Bukefalos 28 år!

Det fattas 400 hovslagare

Sv: Det fattas 400 hovslagare

Ja försäkringsbolag kan göra snabba vändningar! Se bara på Agria som plötsligt börjat skicka brev till de som utnyttjat sin försäkring ofta att de kommer få försämringar om de fortsätter göra det! Sådant står inte i några allmänna försäkringsvillkor!

Kan se till en hemförsäkring jag förut hade. Jag och många fler fick ju höet förstört av hejdlöst regnande en vinter för många år sedan. Jag ringde mitt försäkringsbolag (If) och tyckte jag nog skulle ha ersättning för det förstörda höet då det lagrats enligt konstens alla regler.
Jag fick ersättning för höet. Och har sedan dess en skriven rad på mitt försäkringsbrev "försäkringen täcker ej hö som blivit förstört".
En inte så vild gissning är att de Bukeanvändare som har If till sin hemförsäkring inte har den raden i sina försäkringsbrev? :angel:
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Kan se till en hemförsäkring jag förut hade. Jag och många fler fick ju höet förstört av hejdlöst regnande en vinter för många år sedan. Jag ringde mitt försäkringsbolag (If) och tyckte jag nog skulle ha ersättning för det förstörda höet då det lagrats enligt konstens alla regler.
Jag fick ersättning för höet. Och har sedan dess en skriven rad på mitt försäkringsbrev "försäkringen täcker ej hö som blivit förstört".
En inte så vild gissning är att de Bukeanvändare som har If till sin hemförsäkring inte har den raden i sina försäkringsbrev? :angel:

*OT*

Ursäkta men hur kan hö ingå i en hemförsäkring och hur kan hö bli förstört av regn om det lagrats enligt konstens alla regler???

Hö som inte utsätts för regn eller kraftig långvarig fuktighet kan enligt min ringa erfarenhet inte bli förstört.

Jag har IF på transportmedel, Folksam på hemförsäkring med tilläggs försäkring egendomsskydd.

Jag har aldrig haft några problem med mina försäkringar..

Du kanske skulle kolla in Folksam med tillägg egendoms skydd.

Fasen oxå,, nu kommer snart min premie att stiga.

För att nu knyta ihop detta med tråden så gäller det att man är rätt försäkrad.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Dokumentera allt, både med bilder och med papper (läs kvitton ex.)
Alt.2 är att hästen snarast tas in till klinik för hältutredning för halt måste den väl endå vara utifrån det du beskriver.
.

Foton är tagna. Hästen köptes nyligen och jag har således inga kvitton från hovslagaren eftersom en sådan hovlsagare inte hade fått komma innanför mina stalldörrar. (Det är en lång historia varför jag köpte den, har inte med dåliga hovlsagar historien att göra)

Jo tack, halt är den, på alla 4 ben. Har haft veterinär ute och kört den till klinik. Jag tog bilder men jag tog ut min hovslagare snarast för den kunde knappt gå. Totalt stympad fram. Trakterna på 3 av hovarna var borta (ägt hästen innan så visste hur den såg ut för några år sedan) och sedan brutalt avhuggna hovar för att de inte skulle se långa ut.

Hur en hovslagare som skor hästar på det viset kan få fortsätta är för mig en gåta. Ska skicka in bilderna till SHF.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Vet inte hur gammal du är, men för flera år sedan regnade det konstant hela hösten och långt in i december. Väldigt många hästmänniskor fick massor med hö förstört pga luftfuktigheten den vintern. Det spelade alltså ingen roll hur man lagrade höet, luftfuktigheten förstörde höet ändå.
Bönder täckte över med halm, en annan bonde jag känner täckte över sitt hö med presenning osv.
Som tur är så har jag under alla mina hästår inte upplevt något liknade varken före eller efter!

I den hemförsäkringen så hade jag extraförsäkringen som täckte sådant jag inte hade i hemmet, den gick upp till 20.000:- på den tiden. Det var den delen av försäkringen som täckte mitt förstörda hö.
Försäkringsbolaget insåg jag hittat ett kryphål, de kunde inte neka mig! :devil:
Dock kan de ju det numera, jag fick ju en extrarad i min försäkring!
De kollade upp och återkom, de fick ju samma svar av alla de frågade, hö förstördes på löpande band trots korrekt lagring det året.
Minns att fler här på Buke (eller var det Stallet.com tiden?) också fick sitt hö förstört, men ingen mer än jag lyckades få ut på försäkringen tyvärr!

Det gäller att ha sitt försäkringsbolag väl trimmat och genomarbetat! :cool:
Mitt senaste samtal till mitt försäkringsbolag var för att upplysa dem om att en konkurrent hade en fördelaktigare försäkring. Jag berömde försäkringsbolaget för kanonbra behandling vid en skada de reglerat till mig för något halvår sedan. Och det samtalet slutade med att hon jag pratade med flyttade om lite försäkringar som gav mig en högre bonus = plötsligt så var årspremien jag skulle betala på mitt hästsläp inte längre drygt 600 spänn, den var 191 kr!

Så jag vet, det lönar sig att veta vad ens försäkring täcker och att vara påläst på sina försäkringar!
Du nämnde Folksam, för tillfället har vi den hemförsäkringen genom sambons fackförening, och där ingick denna extra egendomsförsäkring du nämner.
Men deras ersättningsnivåer för personskador är låg, så jag behöll enbart olycksfallsförsäkringen när jag sa upp min hemförsäkring i If när vi flyttade ihop.
När det gäller det sistnämnda så kan man bara få ut läkarkostnader från en försäkring, däremot kan man få ut för handikapp från hur många försäkringar som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Vet inte hur gammal du är, men för flera år sedan regnade det konstant hela hösten och långt in i december. Väldigt många hästmänniskor fick massor med hö förstört pga luftfuktigheten den vintern. Det spelade alltså ingen roll hur man lagrade höet, luftfuktigheten förstörde höet ändå.
Bönder täckte över med halm, en annan bonde jag känner täckte över sitt hö med presenning osv.
Som tur är så har jag under alla mina hästår inte upplevt något liknade varken före eller efter!

Det framgår inte hur du täckte ditt hö efter konstens alla regler.

Jag vill gärna höra det efter som jag ser en likhet i hur vissa hästägare försöker få ut ersättning från medlemmarnas ansvars försäkring.

Jag tror att vi är ungeför lika gamla du och jag eftersom vi båda i skrift verkar uppfattas som ganska gaggiga.;)
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Foton är tagna. Hästen köptes nyligen och jag har således inga kvitton från hovslagaren eftersom en sådan hovlsagare inte hade fått komma innanför mina stalldörrar. (Det är en lång historia varför jag köpte den, har inte med dåliga hovlsagar historien att göra)

Jo tack, halt är den, på alla 4 ben. Har haft veterinär ute och kört den till klinik. Jag tog bilder men jag tog ut min hovslagare snarast för den kunde knappt gå. Totalt stympad fram. Trakterna på 3 av hovarna var borta (ägt hästen innan så visste hur den såg ut för några år sedan) och sedan brutalt avhuggna hovar för att de inte skulle se långa ut.

Hur en hovslagare som skor hästar på det viset kan få fortsätta är för mig en gåta. Ska skicka in bilderna till SHF.


Skicka in bilderna till SHF:s styrelse så tar dom upp det på nästa möte. Glöm dock inte att skicka med journaler från både Vet och Klinik som styrker att detta beror på hovvården, samt din egen historik och begär in kvitton från säljaren som styrker skointervallerna och att det är utfört av en kollega i föreningen.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du haft ngn glädje av mina råd.

Är det så som du beskriver detta så är ingen gladare än jag om detta kommer styrelsen till kännedom, stödjer styrelsen din historik och faktabeskrivning så kan det leda till medlemmens uteslutning.

Här har ni hästägare en mkt viktig roll för att höja statusen för att vara medlem i SHF.

SHF är inga poliser och kan därför heller inte aggera så länge hästägarne inte själva delger styrelsen vad varje enskild medlem håller på med ute i "buskarna"
 
Senast ändrad:
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Jag har aldrig varit med om att man behövt täcka hö innan (eller efter heller) den vintern. Det brukar räcka med att man har höet på en lämplig skulle eller annan plats, man visste inte det året heller att det funkade att täcka över höet, det var några fiffiga bönder som kom på det när nog mycket hö blivit förstört.

Vilket ju försäkringsbolaget höll med om! Om man lagrade höet korrekt så skulle det inte bli förstört. Och jag lagrade höet korrekt, vilket försäkringsbolaget höll med om.

Inget hästfolk jag känner lägger presenningar eller halm över sitt hö för säkerhets skull.
Låt det här bli ett tips till andra hur man kan använda sin försäkring, ingen löjlig diskussion bara för att någon är avundsjuk för att jag fick ut några kronor! :cool:
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Inget hästfolk jag känner lägger presenningar eller halm över sitt hö för säkerhets skull.

Det har jag gjort i många år.
Både halm och så presenning på det.

Jag fick 1 ton hö förstört det där året.
Men det tyckte inte jag var en försäkringsfråga utan det berodde på att jag inte hann täcka det innan mögelsäsongen kom.
Den var tidig det året.

Bönder har täckt hö i alla tider.
Min svärfar har gjort det så länge han kan minnas.
Och han är 80 år.


Nog om hö kanske.
Men du sitter inte inne med sanningen för alla hästägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Ingen med vettet i behåll vill bli hovis idag :)
För det har gått så långt att hästägarna söker efter nån att skylla på. Dom köper hästar som inte skulle få leva. Dom rider så illa att det inte finns motsvarighet i historien.
Och när hästen går sönder letar man efter nån att skylla på.
Det är tendensen idag.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Ingen med vettet i behåll vill bli hovis idag :)
För det har gått så långt att hästägarna söker efter nån att skylla på. Dom köper hästar som inte skulle få leva. Dom rider så illa att det inte finns motsvarighet i historien.
Och när hästen går sönder letar man efter nån att skylla på.
Det är tendensen idag.

Då måste väl du oxå vara hovis eftersom du inte verkar ha vettet i behåll.

Det är väl bra att att dom har ngn att skylla på,, då fyller ju i alla fall vårat yrke en viktig funktion.

Sedan tror jag det beror lite på hur man skor oxå.

Har du mkt klagomål??? Det låter så i alla fall.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Inte då, ingen hovis där inte. Däremot en person med mycket synpunkter, kanske to m kan konkurrera ut dig.;):angel:
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Vilken sanning för alla hästägare?

Det funkar säkert att täcka hö, men ingen jag känner gör det. Mer än ett par som gjorde det den vintern. Och jag har hållit på så pass länge att jag känner flera bönder och även hästfolk med stor verksamhet där det finns rejäla höförråd.

En försäkring är till för att täcka ekonomisk förlust. Ett försäkringsbolag gör en bedömning om det man vill ha ut i ersättning är skäligt och över huvud taget något som försäkringsbolaget behöver ersätta. Just försäkringar är något jag råkar vara bra på. Jag kan villkoren, ofta även på försäkringar jag inte själv använder. Visst, jag kan inte villkoren ordagrant, men jag kan det jag behöver kunna, det som för mig har betydelse.
Jag har även fått ut två gånger på en försäkring när jag hade översvämning i källaren. Jag uppgav vad jag hade fått förstört och hur många timmar jag lagt ner på att få bort vattnet. Tog det med försäkringsbolaget över telefon, behövde varken skicka kvitton eller bilder som "alla andra" säger försäkringsbolagen kräver.

Man betalar dyra premier för att slippa ersätta saker själv, jag anser att man då ska använda sin försäkring om man behöver. Jag ser ingen anledning att uppoffra mig och betala och inte använda när det gäller försäkringar.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Ekonomin för hästägarna är avgörande om det ska ta en utbildad eller outbildad hovslagare. Priserna kan skilja stort och kan röra sig om flera hundra kronor billigare att ta en outbildad hovslagare. Det jag vill säga är att det utbildade hovslagarna som jobbar seriöst och som är ansvarsförsäkrade och innehar F-skattsedel, de som försöker driva ett företag och måste redovisa moms osv det kostar mer att anlita dem och de är inte lika efterfrågade (beroende på ort/län) tyvärr! Därför får de mindre att göra=kortare tid i yrket.

Till er alla hästägare där ute som anlitar sk "svart knackare"= (outbildad hovslagare som tar svarta pengar):confused:. TÄNK PÅ att försäkringen på din häst gäller inte om hovslagare skulle göra fel!:eek: Samt blir det en skattekontroll så får ni betala till skattemyndigheten, det är er skyldighet att ta reda på om det finns en F-skattesedel och slutligen så vill jag påpeka hur viktigt det är att hästens hovvinklar, ben och tåaxlar, att det inte bakåtbrutna eller framåtbrutna,det vill säga lång tå med låga trakter eller kort tå med höga trakter.

:idea:Med en utbildad hovslagare har ni garanti på att han/hon kan sin sak och ser till att hästen inte får dessa avvikelser som kan resultera i senskador eller kotledsinflammationer och tråkiga förslitningsskador som resulterar i dyra veterinärräkningar. INGA HOVAR INGEN HÄST! Fundering,anlitas outbildade veterinärer? Svar:Nej! Tack för ordet.:bow:

Jag (som utbildad hovslagare enligt konstens alla regler) har snarare fullt upp med tanke på att jag ÄR utbildad. Det stämmer givetvis att jag är dyrare men mina kunder anlitar mig pga av mina kunskaper. De som är några hundra billigare än jag är inga jag ens ser som konkurrenter.

/Hovslagarn
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Vilken sanning för alla hästägare?
Att ingen skulle täcka hö.
Många hästägare täcker hö.

Däremot så vet jag ingen storproducent av hö som täcker det.

En försäkring är till för att täcka ekonomisk förlust.
Ja men den gäller inte i alla lägen.
Om man har varit oaktsam, t.ex. inte täckt sitt hö, så gäller den inte.
Eller om det är force majeure så täcker inte heller försäkringen.
Ett konstigt väder som gör att allt hö möglar kan vara force majeure.
Det beror litet på hur försäkringsbolaget ser det.

Mitt hö var i verksamheten och där så ansågs det som att det var force majeure.
 
Sv: Det fattas 400 hovslagare

Då måste väl du oxå vara hovis eftersom du inte verkar ha vettet i behåll.

Det är väl bra att att dom har ngn att skylla på,, då fyller ju i alla fall vårat yrke en viktig funktion.

Sedan tror jag det beror lite på hur man skor oxå.

Har du mkt klagomål??? Det låter så i alla fall.

Kolla in tråden om hästägaren som skyller hovslagaren för att ägaren inte ringde veterinär när hästen var infekterad.
Sån är dagens hästägare.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Miingla
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
202
  • Artikel
Hästnyheter Frukostridning för en lugn start på dagen, ridning för personer över 65 år eller fredagsmys i stallet. På Örnsköldsviksortens...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp