det blir bara "bubblor"

vinkelina

Trådstartare
min häst är lite för rund för sin sadelgjord. har en 120 cm som passar pch håller sadeln på plats. men då böljer det ut på sidorna. vilket har lett till att hon får "bulor" bakom sadelgjordsläget knytnävsstora upphöjningar. har bytt till en anatomisk gjord då nån sa att det skulle funka bättre, men nu har hon dem igen :( vad skall man göra, försöker banta henne, hon har blivit smalare, men inte under magen

Sv: det blir bara "bubblor"

jag vet inte riktigt.. men om man bantar hästen mer, då måste den ju få mindre mage eller?

:crazy:

bulorna som du kallar det är ju ödem! vätskeansamlingar pga du har gjorden alldeles för hårt spänd. köp en längre gjord!!

Som Centaur sa, du spänner gjorden för hårt, då får de dessa "bulor", ödom med andra ord.

men vad gör man om det inte funkar med en längre gjord? sadeln måste ju sitta på plats oxå. har den spännt 2-3 hål på höger sida och minst 5 hål på vänster sida. blir inte sadeln lösare pm man har en längre gjord?

skaffa en sadel som passar, sadeln ska ligga kvar även om du inte har dargit åt för kung o fosterland.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 562
Senast: Sel
·
Utrustning Det är så att jag köpt en ny sadel å när jag provade den fick jag med en sadelgjord som är 130 cm lång.. å den kunde vi spänna nästan...
Svar
1
· Visningar
1 038
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 138
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka