Bukefalos 28 år!

Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

*kl*

underbar tråd..:heart :love:
*putteliputt*
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Vill ha meeeer sånt:laugh:!
Människor som mår så här bra på hästryggen är garanterat förbaskat trevliga också:D. Älskar att läsa om alla förebilder och inspirationskällor för oss andra dödliga som ibland tappar fattningen och blir fö...nade fast omgivningen kanske inte förtjänar det...
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

lite knapplån...

Vi har en häst hemma som är rädd för karlar, eller tja.. han var det när vi köpte honom och trodde att det var "borta" vid det här laget. Min pojkvän träffar hästen för första gången för några veckor sedan.. då iklädd dunväst och keps (som jag ~vet~ att hästen blivit stressad av innan, stora män med keps och väst var farliga, farliga.. och pojkvännen min är två meter lång).. jag hade nämnt i förbifarten för något år sedan att den här valacken var rädd för män när han kom till oss. Valacken gav små indikationer på att han inte alls ville ha en kommunikation med min pojkvän, blev spänd och vände arslet till när pv skulle rykta av värsta vårleran av honom.. pojkvännen ställer sig då helt lungt, tar av sig kepsen och vänder bort blicken och väntar ut valacken. Till slut vänder hästen på sig och nosar tå till topp på pojkvännen.

Jag tyckte det var så otroligt fint att se den respekten min pojkvän visade hästen! nu är han hästvan och har sysslat med hästar i hela sitt liv.. men istället för att ha blivit burdus och olyhörd som många har en tendens att bli där hästen "minnsann ska!" så tog han det bara lungt... :love:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Åååh, det riktigt kniper i börstet så vackert det är!

På den ridskolan jag lärde mig rida fanns det en häst, han trivdes verkligen inte och det var sällan man såg honom med öronen framåt. Kom man in i hans spilta så var det bara att se upp för hans mun, huggen var int långt borta. Jag var livrädd för honom, men inte min kompis (Man kan inget annat än se upp till henne!) Hon kunde gå in till honom och göra vad som helst med honom. Hon kunde stå i timmar och mysa med honom. Dem gjorde grimaser till varandra, började min kompis använda händerna blev hästen sur och slutade. Det var ju fusk! Han hade ju inga händer att änvända sig av.
En dag frågade jag mi kompis hur hon vågade gå in till honom, han som var så farlig. Svaret jag fick då är nog det underbaraste man kan höra.
- Allt du behöver göra är att gå in med ett öppet hjärta.:love:

Jag hade glömt det fram tills nu, men hon har så rätt i det hon sa. Med ett öppet hjärta, då kommer man längst.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Så sant...
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

KL

Puttar upp tråden, vill höra fler berättelse, alla är jätte fina :)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

*kl*

jag tycker bara en sak är synd, motsatsen till denna tråden är nästan dubbelt så lång :/
men alla berättelser här rör mig verkligen :) :heart
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Älskade dena tråd sträck läste allt. Jag kan bidra med min lilla sysster hon e 11 år yngre än mig. Och jag och mamma lärde henne rida på våran welsh cob valack. Man försöker vara pedagogisk och förklara hur man skall göra och varför. Hon började på ridskola. Och första gången fick hon frågan vad hon ville ha för häst? Och svarade ridläraren att hon ville ha en häst som man inte behövde ha spö på för att hon gillade inte att slå hästar. ridläraren blev duktigt häppen! men hon fick en pigg häst som dessväre låg på rätt så mycket. alla tavade på spåret och ridläraren ber dem sakta av till skritt villket alla gör utom lilla syster. ridläraren säger åt henne om och om -ta i tyglarna. Lilla syrran gör då en volt mindre och mindre och mindre tills ponnyn stannar. syrran börja gråta och säger att hon kan inte dra i tyglarna för hästen har ju metal i munnen det skulle ju göra jätte ont på hästen. Hon är väldigt förståndig och har sympati för allt från stora till små djur. en stor kram till dig syrran
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Väldigt bra tråd! :D

En av det bästa jag sett är nog när en privat häst där jag rider gör sin förlängda trav. Han är en
D-ponny och varje gång han länger på traven ex. i dressyr prg. så stannar tiden, jätte vackert!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

kl

Eftersom jag startade den andra tråden när jag var ganska upprörd så får jag väl lov att bidra i den här också:D

Jag tycker att alla ekipage som ser harmoniska ut när de rider är skönt att se. De som berömmer sina hästar när de gör rätt och som blir glada och klappar om dem på tävling och träning.

Jag gillar Jan Brinks ridning och på hoppsidan är Henrik Lannér och Niklas Arvidsson favoriter.

Hade även en elev som ALLTID fick alla hästar att gå bra och hon gör det till synes utan ansträgning. Det ser ut som om hon bara "är" och hästen bara går. Alla hästar förvandlas till det bättre när hon rider och jag tror inte ens att hon igentligen vet vad hon gör utan det bara händer.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

kl

Jag älskar att se min tränare rida sin GP-valack. Det ser ut som de leker sig igenom byten ner till varje. Hur de gör en travökning och går till en suverän piaff direkt. De gör underbara pirouetter, piaffpirouetter etc.
De är de mest samspelta ekipage jag sett tror jag. Och hur stolt den hästen är över det han kan är fint att se. Då vet man att ryttaren lyckats motivera hästen till att gilla sitt arbete. Han älskar att visa upp sig för publik och få applåder.
En tränare de tränade för brukade be dem göra byten "just for my amusement. I have nothing left to teach you. Maybe we can tech him to roll over next". Han tränar OS-ekipage. Så det säger en del.

Jag gillar även hur Hubertus Schmidt rider. Så mjukt och fint mot hästen.
Och det är fantastiskt att se Rolf Göran och Marcus Ehning rida. Trots att jag inte är hoppryttare och ibland brukar ha problem att förstå hur man kan rida som vissa gör så uppskattar jag verkligen hur dessa två rider.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Hjälpte till med några vuxna nybörjare som skulle lära sig rida för ca 1år sedan. En av "tanterna" satt hela tiden och höll i ponnyn som hon fått eftersom han var ganska pigg.
Efteråt när de ridit klart ställer hon sig högt och tydligta att talar om för hästen att han är sååå snäll som lät henne rida på honom och tack för idag hoppas jag får träffa dig nästa vecka osv osv, och hon ursäktade sig för slitandet i munnen och förklarade att hon var lite rädd däruppe men att han hade hjälp henne att bli mycket bättre än hon var först :love:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

*kl*

Apropå Grand Prix ryttare... När jag gick på flyinge så hade de en stor clinic med Malin Baryard, Maria Gretzer, Peter Eriksson och Rolf-Göran Bengtsson. Roffe hade ingen egen häst med sig utan hade fått låna Feliciano av Maria.

De red två och två, tjejerna först och killarna sen. Peter satt på Cardento och höll på och showade med sina galoppiruetter och sånt. De hade headset och berättade hela tiden om allt de gjorde. Roffe red omkring och tittade. Då kommer Maria in med en egen mick och avbryter Peter. Kommer inte riktigt ihåg vad hon sa men det var något om att inte bara han tränar sina hästar i dressyr och kan visa det. Så kallade hon till sig Roffe och Fille, ställer sig vid rumpan på hästen, knäpper med fingrarna och säger "Kom Fille, kom". Hästen börjar piaffera från ingenting! Helt underbart! Vilket otroligt samspel mellan häst och ägare att han gör det trots att han har en annan ryttare på ryggen! Roffe blev förövrigt rätt paff och ett enormt jubel utbröt i publiken!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Hjälpte till med några vuxna nybörjare som skulle lära sig rida för ca 1år sedan. En av "tanterna" satt hela tiden och höll i ponnyn som hon fått eftersom han var ganska pigg.
Efteråt när de ridit klart ställer hon sig högt och tydligta att talar om för hästen att han är sååå snäll som lät henne rida på honom och tack för idag hoppas jag får träffa dig nästa vecka osv osv, och hon ursäktade sig för slitandet i munnen och förklarade att hon var lite rädd däruppe men att han hade hjälp henne att bli mycket bättre än hon var först :love:

Åhh :love::love: Vi behöver fler sådana ryttare!!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Detta har inget med ridning eller människor att göra men jag berättar det i alla fall.
En kompis till mig har en häst ca 180 cm. Hon tar in honom i hans box för han ska äta kraftfoder. Men hästen ställer sig inte som vanligt när han ska äta utan han står helt snett med kroppen och äter i lugn och ro. När min kompis går in i boxen och tittar i ena hörnet så ligger det en liten höna och ruvar på ägg! Tycker det är farcinerande att ett så stort djur bryr sig om en liten höna....


helt underbart juh =)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag har ingen fin historia på lager så här på rak arm men vill passa på att slänga in en rad till en ryttare som ska ha en eloge.
Minna Telde är kanske det bästa "stora" föredöma jag har sett rida, med sitt stora, lyckliga leende på läpparna, sin följsamhet och sitt horsemanship. För henne tycks det som en dröm att rida, alltid, och så vill jag att alla ska se ut! :)

Jag blir så glad när jag ser sådana hästmänniskor, och ännu gladare blir jag när jag läser alla historier här. Det ska vara en lycka att rida, man ska vilja det och förstå. Läste om en pappa tidigt i tråden och det önskar jag att fler gjorde, som han alltså. Vilken kille!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag måste bara lägga in lite om min sambo också!

Han är inte speciellt hästvan, inte innan han träffade mig åtminstone. Nu när vi har några hästar på gården är det i stort sett ofrånkomligt att han får kontakt med dem, han hjälper mig att ta in och så när jag inte kan eller när han bara vill vara med.
En av hästarna har varit ganska tuff, en unghäst med mycket vilja som man verkligen måste förstå och vara öppen för för att ha en fin relation. Märk min förvåning när jag ringer hem från jobbet och han säger att han sitter på bryggan med den hästen och "myser" :love:
"Han sa att han ville gå ut och gå en stund så jag tog med lite picknick åt oss innan vi klädde oss och gick på promenad", behöver jag säga att jag älskade honom lite extra då?
Eller när jag kom hem efter att jobbat hela lördagen och hittar honom sovandes bredvid ovan nämnda häst...

Har även ett sto som tyr sig enbart till mig, haft en lång och tråkig historia bakom sig. Hon gillar inte alls sambon och vill helst knappt se honom. Andra män jag känner hade struntat i det och burdust traskat fram i alla fall, inte han.
Han sa en gång till mig "hon vill inte prata med mig och det accepterar jag, men jag finns här för henne när hon är redo" :love:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Då min kompis hoppade en häst som heter herkules. När de hoppade en bana så ramlade hon av, men han fortsatte att hoppa, valde ut lite hinder som var roliga och gjorde en egen bana :) Det tyckte iaf jasg såg sött ut.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 056
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 239
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 673
Senast: Askur2017
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp