Bukefalos 28 år!

Det fattas 400 hovslagare

Sv: Det fattas 400 hovslagare

Tja vill dom ha en billig svartknackare är inte det mitt problem. *rycker på axlarna*
Och nej, jag tänker inte ta några bråkiga hästar alls, jag är alldeles för värdefull för att ge mig på sådana idiotiska saker.
Ska jag hålla länge, ska jag hålla mig i från hästar som inte uppfostrats av sina ägare. Det är inte mitt jobb att uppfostra dem.
Då får de leta reda på en hovslagare som är villig att få slit och spark.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

För att få sina pengar skall man ta kontant betalning.
Att folk inte lär sig av sina misstag?

Sanningen kanske är så enkel att seriösa hovslagare har en seriös fast kundkrets. Jag har aldrig hört att ngn av mina kollegor haft problem med att deras kunder gjort rätt för sig.

Däremot så vet jag att vissa "lyckosökare" som har svårt för att få seriösa kunder och i ren desperation tar sig an "det som går att finna" ofta har problem med att få betalt.

Min firma har som policy att privatpersoner är alltid kontant betalning i anslutning till avslutat arbete, Företag efter kontroll och inkommande av registreringsbevis faktura, betalningsvillkor 10 ddg.

Jag har aldrig på drygt 13 år haft ens 1 kr i förlust.

Sedan bara som en liten ( ).

Lagen säger att det alltid är hästägaren som har det yttersta ansvaret för sin häst enligt djurskydds lagen. Och den lagen tillämpar även alla sveriges försäkringsbolag. Tyvärr är det många hästägare som inte får den sanningen i vitögat förän dom av en eller annan anledning behöver utnyttja sin försäkring.

Det kan och har många ggr blivit en dyr läxa men alltid en väldigt lärorok upplevelse.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Så vad har vi för nytta av eran ansvarsförsäkring?

Om du har en häst som är försäkrad för även förslitnings skador och den blir utdömd för förslitnings skador och det framkommer att dessa förslitnings skadorna beror på hovvården och du även kan uppvisa kvitton på att hovvården är utförd under längre tid än uppkomsten av förslitnings skadorna med för individen anpassade verkningsintervaller och det är utfört av en utbildad hovis med ansvarsförsäkring som även innehavande F-skatt (läs rörelse) så kommer du att i slutändan ha haft en mkt stor nytta av att denna hovslagare både varit utbildad,innehaft rörelse och en ansvarsförsäkring samt lämnat kvitton som ger dig rätten till att om du inte får ersättning från försäkringsbolaget åberopa hovisens ansvarsförsäkring och där få ut ersättningen PUNKT *phuu,,,,*

Sedan tror jag inte denna hovis längre kommer inneha en ansvarsförsäkring i föreningen men det hör inte hit.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Det va inte illa! :D
Vet om flera hovisar som någon gång gått på en nit.

Men sant som du säger. :p
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

däremot så kan en utbildad hovslagare gå med i hovslagarförbundet och därigenom försäkra sina åtaganden, men det är inte alla som är med där.

Det går alldeles utmärkt att teckna ansvarsförsäkring även om man inte är medlem i SHF.

/Migo
Försäkrad.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

kl

Det märks att det är brist på hovslagare. Stått och väntat ett antal gånger på att hovis skulle dyka upp (är några år sedan nu iofs men oroar mig varenda gång det är dags) men h*n har bara struntat i att komma. Med fler utbildade hovisar skulle kanske de vara mer rädda om sina kunder när konkurrensen om kunderna ökar. Som det är nu så vet h*n att om h*n förlorar någon kund här och där så finns det ändå jobb i överflöd.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

För att få sina pengar skall man ta kontant betalning.

Före skoningen då?

Kunder är mästare på att "glömma" plånboken.
Lämna räkning skall visst fungera bäst.
Den kan man sedan påminna och lägga avgifter på för att sedan skicka till Kronofogden om det blir riktigt dåligt.

Kontrollera att där finns pengar att ta om man hamnar i läget att Kronofogden behövs är att rekommendera.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Det är just därför jag alltid verker själv, när jag hade stallet så var alla våra hästar barfotahästar, jag kommer aldrig mer anlita en hovslagare, kallade in en då jag hade ont i ryggen sist, han var för feg för att ens ta i bakbenet på kallblodshingsten, trots att han rids i grimskaft och grimma. Då börjar man undra vad det är för utbildning de får?
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Det går alldeles utmärkt att teckna ansvarsförsäkring även om man inte är medlem i SHF.

/Migo
Försäkrad.

Naturligtvis har du rätt där men om hästen blir utdömd för förslitnings skador som bevisligen kan härledas till hovvården så,, tyvärr så står din kund sig helt slätt till ersättning..

Försäkringsbolaget kommer hävda på att hovvården inte utförts av utbildad hovslagare och det försäkrings bolaget du har anlitat för att teckna din ansvars försäkring i kommer hävda att hästägaren enligt lagen har det yttersta ansvaret för sin hästs välbefinnande och inte fullföljt vad lagen säger.

Du kommer alltid gå fri,, tyvärr är förloraren hästägaren som inte får ut ngn ersättning varesig från försäkringsbolaget eller genom din ansvarsförsäkring.

Det förvånar mig att du inte ens "nämde" detta i ditt inlägg.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Det är just därför jag alltid verker själv, när jag hade stallet så var alla våra hästar barfotahästar, jag kommer aldrig mer anlita en hovslagare, kallade in en då jag hade ont i ryggen sist, han var för feg för att ens ta i bakbenet på kallblodshingsten, trots att han rids i grimskaft och grimma. Då börjar man undra vad det är för utbildning de får?


En fråga,, varför hade du ont i ryggen och vad är likheten med att hästen är tränad inför skoning/verkning och att det går att rida den i grimskaft och grimma???
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

tja är hästen så pass väluppfostrad som du vill påskina så hade det väl inte varit några som helst problem med en snabb verkning även med en öm rygg?
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

kl

Det märks att det är brist på hovslagare. Stått och väntat ett antal gånger på att hovis skulle dyka upp (är några år sedan nu iofs men oroar mig varenda gång det är dags) men h*n har bara struntat i att komma. Med fler utbildade hovisar skulle kanske de vara mer rädda om sina kunder när konkurrensen om kunderna ökar. Som det är nu så vet h*n att om h*n förlorar någon kund här och där så finns det ändå jobb i överflöd.


Där har du helt rätt och det du beskriver gör mig riktigt förbannad,, tyvärr är det ofta så med även andra yrken inom "hantverk"..

Vem fasen har inte fått stå och vänta på både snickare och rörpulare i tid och evighet trots bokad tid långt tillbaka???

Jag va tidigare tävlingsryttare och mer än en gång förbannade mig över veterinärer och hovis som inte kom i tid,, inte ens på rätt vecka eller månad trots förtida bokning.

Jag e dyrare än mina kollegor men min policy är att i det priset så inngår det även att jag innfinner mig på rätt plats i rätt tid utan att kunden ska behöva jaga mig.

Mitt arbets schema tillåter helt enkelt inte att jag inte infinner mig på rätt tid på rätt plats och utför det som tidigare är bokat.

Många ggr får man sura miner från några hästägare i stall man varit på tidigare under dagen som tycker det är #toppen# att det dyker upp en hovis och "bara" vill ha hjälp med ditt å datt (läs tar minst 1/2 timme) trots att dom inte ens har bokat en tid utan försöker åka på en "räkmacka".

När man då hövligt svarar att man tyvärr inte har tid med det eftersom dom inte har bokat det och främst borde ha kontaktat sin egen hovis i stället för att försöka "själa tid" från min bokade kund och detta i slutändan kommer leda till att jag inte kommer kunna komma i tid till min nästa bokade kusnd så blir det sura miner..

Man blir ofta kallad för sur p''t av dessa "paraciter"

Är inte det typiskt "ego tripp" eller har man själv dålig service nivå mot sina stamkunder som vänligt men bestämt avböjer "dropp in service"

Visst ngn gång har man väl sagt efter mkt tjat att du kan dra åt:devil:

Kanske inte mest pedagogiskt men när nöden inte har ngn lag så förstår dom i alla fall i detta fall vad man menar..

Inte fasen ska vi behöva ha utbildning i spykologi åxo i vårat yrke även om vi i bland även konfronteras av deras kundkrets eller??
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

det var det jag fick göra sen :grin:
Problemet var inte en häast, utan att verka 7 hästar själv (med öm rygg är faktiskt inte så bara, speciellt inte om kallblodet väger runt 800 kg.)
Men jag blev så irriterad att han fick åka hem och jag fick slita ite extra på ryggen endå.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

tja är hästen så pass väluppfostrad som du vill påskina så hade det väl inte varit några som helst problem med en snabb verkning även med en öm rygg?

Jag läste "ont i ryggen".
Det kan ju vara bortom gränsen att knappt kunna stå, diskbrock t.ex.
Då verkar man inga hästar oavsett hur snälla som de är.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

därför att han var rädd för bakbenen på hästen just pga att det var en stor hingst, det sa han också öppet. Hästen i fråga står lugnt och stilla vid all hantering så det var han det var fel på, inte hästen.

Nu är jag kanske lite för hård, självklart finns det ju mer vettigt folk där ute än sådanna som den jag råkat på. Men endå:grin:
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Naturligtvis har du rätt där men om hästen blir utdömd för förslitnings skador som bevisligen kan härledas till hovvården så,,

Mitt ombud hade aldrig hört talas om något sådant fall.
Ombudet påstod också att de aldrig frågade vem som skodde för det var tydligen inte intressant.

Ombudet trodde att detta var en skröna påhittat av en hovslagare som behövde något för att ragga kunder.
Ärligt talat så verkar det där fallet vara en skröna.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Mitt ombud hade aldrig hört talas om något sådant fall.
Ombudet påstod också att de aldrig frågade vem som skodde för det var tydligen inte intressant.

Ombudet trodde att detta var en skröna påhittat av en hovslagare som behövde något för att ragga kunder.
Ärligt talat så verkar det där fallet vara en skröna.

Jag är ingen hovslagare som behöver ragga kunder, utan en helt vanlig stallägare med några inackorderingar. Jo jag miste en inackordering på just detta sätt, människan lärde sig verka på sådana helgkurser och skötte sen hovarna för egen maskin under ca 1 år och sedan började problemen. Efter långa mödosamma utredningar och behandlingar så dömde man ut hästen, grunden för utdömningen var att hovarna hade verkats på ett felaktigt sätt.
Hästägaren fick ingen ersättning, hästen avlivades och denna person har inte skaffat någon ny häst, Det märkliga var att detta inte handlade om ekonomi eftersom jag vet att denna person var ytterst stadd i kassan, så hälsa du ditt ombud att detta inte alls är en skröna. Jag har skrivit om detta förr här på forumet, och jag tror inte att detta är den enda hästen som har hanterats så av försäkringsbolag.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Miingla
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
202
  • Artikel
Hästnyheter Frukostridning för en lugn start på dagen, ridning för personer över 65 år eller fredagsmys i stallet. På Örnsköldsviksortens...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp