Bukefalos 28 år!

Det där med vitlök

Sv: Det där med vitlök

Det känns som att den här tråden har gått över i näbbig anda och mer blivit ett sökande på rätt och fel än en diskussion. Det finns forskning på en massa saker förstås, och självklart borde vi som hästägare få alltmer upplysning om detta så vi vet vad vi trycker i våra hästar osv. Vitlök kommer att finnas som tillskott på marknaden vad forskarna än säger (undantag om det blir en "vitlöksfara" och det anses farligt att ge till hästar överhuvudtaget) och det är väl upp till var och än vad man vill ge till sin häst, det finns mängder med hästmänniskor därute som har en väldigt vid och bred syn på hästar och hästhållning. Vidhåll diskussionen, men lite respekt för andras åsikter skulle jag uppskatta. Och fortfarande en massa tips förstås (:
 
Sv: Det där med vitlök

Vad snackar du för skit! Läs mitt inlägg innan du kommenterar det. Diskutera utifrån den forskning som är gjord istället för att hitta på egna saker!!!!
Skall du diskutera så visa att du är läskunnig istället för att skriva saker jag inte påstått!!!
PL
gör en smiley om du skriver glada meddelanden :idea: allt syns inte i text, speciellt inte dragningar och antydningar som hör väl i tal :idea:

det du skrev kan säkert tolkas på annat sätt om man anstränger sig.. jag har inte vart på dåligt humör och letat bråk idag.. har du varit på dåligt humör? :(
 
Sv: Det där med vitlök

Vad är maxdosering för soja o vad finns det för underlag till den?
Skärp dig!
PL
ja, allmänt känt och det som alla följer är max 100 g soja per 100 kg häst och dag.. har du annan info så dela med dig! :idea:

och hänvisa gärna till vem som sagt att det inte finns maxdosering på soja :)
 
Sv: Det där med vitlök

Vad pratar du om nu??

Det är varken bevisat eller motbevisat att små mängder vitlök är farligt för hästen.

Att soja och havre i rimliga mängder inte är skadligt finns det gott om bevis för.
varför skulle små mängder vitlök vara skadligt när det hittils nästan ingen kommit fram någon med en häst som mått dåligt av små mängder vitlök? och det är många många som ger sina hästar vitlök.. men helt plötligt ligger alla hästar som får lite vitlök på gravens kant? varför märker man inte av de negativa effekterna mer?
 
Sv: Det där med vitlök

ja, det är otroligt korkat, hostar hästen ska man i första hand ventilera bättre och ta bort så mycket damm som möjligt från stallet, byta hö till hösilage, byta halm till torv och blöta kraftfodret.. man börjar juh inte med vitlöken :crazy: dock hjälper den mot hostan om man gjort allt man kunnat med omgivningen.. för det är jobbigt att hosta, även för hästar..

Tror inte det är så enkelt att byta ut grovfoder mm o sen ge vitlök för att bota bronkit.

Då hade väl vet. skrivit ut vitlök bronkit hästarna istället?
 
Sv: Det där med vitlök

ja, allmänt känt och det som alla följer är max 100 g soja per 100 kg häst och dag.. har du annan info så dela med dig! :idea:

och hänvisa gärna till vem som sagt att det inte finns maxdosering på soja :)

Kan du inte själv hänvisa till vart du hittat infon om max dosen?

Men vem ger mer än 600g soja till en 600kg häst t.ex????? Det lär väl knappast nån häst ha behov av.
 
Sv: Det där med vitlök

Ja det är en vanlig o bra rekomendation men knappast någon officiell maxdos med ngt vetenskapligt underlag.
PL
 
Sv: Det där med vitlök

*KL*

Om vi kan försöka ta upp den här tråden från pajkastnings och lekstugenivå ett tag så har jag faktiskt en fundering i ämnet.

Jag gav förr mina hästar vitlök, inte för att bota något eller förebygga något, utan för att de helt enkelt tyckte det var gott OCH jag då hade fördelen att medicinera var plättlätt, för bara lite mer vitlök så märkte de inte butta/avmaskningsmedel/annat.

När K var föl stal hon vitlökskryddad mat av mor sin, vilket ledde till att hon blev lätt miljöskadad och vägrade äta sin mat om den inte smakade vitlök dock. Men efter att ha 'vant av' henne från det så har jag inte gett vitlök, inte funnits något behov då mina två nuvarande är lättemedicinerade de luxe så av ren lathet slutade jag, och kan ju inte påstå att jag ångrade det när forskningsrapporten kom.

Hästarna var lika friska/pigga/etc med vitlök som utan. Och insekterna här tycks tillvanda på vitlök med då de inte biter minsta lilla mindre ens om man sprayar hästen med vitlök.

I alla fall, nu har jag ju köpt ett fullblod, som är van att få vitlök i maten. Jag tycker inte hon ska ha det och satte ut den direkt. Hon äter dock betydligt sämre än jag skulle 'önska', och tanken har både en och tre gånger slagit mig att krydda hennes mat och se om det hjälper. Alt är att vänta och se, och det är absolut ingen panik än då hon bott här sen i söndags bara.

Men, om jag nu ska krydda hennes mat, så jag använder ju 'ren' vitlök, pulver, sådan man kan köpa på kryddhyllan. Är studien applicerbar även på det, dvs är det vitlöksgranulat som vitlöksgranulat eller har de kikat på de för häst (som inte allt är REN vitlök och inget annat?).
 
Sv: Det där med vitlök

Man har kikat på ren torkad vitlök. Sen kan det säkert finnas skillnader på hur mycket av den anemiutlösande substansen som blir kvar beroende på hur torkningen går till men det är såvitt jag vet inte studerat.
PL
 
Sv: Det där med vitlök

Det finns ingen studie idag där man jämfört blodvärdena på hästar som fått vitlök med de som inte fått, skillnaderna behöver inte vara så stora att hästen blir "sjuk" utan kan yttra sig i en lätt prestationsnedsättning.
När vi nu vet att höga doser ger anemi kan vi tänka oss två modeller för vad som händer vid låga doser, dels att det finns en tröskel under vilken hästar inte alls får anemi dels att anemitendensen avtar gradvis när dosen minskar. Bägge modellerna är lika rimliga liksom en kombination av dem.
PL
 
Sv: Det där med vitlök

nu lusläste jag artikeln som publicerats på aftonbladet.se om vitlök till hästar och det är först när hästen får mer än 20 g per 100 kg häst/dag som hästarna utvecklade blodbrist och onormala blodvärden..

så jag tror inte att det är någon som helst fara att ge 10-20 g vitlök till en storhäst.. kör på det du.. ;)

Återigen: Det står INTE i artikeln att det är först vid en dagsgiva större än 20 g/100 kg häst som det uppstår en skadlig effekt. 20 g/dag är helt enkelt den giva som har studerats.

Det står inte heller i artikeln att det ÄR farligt att ge små doser vitlök. Det står att effekten vid en liten dos inte är utredd, vilket inte är synonymt med att det är ofarligt.

Jag är inte ute efter att käfta, jag försöker bara förtydliga det du har missuppfattat.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
700
Senast: Ray
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: lillan222
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 413
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp