:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Nej vilken underbar dotter, det där citatet var helt underbart.

Luktade ponnyns hår gott ;)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

KL

Något jag såg häromveckan på en dressyrtävling som var riktigt inspirerande.

Ett ekipage kommer in på banan och trimmar innan startsignal. Hästen är svartbrun, nästan svart, och gudomligt vacker. Ryttare och häst utstrålar harmoni. Plötsligt släpper ryttaren tygeln och klappar om hästen så det dånar i ridhuset. Startsignalen går och ryttaren rider sitt program. Med jämna mellanrum får den en klapp på halsen.

Efter sista halten kastar ryttaren tygeln och ligger över halsen medans hon klappar och ler med hela kroppen. Hästen skrittar avspänd och nöjd framåt och ryttaren bara klappar och klappar. brdvid mig på läktaren sitter en man med en liten grabb. Grabben har hela tiden lekt med en leksak. När ryttaren rider förbi oss utbrister pojken "Mamma TITTA!" varpå ryttaren vänder sig om med ett stort flin, ger tummen upp till pojken (man fattade ju att mamma var den som satt på hästen) och fortsätter klappa och rida ut från banan.

Jag blev så glad över detta ekipage. Det såg så fridfullt ut hela tiden. Full koncentration under avslappning och ändå att hon kunde visa pojken uppmärksamhet samtidigt som hästen fick sin beskärda del av uppmärksamet.

Hon vann klassen.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Detta är kanske inte så märkvärdigt eller rörande för andra, men min sambo är helt fantastisk med hästar. Han är 43 år och har aldrig ridit eller varit nära hästar förräns jag köpte en för 3 år sen.
Hästen ( en fd travare)var lite för stissig, rädd och stor för att jag skulle känna mig trygg. Sambon testade att rida lite på honom i hagen men har aldrig vetat direkt hur man gör. En dag tittar jag ut genom fönstret och då kommer sambon ridandes på hästen uppe på tomten med bara grimma och ett grimskaft. Då har han ridit upp för en lång backe för att komma upp. Jag blev helt ställd. Hästen gör inte ett felsteg utan går exakt vart han vill.

Nu har vi varsin häst. Och sambon rider i mörkret från hagen till stallet med bara grimma och grimskaft och hästen går bara lugnt och fint ända fram till stalldörren. Han rider även min tjurponny med bara grimskaft och hon som kan vägra och tjura när hon har sadel och träns går helt perfekt utan att göra minsta ansats till att vägra.

Jag tycker att det är fantastiskt att nån som inte ridit förräns i vuxen ålder kan hoppa upp på en outbildad häst i hagen och hästen går som att det är det naturligaste i världen. Är glad att jag har denna sambo för han får verkligen min ridrädsla att sakta men säkert gå bort.

Lägger in en bild när han provred bonusdotterns foderhäst när han kom hit. :)

Den suddiga bilden är första dagen vi fick hem hans häst

23707125.jpg


23567904.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Oj, otroligt!
Har en lite liknande historia, fast det gick aldrig så långt som till ridning tyvärr ;)

Jag rider på ridskola och förra året hade vi en riktig surkärring till häst. Den var superfin annars, men en riktig bitch i stallet. Det var i princip ingen i stallet som kunde hantera den utom ridlärarna. Därför skulle den skickas tillbaka så fort det fanns en transport ner till stället den kom från. Under tiden fick en tjej i min ridgrupp som hade kärat ner sig i hästen ta hand om den varje dag eftersom den inte gick några lektioner. Hästen var nästan lika tjurig mot min kompis men hon brydde sig inte för hon tyckte om hästen ändå ;) Men hennes pojkvän var helt otrolig. Kunde ingenting om hästar och hade ett ganska struligt förflutet och verkligen inte den typen man får för sig ska ha bra hästkänsla. Men så fort han gick in till den här hästen var den gudasnäll, den gjorde aldrig någonting mot honom. Han kunde borsta den under magen (den var extremt kittlig) utan att den så mycket som la öronen bakåt. När den stod i stallgången kunde han stå med kinden mot nosryggen och bara mysa, alla andra gjorde den utfall mot när man försökte gå nära.

Ridlärarna tjatade rejält på honom att han skulle rida, men han red bara ett par gånger på någon avdankad travare. När den tjruiga lilla ponnyn sedan skickades tillbaka efter någon månad tyckte han inte att det var lika roligt att vara i stallet längre. Väldigt synd, för det hade varit spännande att se hur det hade gått för honom på hästryggen.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag vet inte varför men jag blir alltid alldeles knäsvag när jag ser John Whitaker rida.
Så otroligt mjuka fina händer, så stadigt, så samspelt...
... och samtidigt så oerhört ödmjukt!
Så ska hoppning, och ridning, vara! Man ska övervinna hindren tillsammans!


Inom dressyr så ger det här mig rysningar och tårar i ögonen på samma gång.
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw
Hela ekipaget bara utstrålar GLÄDJE, båda älskar det de gör och det blir bara SÅ vackert!!
Helt fantastiskt :D

Så sant! :bow:

Jag blir alltid lika rörd när jag ser detta klipp. De verkligen dansar tillsammans genom programmet.:bump:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

En gång när vi hade barnbesök i stallet så hade vi förklarat att man inte fick ge hästarna gräs för en av dem var sjuk och tålde inte det (fång). Det ena barnet undrade då vilken häst det var som var sjuk och då svarade hennes syster att "det är den där som är sjuk, för den gråter..." (Det var rätt häst men "gråten" var bara ett lite rinnigt öga...) :love:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 636
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 967
Senast: Askur2017
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 720
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp