Det dåliga samvetet

Jag brukar få så kloka tankar från er andra när jag skriver, så det får bli ett litet dagboksinlägg.

Det är säkert en kombination med mörker, kyla och att jag precis blivit förkyld. Men jag känner hur mitt dåliga samvete gnager i mig och jag kan inte släppa det.

På nåt dumt vis sitter det så djupt rotat i mig att hästar ska motioneras dagligen. Just nu gör jag det med mitt dräktiga sto, men det gör att min ponny inte hinns med lika mycket. Hon går 3-5 pass/vecka och eftersom hon bara är fem år är det egentligen inga bekymmer, men det gnager ändå i mig.

Jag skulle behöva nån som ruskar om mig och säger att det är fullt nog att hästen går fem pass/vecka och ponnyn fyra.

Någon frivillig? :angel:
 

Jag brukar få så kloka tankar från er andra när jag skriver, så det får bli ett litet dagboksinlägg.

Det är säkert en kombination med mörker, kyla och att jag precis blivit förkyld. Men jag känner hur mitt dåliga samvete gnager i mig och jag kan inte släppa det.

På nåt dumt vis sitter det så djupt rotat i mig att hästar ska motioneras dagligen. Just nu gör jag det med mitt dräktiga sto, men det gör att min ponny inte hinns med lika mycket. Hon går 3-5 pass/vecka och eftersom hon bara är fem år är det egentligen inga bekymmer, men det gnager ändå i mig.

Jag skulle behöva nån som ruskar om mig och säger att det är fullt nog att hästen går fem pass/vecka och ponnyn fyra.

Någon frivillig? :angel:
Om de har en trevlig hage att gå i, så tror jag bara att de är tacksamma om de inte motioneras varje dag i veckan.
 
Jag kan ruska om dig lite. Min senaste häst hade jag först uppstallad på ett stall där man tyckte att djuren ska motioneras minst 6 dagar i veckan. Om hästen av någon anledning fick flera lediga dagar än så, så fick jag dåligt samvete.
Sen flyttade vi till ett litet stall där ingen brydde sig om vad man motionsmässigt gjorde med sin häst. Jag började rida ordentligt 3-4 gånger i veckan och 1-2 dagar gjorde vi något annat. ...och vilken häst jag fick!!! Han var typ varje gång jätterolig att rida, han var glad i att jobba och utvecklades mycket. Han var nog alltid en glad filur men blev helt klart mera arbetsglad med färre träningsdagar.

Så...lämna ditt dåliga samvete - i synnerhet om ponnyn får vara hela dagen i hagen.
 
Om de har en trevlig hage att gå i, så tror jag bara att de är tacksamma om de inte motioneras varje dag i veckan.

De går på lösdrift… 1 ha med bra möjligheter att ströva omkring eller ta ett galopprace. Så länge det inte är snö rör de sig i hela hagen varje dag (ser dem från fönstret när jag jobbar hemifrån).

Hade det dräktiga stoet själv fått välja hade hennes schema sett ut såhär:

Måndag: Vila.
Tisdag: Galoppera superfort i vagn.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Hoppträning.
Fredag: Vila.
Lördag: Terrängträning med snabb galopp dit och hem (4 km ridväg till banan).
Söndag: Vila med helkroppsmassage.

:rofl:
 
Jag kan ruska om dig lite. Min senaste häst hade jag först uppstallad på ett stall där man tyckte att djuren ska motioneras minst 6 dagar i veckan. Om hästen av någon anledning fick flera lediga dagar än så, så fick jag dåligt samvete.
Sen flyttade vi till ett litet stall där ingen brydde sig om vad man motionsmässigt gjorde med sin häst. Jag började rida ordentligt 3-4 gånger i veckan och 1-2 dagar gjorde vi något annat. ...och vilken häst jag fick!!! Han var typ varje gång jätterolig att rida, han var glad i att jobba och utvecklades mycket. Han var nog alltid en glad filur men blev helt klart mera arbetsglad med färre träningsdagar.

Så...lämna ditt dåliga samvete - i synnerhet om ponnyn får vara hela dagen i hagen.

Det är så himla dumt! För jag har i så många omgångar ridit hästen varannan dag och haft en så nöjd häst. Men så hade hon en diffus rörelsestörning i fjol (som visade sig bara vara oriden häst pga lång vila) där vi fick en tuff igångsättning av veterinären och det skulle prompt vara ridning varje dag och sen fastnade jag liksom i det tänket igen. :banghead:

Ponnyn är dessutom helnöjd när hon får gå såna där långa pass i vagn där hon är helt slut efteråt och faktiskt behöver vila 1-2 dagar. Men inte lyssnar jag på henne heller, utan bara på det dåliga samvetet. Suck…

Tack för pepp. :heart
 
Alltså jag undrar hur många det finns som faktiskt rider varierat med uteritter och varierat underlag 5-6 dagar i veckan året om? En extrem minoritet är min gissning om jag ska bedöma utifrån hur andra rider runt om där jag bor.

Och skulle jag välja mellan antingen tre-fyra dagar i veckan med en blandning av uteritter, hopp och dressyr (och ännu bättre även körning) eller fem-sex dagar enbart i ridhus eller motsvarande volter/fyrkantsspår så hade jag lätt föredragit det första för hästens bästa. Förutsatt att den hade en ordenlig möjlighet att röra sig i hagen och lång utevistelse där.

Jag rider själv ut kvällstid med pannlampa och reflexer även den här årstiden men inte i storm och ösregn, så för min del kan det mycket väl bli en arbetsvecka med noll ridning måndag - fredag och sedan lite stillsamt på helgen. Har dock också hästarna i flock i 1 ha hage och minst tolv timmars utevistelse.
 
Alltså jag undrar hur många det finns som faktiskt rider varierat med uteritter och varierat underlag 5-6 dagar i veckan året om? En extrem minoritet är min gissning om jag ska bedöma utifrån hur andra rider runt om där jag bor.

Och skulle jag välja mellan antingen tre-fyra dagar i veckan med en blandning av uteritter, hopp och dressyr (och ännu bättre även körning) eller fem-sex dagar enbart i ridhus eller motsvarande volter/fyrkantsspår så hade jag lätt föredragit det första för hästens bästa. Förutsatt att den hade en ordenlig möjlighet att röra sig i hagen och lång utevistelse där.

Jag rider själv ut kvällstid med pannlampa och reflexer även den här årstiden men inte i storm och ösregn, så för min del kan det mycket väl bli en arbetsvecka med noll ridning måndag - fredag och sedan lite stillsamt på helgen. Har dock också hästarna i flock i 1 ha hage och minst tolv timmars utevistelse.

Denna vecka har det blivit/blir det två uteritter i alla gångarter, ett longerpass på ridbanan över travbommar, ett körpass i skritt och trav, ett rent skrittpass, ett dressyrpass och ett markarbetespass. Även när jag rider på banan rider jag fram ute och skrittar av ute, så dressyren blev tex bara 15 min på banan. Mest grus och asfalt alla dagar, men även lite gräs.

Ponnyn har gått ett tömkörningspass på banan, två körpass (ett på 3 km + lite på banan och ett på 8 km) och en promenad för hand 8 km. Också mest grus och asfalt.

Det har dock lämnat mig helt matt och slut, vilket jag inte tror gynnar hästarna i längden…
 
Denna vecka har det blivit/blir det två uteritter i alla gångarter, ett longerpass på ridbanan över travbommar, ett körpass i skritt och trav, ett rent skrittpass, ett dressyrpass och ett markarbetespass. Även när jag rider på banan rider jag fram ute och skrittar av ute, så dressyren blev tex bara 15 min på banan. Mest grus och asfalt alla dagar, men även lite gräs.

Ponnyn har gått ett tömkörningspass på banan, två körpass (ett på 3 km + lite på banan och ett på 8 km) och en promenad för hand 8 km. Också mest grus och asfalt.

Det har dock lämnat mig helt matt och slut, vilket jag inte tror gynnar hästarna i längden…
Om jag är sjuk eller har mycket på jobbet får hästarna gå lite mindre. Det det som helt naturligt att det får/måste variera lite beroende på hur livet ser ut ”.
 
Nej det låter rätt maxat kan jag hålla med om, i alla fall om man har jobb eller skola och något annat liv också. Jag försökte i perioder hålla igång två halvblod med fasta scheman på minst fem dagars varierad ridning vardera i veckan och pass mellan 40 och upp till 90 minuter. Det funkade ett tag men i längden måste man få lyssna på om kroppen och den egna orken säger till att det är för mycket, det straffar sig alltid till sist att inte fånga upp sådana signaler och ta dem på allvar.

Har du dessutom precis blivit förkyld så är det verkligen att pressa gränserna med den träningsnivån som varit nu. Jag tycker gott du kan tillåta dig att ta en vilovecka rakt av, bli bra från förkylningen och bara pyssla lite, och sedan försöka hitta en lagom nivå utifrån hur det känns då.
 
Nej det låter rätt maxat kan jag hålla med om, i alla fall om man har jobb eller skola och något annat liv också. Jag försökte i perioder hålla igång två halvblod med fasta scheman på minst fem dagars varierad ridning vardera i veckan och pass mellan 40 och upp till 90 minuter. Det funkade ett tag men i längden måste man få lyssna på om kroppen och den egna orken säger till att det är för mycket, det straffar sig alltid till sist att inte fånga upp sådana signaler och ta dem på allvar.

Har du dessutom precis blivit förkyld så är det verkligen att pressa gränserna med den träningsnivån som varit nu. Jag tycker gott du kan tillåta dig att ta en vilovecka rakt av, bli bra från förkylningen och bara pyssla lite, och sedan försöka hitta en lagom nivå utifrån hur det känns då.

Vilovecka hade de förra veckan, då det var galet på jobbet, men jag ska ta och ändra om så det blir fem pass för hästen och fyra för ponnyn (där ett pass blir skritt för hästen och handhäst för ponnyn, perfekt att motionera bägge samtidigt!).

Tack för kloka ord. Ibland envisas jag med att försöka ändra på verkligheten istället för på mig själv…
 
När jag skaffade min första häst gick hon sex dagar i veckan, minst en timme per dag. Hon gick inte ute mycket.

Numera går mina hästar ute 12-13 timmar per dag och jag rider nuvarande ridhästen mellan 3-5 gånger i veckan beroende på min egen ork. Blir det bara tre pass brukar hon få gå ut på promenad också. Passen varierar i längd från 40 minuter till långritter på ett par timmar. Största skillnaden är att nu känner jag in vad jag vill ha ut av passet istället för att rida efter klockan.

När vi flyttar till egen gård är tanken lösdrift, och jag tvivlar på att jag kommer att rida mer. Hästen är nöjd och arbetsvillig, och vi utvecklas framåt i vår stillsamma takt.
 
Jag har också haft massor med ångest över detta. Jag har två hästar, en äldre och en yngre.
Ångesten över den äldre släppte när jag släppte henne på lösdrift, det bästa jag gjort. Hon stortrivs! Hon rids 4-5 dagar i veckan (1-2 ggr av medryttaren) och är så himla positiv varje gång hon rids.
Den yngre går 5 dagar i veckan men då tömkörning av stallägaren en dag och skritt som handhäst en dag.
Mitt hästägande har blivit så mycket roligare sen jag släppte pressen på att båda skulle ridas ordentligt minst 6 dagar i veckan 😅
 
där vi fick en tuff igångsättning av veterinären och det skulle prompt vara ridning varje dag och sen fastnade jag liksom i det tänket igen. :banghead:
Visste veterinären om då att hästen går på lösdrift? Jag menar, hen kanske utgick ifrån att den stod uppstallad med utevistelse i hagruta mellan kl 8-14 varje dag. Då kanske man kan förstå att den behöver hållas igång för att kroppen ska må bra. Men häst på lösdrift i rymlig hage behöver egentligen inte motioneras alls utöver det den rör sig naturligt i hagen.
 
Visste veterinären om då att hästen går på lösdrift? Jag menar, hen kanske utgick ifrån att den stod uppstallad med utevistelse i hagruta mellan kl 8-14 varje dag. Då kanske man kan förstå att den behöver hållas igång för att kroppen ska må bra. Men häst på lösdrift i rymlig hage behöver egentligen inte motioneras alls utöver det den rör sig naturligt i hagen.

Jag var tvungen att läsa i journalen… Där stod det ”gärna lång utevistelse i kuperad hage”, så helt klart visste inte veterinären att hon gick på lösdrift.

Men själva igångsättningsschemat var medvetet rejält tufft för att provocera fram en skada, så det var även därför det var varje dag. Sen ville veterinären att vi fortsatte med sex dagars ridning och en vilodag per vecka, där vilodagen kunde vara körning i skritt, promenad eller hagvila.

Så ja, det var nog inte lösdrift som veterinären tänkte på.

Idag skrittade vi på grusväg och asfalt i två timmar, så imorgon ska jag försöka kurera min förkylning medan det spöregnar ute och kämpa mot det dåliga samvetet. Förhoppningsvis går det bra…
 
Jag håller på lite med galopphästar. En normal vecka, dvs om de inte tävlar, går de fem dagar och vilar två. På vilodagarna är det hage och skrittmaskin. Men dina går ju på lösdrift så de rör sig säkert inte mindre på sina vilodagar.

Galopphästar är ju riktiga superatleter, så jag tänker - chilla!😃
 
Jag håller på lite med galopphästar. En normal vecka, dvs om de inte tävlar, går de fem dagar och vilar två. På vilodagarna är det hage och skrittmaskin. Men dina går ju på lösdrift så de rör sig säkert inte mindre på sina vilodagar.

Galopphästar är ju riktiga superatleter, så jag tänker - chilla!😃

Haha, den behövde jag! Tack! :heart
 
Alltså om de går ute och har det roligt och rör sig klarar de sig med ett par pass i veckan, i alla fall om de inte tävlar. Antingen orkar hästen göra det du vill göra och då får den uppenbarligen tillräckligt med motion. Eller så gör den inte det och då behöver ni jobba mer. Så enkelt kan det vara.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 640
Senast: Fetaost
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tänkte om jag skulle försöka sammanfatta året som gått lite. På det "privata planet" har jag verkligen inte mycket att säga... Jag har...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 830
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp