Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@kimmis87 Jag skulle aldrig hamna i ett läge där mina djur går före en annan människa.
För mig så är människor viktigare i alla lägen.
Ja faktiskt.Så dina djur betyder alltså mindre för dig än helt främmande människor?
Så dina djur betyder alltså mindre för dig än helt främmande människor?
Ja man ångrar sig. Jag ångrar inte barnet - hon är en underbar och fantastisk person! - men jag kan ångra att just jag blev förälder eftersom jag känner mig så fullständigt otillräcklig och närmast misslyckad. (Nog mest beroende på att mitt referensmaterial, mina föräldrar, inte borde blivit föräldrar).
Livet ändras och man är plötsligt oumbärlig i vissa aspekter. Det beroendet har jag aldrig känt mig bekväm med. Att det ska hänga på mig (och fadern) om barnet får en bra barndom, får lagom mycket bagage att släpa med till terapisoffan och inte skäms ögonen ur sig för mig.
Mentalt har jag klarat den biten väldigt uselt.
Så ja, om jag vetat vad jag vet idag om hur livet och hennes barndom blev hade jag ALDRIG ens ÖVERVÄGT att skaffa barn.
Men HON är min stora stolthet!
Trots att jag blöder för varje litet misslyckade eller motgång som ev ev ev kan härledas till att jag inte stöttade nog, inte älskade tillräckligt, inte ställde upp nog, att hennes barndom inte blev lycklig nog.
Men? den största kärleken? Från mig? Från barnet?
Njae?
Den här "stora kärleken" så många beskriver är ju, egentligen en effekt av kemiska ämnen som släpps lös i hjärnan, precis som vilken annan kärlek som helstVarför? För att just unga personer är viktigare än vuxna? För att det finns nåon sorts extra status i att vara ung som inte en vuxen har.
Deet finns oändligt många vuxna människor som mina djur gått före. Varför skulle just ålder avgöra hur viktig man är i någon annans ögon?
Omoget? Hur då??
Är barn heliga på något sätt?
I mina ögon finns det exakt lika många vidriga barn som det finns dito vuxna. Och underbara likaså.
Allt ska anpassas och tillrättaläggas efter BARNEN!
Den här "stora kärleken" så många beskriver är ju, egentligen en effekt av kemiska ämnen som släpps lös i hjärnan, precis som vilken annan kärlek som helstDetta i kombination med instinkten att skydda sin avkomma, vilket alla djur gör f ö, tror jag kanske leder till att den uppfattas som starkare än "annan kärlek".
Och visst finns det, i vårt samhälle, en tendens till att sätta barnen på piedestal och fullkomligt dyrka dem? Oavsett vilka knepiga individer de visar sig varaAllt ska anpassas och tillrättaläggas efter BARNEN! Föreställ er att det gjorde lika många samhällsanpassningar till en annan medborgargrupp, exempelvis arbetslösa... Vad tror ni om det?
![]()
Midsommarens grillfester som startar klockan 12.00, eftersom det annars "blir så sent för barnen"Jag kan inte alls hålla med. Istället tycker jag att samhället gör allt för att anpassa barnen till vad vi vill att de ska vara.
Midsommarens grillfester som startar klockan 12.00, eftersom det annars "blir så sent för barnen"![]()
Jag har två.
Det korta svaret är väl att det är lite som att ha häst, både roligt och en massa uppoffringar i form av exempelvis tid och pengar.![]()
Den stora skillnaden är att hästar är lättare att sälja om man tröttnar![]()
Hur är det egentligen?
Ena delen av mig vill ha barn, självklart liksom! Medan andra delen rynkar på näsan och tycker att det blir på tok för mkt uppoffringar och att det är skitjobbigt!
Det verkar som att alla familjer ha det så bra med sina barn, att de älskar sina barn över allt annat och de gör allt för dem. Blir det alltid så?
Struntar man i allt annat den dag man står där med ett barn?
Hur mycket förändras livet? Ångrar man sig?
Ja, helt enkelt, hur är det att få barn egentligen?
Hur har Du det, barn eller inga barn?
Eller när kommunen ordnade en gratis konsert med en välkänd artist (Tack kommunen!Det är ju mer upp till enskilda familjer. Jag menar mer "du är onormal, alltså måste du ha en bokstavskombination och få hjälp att anpassa dig till hur vi vill att du ska vara"
Toligtvis får de livslåga men om man rubbar rutinerna en gångSuck. Jag har då onormala barn som gärna är uppe till midnatt om det är något speciellt som händer. Men de kanske blir obotligt skadade om man inte alltid lägger dem efter prick kl 19.
Nej, fast det är inte det det handlar om. Betyder mer kan inte en främmande människa göra. Däremot är människovärdet strikt högre.
Varför? Nog för att jag haft några möten genom åren med inkompetent skolpersonal som behövt styras upp, men det skulle aldrig hindrat mig från att skaffa barn.Mitt starkaste argument mot att få barn, var att jag skulle slippa ha kontakt med skolan.
jag gillade verkligen den där egotrippen ihop med det lilla barnet, när man tittar på världen tillsammans och det är första gången för den där lilla personen.