Det dödliga meningslösa våldet...

Man måste ju börja med barnen, de måste lära sig svenska, deras föräldrar måste jobba så att barnen ser att det är så det ska vara. Man kanske inte ska skaffa fler barn än man har råd och tid med. Avskaffa flerbarnstillägg och efter tredje barnet borde man inte ens längre få barnbidrag för nummer 4 och därefter. Man behöver inte ha så många barn.
Fast det handlar om annat än att de får pengar för barnen.
Mångas religion förbjuder dem att använda preventivmedel
 
100% enig med dig. Varför ska man hela tiden skylla på en tredje part när den enskilda individen begår brott?

Jag tänker att man måste göra både och. Att prata om att skapa rätt förutsättningar är ju någonstans ett förebyggande arbete för att fler inte ska falla in i kriminalitet i framtiden. Att hantera befintlig kriminalitet är ju en annan sak. Så jag tänker att man måste jobba på båda fronter. Att exempelvis prata om ungdomsgårdar och ett rikt föreningsliv har ganska lite att göra med att få bort befintligt våld från gatorna, i min mening, och idag kanske man fokuserar lite för mycket på hur man ska bygga framtida förutsättningar och lite för lite på att städa upp nuvarande skit.
 
Så oerhört tragiskt! Tycker ingen, oavsett yrkesval, ska behöva gå till jobbet och inte komma hem.

Förstår att det finns risker med att arbeta som polis, men det är ändå helt fruktansvärt och även om det skett väldigt få såna här händelser i Sverige så är en enda gång en för mycket.

Sen klappar mitt hjärta lite extra för de män och kvinnor som jobbar så hårt för att vi ska kunna känna oss trygga. Jag är väldigt tacksam för de poliser som finns och det arbete dom gör.
Ja polisyrket har blivit ganska tufft och även åklagare och domare är utsatta. De poliser jag känner lever under skyddad identitet på grund av hotbilden mot dem.
 
Fängelsestraff kommer man ingenstans med, man håller inte brottslighet nere genom att försöka skrämmas med fängelse. Hade det varit så hade de länderna i världen som har flest, värst och längst fängelsestraff varit i det närmaste brottsbefriade, realiteten är snarare tvärt om, ju mer man kastar folk i fängelse istället för att bekämpa grundproblemen, desto mer brottslighet får man. I de kriminellas värld är ett fängelsestraff bara en merit på deras kriminella CVn, ett sätt att visa att man faktiskt är gangster på riktigt. Vi ska absolut ha fängelsestraff och jag tycker att Sveriges rättssystem är ett jävla skämt rent ut sagt med straffrabatter, skadestånd till förövare som man inte lyckas fälla, som plåster på såren för att de suttit häktade, "livstidsstraff" som inte ens är en bråkdel av en livstid och frisläppande efter 2/3 av strafflängden rakt i armarna på "övervakare" som är lika kriminella som förövaren själv. Riktigt pajassystem. Samtidigt måste man komma åt gängen och förövarna innan det öht hinner komma till några fängelsestraff. Man måste komma till botten med vad det är som gör att gängen växer, etablerar sig i vissa områden och har det kapitalet de har och sen måste man satsa där, både med förebyggande arbete och samtidigt sätta käppar i hjulen för deras löpande verksamhet sas. Det ska vara både olönsamt, obekvämt och jobbigt att vara kriminell, och då behövs det rejäla resurser till polisen och andra verksamheter som jobbar med detta.

Till en början måste politikerna faktiskt inse vad som ska till för att man ska kunna bekämpa gängen på allvar istället för att bara fjanta runt och försöka vinna röster och politiska poäng på en massa tomt skitsnack. Det är hög tid att lägga av med all PK-bullshit och inse att ens strategi är undermålig och otillräcklig. Att överbetalda politikpampar står i TV och säger att gängens kriminalitet är oacceptabel och fördömer brottsligheten hjälper absolut ingenting när det sen inte händer något ute i verksamheterna. Buset sitter hemma vid TVn och hånskrattar när stadsministern står på en pressträff och pratar politiskt korrekt om hur mycket man fördömer händelserna och lovar att man ska ta tag i det hela, sen händer ingenting.

Det är inte polisens fel att det blir värre och värre hela tiden, det är politikernas.
Läs på lite så ser du att "politikerna" gör precis det du förespråkar.
 
Vilket är helt sjukt kan jag tycka, men alla är vi olika. Men får man inte betalt för att ha jättemånga barn och dessutom måste jobba så kanske det löser sig ändå.

Jag är ingen supporter av att varken skaffa många barn eller att leva på bidrag, så jag tror vi har samma önskan där. Risken är ju bara att det, oavsett förutsättningar, kommer att fortsätta bli många barn och att dessa familjer då kommer att hamna i fattigdom. Fattigdom i sig är ju en riskmiljö för att hamna i kriminalitet. Så även om jag önskar att mindre bidrag kunde bli självreglerande, om inte annat i miljösynpunkt, så är ju risken att effekten skulle bli motsatt.
 
Ja polisyrket har blivit ganska tufft och även åklagare och domare är utsatta. De poliser jag känner lever under skyddad identitet på grund av hotbilden mot dem.

Vilket är helt oacceptabelt att det ska behöva vara så!

Frågan är hur man ska kunna komma runt det.. Hur ska samhället kunna markera mot och stävja den typen av brott?
Jag är själv rädd för att bli vittne till nåt och sen utstå eventuella hot. Nu rör jag mig inte ute så mycket och jag har förstått att det är sällsynt, men ändå.. Tycker det är oerhört allvarligt att bli utsatt för den typen av hot som leder till att behöva leva med skyddad identitet.
 
Jag tänker att man måste göra både och. Att prata om att skapa rätt förutsättningar är ju någonstans ett förebyggande arbete för att fler inte ska falla in i kriminalitet i framtiden. Att hantera befintlig kriminalitet är ju en annan sak. Så jag tänker att man måste jobba på båda fronter. Att exempelvis prata om ungdomsgårdar och ett rikt föreningsliv har ganska lite att göra med att få bort befintligt våld från gatorna, i min mening, och idag kanske man fokuserar lite för mycket på hur man ska bygga framtida förutsättningar och lite för lite på att städa upp nuvarande skit.
Det är många som verkar tro att om man försöker jobba förebyggande, så vill man inte att brottslingar ska straffas. Har inte riktigt förstått hur de personerna tänker. Självfallet ska de personer som begått brott lagföras och straffas, men det är väl ändå bättre om samhället kan gå in och stötta långt innan de börjar begå brott? Det borde åtminstone vara en rejäl vinst för samhället i stort.

Det finns mycket att skriva i frågan, men inget jag vill ta upp i ett offentligt forum, ty diskussionerna tenderar bara att gå åt ena och/eller andra hållet och sluta med att man blir osams.
 
Jag är övertygad om att det fanns ett uppsåt. Dels på ett personligt plan - det är svårt att föreställa sig en större fjäder i hatten än att ha skjutit ihjäl en polis. Dels på ett "mikro-geopolitiskt" plan, det är ju en tydlig markering av vilka som äger, och inte äger, våldsmonopolet i området.
Sen tror jag inte att det behöver vara särskilt överlagt, någon såg bara ett tillfälle och agerade.
Jag tänker att det mycket väl kan vara en markering mot att polisen HAR trappat upp sina insatser i Göteborgs förorter. Det tenderar att öka stöket en period som backlashen med bilbränderna i Frölunda för ett par år sedan.

Biskop/Länsman har varit lite lugnare en period nu, jag har bott här i varierande grad sedan 2004. Så det är extra tråkigt.
(Har bott eller jobbat i nästan varje förort i gbg utom Frölunda)
 
Senast ändrad:
Jag är ingen supporter av att varken skaffa många barn eller att leva på bidrag, så jag tror vi har samma önskan där. Risken är ju bara att det, oavsett förutsättningar, kommer att fortsätta bli många barn och att dessa familjer då kommer att hamna i fattigdom. Fattigdom i sig är ju en riskmiljö för att hamna i kriminalitet. Så även om jag önskar att mindre bidrag kunde bli självreglerande, om inte annat i miljösynpunkt, så är ju risken att effekten skulle bli motsatt.
Tänker att man får testa och utvärdera.
 
Vilket är helt oacceptabelt att det ska behöva vara så!

Frågan är hur man ska kunna komma runt det.. Hur ska samhället kunna markera mot och stävja den typen av brott?
Jag är själv rädd för att bli vittne till nåt och sen utstå eventuella hot. Nu rör jag mig inte ute så mycket och jag har förstått att det är sällsynt, men ändå.. Tycker det är oerhört allvarligt att bli utsatt för den typen av hot som leder till att behöva leva med skyddad identitet.
Jag hade aldrig vittnat om jag sett något. Man borde få vittna anonymt i Sverige.
 
Det är många som verkar tro att om man försöker jobba förebyggande, så vill man inte att brottslingar ska straffas. Har inte riktigt förstått hur de personerna tänker. Självfallet ska de personer som begått brott lagföras och straffas, men det är väl ändå bättre om samhället kan gå in och stötta långt innan de börjar begå brott? Det borde åtminstone vara en rejäl vinst för samhället i stort.

Det finns mycket att skriva i frågan, men inget jag vill ta upp i ett offentligt forum, ty diskussionerna tenderar bara att gå åt ena och/eller andra hållet och sluta med att man blir osams.

Ja, precis så. Sen tycker jag att vi även bör se över både straffen och kriminalvården, men det är liksom två helt olika saker. Man kan göra både och, och då är det också två helt olika grupper man arbetar emot.
 
Tänker att man får testa och utvärdera.

Jag vet inte om jag hade tyckt att det skulle vara etiskt försvarbart att låta medborgare hamna i fattigdom. Just barnafödande är en känslig fråga och man vet aldrig varför en kvinna får fler barn än vad hon kan försörja. Religiösa skäl eller ej. Att låta henne hamna i fattigdom för att hon inte gör abort... det är inte det Sverige jag önskar. Då ser jag hellre att man testar andra metoder för att minska antalet bidrag och öka folks självförsörjning.
 
Ja, precis så. Sen tycker jag att vi även bör se över både straffen och kriminalvården, men det är liksom två helt olika saker. Man kan göra både och, och då är det också två helt olika grupper man arbetar emot.
Man får ju iaf inse att det man gör idag funkar inte. Så det är dags att byta taktik.

Vi borde börja med att minska invandring till 0. De som kommit hit måste vi ta ansvar för och integrera och se till att alla får ett drägligt liv. Sköter man sig inte så ska man ut. Det är ansvarslöst att fortsätta låta människor komma hit och sen lämna de åt sitt öde, förpassa de dit ingen svensk vill bo osv.
 
Jag vet inte om jag hade tyckt att det skulle vara etiskt försvarbart att låta medborgare hamna i fattigdom. Just barnafödande är en känslig fråga och man vet aldrig varför en kvinna får fler barn än vad hon kan försörja. Religiösa skäl eller ej. Att låta henne hamna i fattigdom för att hon inte gör abort... det är inte det Sverige jag önskar. Då ser jag hellre att man testar andra metoder för att minska antalet bidrag och öka folks självförsörjning.
Tvångsomhänderta barn funkar ju inte heller. Men jag förstår inte hur man kan skaffa så många barn och inte ta hand om dem. Känner man ingen ansvarskänsla? Och det gäller även inhemska svenskar. Så himla kul är det inte att vara gravid heller och föda barn :p
 
Man får ju iaf inse att det man gör idag funkar inte. Så det är dags att byta taktik.

Vi borde börja med att minska invandring till 0. De som kommit hit måste vi ta ansvar för och integrera och se till att alla får ett drägligt liv. Sköter man sig inte så ska man ut. Det är ansvarslöst att fortsätta låta människor komma hit och sen lämna de åt sitt öde, förpassa de dit ingen svensk vill bo osv.

Tänker du att vi även stoppar ingenjörer från England då, eller är det enbart folk med annan kultur som du önskar stoppa?
 
Skyldig och skyldig. Har jag inget sett vad ska de göra. Skulle jag tvingas vittna hade jag inget sett, inget hört och så har jag minnesförlust.

Ja man kan väl försöka med det om det känns rätt. Men det kan finnas omständigheter där det inte är möjligt. Nån annan kan ha sett att du sett och varit närvarande, och då är det svårt att ducka.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 971
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp