Det dödliga meningslösa våldet...

Ja man kan väl försöka med det om det känns rätt. Men det kan finnas omständigheter där det inte är möjligt. Nån annan kan ha sett att du sett och varit närvarande, och då är det svårt att ducka.
Fast ingen kan ju säga att jag minns om jag hävdar att jag inte minns.
 
Tänker du att vi även stoppar ingenjörer från England då, eller är det enbart folk med annan kultur som du önskar stoppa?
Flyktingar/folk som inte kommer hit för arbete. En ingenjör från England antar jag kommer hit för arbete. Man kan inte bara låta alla komma hit och sen lämna de vind för våg. Det tycker iaf inte jag är etiskt och moraliskt. Jag tycker de ska få stöd och vägledning och anpassning in i ett svenskt samhälle. Det skulle gå att göra så jäkla bra men man gör det inte.
 
Flyktingar/folk som inte kommer hit för arbete. En ingenjör från England antar jag kommer hit för arbete. Man kan inte bara låta alla komma hit och sen lämna de vind för våg. Det tycker iaf inte jag är etiskt och moraliskt. Jag tycker de ska få stöd och vägledning och anpassning in i ett svenskt samhälle. Det skulle gå att göra så jäkla bra men man gör det inte.

Hen kan ju också komma hit för kärlek eller miljöombyte eller vad tusan som helst. Det blir förbaskat svårt om man ska börja bestämma vem som får komma hit och inte. Det är väldigt trist om det kommer hit personer som inte kommer ut på arbetsmarknaden, men det är också ibland en dödsdom om man inte låter dem, och hur ska du veta i förväg? Ska du anta att just de som sitter i den här båten mellan Turkiet och Grekland inte kommer att arbeta, så vi låter den sjunka? Är det rimligt att lämna människor utan mänskliga rättigheter för att de har svårigheter att komma ut på arbetsmarknaden?

Jag håller helt med dig om att vi måste få ut folk på arbetsmarknaden, på ett betydligt mer effektivt sätt än vad vi lyckas med idag. Men jag håller inte med om att vi ska lämna flyktingar till sitt öde.
 
Hen kan ju också komma hit för kärlek eller miljöombyte eller vad tusan som helst. Det blir förbaskat svårt om man ska börja bestämma vem som får komma hit och inte. Det är väldigt trist om det kommer hit personer som inte kommer ut på arbetsmarknaden, men det är också ibland en dödsdom om man inte låter dem, och hur ska du veta i förväg? Ska du anta att just de som sitter i den här båten mellan Turkiet och Grekland inte kommer att arbeta, så vi låter den sjunka? Är det rimligt att lämna människor utan mänskliga rättigheter för att de har svårigheter att komma ut på arbetsmarknaden?

Jag håller helt med dig om att vi måste få ut folk på arbetsmarknaden, på ett betydligt mer effektivt sätt än vad vi lyckas med idag. Men jag håller inte med om att vi ska lämna flyktingar till sitt öde.
Det finns ju andra länder än Sverige, man borde dela på mottagandet. Och ställa högre krav. Sköter man sig inte/inte fixar egen försörjning då kan man inte få stanna.

Jag tycker Sverige är fantastiskt (eller ja var iaf) och att alla borde få komma hit. Men det funkar inte i verkligheten. Som sagt man skulle kunna göra det här bra, men idag funkar det inte och förändring verkar inte stå för dörren direkt.
 
Det finns ju andra länder än Sverige, man borde dela på mottagandet. Och ställa högre krav. Sköter man sig inte/inte fixar egen försörjning då kan man inte få stanna.

Jag tycker Sverige är fantastiskt (eller ja var iaf) och att alla borde få komma hit. Men det funkar inte i verkligheten. Som sagt man skulle kunna göra det här bra, men idag funkar det inte och förändring verkar inte stå för dörren direkt.

Sverige tar ju inte emot alla.

1625130484919.png


Ställa högre krav är enkelt att säga, men krav på vad och vad blir konsekvenserna om man inte uppfyller dem? För individen och samhället. Jag har samma purkna uppfattning som du att det är mycket som inte fungerar. Jag tror bara det är hemskt komplext att få bukt på.
 
Det finns ju andra länder än Sverige, man borde dela på mottagandet. Och ställa högre krav. Sköter man sig inte/inte fixar egen försörjning då kan man inte få stanna.

Jag tycker Sverige är fantastiskt (eller ja var iaf) och att alla borde få komma hit. Men det funkar inte i verkligheten. Som sagt man skulle kunna göra det här bra, men idag funkar det inte och förändring verkar inte stå för dörren direkt.
Fast fler länder än Sverige tar ju emot.
I Göteborgs hamn har de större problem med folk som försöker smuggla sig UT (till England) än in. Detta enligt en bekant som arbetar som nattväktare där.
 
Sverige tar ju inte emot alla.

Visa bifogad fil 72791

Ställa högre krav är enkelt att säga, men krav på vad och vad blir konsekvenserna om man inte uppfyller dem? För individen och samhället. Jag har samma purkna uppfattning som du att det är mycket som inte fungerar. Jag tror bara det är hemskt komplext att få bukt på.
Nej men uppenbarligen tar vi emot alldeles för många sett till vad vi klarar av att integrera, det är ju det man måste titta på. Klarar vi bara av att integrera 100 per år kan vi inte ta emot 50 000.

Det tror jag med, och det har säkert gått för långt för att ändra
 
Det är inte polisens fel att det blir värre och värre hela tiden, det är politikernas.

Trådens absolut viktigaste statement av alla.

De där människorna som just nu leker 'vem kan klamra sig kvar vid makten längst!' med talmansrundan istället för vätternrundan, är det mest sorgliga och svekfulla av vår tid. Maktfullkomliga skitar som inte bryr sig ett smack om vad som händer ute på gatan och låter andra människor (polisen OCH samhället) ta smäll efter smäll efter smäll medan de själva sitter i en helt annan verklighet långt ifrån alla andras. Fy fan.

(sen kan jag knappt tro mina ögon när jag ser tongångarna här i tråden, som bara för ett par år sedan hade renderat banning. Wow.)
 
För den som är intresserad, lite info om allt hårt arbete som pågår sedan år tillbaka; såväl med straffskärpningar som förbättrade metoder och verktyg som förebyggande arbete för att hindra nyrekrytering.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/ett-tryggare-sverige/

https://www.regeringen.se/regeringe...-regeringens-atgarder-mot-gangkriminaliteten/

https://www.regeringen.se/artiklar/...betet-mot-gangkriminaliteten-pagar-for-fullt/
Jo, men de verkar ju inte komma någon vart. Det utreds och utreds i all oändlighet kan man känna rätt ofta (inom de flesta områden). De första punkterna i 34-punktsprogrammet trädde ju i kraft i april och det mesta är förslag och utredningar som ska göras hitan och ditan. Den här kriminaliteten har förekommit och eskalerat under många, många år utan någon märkbar åtgärd i praktiken.

Jag jobbade inom bevakningsbranschen i början på 90-talet delvis i utsatta områden. Tendensen med gängbildning med kriminella intentioner såg man redan då om än inte alls i samma klass som nu. Hade våra folkvalda agerat då hade det kanske gått att vända spiralen. Ärligt talat har jag svårt att se en lösning som kan vända brottstrenden i dessa områden oavsett vilka utredningar som görs eller åtgärder politiken föreslår nu.

Jag ser oftast positivt på saker och tror oftast på att det finns lösningar på problem, men i fallet med skjutningar/avrättningar/eskalerande gängkriminalitet är jag inte särskilt hoppfull tyvärr. Man har duckat för problematiken under allt för lång tid av rädsla att trampa någon på tårna. För jäkla fegt!
 
Man måste ju börja med barnen, de måste lära sig svenska, deras föräldrar måste jobba så att barnen ser att det är så det ska vara. Man kanske inte ska skaffa fler barn än man har råd och tid med. Avskaffa flerbarnstillägg och efter tredje barnet borde man inte ens längre få barnbidrag för nummer 4 och därefter. Man behöver inte ha så många barn.
Det här är knappast något som är lösningen att avskaffa barnbidraget för flera barn. Snarare lär det spä på utanförskapet ytterligare.
 
Nej men uppenbarligen tar vi emot alldeles för många sett till vad vi klarar av att integrera, det är ju det man måste titta på. Klarar vi bara av att integrera 100 per år kan vi inte ta emot 50 000.

Det tror jag med, och det har säkert gått för långt för att ändra

Problemet blir ju dock att man inte vet i förväg vilka som kommer ha lätt att integrera och inte. Jag har arbetat med SFI och följande yrkesutbildningar och vi behöver fler personer i dessa bristyrken, också. Sätter man stopp så sätter man inte bara stopp för integreringsproblem, utan även kompetensförsörjning.
 
Problemet blir ju dock att man inte vet i förväg vilka som kommer ha lätt att integrera och inte. Jag har arbetat med SFI och följande yrkesutbildningar och vi behöver fler personer i dessa bristyrken, också. Sätter man stopp så sätter man inte bara stopp för integreringsproblem, utan även kompetensförsörjning.
Nej men är det en mindre mängd som ska integreras kan man lägga mer resurser på dem och stötta. Sen när det är klart kan man ta emot nästa.
 
Detta är så sjukt! Jag tänker på att det ens finns folk som går runt med vapen, knivar och skjutvapen. Det är skrämmande! Hur kan man minska vapnen som är i omlopp?
Tycker det är sjukt obehagligt!
 
Detta är så sjukt! Jag tänker på att det ens finns folk som går runt med vapen, knivar och skjutvapen. Det är skrämmande! Hur kan man minska vapnen som är i omlopp?
Tycker det är sjukt obehagligt!

Ha ordentliga tullkontroller, något det inte finns resurser för eller alltid är tillåtet (transporter inom EU). Väldigt många av de illegala vapnen som är i omlopp är från forna öststaterna och är de med i EU är det svårt att stoppa.

Strängare vapenlagar slår bara mot de som sköter sig (reglerna för jakt- och tävlingsvapen i Sverige är helt horribelt löjliga). Det är inte jaktvapen buset använder. De vill ha mindre/nätta vapen som helst ska vara helautomatiska. Inte en gigantisk älgstudsare a la .30-06.
 
Jag har funderat lite till över det och det är nog klokast att lugna sig en aning i sina slutsatser, vi vet inte motivet bakom dådet eller vem det var som sköt. Polismord är oavsett mycket sällsynta i Sverige.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 973
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp