Det dödliga meningslösa våldet...

Undrar hur många miljoner skatt vi betalt nu för dessa skjutningar. Läste att en genomsnittlig skjutning kostar oss strax under 300 000 så det blir en hel del på ett år som hade kunnat läggas på pandemin eller annan akut sjukdom istället. Lägg då till vad det sen kostar om brottsoffret blir invalid och kräver ännu mer vård. Blir en hel del pengar åt helvetet i ett land där man redan nu betalar alldeles för mkt skatt. Det är inte gratis att ha gäng som härjar och dödar. Egentligen förstår jag inte varför man inte rubricerar vissa skjutningar eller gängvåld som terrorism . Det blir terror för dom som måste leva i områden där gängen på riktigt styr och ställer utan konsekvenser.
Undrar hur många miljoner som skulle ha kunnat sparas, om man satsat på att försöka åtgärda problemen, innan de blir problem. Men samtidigt så vet jag ju varför: Politiker blir inte omvalda på att satsa på barn i utsatta områden.
 
Vad ser du som anledningen till att utvecklingen tillåtits? För det är som du skriver något man varit väl medveten kommer ske men ändå kört på.
Flathet, undfallenhet, åsiktskorridorer, rädsla för att ta/vara obekväma.
Jag ser mig själv som partopolitiskt obunden, som jag ofta skrivit: det som räknas är vilka beslut som fattas, inte något annat.

Men jag bör kanske redovisa att jag faktiskt är medlem i Centerpartiet, jag tror dock inte det påverkat mig på annat sätt än att jag har en viss insyn i det partiet utöver vad som kommer fram i media.
Ni är ett gäng centerpartister här ju ja. Och som medlem i ett parti, oavsett vilket det är så är man knappast partipolitiskt obunden, eller opåverkad tvärtom faktiskt. Det är ett aktivt val du gjort.
 
Undrar hur många miljoner som skulle ha kunnat sparas, om man satsat på att försöka åtgärda problemen, innan de blir problem. Men samtidigt så vet jag ju varför: Politiker blir inte omvalda på att satsa på barn i utsatta områden.
Om iallafall hälften av alla dessa kriminella hade hamnat på rätt bana och gjort rätt för sig från början så hade vi haft ett helt annat samhälle.
Jag skulle vilja se en siffra på vad en kriminell kostar under en livsstid. Blir inte någon rolig läsning där. Ska man räkna in alla våldsbrott, stölder, rån, rättegångar, knarkförsäljning som i sin tur leder till mer misär osv, nej, jag orkar knappt tänka på allt ont en kriminell bidrar med.
 
Undrar hur många miljoner skatt vi betalt nu för dessa skjutningar. Läste att en genomsnittlig skjutning kostar oss strax under 300 000 så det blir en hel del på ett år som hade kunnat läggas på pandemin eller annan akut sjukdom istället. Lägg då till vad det sen kostar om brottsoffret blir invalid och kräver ännu mer vård. Blir en hel del pengar åt helvetet i ett land där man redan nu betalar alldeles för mkt skatt. Det är inte gratis att ha gäng som härjar och dödar. Egentligen förstår jag inte varför man inte rubricerar vissa skjutningar eller gängvåld som terrorism . Det blir terror för dom som måste leva i områden där gängen på riktigt styr och ställer utan konsekvenser.
Tja, kriminalitet kostar samhället massa pengar och det är galet att dessa kriminella element tillåts kosta samhället så mycket. Var du får uppgiften om "300 00:-/per skjutning" vetifåglarna, är det något du sett på flashback eller? För att uppskatta vad en "skjutning" kostar samhället så tror ju inte jag att den summan räcker på långa långa vägar, oavsett det är clark olofsson eller vem det nu än är som håller i pickan. Jag betalar gärna skatt, om de pengarna fördelas där de behövs, hellre än att betala en massa grälsjuka maktfullkomliga politiker som sitter i en veritabel sandlåda och inte kan samarbeta med de som ÄR folkvalda.

partiledare_sandlada.jpg
 
Tja, kriminalitet kostar samhället massa pengar och det är galet att dessa kriminella element tillåts kosta samhället så mycket. Var du får uppgiften om "300 00:-/per skjutning" vetifåglarna, är det något du sett på flashback eller? För att uppskatta vad en "skjutning" kostar samhället så tror ju inte jag att den summan räcker på långa långa vägar, oavsett det är clark olofsson eller vem det nu än är som håller i pickan. Jag betalar gärna skatt, om de pengarna fördelas där de behövs, hellre än att betala en massa grälsjuka maktfullkomliga politiker som sitter i en veritabel sandlåda och inte kan samarbeta med de som ÄR folkvalda.

partiledare_sandlada.jpg
Karolinska kommer siffran från, men den låg på runt 250000 för ett halvår sedan per person. Jag avrundade uppåt.
Men som det har varit nu senast tex, så kostar en skjutning ännu mer om man ska räkna in avspärrningar och vakt som står utanför akuten pga aggressiva gängmedlemmar
 
Vet inte vem fel det är, dels är det i slutändan vi som röstar fram våra politiker och dels har problemet byggds upp under iallafall hela min livstid, det vi ser idag är ju resultatet av någonting som hände för en generation sedan och jag tror tyvärr att det blir väldigt svårt att stoppa det här skenande tåget. Speciellt när resurserna inte används som dom kanske borde. För nog finns det resurser.
 
Karolinska kommer siffran från, men den låg på runt 250000 för ett halvår sedan per person. Jag avrundade uppåt.
Men som det har varit nu senast tex, så kostar en skjutning ännu mer om man ska räkna in avspärrningar och vakt som står utanför akuten.
Kostnad för vård av en skjuten person? Eller transport av ett lik till bårhuset?

Taxametern har bara börjat ticka i båda fallen.
 
Tja, kriminalitet kostar samhället massa pengar och det är galet att dessa kriminella element tillåts kosta samhället så mycket. Var du får uppgiften om "300 00:-/per skjutning" vetifåglarna, är det något du sett på flashback eller? För att uppskatta vad en "skjutning" kostar samhället så tror ju inte jag att den summan räcker på långa långa vägar, oavsett det är clark olofsson eller vem det nu än är som håller i pickan. Jag betalar gärna skatt, om de pengarna fördelas där de behövs, hellre än att betala en massa grälsjuka maktfullkomliga politiker som sitter i en veritabel sandlåda och inte kan samarbeta med de som ÄR folkvalda.

partiledare_sandlada.jpg

Var det inte du som inte ville att tråden skulle bli politisk? I så fall kanske du inte ska posta sådan politikerförakt som du gör...
 
Hittar inte just nu. Måste googla. Men hittade en gammal artikel från SVT


""Traumacentrum på Karolinska har räknat på kostnaderna av dessa skottskador. I år har man behandlat 38 patienter för skottskador, till en total kostnad av 10 106 306 kronor och ett genomsnittligt antal vårddygn på 6,5 per patient.""

https://www.google.com/amp/s/amp.sv...m/skjutningarnas-prislapp-266-000-per-patient

Lägg märke till den skrämmande utvecklingen i regionen med antalet skottskador per år.
 
Alltså, är det NÅGON som har framfört att vi inte behöver bry oss om gängkriminalitet och skjutningar för att det inte skulle kosta samhället så mycket...?? Det är väl självklart att det kostar multum, och än mer det mänskliga lidandet.

Så att det är så svårt att skaka fram resurser i tidigare skede är obegripligt.
 
Hittar inte just nu. Måste googla. Men hittade en gammal artikel från SVT


""Traumacentrum på Karolinska har räknat på kostnaderna av dessa skottskador. I år har man behandlat 38 patienter för skottskador, till en total kostnad av 10 106 306 kronor och ett genomsnittligt antal vårddygn på 6,5 per patient.""

https://www.google.com/amp/s/amp.sv...m/skjutningarnas-prislapp-266-000-per-patient

Lägg märke till den skrämmande utvecklingen i regionen med antalet skottskador per år.
Dags att fakturera. Sen vad det kostar med polisinsatser, rättsväsende, kriminalvård utöver det där. Men värst, hur värderar man förlusten av en son/dotter/syster/bror/mamma/pappa?
 
Jag bär inte på politikerförakt, jag har bara sonika gett upp hoppet om att dagens politiker är där de är av rätt anledning.

Gör det bättre själv då. Vi får de politiker vi förtjänar, de väljs bland dem som är beredda att ställa upp till val.

Jo, din bild var en vinklad karikatyr kompletterat med ett föraktfullt inlägg. Om du inte står bakom sådant budskap bör du inte göra sådana inlägg.
 
Gör det bättre själv då. Vi får de politiker vi förtjänar, de väljs bland dem som är beredda att ställa upp till val.

Jo, din bild var en vinklad karikatyr kompletterat med ett föraktfullt inlägg. Om du inte står bakom sådant budskap bör du inte göra sådana inlägg.
Chilla, det är ett meme. Det är sånt som sprids med ettor och nollors hastighet på internettet.

Sen har du inte en aning om vad jag gör eller inte gör.
 
Chilla, det är ett meme. Det är sånt som sprids med ettor och nollors hastighet på internettet.

Sen har du inte en aning om vad jag gör eller inte gör.

Chilla själv, det enda jag bad om var att ta ansvar för det du postar, det går liksom inte att gömma sig bakom ett "amen d var juh bara en bild jag spred vidare på Internet". Borde inte vara så märklig sak att anmärka på.
 
En annan länk från 2020. https://www.mynewsdesk.com/se/moder...i-stockholm-minst-100-miljoner-kronor-3036219


Vi får nog vänta på siffrorna för 2021 men någonting säger mig att det kommer vara en rejäl ökning i år.
Spånar vidare på detta med kostnad.

Vad kostar mäns våld mot kvinnor för samhället varje dag, varje vecka, varje månad, varje år? Skulle tro att det är fler än 38 blåslagna kvinnor som 'belastat' sjukvården i år...🤔

Vad kostar elsparkcyklarna i vårdkostnader för samhället? 🤔

Vad kostar hästhobby/hästsporten för samhället varje år? 🤔

Vad kostar allt egentligen?🤔

Är utgifterna värdet av ...?🤔
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 981
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp