Bukefalos 28 år!

Det där med vitlök

D

Donnan

Läste lite ang. vitlök och läste då en artikel som angrep att vitlök inte har den effekt vi tror att den har på hästar, att det faktiskt inte är sådär jätteförebyggande att ge hästar vitlök i samband med fodring. Undrar nu hur jag ska göra med hästen jag har ? Är vitlök något man borde utsluta, eller något som faktiskt har en positiv effekt ? Tips mottages tacksamt (:
 
Sv: Det där med vitlök

jag själv tycker att vitlök fungerar bra, bla mot hosta och mot mygg ne del.. dock får hästen blodbrist om man ger stor mängd* vitlök varje dag, det tar hästen ca 3 veckor att återfå normala blodvärden..

med stor mängd menas 20 g frystorkad vitlök per 100 kg häst och dag..

man har inte testat hur effekten på hästen är om man ger rejält mycket mindre än den dosen..
polarens ponny på 350 kg skulle må dåligt av 70 g vitlök (dvs den mängd som testades i forskningsuppdraget), men fick säkeret bara mellan 5-7 g om dagen..
som sagt vet man inte hur det påverkar vid så låga doser..

polarens ponny fick fortsätta med vitlök, ett mått vaje dag under jämna veckor och inget under ojämna veckor.. dock tror ja inte att det hade någon verkan att lägga till och ta bort..

jag önskar att de ville göra ett forskningsuppdrag där man tittar på en mer normal dos vitlök och hur det påverkar hästens blodvärden..
 
Sv: Det där med vitlök

Tycker också att dom borde gå igenom detta "tilläggs" foder lite mer faktiskt, man vill ju veta hur det påverkar hästen både positivt och negativt. Då jag tänkte börja ge min häst vitlök snart igen så vill jag gärna ha så mycket information som möjligt kring detta och hur det kan påverka honom.
 
Sv: Det där med vitlök

ja, man blir ju lite orolig när dom slänge sådana testresultat i ansiktet på en.. men hur mår man själv om man skulle käka 1½-2 matskedar frystorkad vitlök per dag? jag skulle nog inte må bra.. men i rätt dos är det bra för immunförsvaret..

måste vara precis som rödvin, ett halvt glas om dagen är bra för kroppen medans en flaska om dagen är farligt för levern.. :idea:
 
Sv: Det där med vitlök

nu lusläste jag artikeln som publicerats på aftonbladet.se om vitlök till hästar och det är först när hästen får mer än 20 g per 100 kg häst/dag som hästarna utvecklade blodbrist och onormala blodvärden..

så jag tror inte att det är någon som helst fara att ge 10-20 g vitlök till en storhäst.. kör på det du.. ;)
 
Sv: Det där med vitlök

Om du läser på lite mer så ser du att den nämda dosen är där man säkert anser att de flesta hästar får anemi medans man ännu inte undersökt vid vilken dos de flesta hästar klarar sig!!!
PL
 
Sv: Det där med vitlök

Vissa människor tror att det går att bota bronkit hästen fått pga dammigt hö genom att ge vitlök. Vilken är juh så korkat att jag vill spy.
 
Sv: Det där med vitlök

okai, det var så dom menade.. men ändå om majoriteten av hästarna är fräscha vid en så stor dos vitlök, lär juh en dos som är 1/10 av den vara säker för nästan alla hästar? (undantag dem som redan är blodsjuka kanske?)
 
Sv: Det där med vitlök

ja, det är otroligt korkat, hostar hästen ska man i första hand ventilera bättre och ta bort så mycket damm som möjligt från stallet, byta hö till hösilage, byta halm till torv och blöta kraftfodret.. man börjar juh inte med vitlöken :crazy: dock hjälper den mot hostan om man gjort allt man kunnat med omgivningen.. för det är jobbigt att hosta, även för hästar..
 
Sv: Det där med vitlök

du sa precis att vid den där dosen så får de flesta hästar inte anemi och om man överskrider dosen får alla hästar anemi, vilket bör betyda att vid en radikalt mindre dos får nästan inga hästar anemi..

men visst, jag kan juh ha fel, kanske 20 g /100 kg är det gyllene medelmåttet och om man ger hälften så mycket så får alla hästar anemi.. men det är inte troligt..

dosen dom provat ut till "maxdos" är jäkligt hög.. 20 g frystorkad vitlök per 100 kg häst är ganska mycket.. det finns inte många som ger så mycket vitlök till sin häst..

och direkt till dig: förstår inte varför ingen annan får ha teorier? jag gillar inte de där ramarna vissa lever innanför.. jag gillar att tänka och fundera själv.. och sunt förnuft givetvis..
 
Sv: Det där med vitlök

Det försök som varit mycket på tapeten nu, och som du refererar till, syftade till att undersöka om det går att få hästar att frivilligt konsumera skadliga mängder vitlök. Det gick - hästen har alltså ingen förmåga att själv känna av att den äter för mycket.

Försöket har inte fastställt var gränsen för "farlig" vitlöksdos går. Försöket har inte heller fastställt vilka effekter det har om man tillför en liten mängd vitlök under en lång period.

Alltså: Studien har inte fastställt att en dos under den nämnda är ofarlig.
 
Sv: Det där med vitlök

Vitlök är inte ens bra för människan i stora mängder så jag förstår inte hur man ens tänker tanken att ge det till hästen. Varför blunda när det finns forskning på att det är dåligt? Har sett stora förändringar på min valack sen vi slutade med den skiten. Han är fortfarande frisk, inga förkyldningar, inga fästingar. Han blev mycket piggare framför allt.

varför ge hästen en massa som den ändå inte är i behov av? varför trycka i den en massa saker som den aldrig skulle äta självmant?
 
Sv: Det där med vitlök

Om du läser på lite mer så ser du att den nämda dosen är där man säkert anser att de flesta hästar får anemi medans man ännu inte undersökt vid vilken dos de flesta hästar klarar sig!!!
PL


Förstår inte hur man ens kan GE hästen något som bevisats är farligt oavsett mängden. det påverkar hästen ändå, är det "farligt" så är det!
 
Sv: Det där med vitlök

Det försök som varit mycket på tapeten nu, och som du refererar till, syftade till att undersöka om det går att få hästar att frivilligt konsumera skadliga mängder vitlök. Det gick - hästen har alltså ingen förmåga att själv känna av att den äter för mycket.

Försöket har inte fastställt var gränsen för "farlig" vitlöksdos går. Försöket har inte heller fastställt vilka effekter det har om man tillför en liten mängd vitlök under en lång period.

Alltså: Studien har inte fastställt att en dos under den nämnda är ofarlig.
då bör man intege soja heller eftersom att hästen inte slutar äta det när det går över maxdosering..
ej heller havre bör hästar äta då dom ska vänjas in sakta, en häst som får fri tillgång på havre redan första måltiden håller sig inte till 40 g /100 kg kroppsvikk i ökning per dag, det går snarare i 4 kg på direkten..

bort med allt foder förutom gräs!
 
Sv: Det där med vitlök

Vad snackar du för skit! Läs mitt inlägg innan du kommenterar det. Diskutera utifrån den forskning som är gjord istället för att hitta på egna saker!!!!
Skall du diskutera så visa att du är läskunnig istället för att skriva saker jag inte påstått!!!
PL
 
Sv: Det där med vitlök

Vad pratar du om nu??

Det är varken bevisat eller motbevisat att små mängder vitlök är farligt för hästen.

Att soja och havre i rimliga mängder inte är skadligt finns det gott om bevis för.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Petronilla
·
Hemmet Har en källarförråd som inte är för rolig. Dörren i sig är ok men entrén ned är verkligen allt annat än ok. Trappen fick sig nog en...
Svar
14
· Visningar
1 023
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp