Det här med amning *puh*

Sv: Det här med amning *puh*

Se till att ha ett riktigt skönt ställe att sitta på om du sitter uppe. Be pappan fixa bra filmer åt dig att se på. Är det på natten, testa att amma liggandes, då kan man slumra undertiden bebisen äter.

Runt 6-8v ålder blev det en massa kink av kvällsamningen då den inte verkade mätta tillräckligt, då underlättade det att jag pumpade ur på morgonen när det blev över och gav i flaska på kvällen. Vill man inte ge flaska kan man ju ge med kopp eller sked och testa om det hjälper.

Men såhär i början är det bara bra att de suger mycket så det bildas rejält med mjölk.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Grattis till bebis !! Jag är SÅ avundsjuk .. men jag har ju hela 8 veckor kvar :cry: är bara i v 33 än så länge ...

Jag har inga tips om amning eftersom jag aldrig haft en bebis :D Men jag ville klämma in ett grattis!
 
Sv: Det här med amning *puh*

Hoppas det går bättre nu.

Till mig sa de på bvc att de inte ska suga mer än 20 min på varje bröst. Suger de längre än så får de ändå inte i sig mycket mer. Deras råd var att ta loss barnet, rapa eller byta blöja och sedan lägga barnet till andra bröstet.

Min flicka vill också suga länge, men gick ändå inte upp i vikt så nu får hon ersättning också och har kommit upp på normalkurvan för sin vikt.
 
Sv: Det här med amning *puh*

*kl* grattis till bebis!

de är normalt att dom ammar så mkt... dom har ju så liten magsäck:p
 
Sv: Det här med amning *puh*

Amningen kan jag inte ge så mycket tips om för jag pumpar bara nu, det blev för mycket för mig att det gjorde så :devil: ont. Så vi har löst det så här istället och det känns jättebra!

Ja som det känns nu så skulle det kännas som ett underbart alternativ :crazy: Nu får jag köra med amningsnapp och det är ju inte helt optimalt. Men just nu så är det ju bättre att han får mat iaf... Men det är väl tekniken som måste ändras *hmm*

Vi får se hur mycket jag hinner skriva innan han är vaken igen ;)
 
Sv: Det här med amning *puh*

Men sen blir det ofta så att när hon tappar greppet så lossnar amningsnappen (hon fixar itne det där utan napp, då suger hon bara på sin egen tunga) så då måste jag upp och skölja av den osv.

Skaffa många! En skål med rena och en skål med använda! Då kan du ligga kvar!
 
Sv: Det här med amning *puh*

Tack alla för alla svar! Det känns oerhört skönt att läsa. Jag har snappat upp massor med fiffiga saker!

Nu har han slutat att tokamma så. Det var ett dygn som var jobbigt. Igår kväll så började han skrika och vi laddade upp för en skriknatt. Han gnällde och skrek en 20-30 minuter. Sen kom det en riktig laddning i brallan och ett saligt leende spreds över hans ansikte. Sen sov han hela natten :) Ja vi ammade varannan till var tredje timme, men det räknas ju knappt :D

Nu måste jag nog börja ge från båda sidorna för om han äter med 3 h mellanrum som har gjort nu så blir det ju bara var 6:e timme från varje bröst *hmm* Tänk så snabbt det kan slå om. Men jag kan tänka mig att det kan slå lika snabbt tillbaka igen :p

På måndag ringer BVC upp. Jag måste få hjälp med hans grepp. Han biter så att jag skriker. Igår lossnade en stor klump med levrat blod från mitt ena bröst :( Den satt fast på insidan av amningsnappen och sen var hans dregel blodfärgat. Pappa var ut med hunden och när han kom in igen så satt jag med tårarna rinnandes. Det var inte alls roligt att utsätta sin egen lillkille för det :( Men mjölken som kommer nu är inte blodig eller så, jag kollar av att det ser okej ut.
 
Senast ändrad:
Förlossningen

Jag tänker inte gå in på så mycket personliga detaljer, men en liten kortis kan jag berätta.

Det tog 25 min från första värken tills det var 3-5 minuters värkar. Så efter ca 1½ h från start så åkte vi hemmifrån. Vi som var beredda på att vanka omkring hemma och vänta. Vi han inte plocka ihop det sista vi trodde att vi skulle hinna plocka ihop *hmm*

Väl framme på förlossningen så blev jag helt rädd att vi skulle få åka hem igen. Men jag hade så ont att jag bara grät och skakade. Jag var öppen 4 cm när vi kom, så vi fick stanna *puh*

Jag fick epidural och sen hade vi det riktigt trevligt under hela förlossningsarbetet. Jag ringde hem till mamma när jag var öppen en si så där 8 cm och sa att snart är hon mormor. :D

7 h efter att vi kom in på förlossningen så var han född! Jag tog även bäckenbottensbedövning, så det var en riktigt lugn förlossning. Krystarbetet tar ju lite längre tid när man är så bedövad. Det tog ca 50 minuter. 2 dl blodförlust och jag sprack inget. Så det var inte speciellt dramatiskt :p

Trots det så vill jag inte göra om det igen. Fråga mig om ett år igen, men nu... Nepp. Usch. Det gjorde inte ont. Men jag var hela tiden livrädd att det skulle göra ont, så det var riktigt jobbigt... Att inte veta...

Det absolut häftigaste var när han gled ut och min mage blev helt tom... Den känslan var dock oslagbar... Coolt. Det föddes en cool kille också :love:
 
Sv: Det här med amning *puh*

Hoppas det går bättre nu.

Till mig sa de på bvc att de inte ska suga mer än 20 min på varje bröst. Suger de längre än så får de ändå inte i sig mycket mer. Deras råd var att ta loss barnet, rapa eller byta blöja och sedan lägga barnet till andra bröstet.

Min flicka vill också suga länge, men gick ändå inte upp i vikt så nu får hon ersättning också och har kommit upp på normalkurvan för sin vikt.
Allvarligt, finns det BVC som fortfarande ger såna råd?

Amningen är ju inte bara mat, dessutom är mjölken så otroligt lättsmält att den fort "går åt" i barnet.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Igår lossnade en stor klump med levrat blod från mitt ena bröst :( Den satt fast på insidan av amningsnappen och sen var hans dregel blodfärgat. Pappa var ut med hunden och när han kom in igen så satt jag med tårarna rinnandes. Det var inte alls roligt att utsätta sin egen lillkille för det :( Men mjölken som kommer nu är inte blodig eller så, jag kollar av att det ser okej ut.

Det är ingen fara för bebisen! Så ha inte dåligt samvete (eller vad man nu ska kalla det) för honom. Men det måste vara hemskt smärtsamt för dig!:eek: Tycker synd om dig! Hoppas det ordnar sig snarast!!!
 
Sv: Det här med amning *puh*

Hoppas det går bättre nu.

Till mig sa de på bvc att de inte ska suga mer än 20 min på varje bröst. Suger de längre än så får de ändå inte i sig mycket mer. Deras råd var att ta loss barnet, rapa eller byta blöja och sedan lägga barnet till andra bröstet.

Min flicka vill också suga länge, men gick ändå inte upp i vikt så nu får hon ersättning också och har kommit upp på normalkurvan för sin vikt.

Allvarligt, finns det BVC som fortfarande ger såna råd?

Amningen är ju inte bara mat, dessutom är mjölken så otroligt lättsmält att den fort "går åt" i barnet.

När jag låg på neo med min son så sa det att om de sög mer än 20 - 30 min/bröst så var det bara sugbehovet de var ute efter och då kunde man ge napp istället så man inte fungerade som "levande napp". De menade att annars fick man inget annat gjort än sitta och amma.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Nu tycker jag att min kille suger lite kortare stunder. Ja inte en 30-45 minuter som första dagarna. Sen vilar vi och växlar bröst. Det verkar fungera bra.

Vad skulle jag gjort utan Buke? :p Jag måste säga att det här föräldraforumet slår FL som bara är rörigt och 1000 inlägg så det blir ju ingen ordning alls.

Sen den långa listan över nya Bukebebisar säkrar ju framtiden också ;)
 
Sv: Det här med amning *puh*

Vi började med napp redan eter nån dag bara för jag inte orkade med att amma konstant. Men jag tyckte han tog ett bra tag om vårtan redan från början, så jag var inte så rädd att nappen skulle förstöra så mycket. Nu när han är två veckor ammar han var tredje timma dag som natt.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Jag kör ju tyvärr med amningsnapp, så han har väl iaf inget bra tag... Men jag måste bara överleva. Det känns bättre att amma med amningsnappen än inte alls. Vi får se hur det går... Jag har ju massor med mjölk så det känns tråkigt om jag inte skulle kunna fortsätta.
 
Sv: Det här med amning *puh*

När jag låg på neo med min son så sa det att om de sög mer än 20 - 30 min/bröst så var det bara sugbehovet de var ute efter och då kunde man ge napp istället så man inte fungerade som "levande napp". De menade att annars fick man inget annat gjort än sitta och amma.

Men det måste man ju få avgöra själv. Inte bli påprackad att barnet inte behöver suga mer än 20 min för det "ger inget". Och vad annat tyckte de man skulle bli förhindrad att göra? Gå på gymmet, städa och diska, laga mat åt sin man...

Jag tror helt och fullt på att låta barnet suga så länge det vill och så länge det funkar. Den första tiden är så himla kort, och att låta barnet suga när det vill förebygger många av de problem som sen dyker upp vid ökningsperioder osv. Har man gett sig in på att barnet bara behöver suga och får napp är det svårt att läsa av när det är ett riktigt ökat behov att suga mjölk.

Mina åsikter, och så jag gjort med två barn, inte haft problem med mjölk eller kännt mig låst av ett barn som vill suga utan att få mjölk.
 
Sv: Det här med amning *puh*

det som bvc har sagt till mig är att om barnet fortfarande inte mätt efter 20-30 minuter så kan det vara vettigt att komplettera med ersättning. Personligen tycker jag att det är väldigt bra när bvc är lite pragmatiska och inte lägger en massa förmaningar och skuld i att man inte orkar/kan amma så mycket som vissa bebisar vill. Det begriper väl var och en att det därmed inte är ett krav från bvc att man MÅSTE sluta efter 20 minuter.
 
Sv: Det här med amning *puh*

det som bvc har sagt till mig är att om barnet fortfarande inte mätt efter 20-30 minuter så kan det vara vettigt att komplettera med ersättning. Personligen tycker jag att det är väldigt bra när bvc är lite pragmatiska och inte lägger en massa förmaningar och skuld i att man inte orkar/kan amma så mycket som vissa bebisar vill. Det begriper väl var och en att det därmed inte är ett krav från bvc att man MÅSTE sluta efter 20 minuter.

Nej, tyvärr är det ju inte så att nyblivna föräldrar förstår det, utan tar barnmorskornas råd som absoluta sanningar. Bara att läsa på alla barnforum som finns för att se det.

Samma som nybörjare med hästar, man får tänka sig för så man inte utelämnar eller förutsätter att folk förstår precis vad som menas även om man bara säger hälften.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Det låter helt normalt! (jag ammade/ammar en hel del i bärsjal/sele om jag var på stan tex, så man kunde ta sig fram samtidigt ibland ;)).
 
Sv: Det här med amning *puh*

Ja tyvärr är vårat bvc sådär också.. 6 av 7 mammor i våran föräldragrupp har blivit "tvingade" till att ge ersättning :mad::cry: Visst är det bra att det finns ersättning, absolut! men att vårat bvc är så "amningsfientligt" känns konstigt. :crazy:
 
Sv: Det här med amning *puh*

Har du kollat på amningshjälpens sida, där finns det en bra sida med "bra tag"! Du kan ju maila eller ringa en av amningshjälp-mammorna också om du behöver mer hjälp, jag tror du får bättre hjälp av dem än av bvc... ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
Hemmet För några månader sedan började en ekorre springa på mitt balkongräcke. Jag tyckte det var lite gulligt. Sen kom det en till och gjorde...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 167
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp