Det här med amning *puh*

Brandgul

Trådstartare
Jag behöver lite snabba tips mitt i amningskaoset. Jag har en kille som vill amma jämt. Är det något fel när han vill amma så ofta? Han kan ligga 30-45 min på ena bröstet. Sen somnar han. Sover kanske 1 h och sen är han på hugget igen. I natt har han dock ammat och somnat vid 3. Ammades vid 9 och sen vid 12 igen så jag förstår om han har lite att ta igen, men nu på kvällen så är jag rädd att det drar igång igen med den hysteriska amningen. Lite tips eller tröst?

Jag köpte en napp idag för han är väldigt sugglad. Kan det förstöra amningen om man börjar med den så här tidigt? Han har ammat på rejält i drygt 2 dygn, men inte längre än så.

Puh! Jag känner att jag behöver en liten startpunkt!!
 
Sv: Det här med amning *puh*

Det är helt normalt att de ammar så mycket, tills för några veckor sen så ammade Arvid varannan timme, dygnet runt.

Bebisar ammar oftast mer på kvällen, då är mjölken tunnare?, så det är därför.

Inget att oroa dig för, och GRATTIS förresten. Vill höra förlossningsberättelsen
 
Sv: Det här med amning *puh*

Såna är de i början,själv fick jag en stor överaskning,jag trodde ju att bebisar ammade sådär lite käckt i 10 minuter med några timmars mellanrum...tji fick man. Runt 3 månader börjar många märka att barnet fått lite mer "rutiner" över sitt ätande.

Stort GRATTIS till bebisen.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Kan trösta dejj med att min tjej va likadan, tills hon blev två veckor gammal:angel: Nu somnar hon vid 22 och sover till 06 varenda natt:D På dagen äter hon med ungefär 2 timmars mellanrum, lite längre sovperioder ibland (uppemot 3,5timmar)
Så de ger sejj med tiden;)
 
Sv: Det här med amning *puh*

Åh tack alla! Det känns skönt att höra!

Ja jag har ju hört tidigare att man har tunnare mjölk på kvällen också. Det är ju sant det...

Hur länge bör de amma per bröst för att det inte bara ska vara "förmjölk"? Om han ligger 20 min är det tillräckligt? Ska man fortsätta med samma ett tag till eller byta till det andra? Jag har ingen känsla alls för det där :D

Jag kan fortsätta i denna tråd i morgon (eller någon dag vid tillfälle ;)) och skriva en liten förlossningsrapport! :bump:
 
Sv: Det här med amning *puh*

Vill bara säga GRATTIS till bebisen!! :banana::banana: Vill ju höra allt nu!
Amningen kan jag inte ge så mycket tips om för jag pumpar bara nu, det blev för mycket för mig att det gjorde så :devil: ont. Så vi har löst det så här istället och det känns jättebra!

Kram och grattis igen!!
 
Sv: Det här med amning *puh*

Först Grattis till liten! ;) Och sedan amning, så länge han äter ordentligt och är nöjd så var kvar på samma bröst, somnar han eller verkar missnöjd, prova att rapa lite, fortsätter han att sova jättebra! Är han missnöjd och verkar ha mer låt honom få andra bröstet.

De äter ofta i början för att dra igång amningen och ja det kan störa med en napp, sen när det börjar blir stabiliserat kan man använda napp om man känner att man har behov av det!

Tider är otroligt svårt att ge något tumregel om, svägerskans tre barn har alla ätit olika lång tid vid bröstet, den ena låg en timme varje gång, den andra åt på 10 min och sov sedan ett par timmar från början, och den tredje åt snabbt med ofta... Så det är väldigt unikt för varje barn/mamma.

Försök att bara vara, amningen är så mycket närhet oxå! Drick mycket och vila!
 
Sv: Det här med amning *puh*

De ska som sagt äta hela tiden i stort sätt den första tiden.
Mycket för att få igång en bra produktion, och för att det känns tryggt för dem.
Jag var glad om det gick en timme mellan amningarna i början.
Kunde sitta i flera timmar på kvällarna och byta bröst när det ena började kännas tomt. Medans man ammade från det andra bröstet hann det första fyllas på lite så man kunde byta igen sen.

Du märker på bebisen om det inte kommer mer och bebis fortfarande vill ha. Då kan man prova att byta.
Annars kan man amma från bara ena vid ett tillfälle. Och ta andra bröstet nästa gång.
Men på kvällarna kan man behöva byta flera gånger och det är precis som det ska vara.
Man får bänka sig i soffan och hoppas att det kommer nåt bra på tv :)
Det brukar bli glesare med tiden, även om det kommer perioder då bebis behöver mer mjölk och då får man amma precis hela tiden igen i några dagar.
 
Sv: Det här med amning *puh*

oj jag har missat att du pluppat! grattis! :)

har du fått en sån hungrig unge som jag har? På kvällarna ammar han typ hela tiden. Det var därför jag blev helt söndersugen innan vi fick ordning på det hela. Men jo, det är normalt att de ammar sådär mycket.

Och jag vet inte om det är så för alla, men när jag pumpade ut så tog det inte speciellt lång tid innan mjölken blev tjockare och fetare, kanske 7 minuter. Nu när jag ammar så äter han först våldsamt i 6-10 minuter, sen ligger han och småäter i kanske 10-15 minuter till. Så om du kan, låt honom äta så länge han vill, sen kan du byta blöja eller rapa och sen testa det andra. Är han fortfarande hungrig kommer han äta. Det stimulerar dessutom mjölken så att du producerar mer så att efter ett par dagar räcker en tutte per gång.

Och jaaaaaaa vi vill höra förlossningsberättelse och SE BILDER!!!! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med amning *puh*

först och främst grattis till bebisen:)

i början är det fullständigt normalt att dom ammar konstat, men tack och lov så brukar dom börja dra ner lite sucesivt på det själva effter någon vecka, jag får erkänna att jag faktsikt fuskade lite i början nu med andra barnet, jag gav henne faktiskt ersättning två gånger om dagen dom första två veckorna, då gav pappan henne så jag och brösten fick lite paus:angel:
 
Sv: Det här med amning *puh*

Det gjorde jag också, helt enkelt för att han var skithungrig. När han väl fått ersättningen sov han i 6 timmar som en liten stock. Bättre amma och ge ersättning än att amma sönder sina tuttar (som jag gjorde)
 
Sv: Det här med amning *puh*

Stort grattis till bäbisen Brandgul!:bump:
 
Sv: Det här med amning *puh*

Stort grattis till barnet! :love::bump:

Jag har en tjej som också vill äta precis hela tiden. Nattetid är jag glad om jag får sova en timme i stöten. Sen vill hon äta. Hon äter inte fort heller. Så jag sover en timme, matar Ailie en timme, sover en timme, matar en timme.
Inatt när hon låg och snuttade 3 h i sträck och började gnälla så fort hon inte fick ha bröstet i munnen så kände jag mig lite trött. :angel: Men jag försöker tänka att det finns ju tid att sova sen. Hon kommer inte att vilja äta såhär ofta för evigt. Hoppas jag. :D

Men det är positivt. Tänk att min lilla lilla sparv ätit upp sig 350 gram på en vecka! :)
 
Sv: Det här med amning *puh*

Kan du inte sova medans du ammar?
Det underlättar jättemycket! Jag var aldrig så där trött som många säger att de blir. Har man bebisen brevid sig så slipper man gå upp hela tiden. Bara ge bröstet och somna om.
Fast det är ju lite lättare när bebisen är lite större. När man inte behöver kolla taget och så varje gång.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Jo jag lyckas slumra till ibland. Bäst är om vi lyckas somna tillsammans vid amningen men oftast är det jag som somnar och rullar över på rygg så att hon tappar bröstet och då börjar hon gnälla. :angel: :D
Men jag brukar försöka lägga en kudde bakom ryggen på mig så går det lite bättre.

Men sen blir det ofta så att när hon tappar greppet så lossnar amningsnappen (hon fixar itne det där utan napp, då suger hon bara på sin egen tunga) så då måste jag upp och skölja av den osv.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Grattis! Ja, de kan som sagt äta "hela tiden" till en början. Minns hur vår bekanta kom med sin 8-månaders son och jag höll på att dö av avundsjuka när hans amning var över på typ 5 minuter...

Man brukar få höra att napp ska man helst vänta med tills amningen är helt etablerad vilket den kanske inte riktigt är hos er. Vet dock inte om detta stämmer.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Risken med napp kan vara att han inte suger tillräckligt mycket på bröstet. Då kan produktionen minska.
Men det märker man. Om han suger för att han få suga och inte vill ha mjölk, då kan napp vara bra.

Min första son hade stort sugbehov och blev arg när det kom mjölk.
Han fick napp när han var 1 vecka och fick suga på den istället när han var mätt.
Andra sonen ville inte ha napp, men ibland kunde mitt lillfinger duga. Fast oftast ville han ha bröstet.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Rasmus fick napp när han var 6 dagar, och han är nöjd med den, han spottar ut nappen om han är hungrig, för så dum är han inte att han tror han blir mätt av att bara suga ;)
 
Sv: Det här med amning *puh*

Så har båda våra barn varit. Den första ville bli ammad väldigt ofta i flera månader. Mycket tid låg han bara och snuttade utan att äta. Och han vägrade napp. Jag lärde mig ganska snabbt att amma gående, sovande osv.

Den andra var sådan bara de två första veckorna. Han vill inte snutta. Han diar klart på 10 minuter, sen släpper han. Det känns väldigt ovant för mig, men skönt.

Grattis till bebisen!:banana:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
Hemmet För några månader sedan började en ekorre springa på mitt balkongräcke. Jag tyckte det var lite gulligt. Sen kom det en till och gjorde...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 167
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp